Guest addx

Pakkasraja?

20 viestiä aiheessa

Moi,

 

onko lentokoneilla lähtö- tai tuloasemilla rajoituksia pakkasen suhteen? Esim. -40 pakkasellahan auton renkaatki jäätyy neliskanttisiksi ilmanpaineen ja kylmänilman vaikutuksesta. Entä hydralinesteet sun muut jäänpoistojen tehokkuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko lentokoneilla lähtö- tai tuloasemilla rajoituksia pakkasen suhteen? Esim. -40 pakkasellahan auton renkaatki jäätyy neliskanttisiksi ilmanpaineen ja kylmänilman vaikutuksesta. Entä hydralinesteet sun muut jäänpoistojen tehokkuus?

 

Hydrauliikalle ja p-a-järjestelmälle alin suunnittelulämpötila on -54degC. Se on myös standardeissa ja erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä spekseissä määritelty alimmaksi testauslämpötilaksi komponenteille. Käytännössä kuitenkin vain hyvin harvoja hydrauliikan tai p-a-järjestelmän komponentteja pystytään testaamaan noin alhaisessa lämpötilassa.

 

Käytännön kokeita alimman käyttölämpötilan suhteen kuitenkin tehdään kylmillä alueilla kokoajan... koneet eivät jää Alaskassa, Siperiassa tai Etelänapamantereella odottamaan lämpimämpää päivää vaan ne laitetaan käyntiin vaikka väkisin. Rajan asettaa lähinnä se koska moottoreita ei enää saada käyntiin. Kun moottorit saadaan käyntiin järjestelmät lämpiävät hyvin nopeasti.

 

... ja onhan tuolla ylhäälläkin kylmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös USCG lennellyt / lentelee Etelämantereelle Herculeksilla, heidän piti pitää motit käynnissä lastauksen ja purun aikana, tai muuten ne eivät ilmeisesti enää starttaisi? Tosin varmaan eri asia operoida tuollaisella kuin jollakin bussilla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

onko lentokoneilla lähtö- tai tuloasemilla rajoituksia pakkasen suhteen? Esim. -40 pakkasellahan auton renkaatki jäätyy neliskanttisiksi ilmanpaineen ja kylmänilman vaikutuksesta. Entä hydralinesteet sun muut jäänpoistojen tehokkuus?

 

Moi,

 

Ainakin liikennekoneilla on yleensä julkaistu koneiden käsikirjoissa suurimmat ja pienimmät sallitut lämpötilat joilla operointi on sallittua eri korkeuksilla. Useammin lämpötilarajat tulevat vastaan korkealla lennettäessä, jolloin ehkä saatetaan joutua pyytämään matalampaa lentopintaa. Esimerkiksi ERJ-145:n alhaisin sallittu lämpötila lentopinnalla 370 on -65C SAT (static air temperature). Jos taas laskeudutaan alaspäin vaikka pinnalle 250 niin alin sallittu lämpötila on enää -54C SAT, eli korkeuden mukaan tuo vaihtelee jonkin verran.

 

Maanpinnan tasolla pienin sallittu lämpötila on kyseisessä koneessa juuri tuo mainitsemasi -40C... Ellen aivan väärin muista niin esimerkiksi ATR:n vastaava raja on noin -35C. Kyllä noita lämpötiloja joutuu monitoroida, esimerkiksi vuosi sitten talvella olimme Kuopiossa tilanteessa jossa lentokentän lämpötila oli vain asteen päässä pienimmästä sallitusta.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yllä noita lämpötiloja joutuu monitoroida, esimerkiksi vuosi sitten talvella olimme Kuopiossa tilanteessa jossa lentokentän lämpötila oli vain asteen päässä pienimmästä sallitusta.

 

Mun muistini mukaan viime talvena ei käynyt mittari alle -30:n Celsiuksen kertaakaan? Alle -20:kin lukemat taisivat olla ainakin yhden käden sormilla laskettavissa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun muistini mukaan viime talvena ei käynyt mittari alle -30:n Celsiuksen kertaakaan? Alle -20:kin lukemat taisivat olla ainakin yhden käden sormilla laskettavissa :P

 

Hyvä pointti Mikko, tarkemmin kuin aloin asiaa kaivelemaan niin tämä tapahtuikin kaksi vuotta sitten... Löytyi valokuva kysiseltä lennolta. Todella upea ja aurinkoinen mutta kirpeä talviaamu! :)

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös USCG lennellyt / lentelee Etelämantereelle Herculeksilla, heidän piti pitää motit käynnissä lastauksen ja purun aikana, tai muuten ne eivät ilmeisesti enää starttaisi? Tosin varmaan eri asia operoida tuollaisella kuin jollakin bussilla  ;D

 

OT, mutta muistanko aivan väärin vai aloittiko joku uusiseelantilainen (vai oliko australialainen...) firma lennot Etelämantereelle A320:lla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT, mutta muistanko aivan väärin vai aloittiko joku uusiseelantilainen (vai oliko australialainen...) firma lennot Etelämantereelle A320:lla?

Liekö mainitsemasi pulju, mutta bussilla Antarktikselle:
;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT, mutta muistanko aivan väärin vai aloittiko joku uusiseelantilainen (vai oliko australialainen...) firma lennot Etelämantereelle A320:lla?

 

Nykytoiminnasta en tiedä, mutta Air New Zealand teki aikoinaan sightseeing-lentoja Etelämantereelle (Mt. Erebus).

http://www.southpolestation.com/trivia/history/anzbrochure.html

Lennoilla sattui sittemmin Uuden-Seelannin pahin lento-onnettomuus:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_New_Zealand_Flight_901

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Antarktiksen lentoja tarjoaa myös Croydon Travels yhdessä Qantasin kanssa. Koneena toimii Qantasin Boeing 747. Lento kestää 12 tuntia, josta 4 tuntia ollaan Antarktiksen yllä. Lennon hinta vaihtelee 1000 Australian dollarista aina 6000 AUS:ään. Halvempien paikkojen huono puoli on, että että ne eivät sijaitse ikkunoiden vieressä, ja keskihintaisillakin paikoilla joutuu istumaan puolet markasta käytäväpaikalla ja puolet joko ikkunapaikalla tai sen viereisellä paikalla, tuurista kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä pojat ovat operoineet Antartiksella jo vuosia http://www.borekair.com/ eikä ainoastaan "kesän" aikana vaan myös talvella. Talvi keikka oli tosin yksittäinen pelastusoperaatio, mutta muitakaan halukkaita ei löytynyt. Yhtiön web sivuilla taitaa olla reissusta juttu tai linkki. Viime vuonna heille kävi valitettava onnettomuus kun Ilmavoimien entinen DO-6 kukistui etelänapamantereelle. Itse olen operoinut koptereiden kanssa -50C olosuhteissa. Onnistuuhan se mutta vaatii kyllä runsaasti lisätyötä.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen operoinut koptereiden kanssa -50C olosuhteissa. Onnistuuhan se mutta vaatii kyllä runsaasti lisätyötä.

 

Touhusitko noissa olosuhteissa niin pitkään että olisi syntynyt mielikuvia siitä kuinka paljon ne vaikuttivat mekaanisten komponenttien elinikään?

 

-50degC alkaa olemaan jo sellainen lämpötila että kaikki voiteluneste- ja hydraulipumput pyörivät hetken käytännössä kuivina (riippuen luonnollisesti käytetyistä nesteistä) ja monet tiiviste-materiaalit ovat kuin lasia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Touhusitko noissa olosuhteissa niin pitkään että olisi syntynyt mielikuvia siitä kuinka paljon ne vaikuttivat mekaanisten komponenttien elinikään?

 

-50degC alkaa olemaan jo sellainen lämpötila että kaikki voiteluneste- ja hydraulipumput pyörivät hetken käytännössä kuivina (riippuen luonnollisesti käytetyistä nesteistä) ja monet tiiviste-materiaalit ovat kuin lasia.

 

Koneet lämpimästä hallista pihalle ja heti pyörimään, tankataan käynnissä ( helevetin kylmää ) sammutetaan hallin pihalle ja sisälle heti. Elikkä pelit pysyy suht koht notkeina kriittisiltä aluelta. Kun noustaan maanpinnasta muutama satajalkaa ylöspäin niin sitten se jo yleensä hieman lämpiääkin ja helpottaa pikkuisen olotilaa.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet lämpimästä hallista pihalle ja heti pyörimään, tankataan käynnissä ( helevetin kylmää ) sammutetaan hallin pihalle ja sisälle heti. Elikkä pelit pysyy suht koht notkeina kriittisiltä aluelta. Kun noustaan maanpinnasta muutama satajalkaa ylöspäin niin sitten se jo yleensä hieman lämpiääkin ja helpottaa pikkuisen olotilaa.

 

Sippo

 

Ei mene se sitten koneen kannalta pahoinpitelyksi... kuskin kannalta taas menee kun ajattelee tuota tankkausta :)

 

Tarinoita liikkuu siitä kuinka koneita laitetaan käyntiin lumihangen keskeltä -50degC lämpötilasta, mutta en ole oikeasti vielä päässyt haastattelemaan ketään joka olisi ollut paikalla kun se tapahtuu. Yleensä koelentovaiheenkin pakkastestit saadaan tehtyä vain luokkaa -30degC lämpötiloissa ja vain pienitehoisimpia yksittäisiä komponentteja saadaan ajettua pidempään vaaditussa -54deg lämpötilassa. Omat kokemuksetkin rajoittuu kylmän koneen käynnistykseen n. -30degC:sta ja siinä ei vielä mitään ihmeellistä tapahdu... järjestelimien kannalta suunnilleen sama kuin lähtisi palmun alta, ellei jopa parempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mene se sitten koneen kannalta pahoinpitelyksi... kuskin kannalta taas menee kun ajattelee tuota tankkausta :)

 

Tarinoita liikkuu siitä kuinka koneita laitetaan käyntiin lumihangen keskeltä -50degC lämpötilasta, mutta en ole oikeasti vielä päässyt haastattelemaan ketään joka olisi ollut paikalla kun se tapahtuu. Yleensä koelentovaiheenkin pakkastestit saadaan tehtyä vain luokkaa -30degC lämpötiloissa ja vain pienitehoisimpia yksittäisiä komponentteja saadaan ajettua pidempään vaaditussa -54deg lämpötilassa. Omat kokemuksetkin rajoittuu kylmän koneen käynnistykseen n. -30degC:sta ja siinä ei vielä mitään ihmeellistä tapahdu... järjestelimien kannalta suunnilleen sama kuin lähtisi palmun alta, ellei jopa parempi.

 

Niin tankkaukset suoritti kyllä tekniikka  :'(. Turvallisen toiminnan kannalta on kuitenkin parempi että kuski istuu roottorin pyöriessä pallillaan.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun muistini mukaan viime talvena ei käynyt mittari alle -30:n Celsiuksen kertaakaan? Alle -20:kin lukemat taisivat olla ainakin yhden käden sormilla laskettavissa :P

 

Joko siellä päin alettiin tuolloin pistämään ulko-ovia pienemmälle ;) Pohjoisemmassa jos 96oct janojuoma alkaa jäätymään, sanotaan kuulemma: "jo vain on vilposta" :D

Menikö aiheen ohi

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja muistan, että Vantaalla tuli pitkä odotus, kun kone ei pakkasen vuoksi päässytkään lähtemään Tampereelle. Piti odottaa, kunnes saatiin jostain laskeutunut "lämmin" kone, sillä päästiin lopulta matkaan. Hämärästi muistan, että pakkasongelma olisi liittynyt laskutelineisiin - ei siis ollut mikään moottoriongelma. Kone oli MD-9 tai vastaava, ei siis enää Convair-aikaa (jolla lensin ensimmäisen lentoni Hki-Tre :-).

 

Joten kyllä pakkanen on ollut ongelma Helsingissäkin... tosin se oli aika ennen ilmastonmuutosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään