Ilkka Mannikainen

Isojen bussien pysäköinti Helsinki-Vantaalla

22 viestiä aiheessa

Mikä kolmisatasessa ja kaksisataisessa on ero tässä suhteessa?

 

Ihme portteja rakennettu Helsinki-Vantaalla kun ensin ei mahtunut 747 minnekään ja 340 voi käyttää vain neljää putkea (joista yksi väärällä puolella) ja 332 ei pääse putkeen.  :-[

 

Huh, oiskohan tästä saanut nyt keskustella ollenkaan tässä ketjussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kolmisatasessa ja kaksisataisessa on ero tässä suhteessa?

Rungon pituus siipien etupuolella.

 

Eli taitaa moottorit ja/tai siivet tulla liian lähelle, ainakin näin veikkauksena...oikein muuta moista eroa aiheuttavaa ei tule mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rungon pituus siipien etupuolella.

 

Eli taitaa moottorit ja/tai siivet tulla liian lähelle, ainakin näin veikkauksena...oikein muuta moista eroa aiheuttavaa ei tule mieleen.

Eikö muka etuovestakaan "yletä"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun LQA tuli joku kuuma kesä ja se aloitti tositoimissa, niin lennothan oli portilta 24. Silloinkin ensimmäisten lentojen jälkeen kone hinattiin putkelle.

 

Myöhemmin selvisi jo omin avuin. Muutettiinko portilla jotain vai harjoiteltiinko bussin ajo tarkkaan ja sitten omin avuin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On halvempaa parkkeerata ulkoriviin.... Loma- ja halpalennot tekee sen mielellään.

 

Joku tällä palstalla väitti taannoin, että hinta on sama putkessa ja muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku tällä palstalla väitti taannoin, että hinta on sama putkessa ja muualla.

 

Ei todellakaan ollut ainakaan muutama vuosi sitten; ero oli huomattava varsinkin Hesassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku tällä palstalla väitti taannoin, että hinta on sama putkessa ja muualla.

 

Ei todellakaan ollut ainakaan muutama vuosi sitten; ero oli huomattava varsinkin Hesassa.

 

Jos näin todella on niin tuolta löytynee hintaerot. Itse en nopeasti löytänyt eroa matkustajamaksuun oli kyseessä sitten linja-auto kuljetus tai matkustajsilta pysäköinti. Tarkkanäköisemmät katsokoon tarkemmin.

 

http://www.finavia.fi/files/finavia/ilmailulaitos_pdf/AIP_GEN_4_Liikennemaksut_1.4.08.pdf

 

3. MATKUSTAJAMAKSU

 

3.1 Matkustajamaksu

Matkustajamaksu peritään matkustajasta, joka lähtee lentoaseman

matkustajaterminaalista kaupallisessa liikenteessä

olevalla ilma-aluksella.

 

3.2 Matkustajamaksun suuruus on:

 

Lentoasemat, joilla on käytössä matkustajasilta tai bussikuljetusta*)

Airports with passenger loading bridges or apron buses*)

 

Lentoasemat, joilla ei ole käytössä matkustajasiltaa tai bussikuljetusta*)

Airports without passenger loading bridges or apron buses*)

 

*) Finavian lentoasemista Helsinki-Vantaalla ja Rovaniemellä on käytössä matkustajasillat ja/tai bussikuljetus.

*) Passenger loading bridges and/or apron buses are available at Helsinki-Vantaa and Rovaniemi airports.

 

Eli EFHK:lla ei tuon tekstin mukaan eroa olisi, mutta en kerkeä nyt tämän tarkemmin asiaa tutkimaan  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun LQA tuli joku kuuma kesä ja se aloitti tositoimissa, niin lennothan oli portilta 24. Silloinkin ensimmäisten lentojen jälkeen kone hinattiin putkelle.

 

Myöhemmin selvisi jo omin avuin. Muutettiinko portilla jotain vai harjoiteltiinko bussin ajo tarkkaan ja sitten omin avuin?

Jos hesassa halutaan putkeen joku uusi konetyyppi, täytyy APIS (pysäköinnin opastintaulu) ja putki kalibroida k.o. tyyppiä varten, että setä lentäjä tietää milloin pysäyttää. Kone täytyy täten alussa hinata hissuksiin putkeen, että saadaan nokkapyörän oikea pysäytyskohta määritettyä ja taas lisää maalia asfalttiin.

 

Tässä tuodaan Ilkan lempparikonetta ekan kerran putkeen 32.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja miksi Manolojen A330:stä ei oteta putkeen?

 

Viidakkon kaiku kertoo kuten Olli arvelikin, että konetta ei voi rullaamalla ottaa putkeen kakkosovelle, koska moottori tulee tällöin liian lähelle putkea. Jäinen platta + espanjalainen ajotyyli = Pelti rytisee, Ilta-Lööpin otsikot ja 300 suomalaisturistia huutaa ja Northportin matkustajapalvelun väki itkee. 757:n ja 767:n kanssa on muuten sama vika, eli rullaamalla konetta ei voi ottaa kuin ykkösovelle.

 

Puskaradio kertoo taas, että Tolousen kaunottaria (A330/A340) ei voi ottaa ykkösovelle EFHK:n putkien muotoilun takia. Nokan muoto on sellainen, että putkea ei voi ajaa kunnolla kiinni koneeseen ilman että putken ja koneen väliin jää lapsenmentävä rako.

 

Ja entäs sitten koneen hinaaminen kakkosovelle? Tornarin mukaan tämä olisi mahdollista mutta ei ajankäytöllisesti kannattavaa, joten ollaan sitten ulkorivissä!

 

Yhdyn kyllä Ilkan kommenttiin, että ihme putkia täällä on. Jumbokin taidetaan vielä hinata syystä tai toisesta kolmekolmoseen joka kerta, eikä edes hinaamalla voida ottaa kakkosovelle kuten maailmalla tehdään. No onpahan nuo putket nopeita ja helppoja ajaa jos jotain hyvää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oishan se Phuketin matkaajankin mukavampi t-paidassa lampsia koneeseen putkea pitkin kun ajella linjurilla platalla ja portaita ylös.

Koneista pitävällehän on hienompaa tuo bussikuljetus kun pääsee koneen kanssa tuntumalle.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viidakkorumpu tukee puskaradion viestiä siitä, että EFHK:n matkustajasillat ovat haasteellisia matkustajaturvallisuudelle A340/330 L1 (vasen etu) ovilla konetyypin eturungon kaareutumisen johdosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka höh!

 

Ei runko ole kiero, vaan aerodynamisesti tehokkaaksi, simiähipovan kauniiksi ja esteettiseksi muotoiltu. Tämä tuntuu tietenkin polttoaineenkulutuksessa, höh!.  Ismolle voin vahvistaa, että pysäköinti- etc. maksuilla ei ollut tämän prosedyyrin kanssa mitään tekemistä. Safey First!

 

Nimim. Myös Caravelle on kaunis kone.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee tasta putkiasiasta mieleen omalle kohdalle sattunut incidentti kahdeksan vuotta sitten, kun olin matkalla Tokiosta Dallasin kautta Miamiin ja edelleen Panamaan. Kun olimme tekemassa lahtoa Dallasista AA:n Triplalla, matkustajaputki osui irrotettaessa moottoriin tehden pienen reian kuoreen. Taman seurauksena odotimme parisen tuntia korvaavaa Triplaa Lontoosta, jolla AA sitten jatkoi edelleen Dallasista Miamin kautta Bueonos Airesiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai ensi vuonna valmistuvaan terminaaliin sentään hommataan järkevämmät putket? Laajarungoillehan ne portit käytännössä on tarkoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sekin vielä että Airbus tekee laiskoja vehkeitä mutta kun runkokin on kiero.  :)

 

Tähän on kyllä kauniisti generoitunut koko Ilkan sympatiat Tolousen tyttäriä kohtaan.  ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salon Pekan kuvaa kun katsoo niin tulee ajatus, että 330 -sarja saattaa tuoda vielä toivoa Helsinki-Vantaallekin kun Amerikanraudat ovat poistuneet.

 

Odotellaan sitä 333:sta saapuvaksi. Toivottavasti on portteja mihin ajaa koneet. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään