Guest mystikki

kasvojen sijainnin seurausta webkameralla, mahdollisuus yhdistää simuiluun?

23 viestiä aiheessa

lähde: http://www.faceapi.com/

Tuolta saa imuroitua demon joka pystyy seuraamaan kasvoja erittäin hyvin. Kysymys kuuluukin, saako joku tehtyä tuolla faceapilla softan mikä toimisi TrackIR:rän tavoin peleissä, ohjelmiston lisenssiehtoja rikkomatta luonnollisesti? Ohjelmisto puskee ulos suoraan dataa, mikä amatöörin silmin voisi viedä virtuaalijoystickin akseleiksi, josta peli lukisi tiedon missä asennossa pitää näkymän olla pelissä. Itsellä ei riitä taito tuolle ohjelmointipuolelle, mutta olisi mukavempi tapa kontrolloida näkymää fsx:ssä kuin nykyinen joystickin hattu.

Tuo softa kun vaatii vain webkameran eikä mitään ledilippiksiä tai muita härpäkkeitä.

Ideoita? tietääkö joku jo softaa mikä tekee tuon webkameralla?

Tuossa vielä demo ARMA pelistä missä käytetään trackir järjestelmää: http://video.google.com/videoplay?docid=2163292546904615947

Video kopterilennosta, linkki korjattu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Sori, että vastaus on viipynyt. En ole hetkeen piipahtanut foorumilla.

Minusta FreeTrack pelaa (lähes) yhtä hyvin kun kaupallinenkin (TrackIR). Käytin tuota ilmaista softaa ja itsetehtyä "datapäähinettä" Silent Wings:n kanssa koko viime talven ja olin varsin tyytyväinen. Ostin tänä syksynä kokeilun vuoksi TrackIR:n ja sekin on varsin hyvä, vaikka eroa ei oikeastaan huomaa.

Tässä vähän fiiliksiä ja kokemuksia:

+/- FreeTrackissa löytyy säädettävää joka lähtöön mutta toisaalta se myös vaatii aika paljon säätämistä ja kokeilemista. TrackIR toimii paremmin suoraan paketista.

- FreeTrackissa katse jumiutui välillä katsomaan ihan kieroon, jos päätä käänsi reilusti sivuun näytöstä. Edes keskitysnappi ei auttanut. TrackIR tekee samaa mutta keskitysnappi palauttaa katseen keskelle

++ Ylipäätään molemmat ovat minusta kokemuksen lähes välttämättömiä simulaattorilentämiseen, enkä enää suostuisi lentämään ilman jompaa kumpaa.

- Minulla oli hankaluuksia saada FreeTrackiä toimimaan kunnolla pää ääriasennoissa mutta siihen saattaa auttaa leveämpikeilaiset LEDit

Täällä on parit, ei niin edustavat kuvat, minun viritelmistä: http://tervis.kotiposti.fi/album/Virtuaalipurjelento/Head%20tracking/. Ensimmäisessä "datapäähineessä" on normaalit jokaisen miljoonalaatikosta löytyvät punaiset LEDit. FreeTrack toimi niilläkin ensihätään ihan kelvollisesti mutta vaatii pimennyksen. Toisessa kehitysversiossa on Partco:sta ostetut IR-LEDit, joiden kanssa ei tarvita pimennystä. IR-LED kannattaa sitten olla mahdollisimman leveäkeilaiset. Partco:n leveinkeilaisilla oli ongelmia pään ääriasennnoissa. Edelleen FreeTrackin webbisivuilla on rakentelu- ja mitoitusohjeita "datapäähinettä" varten.

Myös Youtubesta löytyy esimerkkejä FreeTracista joka lähtöön.

-Pasi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tossa oo vaikeeta katsoa itse näyttöä, kun kääntää päätä? Jos pitää katsoa 90 astetta sivulle, ja kääntää pään siihen suuntaan, miten katsot sitä näyttöä kun pää osoittaa siihen suuntaan? Voi olla vaikeaa...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarviiko tuo Cachya jonkin päähineen, jossa on jokin täppä ? Tuolla sanotaan: "It analyzes an input video stream, looks for a unique SIGN that can be put on user's hat, and determines head position and movement". Minulle ei oikein selvinnyt, mikä tuo "SIGN" on. Faceapi ei näemmä tarvitse mitään ylimääräistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tossa oo vaikeeta katsoa itse näyttöä, kun kääntää päätä? Jos pitää katsoa 90 astetta sivulle, ja kääntää pään siihen suuntaan, miten katsot sitä näyttöä kun pää osoittaa siihen suuntaan? Voi olla vaikeaa...?

Ite oon aina miettiny ihan samaa... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noissa kääntöä "vauhditetaan" siten, että pieni pään kääntö riittää kääntämään katselusunnan 90 asteeseen. Sen voi itse säätää. Eli jos käännän päätä vaikka 45 astetta, katselukulma muuttuu huomattavasti enemmän. Silti pystyn silmiä kääntämällä edelleen näkemään monitorit hyvin. Näin ainakin TrackIR:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja näin myös FreeTrackissä. Liikkeen vahvistusta, lineaarisuutta ja yhtä sun toista saa molemmissa säädettyä mieltymystensä mukaan.

Cachya vaatii, ainakin manuskan mukaan, toimiakseen erikoisen "napin otsaan".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Tuli tuossa mieleen että mikähän on pienin ja kevyin saatavilla oleva näyttö? Jos sellaisen ripustaisi tuohon lipan nokkaan, ja peittäisi sivut vaikka mustalla kankaalla, tuostahan saisi jonkunlaisen virtuaali-maailma kypärän...  ;D Tai varmaan noin läheltä katsottaessa pitää olla jo kaksi näyttöä, molemmille silmille omat..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Tuli tuossa mieleen että mikähän on pienin ja kevyin saatavilla oleva näyttö? Jos sellaisen ripustaisi tuohon lipan nokkaan, ja peittäisi sivut vaikka mustalla kankaalla, tuostahan saisi jonkunlaisen virtuaali-maailma kypärän...  ;D Tai varmaan noin läheltä katsottaessa pitää olla jo kaksi näyttöä, molemmille silmille omat..

Ei kannata keksiä pyörää enää uudestaan: http://www.vuzix.com/iwear/products_av920.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohhoh...  :) Onkohan tuollaisesta täällä kenelläkään minkäänlaista kokemusta?

Minulla on sellainen. Ei kannata kenenkään muun ostaa. Ihan susi. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen. Ei kannata kenenkään muun ostaa. Ihan susi. :thmbdn:

Mikäs siinä niin pielessä sitten on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs siinä niin pielessä sitten on?

Jos kuvittelee, että noilla saisi "täydellisen immersion" simulaattoriin, erehtyy. "Kuvaruutu" tuntuu olevan tunnelin päässä, eikä kuvan laatukaan ole kovin kaksinen. Lisäksi nuo lasit ovat melkoisen epämukavat päässä. Kokeilin kerran, ja heitin sitten romukoppaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin kerran, ja heitin sitten romukoppaan.

Oliskohan vielä romukoppa tyhjentämättä?  ;)

Mitä ne maksaa, vai ootko jo hukannut ne?

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan vielä romukoppa tyhjentämättä?  ;)

Mitä ne maksaa, vai ootko jo hukannut ne?

Ei ole aavistustakaan, missä nuo ovat, enkä viitsi alkaa penkomaankaan nurkkia. Ja usko pois: Et oikeasti halua tuollaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kuvittelee, että noilla saisi "täydellisen immersion" simulaattoriin, erehtyy. "Kuvaruutu" tuntuu olevan tunnelin päässä, eikä kuvan laatukaan ole kovin kaksinen. Lisäksi nuo lasit ovat melkoisen epämukavat päässä. Kokeilin kerran, ja heitin sitten romukoppaan.

Lienee tuossa suurin vika sitten siinä että kuvaruutu on liian pieni. Sellainen laskettelulasi malli vois olla parempi. Suuremmat näytöt, niin näkökenttä suurenee ja tunnelimaisuus häviää... Näin ainakin luulis..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lienee tuossa suurin vika sitten siinä että kuvaruutu on liian pieni. Sellainen laskettelulasi malli vois olla parempi. Suuremmat näytöt, niin näkökenttä suurenee ja tunnelimaisuus häviää... Näin ainakin luulis..

Mjooh... Noilla tulee sellainen olo, että katsoo mustan "tunnelin" päässä olevaa isoa näyttöä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole aavistustakaan, missä nuo ovat, enkä viitsi alkaa penkomaankaan nurkkia. Ja usko pois: Et oikeasti halua tuollaisia.

Uskon. Jos ne kävelevät joskus vastaan, pukkaa kuitenkin mulle vaikka YV:tä.  ;)

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Freetrackistä vielä voisin todeta sen verran, että kameran laatu merkitsee myös paljon. Rakentelin nimittäin tuon myssyn itsekin kun Track IR 3 pimahti. Käyttämälläni Logitechin kameralla, josta filtterinkin otin ohjeiden mukaan pois, en siedettävää toiminnallisuutta saanut aikaiseksi. Lisäksi Freetrack vei prossutehoa huomattavasti enemmän kuin TIRRI. Lopulta piti marssia nöyrästi kiltisti kauppaan ja ostaa Track IR 4. Hinta oli tosin enää 129€ tuolla verkkokaupassa.  Mutta jos tuo nyt vielä hajoaa niin lopetan koko lentämisen siihen paikkaan. (Tuota kun tottuu käyttämään, ei simulaattori ilman sitä ole enää mistään kotoisin).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään