Jukka Nisula

VL Pyry II koelennot ja J 22

5 viestiä aiheessa

Tuolla ruotsalaisten SFF-foorumilla on aika ajoin mielenkiintoisia kysymyksiä, jotka sivuavat suomalaista ilmailuhistoriaa. Nyt kysytään seuraavaa:

 

Lehdessä "Flyghistorisk Revy 35" sivuilla 6-7 mainitaan J 22-hävittäjästä kertovasta jutussa koelennoista Suomen Ilmavoimien VL Pyry II- koneella. Mukana lehdessä on kuulemma kuva, joka esittää PY-?4-konetta. Eli tunnus näkyy huonosti. Kuitenkin numero 4 viimeisenä tunnuksessa.

 

Koelennot oli tehty heinäkuussa 1941. Kysyjä haluaa tietää, mikä koneyksilö oli kyseessä noilla ruotsalaisten suorittamilla koelennoilla. VL Pyry I/II vaiko trapetsisiipinen PY-24, joka valmistui maaliskuun alussa 1941. Koitin hakea tietoa mm. SIH-lehdestä 3/1994, jossa on Jukka Raunion "Trapetsi-Pyry" -juttu. Siinä ainakaan ei mainita mitään ruotsalaisten koelennoista k.o koneella.

 

edit: Itse en ole tuota kyseistä "Flyghistorisk Revy"- lehteä nähnyt/lukenut.

 

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=952&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain Jukka Rauniolta ystävällisesti tietoa tuosta koelennosta, kiitoksia paljon. Kyseessä oli Nils Söderbergin (varustelupäällikkö) lento Tampereella, joka liittyi Myrskyn kauppaamiseen Ruotsiin. Mukana matkalla oli Claes Sparre, Mannerheimin sisarenpoika.

 

Söderberg ei ihastunut Myrskystä tai Pyrystä, vaan ajoi FFA J 22-asiaa. Johtaja Wegelius on muistellut lennokkaaseen tapaansa, kuinka huimia temppuja Söderberg teki Pyryllä. Liekö vaikeuksia hallita epävakaata konetta, Jukka Raunio toteaa.

 

Se mikä koneyksilö oli kyseessä, ei ole selvinnyt. Asia selviäisi vain k.o. -4 loppuisten Pyryjen lentopäiväkirjoista.

 

(edit: muutin ketjun otsikon sopivammaksi.)

 

HUOM! Tuli vähän lisätietoa J.Rauniolta:

Söderberg ei Myrskyllä lentänyt, näki kyllä proton pajalla, eikä tykännyt sen sekarakenteesta. Samalla hänelle kerrottiin, että koko projekti voi sammua, koska Suomi odotti Saksasta nopeaa konetäydennystä, jota ei sitten siinä määrin tullut, ja homma jatkui.

 

t. JR

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno sivusto! Tuo kaartokyky tuntuu hivenen  liioitellulta, siipikuormituksen huomioiden. Samoin silmiinpistävää on alhaisehko rakennelujuus (murtoraja 10 g). VNE:kään ei ole kovinkaan korkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään