Guest petikko

Ehdotuksia kelloksi

27 viestiä aiheessa

Niin, mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvä veto tyylikkääksi kelloksi jonka arvo säilyy. Hintaluokka alle viisitonnia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika maailmaa syleilevä kysymys ;)

Olen muutaman vuoden näitä harrastellut ja sen voin sanoa, että jos haluat arvon säilyvän niin älä osta uutta kelloa. Niiden arvo romahtaa vielä pahemmin kuin uusien autojen siinä vaiheessa kun ne tuodaan ulos liikkeestä. Hyvällä käytetyllä voi sen sijaan tehdä jopa tilin. Hyviä vaihtoehtoja ja merkkejä on paljon, riippuu ihan mitä hakee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En varsinaisesti tiedä arvon säilymisestä, mutta jos hienoa haluaa, itseäni on aina miellyttänyt Breitlingin kellot. (Onhan siinä vähän sitä ilmailufiilistäkin mukana...)

Anyway, Niitä nyt ainakin löytyy tuolla budjetilla.

Niinjoo. Tuolta voi tiirailla: http://www.laatukellot.fi

EDIT:linkki lisätty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla budjetilla saa hemmetin hienon kellon tai vaikka useammankin, se riippuu niin siitä, mitä on etsimässä. Mun kokoelman koko arvo on varmaan alle tuon ja aika monta ihan kivaa vekkaria kaapeissa seisoo. Joksus ne jopa käyvätkin  :laugh: Yhtään Rolexia ei oo mutta Breitlingeja parikin + noin kymmenen muuta kelloa. Sairas harrastus, mutta kun jostain kiinnostuu niin se on menoa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika maailmaa syleilevä kysymys ;)

Olen muutaman vuoden näitä harrastellut ja sen voin sanoa, että jos haluat arvon säilyvän niin älä osta uutta kelloa. Niiden arvo romahtaa vielä pahemmin kuin uusien autojen siinä vaiheessa kun ne tuodaan ulos liikkeestä. Hyvällä käytetyllä voi sen sijaan tehdä jopa tilin. Hyviä vaihtoehtoja ja merkkejä on paljon, riippuu ihan mitä hakee.

No niin on. Automaattia lähinnä ajattelin. IWC:t, Panerait ja Rolexit taitaa olla ulkona, keskimmäinen myös tyylin takia ja nuo toiset hinnan.

Mistä ja miten olet käytettyjä ostanut? Siis lähinnä mietityttää tuo väärennösten määrä. Niin ja löytyykö muita kuin perus ETA-koneistoja vain onko kysymys naivi tällä budjetilla? Entäpä jos ostaa vain reilun tonnin kellon, miltä peli silloin näyttää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro.

Voi olla vaikee kyssäri, koska tarjontaa ainakin on, mutta ite ostin v. 1997 Tag Heuerin ja hyvin on toiminu. Ja jos ei toimis ni elinikäinen takuu auttaa kanssa. Varmasti parempiakin on, mutta ihan hyvä tää on ollu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin on. Automaattia lähinnä ajattelin. IWC:t, Panerait ja Rolexit taitaa olla ulkona, keskimmäinen myös tyylin takia ja nuo toiset hinnan.

Mistä ja miten olet käytettyjä ostanut? Siis lähinnä mietityttää tuo väärennösten määrä. Niin ja löytyykö muita kuin perus ETA-koneistoja vain onko kysymys naivi tällä budjetilla? Entäpä jos ostaa vain reilun tonnin kellon, miltä peli silloin näyttää?

Väärennökset on toki aina riski. Silti hyviä kelloja on löytynyt Keltaisesta Pörssistä, Ebaystä, Huutonetistä yms. paikoista. Hieman kyllä hirvitti kerran ostaa Britannian Ebaystä kello tietämättä muuta kuin siellä annettu info. Hyvin meni silti, vaimoke sai Omega Speedmaster-naisten mallin. Kun halavalla sai jne...

Jos nettikaupankäynti hirivittää, tutustumisen arvoisia paikkoja voisivat olla esim. Sepän viisari ja Kelloseppien työhuone Helsingissä. Kummassakin on usein myytävänä "kiinnostavia" ajannäyttäjiä. Kelloseppien työhuoneella ei toissapäiväisen käyntini perusteella kovin paljoa myytäviä kelloja ole tällä hetkellä, mutta heidän asiantuntemuksensa kellotekniikan osalta on :thmbup: Sinne uskallan viedä omat kelloni.

Sepän viisari taitaa olla enemmän keskittynyt ostamiseen ja myymiseen, mutta siellä olin kuin Liisa ihmemaassa. Omega Speedmaster Professionaleja 1960-luvulta yms. helmiä ja Zenith El Primero-koneistolla varustetuja kelloja, joita sivumennen sanoen pidän hienoimpina suht tavallisen ihmisen tavoiteltavissa olevina kelloina. Patekit, Vacheron&Constantin:t yms. on sitten ihan muille.

Ai niin, Järvenpäässä on vielä Arskan aikakone. Sielläkin oli vaikka mitä ja Arska on ammattitaitoinen kelloseppä.

Nykykelloissa on suurimmassa osassa joku ETA-koneisto. Ei se kelloa huononna. Se vaan on näin ja sihen on monia historiallisia ja liiketaloudellisia syitä. Lentokoneissakin on Lycomingeja, Continentaleja, Rollsseja, GE:tä, P&W:tä, CFM:ää jne...

Tuolla budjetilla saa ihan varmasti hienon käytetyn IWC:n  :thmbup: Taitaa saada jonkun uudenkin. Tai kaksi käytettyä. Kyse on vaan siitä, että minkä tyylisen kellon haluaa.

Mulla on aika monta kelloa ns. inhouse-koneistolla ja yksikään ei ole maksanut yli 200 euroa... Minun mielestäni sillä inhouse-koneistolla ei ole paljoakaan merkitystä. Nykymaailmassa niin harva tekee koneistonsa itse, että suurtakaan väliä tuolla ei ole. Jotkut valmistajat jopa väittävät, että heidän muualta ostamansa raakakoneet ovat heidän omiansa. Eräänkin varsin tunnettun Merkkien Merkin koneistot ovat heidän itsensä tekemiä. Se on totta, mutta tieto ei poista sitä tosiasiaa, että niitä heidän koneistojaan painetaan vajaa miljoona kappaletta vuodessa. Inhouse-koneisto, joopa joo. Niin se on, mutta miten se on parempi kuin joku muu?

Näistä riittäisi tarinaa vaikka kuinka paljon. Ja niitä mielipiteitäkin on vaikka kuinka...

Niin, vielä tuli mieleen, että hyvälaatuinen (lähinnä mekaaninen) kello on oikein huollettuna käytännöllisesti katsoen ikuinen. Kysy keneltä hyvänsä kellosepältä.

Muoks: haluaisin vielä kokoelmaani Omega Sppedmaster Professionalin 60- tai 70-luvulta. Myös Zenith El Primero Chronomaster noin vuosimallia 2000 olisi aika mahtava laitos. Siinä minun mielestäni hyviä vinkkejä kellon ostajalle.

Kliksis:

http://www.timezone.com/library/archives/archives0050

http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631672303874274794

http://www.omega-addict.com/reviews/speedmaster/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvä veto tyylikkääksi kelloksi jonka arvo säilyy. Hintaluokka alle viisitonnia.

Mitenkäs joku marketista saatava muovinen seinäkello? Ostat niitä viidellä tonnila niin takuulla on kelloja koko elinajaksi vaikka laukeaisi useamminkin.

Tiimalasi on myös hyvä. Ei petä ikuna jos vaan muistaa käänttää ajoittain. Ja jos ei muista niin tokkopa tuo niin haittaa. Kännykästä se aika kuitenkin tulee katsottua.

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs joku marketista saatava muovinen seinäkello? Ostat niitä viidellä tonnila niin takuulla on kelloja koko elinajaksi vaikka laukeaisi useamminkin.

Tiimalasi on myös hyvä. Ei petä ikuna jos vaan muistaa käänttää ajoittain. Ja jos ei muista niin tokkopa tuo niin haittaa. Kännykästä se aika kuitenkin tulee katsottua.

:laugh:

Hehiö. Just näin. Nykytekniikka on tehnyt kellot aivan turhiksi. Ajan näkee ihan riittävällä tarkkuudella esim. muovisesta seinäkellosta. Silti mekaanisissa kelloissa on sitä jotain, jota on vaikea selittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä joku sveitsiläinen käsintehty käkikello pitää arvonsa hyvin?

Moni jopa tykkää ulkokuoresta.

Kukkuu!

Mulla kukkuu seinällä saksalainen. Vastoin yleistä käsitystä käkikello on saksalainen keksintö, Schwartzwaldilta kotoisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä diggaan Raymond Weil:stä. Ajattomat mallit ja ihan laadukas työnjälki. Hintakaan ei paha. Joskus käytän lentäessä Seikon Flightmasteria. Kronokrafi vailla vertaa. Kyllä nipponit osaa aikaraudan tehdä - ja vielä kullattuna kehtaa pitää ranteessa vaikka ravintolassa.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kelloasia on todella kinkkinen juttu. Siinä mennään todella rajusti tunnetasolle. Vähän kuin automerkeistä keskustelisi.

Itse hankkisin g-mittaustoiminnolla varustetun kellon, jos sellainen maailmassa olisi. Vaan kun ei vielä ole. Hinta tuskin menisi alle 5000 euron...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse hankin kaukomailta 200 eypolla mekaanisella automaattikoneistolla olevat Citizen 7 ja Seiko 5 -kellot. Citizenin voi vetää myös käsin ja Seikossa on lasinen takakansi, josta koneiston toimintaa voi tiirailla.

Kummastakin on malleja erilaisilla tauluilla, numeroilla ja osoittimilla, sekä myös sukeltajille enemmänkin kuin roiskevettä sietäviä. Molempien koneistot ovat laadukkaita ilman kummempia koristeita, 21 kiveä ja käyntitaajuus 21600/h. Citizenissä oleva Miyota-koneisto on japanilainen vastine ETA-koneistoille, Seiko käyttää omaa koneistoaan.

kellot.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua ovat aina kiinnostaneet 24-tunnin taululla varustetut kellot. Taitavat olla enempi harvinaisuus. Ainakin ilmailussahan näitä on välillä käytetty (ns. "military clock"). Mm. tuolta saisi jotain neuvostoliittolaista alkuperäis- taikka jäljennöstavaraa: http://www.russiansouvenirs.com/watches.htm , liekö miten luotettava firma, uskaltaisiko tilata? Hinnat tosin ovat tuolla sellaiset, että ei taida kauhean laadukkaista kelloista olla kyse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse hankin kaukomailta 200 eypolla mekaanisella automaattikoneistolla olevat Citizen 7 ja Seiko 5 -kellot. Citizenin voi vetää myös käsin ja Seikossa on lasinen takakansi, josta koneiston toimintaa voi tiirailla.

Olen nyt muutaman viikon ajan poikennut aina ohikulkiessani Helsingin kellokaupoissa ja en ole vielä löytänyt automaatti Citizeniä. Osaako joku auttaa ostopaikassa?

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa lienee myynnissä enempi noita Eco-Drive -malleja, joissa ilmeisesti mekaanisesti ladattavan akun sähkö käyttää koneistoa. Sivustolta www.citizen.fi löytyy kumminkin myyntipisteiden lisäksi myös pari ihan täysmekaanisella automaattikoneistolla olevaa mallia, tosin eivät ole kovin kummoisen näköisiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on tarkkuusinstrumentti (tarkkuus varmaankin 0,1-0,2 g:tä). Luulenpa, että hinnat ovat viisinumeroisia luksuskellopuolella... Käsityö maksaa.

Mitenkäs tämä taitolentäjä Sami Kontion sponsorina oleva suomalainen kellofirma? Heillä näyttäisi sellainen G-mittari olevan, en sitten tiedä, että miten tarkka tuo on.

http://www.on-motion.fi/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei oo Breitlingi, ei. Mutta tästä näkee ajan, mikä on tietenkin hyvä ominaisuus. Citizen Eco-Drive Nighthawk mustalla taululla. Taustan ja valkoisten viisarien kontrasti on riittävä, patteri on kestänyt yli 2 vuotta eli valokenno ilmeisesti toimii. Kehällä on laskukiekko mutta sen numerot on liian pieniä - ainakin mulle. Näyttää ehkä kalliimmalta kuin on. Ja Hirschin ranneke tietenkin.

Joku oikea kello olis tietenkin kiva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään