Tumi Hämäläinen

Lentoreiteistä

28 viestiä aiheessa

Tämä voisi kuulua tuonne "tyhmien kysymysten" ketjuun, mutta kysyn nyt tässä.

 

Mikkelin yllä nähdään usein vanoja (jossain > kymmenessä kilometrissä), jotka tulevat tuolta koillisen-idän suunnalta ja matkaavat siis noin lounaaseen. Kyseessä on jokin kansainvälinen lentoreitti. Näkyvissä saattaa olla yhdellä kertaa puolenkymmentäkin savua. Mistä koneet tulevat ja minne menevät. Kaukoidästä > Eurooppaan? Rahtareita vai matkustavaiskoneita? Molempia? Kalusto?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä voisi kuulua tuonne "tyhmien kysymysten" ketjuun, mutta kysyn nyt tässä.

 

Mikkelin yllä nähdään usein vanoja (jossain > kymmenessä kilometrissä), jotka tulevat tuolta koillisen-idän suunnalta ja matkaavat siis noin lounaaseen. Kyseessä on jokin kansainvälinen lentoreitti. Näkyvissä saattaa olla yhdellä kertaa puolenkymmentäkin savua. Mistä koneet tulevat ja minne menevät. Kaukoidästä > Eurooppaan? Rahtareita vai matkustavaiskoneita? Molempia? Kalusto?

 

 

 

Vastasitkin jo itse itsellesi lähes jokaiseen kysymykseen :P Kalusto on noilla reiteillä pääasiassa laajarunkomatkustajavehkeitä (A330-340, B767-777-747). Firmoina pääasiassa isoja puljuja molemmista päistä reittiä (AF, BA, KLM, JAL, Air China, All Nippon jne jne jne).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastasitkin jo itse itsellesi lähes jokaiseen kysymykseen :P Kalusto on noilla reiteillä pääasiassa laajarunkomatkustajavehkeitä (A330-340, B767-777-747). Firmoina pääasiassa isoja puljuja molemmista päistä reittiä (AF, BA, KLM, JAL, Air China, All Nippon jne jne jne).

 

Ai, vastasinko? No, mistäs ne koneet tulevat ja minne menevät, kun tunnistin tuosta vain Kiinan ja Japanin. Ai niin, KLM on Hollannista. Siis, Kiinasta, Japanista ja...?

 

Mikä on lentokorkeus Mikkelin kohdalla? Onko tällä kohtaa määrätty joku tietty FL? Mitäs, jos koneelle sattuu tällä kohtaa joku häveriikki? Mihin ne pyrkivät tekemään pakkolaskun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajarunkoiset matkustaja - ja tavarankuljetus koneet tulee pääosin Suomen ilmatilaan AGAMO reittipisteen kautta. (kuva kartassa).

AGAMOn kautta koneet jatkavat matkaa, kuka mihinkin, pääosin keskieurooppaan (EDDF,EHAM,ESSA,EKCH jne). Tietysti myös Helsinkiin tulee Finnairin omat lennot.

Pääosa AGAMOn kautta tulevista saapuu RJBB(Kansai) tai RJAA(Narita) elikkäs siis Japanista. Toinen "sisääntulopiste" Suomen ilmatilaan näillä koneilla löytyy hieman ylempää joka on nimetty GATRIksi.(vasta otettu käyttöön).

 

Lentokorkeus koneilla on Mikkelin kohdilla on pääosin yli 10km. Tosin Mikkelin kohdalla jos koneita näkyy ja lentosuunta on etelä/lounas voi kyseessä olla Finnairi joka sorvailee jo laskua (vähentää lentokorkeutta) Helsinkiin. Toinen vaihtoehto Mikkelin ylittäväksi yhtiöksi on Lufthansa (DLH) joka jatkaa matkaa Saksaan.

 

Uskon kuitenkin, että pääosin näet Mikkelistä käsin koneet jotka leikkaa Suomen ilmatilan mainitsemasi Koillinen - Lounas akselilla. Reitti kulkee maantieteellisesti n. 100-150km Mikkelistä pohjoiseen. (Koneethan näkyy taivaalla monesti kuin olisivat juuri pään yläpuolella)

 

Tsiinäpä se.

 

Tässä kuva AGAMO rajanylityspisteestä.  (kartan löytää täältä --> https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/enr/enrcu.pdf )

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetäänpä omatkin tiedot lisää, josko valaistuisi lisää asia. Molempia kulkee, rahtia ja matkustajia, matkustajalentoja selvästi enemmän(ehkä 90% luokkaa). Korkeutta niillä yleensä on FL340,FL360 ja FL380, mutta silloin tällöin FL400 bongattu. Eli siis noin 10.3-12.2km. Ja nämä lounaaseen mennessä kevyillä koneilla. Koilliseen mennessä FL310, FL330 ja FL350 yleensä, eli vähän alempana raskaalla löpölastilla vielä tässä 3h lennon jälkeen(9h jäljellä).  Reitit näkyykin em kartassa/linkissä, reittien tunnus on se U... koodi numeroita sisältävän "salmiakin" kohdalla. Se "salmiakki"-luku on etäisyys NM:na VORrien/reporting-pointien(avoin/mustakolmio) välillä ja reittien suunnat näkyy asteina ainakin VORrien kohdilta lähtiessä. Suurin osa siellä Mikkelin suunnalla tulee tosiaan Japanista, Kiinan lennot menee usein Suomenlahdelta ja keskiosista Eestiä. Kohteina siis Tokio, Nagoya, Osaka ,Sapporo ja Lontoo, Amsterdam, Pariisi, Frankfurt, Köpis, Tukholma, Milano/Rooma, Zurich, Wien. Kalustona on kaikki laajarunkovehkeet kuten jo mainittu ja yhtiötkin samoin Finnair,Air France ,KLM, British Airways, Japan Air Lines, All Nippon Airways, SAS, Swiss, Lufthansa, Alitalia, Austrian ja Air China(Tukholman lentoja). Muut kiinalaiset yhtiöt on ainakin multa jääneet bongaamatta täällä päin Suomea, näkyvät paremmin tuolla Helsingistä etelään ja Virossa. Noita havereita ja ongelmia kysyit, eiköhän siinä ole monta tekijää vaikuttamassa, mutta onhan tuossa kenttiä Joensuu, Kuopio, Jyväskylä, Tampere ,Turku ja Vantaa ainakin isoimmillekin koneille sopivia paikkoja. Tuli muuten mieleen että Mikkelistä olisi nähnyt varmaan hyvällä säällä Emiratesin pari konetta eilen kun ne menivät pohjois-luoteeseen UP853:sta. Oli vuorot EK215 LAX:iin ja EK211 IAH:iin(siis Los Angelesiin ja Houstoniin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon kuitenkin, että pääosin näet Mikkelistä käsin koneet jotka leikkaa Suomen ilmatilan mainitsemasi Koillinen - Lounas akselilla. Reitti kulkee maantieteellisesti n. 100-150km Mikkelistä pohjoiseen. (Koneethan näkyy taivaalla monesti kuin olisivat juuri pään yläpuolella)

Ne menee noin Kangasniemen kohdilta, eli matkaa on 45-50 km. Sekin alkaa jo olla liikaa yhtiön tunnistamiseen 20x-suurentavalla kiikarillakin. Kyllä sen koneen juuri näkee paljain silmin, ainakin jos on juova apuna löytämisessä. Itse katselin tutkalta ensin EFTP kohdilla luoteeseen menevää Emiratesia (EFOP:n lähellä olin itse) ja matkaa oli noin 75km, niin kyllä se jo aika matalalla oli horisontin yllä ja varma tunnistus jäi tekemättä tuolla kiikarillakin, vaikka olosuhteet olivat lauantaina aika optimaaliset tuossa tilanteessa(itseni takaa aurinko valaisi koneen kyljen ja lämpöväreily ja kosteus oli pientä). Tiesin siis mikä kone siellä menee heikon juovan päässä, mutta en sitä enää tunnistanut niin kaukaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne menee noin Kangasniemen kohdilta, eli matkaa on 45-50 km. Sekin alkaa jo olla liikaa yhtiön tunnistamiseen 20x-suurentavalla kiikarillakin. Kyllä sen koneen juuri näkee paljain silmin, ainakin jos on juova apuna löytämisessä. Itse katselin tutkalta ensin EFTP kohdilla luoteeseen menevää Emiratesia (EFOP:n lähellä olin itse) ja matkaa oli noin 75km, niin kyllä se jo aika matalalla oli horisontin yllä ja varma tunnistus jäi tekemättä tuolla kiikarillakin, vaikka olosuhteet olivat lauantaina aika optimaaliset tuossa tilanteessa(itseni takaa aurinko valaisi koneen kyljen ja lämpöväreily ja kosteus oli pientä). Tiesin siis mikä kone siellä menee heikon juovan päässä, mutta en sitä enää tunnistanut niin kaukaa.

 

Juu, kyllä noita juovia menee tuossa Mikkelin pohjoispuolella, ja ihan paljaalla silmälläkin koneen erottaa. Joskus jopa moottorien lukumääränkin (vaikka ilman savuja). Luulen, että hyvällä kiikarilla pystyisi varmaan näkemään jonkun yhtiön tunnuksiakin. Täytyypä kokeilla joskus.

 

Kiitos valaisevista kirjoituksistanne!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen monesti ihmetellyt kuinka kova ääni noista koneista tulee kun yli lentävät, ottaen huomioon että menevät yli 10km korkeudessa. Äänen kuulee niin voimakkaana että peräti talon sisällä kuulee milloin kone lentää yli. Eikä kyse ole yksittäisestä kerrasta optimaalisissa sääolosuhteissa (tuuli, ilmanpaine yms.) vaan lähes joka kerta, erityisesti illalla 17-18 maissa, kuulee kun jumbo lentää kohti kaukoitää. Paljonko mahtaisi desibelejä lähteä jos kyseinen kone olisi korvanjuuressa..

Nämä havainnot olen tehnyt kotiseudulla, Lappeenrannan ja Mikkelin välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentokorkeus koneilla on Mikkelin kohdilla on pääosin yli 10km. Tosin Mikkelin kohdalla jos koneita näkyy ja lentosuunta on etelä/lounas voi kyseessä olla Finnairi joka sorvailee jo laskua (vähentää lentokorkeutta) Helsinkiin. Toinen vaihtoehto Mikkelin ylittäväksi yhtiöksi on Lufthansa (DLH) joka jatkaa matkaa Saksaan.

 

Uskon kuitenkin, että pääosin näet Mikkelistä käsin koneet jotka leikkaa Suomen ilmatilan mainitsemasi Koillinen - Lounas akselilla. Reitti kulkee maantieteellisesti n. 100-150km Mikkelistä pohjoiseen. (Koneethan näkyy taivaalla monesti kuin olisivat juuri pään yläpuolella)

 

 

Enpä usko että Finnairin koneet ainakaan kovin usein lennä Mikkelin yli. Kesällä joka iltapäivänä/iltana lensivät Savonlinnan yli, suoraan yläpuolella.  Muutamat muutkin yhtiöt lentävät Savonlinnan yli, ne ovat Lufthansa:n, Swiss:n, Austrian Airlines:n, Nippon Cargo Airlinesin, Alitalia:n ja SAS:in koneita.

Muutamien kymmenien kilometrejen päässä lännessä lentävät: Virgin Atlantic, Air France, JAL, ANA, British Airways, KLM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä usko että Finnairin koneet ainakaan kovin usein lennä Mikkelin yli. Kesällä joka iltapäivänä/iltana lensivät Savonlinnan yli, suoraan yläpuolella.  Muutamat muutkin yhtiöt lentävät Savonlinnan yli, ne ovat Lufthansa:n, Swiss:n, Austrian Airlines:n, Nippon Cargo Airlinesin, Alitalia:n ja SAS:in koneita.

Muutamien kymmenien kilometrejen päässä lännessä lentävät: Virgin Atlantic, Air France, JAL, ANA, British Airways, KLM.

 

Kyllä siitä kuitenkin lentää Finnairikin. Siinä on Joensuu ja Kuopio, jonne mennään ajoittain jettikalustolla ja klo 14 maissa tulee idän alumiinilautassa yleensä 2-3 Finnairilaista, jotka menevät laskuun Helsinkiin. Riippuen tuulista saattaa esim. BAW poistua Suomen lentotiedotusalueelta Hesan ja Tallinnan välistä, vaikka useimmiten reitit menevät kuten yllä on esitetty. Lisäksi oikomiset vaikuttavat siihen miten kone kulkee, esim. FIN AGAMOlta ORIMAAlle.

 

Myös CCA on käyttänyt AGAMOn/KOKATin reittejä, vaikka yleensä kulkevat LEDUNin/GOGLAn kautta etelässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs reitti normaalisti on AY042:lla, tänään tuli itä-Suomen yli. Tuosta puolalaisten tutkasta näkee hyvin lentoreitit. LH meni idempänä kuin Finnairin Soulin lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs reitti normaalisti on AY042:lla, tänään tuli itä-Suomen yli. Tuosta puolalaisten tutkasta näkee hyvin lentoreitit. LH meni idempänä kuin Finnairin Soulin lento.

 

AGAMO-JNS-ORM (Ei Erkkikään muista niitten ATS-reittien nimiä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä otos yhdeltä iltapäivältä välillä AGAMO-EFHK:

Kutsu, tunnus, aika ORIMAAlla, lähtökenttä

FIN52, LQA, 12:33, ZBAA

FIN68, LQB, 12:57, VHHH

FIN80, LQD, 13:03, RJGG

FIN42, LQE, 13:10, RKSI

FIN58, LQC, 13:35, ZSPD

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä otos yhdeltä iltapäivältä välillä AGAMO-EFHK:

Kutsu, tunnus, aika ORIMAAlla, lähtökenttä

FIN52, LQA, 12:33, ZBAA

FIN68, LQB, 12:57, VHHH

FIN80, LQD, 13:03, RJGG

FIN42, LQE, 13:10, RKSI

FIN58, LQC, 13:35, ZSPD

 

No, meneekös nuo nyt sitten Mikkelin yli, tai läheltä? Missä  tuo ORIMAA on? Orimattilassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, meneekös nuo nyt sitten Mikkelin yli, tai läheltä? Missä  tuo ORIMAA on? Orimattilassa?

 

Hivenen Orimattilan keskustan pohjoispuolella.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, meneekös nuo nyt sitten Mikkelin yli, tai läheltä? Missä  tuo ORIMAA on? Orimattilassa?

 

Tuossa aiemmin oli Jari Laakko antanut sinulle linkin: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/enr/enrcu.pdf Jos nyt viimeistään tässä vaiheessa viitsisit tutustua tähän karttaan, niin alkaisivat nämä reitit ja paikat selvitä sinulle. Siellä kartalla on merkittynä Mikkeli, siis lentokenttä, mutta etköhän pysty sijainnit hahmottamaan sen perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DLH:n reitit yleensä menevät reittejä AGAMO-JNS ja sitten PVO-DOBAN (oikaistaan usein DCT DOBAN) tai sitten KOSKA

Usein ne tosiaan menee esim. Räyskälän yli UN624:sta JNS-KOSKA. Ja toiseen suuntaan sitten ALAMI-KOKAT UN746:tta Hankoa hipoen. Tosiaan, kannattaisi Tuminkin jo Jounin sanoin ottaa kartat kauniiseen käteen ;). Google earth näyttää koordinaatit missä hiiri liikkuu, niin VORrien paikat löytyy tarkasti ja ilmottautumispaikkojenkin koordinaatit saa  tuolta Finavian eAIP:sta missä tuo em. kartta löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää tuo JNS-ORM -väli kulkevan lähimmillään reilun viiden mailin päästä kaakon puolelta ohi Mikkelin kaapunnista. Kenttä kun on kaupungin länsipuolella (tai lounais-) Lienee siinä Prisman pihalla ihan hyvät mestat katsella koneita ;)

 

-A-

 

PS. Kulkeeko tuolta KETOL:n kautta minkä verran liikennettä? Mökki on siinä suht lähellä ja aika ajoin sieltä suunnilta jotain jytinää kuuluu ja joskus olen tainnun Jumbon bongatakin niillä kulmilla. Yleisesti tuntuu oudolta ajatukselta, kun UN187 näyttäisi soveltuvan enimmäkseen äärimmäisen vilkkaaseen Savon- ja Äänislinnan väliseen liikenteeseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, anteeksi poijjaatt! Kartan lataus jostain syystä keskeytyi eka kerralla, mutta nyt sain sen näppeihini.  :-[

 

Tänään ihmettelin taivaisia vanoja iltapäivällä. Liikennettä oli molempiin suuntiin. Pohjoisemmalla linjalla, jossa koneet ovat hiukan kauempana Mikkelin pohjoispuolella, oli liikennettä lounaan suuntaan. Samoin kaupungin etelän kautta ohitti yksi lentolaite joskus tuossa klo 15.00 nurkilla, suunta lounaaseen. Mahtoiko tämä jälkimmäinen olla Finnairin kaukolentoja? Ikään kuin olisi ollut alempana kuin nuo pohjoisen kautta ohittaneet koneet, tai sitten silmä alkoi jo harittaa näin perjantain kunniaksi. Tai kone oli jo finaalissa.  ;D

 

Prisman piha on ihan hyvä paikka zoomailla, mutta kyllä lentokentän viereisillä kukkuloilla, joilla jo poikasena temmellettiin, on parhaat ja avarimmat näköalat joka suuntaan. Samoin Rantakylä-talon katolta. Paitsi, jos kiipeää Naisvuoren näkötorniin.  ;)

 

Ja Timolle vielä: kartat on tosiaan otettu käteen, mutta noista tyämiehen kauniista käsistä voidaan olla montaa mieltä.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, anteeksi poijjaatt! Kartan lataus jostain syystä keskeytyi eka kerralla, mutta nyt sain sen näppeihini.  :-[

 

Tänään ihmettelin taivaisia vanoja iltapäivällä. Liikennettä oli molempiin suuntiin. Pohjoisemmalla linjalla, jossa koneet ovat hiukan kauempana Mikkelin pohjoispuolella, oli liikennettä lounaan suuntaan. Samoin kaupungin etelän kautta ohitti yksi lentolaite joskus tuossa klo 15.00 nurkilla, suunta lounaaseen. Mahtoiko tämä jälkimmäinen olla Finnairin kaukolentoja? Ikään kuin olisi ollut alempana kuin nuo pohjoisen kautta ohittaneet koneet, tai sitten silmä alkoi jo harittaa näin perjantain kunniaksi. Tai kone oli jo finaalissa.  ;D

 

Prisman piha on ihan hyvä paikka zoomailla, mutta kyllä lentokentän viereisillä kukkuloilla, joilla jo poikasena temmellettiin, on parhaat ja avarimmat näköalat joka suuntaan. Samoin Rantakylä-talon katolta. Paitsi, jos kiipeää Naisvuoren näkötorniin.  ;)

 

Ja Timolle vielä: kartat on tosiaan otettu käteen, mutta noista tyämiehen kauniista käsistä voidaan olla montaa mieltä.  :laugh:

 

Eiköhän ne Vuolingon aukeat ole paras paikka tähystämiseen, Naiskilla kun tulee itse torni eteen. Ne pohjoisempana lentävät ovat todennäköisesti vaakalennossa ja kohtuullisen korkealla, aivan kaupungin eteläpuolella menevät ovat yleensä näitä Finskejä, jotka ovat menossa Hesaan laskuun ja pyytelevät näillä kohdilla alaspäin. Tarkemmin saat tietoa näistä koneista, jos katsot Tutkanäyttöjä netissä-säiettä ja rekisteröidyt tässä viestissä http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,68542.msg947606.html#msg947606 mainittuun tutkanäyttöpalveluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne Vuolingon aukeat ole paras paikka tähystämiseen, Naiskilla kun tulee itse torni eteen. Ne pohjoisempana lentävät ovat todennäköisesti vaakalennossa ja kohtuullisen korkealla, aivan kaupungin eteläpuolella menevät ovat yleensä näitä Finskejä, jotka ovat menossa Hesaan laskuun ja pyytelevät näillä kohdilla alaspäin. Tarkemmin saat tietoa näistä koneista, jos katsot Tutkanäyttöjä netissä-säiettä ja rekisteröidyt tässä viestissä http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,68542.msg947606.html#msg947606 mainittuun tutkanäyttöpalveluun.

 

No, ei se Naiskin torni eteen tule, jos on itse tornissa.  ;D

 

Kyllä paras paikka bongailuun on siinä Johtokadun ja golfkentän välissä oleva pieni kallionyppylä, joka on muuten suoraan kiitoradan linjalla. Sopivasti koholla ympäristöstä, mutta sen verran lyhytkasvuista puistikkoa, että kesällä mukava kutupaikka. Niin, noille nuorille...  ;)

 

Miten muuten tuo homma menee, kun tullaan kaukoidästä, ja aloitellaan pudottamaan korkeutta? Ollaanko Suomen rajalla vielä laella, ja sitten pikkuhiljaa pudotellaan leveleiltä toiselle? Vai mennäänkö miten lähelle määränpäätä, ja sitten syöksykierteellä alas? Ei kai sitä voi koko matkan Joensuusta Hesaan luistella ikään kuin liukupolulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ei se Naiskin torni eteen tule, jos on itse tornissa.  ;D

 

Kyllä paras paikka bongailuun on siinä Johtokadun ja golfkentän välissä oleva pieni kallionyppylä, joka on muuten suoraan kiitoradan linjalla. Sopivasti koholla ympäristöstä, mutta sen verran lyhytkasvuista puistikkoa, että kesällä mukava kutupaikka. Niin, noille nuorille...  ;)

 

Miten muuten tuo homma menee, kun tullaan kaukoidästä, ja aloitellaan pudottamaan korkeutta? Ollaanko Suomen rajalla vielä laella, ja sitten pikkuhiljaa pudotellaan leveleiltä toiselle? Vai mennäänkö miten lähelle määränpäätä, ja sitten syöksykierteellä alas? Ei kai sitä voi koko matkan Joensuusta Hesaan luistella ikään kuin liukupolulla?

 

No ne ikkunat on niin pienet...

 

Pyytelevät just tossa Mikkelin paikkeilla alaspäin, yleensä pinnalta 380. Näillä uusilla koneilla kompuutteri laskee sopivan liukuunlähtökohdan ja niille koetetaan taata CDA (Continuous Descent Approach) eli systeemi jossa ne vetää tyhjäkäyntiliukua (tjsp) kunnes ajavat ILSsin liukuun kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyytelevät just tossa Mikkelin paikkeilla alaspäin, yleensä pinnalta 380. Näillä uusilla koneilla kompuutteri laskee sopivan liukuunlähtökohdan ja niille koetetaan taata CDA (Continuous Descent Approach) eli systeemi jossa ne vetää tyhjäkäyntiliukua (tjsp) kunnes ajavat ILSsin liukuun kiinni.

 

Niin no, Mikkelin tienoilta kai menee piäkaapuntiin sellaiset puolentuntia (?), ja jos ollaan kymppitonnissa, niin jo sitä passaa varmaan pudotellakin ettei mene pitkäksi.  ;D

 

Siis, se on varmaan yhtenäistä korkeuden pudotusta tuo matka?

 

Taidat olla, Jouni, Mikkelin alkuperäisravattisonneja kun noin tunnet maisemaa. Tai sitten sulla on sussu täällä/täältä!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommahan menee niin, että paras paikka bongailla Aasian meteoriittisadetta Mikkelbyn suunnalla on Savilahden sillan pyörätie :thmbup:. Saa olla todella tarkkana ettei mankeloi alas Savilahteen niskoja väännellessä; välillä saattaa olla seitsemänkin vanaa menossa lounasta kohti. Joskus on tullut kiikareilla sekä kameralla zoomailtua ja oikein hyvin erottaa konetyypit sekä yhtiöt toisistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään