Jouni Suominen

Yömatkalennon paikkailmoitukset

14 viestiä aiheessa

Kysymys forumin tietäjille :) :

 

AIP:ssa ja VFR Suomessa sanotaan:

Matkalennolla valvotun ilmatilan ulkopuolella yli 900 M (3000 FT) AMSL tulee VFR-lennolla yöllä olevan ilma-aluksen, joka ei ole yhteydessä johonkin muuhun ATS-elimeen:

a)  ylläpitää jatkuvaa kuuntelua ao. aluelennonjohdon radiotaajuudella;

b)  aikaansaada kaksipuolinen radioyhteys tämän kanssa aina tarvittaessa; sekä

c)  ilmoittaa paikka kuten johdetulla lennolla olevan ilma-aluksen osalta on määrätty.

 

Kysymys kuuluu: miten tulkitaan c-kohta?

 

Lentosääntöjen kohdassa 3.6.3.1 määrätään johdettujen lentojen paikkailmoituksista, mutta koskeeko siinä maininta "Ellei ilmoittautumispaikkoja ole määrätty, paikkailmoitukset on annettava Ilmailuhallinnon tai asianomaisen ATS-elimen määräämin väliajoin" edellä mainittuja VFR-yömatkalentoja? Jos koskee, mikä on tämä väliaika?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hö, missä tietäjät?  :o

 

Provotaanpa Scientific Wild Ass Guess -menetelmällä:

 

Ei ole olemassa mihinkään mooseksen kivitauluun hakattua lakia väliajoista, vaan ATS määrää ilmoittautumispisteistä tarpeen mukaan?

 

Niin IFR ja NF ei liippaa mua, joten on rentoa päiväperhosen tässä heitellä...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hö, missä tietäjät?  :o

 

Provotaanpa Scientific Wild Ass Guess -menetelmällä:

 

Ei ole olemassa mihinkään mooseksen kivitauluun hakattua lakia väliajoista, vaan ATS määrää ilmoittautumispisteistä tarpeen mukaan?

 

Niin IFR ja NF ei liippaa mua, joten on rentoa päiväperhosen tässä heitellä...  ::)

 

No tietäjistä en tiiä, mutta siis 10min ennen valvomattomaan ilmatilaan saapumista (TMA/CTR, AWY, ADIZ) pitää ottaa yhteys ATS-elimeen ja hieman kertoilla aikomuksistaan. Lisäksi "viissataatonnisissa" VFR-kartoissa on joskus ollut (liekö enää?) niitä mustia kolmioita, jotka ovat pakollisia ilmottautumispaikkoja, joissa siis paikkailmoitus kuuluisi tehdä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tietäjistä en tiiä, mutta siis 10min ennen valvomattomaan ilmatilaan saapumista (TMA/CTR, AWY, ADIZ) pitää ottaa yhteys ATS-elimeen ja hieman kertoilla aikomuksistaan.

 

Tai ehkä jopa valvottuun.. ;) Toisaalta, jos on kyse yömatkalennosta, niin silloin lennolla on pakko olla plaani ja tuo 10min sääntö taas koskee plaanitonta lentelyä. Plaanin kanssa riittää, kun saa selvityksen valvottuun ilmatilaan juuri ennen lentämistään sinne.

 

Alkuperäseen kysymykseen en osaa sanoa juuta enkä jaata. Hyvin oon kuitenkin lennellyt yömatkoja ilman päivä-VFR:ää kummempia paikkailmotuksia.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai ehkä jopa valvottuun.. ;) Toisaalta, jos on kyse yömatkalennosta, niin silloin lennolla on pakko olla plaani ja tuo 10min sääntö taas koskee plaanitonta lentelyä. Plaanin kanssa riittää, kun saa selvityksen valvottuun ilmatilaan juuri ennen lentämistään sinne.

 

Alkuperäseen kysymykseen en osaa sanoa juuta enkä jaata. Hyvin oon kuitenkin lennellyt yömatkoja ilman päivä-VFR:ää kummempia paikkailmotuksia.

 

-m

 

 

Joo siis tsekkasin vaan onko jengi hereillä....eli siis on  :thmbup:  ;D

 

eli siis 10min ennen VALVOTTUUN ILMATILAAN SAAPUMISTA...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijaa tuosta vanhasta kunnon 10 minuutin säännöstäkö tässä keskusteltiinkin!  :laugh:

 

t.nimim. "Pornaisten tasalla, arvio Degeriin..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo pidä tulkita vaan niin, että paikkailmoitukset annetaan jos lennon johtamisesta vastaava ATS-elin niin määrää tai ilmailuviranomainen niin määrää joko määräyksellä tai vaikka tilapäisesti AIP Supplementilla.

 

"Smart Ass Wild Guess :laugh:"

 

Muoks: ja tietysti ilmoittautumispaikoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt kuvitteellisesti ilmaillaan vaikkapa mopo-Cessnalla vaikkapa Kemistä Ouluun niin eipä siinä tarvitse lähtö- ja määräkentän tornien lisäksi kenellekään mitään puhua sijainnistaan. Siis noin lentosääntöjen näkövinkkelistä. Hyvää ilmailutapaa edustaa tietty se, että kertoo vaikkapa lähtökentän lennonjohtajalle kuuntelevansa esim. aluetutkan taajuutta matkalennon aikana, jos jollakulla sattuu olemaan asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen myös samoilla linjoilla tuon yömatkalennon paikkailmoituksen suhteen. Tuo kohdan c) johdettu lento tarkoittaa lennonjohtoselvityksen alaista lentoa, eli käytännössä valvottua ilmatilaa. Tulkitsisin tuon "väliajan", ennemmin selvityksenä. Esim. "OAZ, selvä lähestymis- ja lähialueelle, 3000ft tai alle, QNH 1020, VFR, ilmoita lähestymis- ja lähialueen rajalla sisään" Tuo määrätty "väliaika" olisi näin mielestäni ennemmin sidottu paikkaan kuin aikaan.

 

Ilmoitus on annettava:

 

-Pakollisilla ilmoittautumispaikoilla, jos kyseinen ilmatila on aktiivinen ilmoitus asianomaiselle ATS-elimelle. Jos kenttä on kiinni, ilmatila G, niin ilmoitus ATS-elimen taajudella, niinkuin normaalistikin oikeita proseduureja noudattaen, mutta tällöinhän et todennäköisesti saa mennä kentälle laskuun.

 

-10 min ennen valvottuun ilmatilaan saapumista

 

-ATS-elimen niin pyytäessä

 

-FIR-rajalla, ennen ylitystä, saavutettavan alueen EFES:lle

 

 

Tuo 10 min "sääntö" on ihan hyvä vaikka plaanin olisit tehnytkin. Aina on mahdollista, että plaanisi ei ole mennyt perille. Olet saattanut lähteä esim. valvomattomalta lentopaikalta, antanut DEP-ilmoituksen EFES:lle, joka on jostain syystä sössinyt plaanisi. Tällöin paikallisella ATS-elimellä ei välttämättä ole mitään tietoa sinun liikkeistä, jolloin tuo 10 min pelivara on ihan toivottu. Se on kuitenkin ihan järjettömän pieni vaiva kertoa ATS-elimelle aikeistasi.

 

-ANI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo pidä tulkita vaan niin, että paikkailmoitukset annetaan jos lennon johtamisesta vastaava ATS-elin niin määrää tai ilmailuviranomainen niin määrää joko määräyksellä tai vaikka tilapäisesti AIP Supplementilla.

 

Jotain tällaista itsekin uumoilin. Ainakaan sellaiseen IH:n määräykseen en ole törmännyt, jossa tuosta paikkailmoituksen väliajasta määrättäisiin. Eli kai se sitten käytännössä on niin että ATS-elin käskee tarpeen vaatiessa tekemään paikkailmoituksia.. Olisi kiva saada (alue)lennonjohtajilta näkemystä tähän..?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain tällaista itsekin uumoilin. Ainakaan sellaiseen IH:n määräykseen en ole törmännyt, jossa tuosta paikkailmoituksen väliajasta määrättäisiin.

 

En törmännyt minäkään, kysymyksesi vuoksi kiinnostuin asiasta itsekin ja yritin etsimällä etsiä, mutta en löytänyt. Se, että minä en sitä löytänyt ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaista voisi olla olemassa. Tuo lentosääntöjen kohta on myös ICAO:n lentosäännöissä. Meillä ei viranomainen ole nähtävästi määrännyt mistään tietyin aikavälein annettavasta paikkailmoituksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En törmännyt minäkään, kysymyksesi vuoksi kiinnostuin asiasta itsekin ja yritin etsimällä etsiä, mutta en löytänyt. Se, että minä en sitä löytänyt ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaista voisi olla olemassa. Tuo lentosääntöjen kohta on myös ICAO:n lentosäännöissä. Meillä ei viranomainen ole nähtävästi määrännyt mistään tietyin aikavälein annettavasta paikkailmoituksesta.

 

ICAOn lentosäännöissähän määrätään aika selvästi valvotun ilmatilan ulkopuolella suoritettavan IFR-lennon paikkailmoitusten väliajoista, mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä tämän meidän kansallisen yö-VFR-kelpparin kanssa. Ainakaan tämmöistä pykälää ei mistään löydy..

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAOn lentosäännöissähän määrätään aika selvästi valvotun ilmatilan ulkopuolella suoritettavan IFR-lennon paikkailmoitusten väliajoista, mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä tämän meidän kansallisen yö-VFR-kelpparin kanssa. Ainakaan tämmöistä pykälää ei mistään löydy..

 

 

 

 

Joo, olikos se niin että puolen tunnin välein tuossa tapauksessa, ellei muuta ole määrätty,eli "omit position reports".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään