Teemu Lokka

Suosituksia lisä varusteiksi...

23 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Vihdoin ja viimein olen sitten hankkinut järkkärin, EOS 450D. Joten tarvitsisin tässä suosituksia kamera laukuista ja vastavalosuojista ja lisä putkista :D

En ole haluamassa mitään pro tason kalustoa, eihän toi runkokaan sitä ole. Joten ihan perus harrastelijalle sopivat varusteet kelpaavat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö kysymyksen väärin, vai kysyttiinkö tässä pro-tason vehkeitä?  ???

Ymmärsit oikein, en ole etsimässä ammattilaisille tarkoitettuja tuotteita....

ps. Tänään oli muuten kyydissä HS:n kuvaaja jolla oli putkia enemmän kuin ihmisellä on kädessä sormea. Helkutin moinen laukku johon ei saanut koskea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa varmaan laukun kanssa miettiä, että tarvitseeko kuitenkin reppua vai riittääkö vain olkalaukku.

Reppu on aikalailla kätevämpi kuin olkalaukku ja sinne saa mukaan helpommin vaikka hiukan lisävaatteita ja eväitä kuvausreissuille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reppu on aikalailla kätevämpi kuin olkalaukku ja sinne saa mukaan helpommin vaikka hiukan lisävaatteita ja eväitä kuvausreissuille.

... mutta repun joutuu aina ottamaan pois selästä, kun haluaa ottaa kameran esiin (tai laittaa sen takaisin jemmaan).

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... mutta repun joutuu aina ottamaan pois selästä, kun haluaa ottaa kameran esiin (tai laittaa sen takaisin jemmaan).

MikkO

ja olka laukun joutuu ottaa pois olalta jos haluaa ottaa valo kuvia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista... Olisi tarkoitus hommata olkalaukku ja varmaan tuollainen samantyylinen putki mitä mikko tuossa aijemminkin kyseli....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan offtopicina, ei muuten tarvi.

Mutta Teemu, tarkoitatko Tamronin 28-300:sta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut, että en ollut riittävän monisanainen edellisessä viestissäni. Olisi pitänyt hiukan laajemmin avata omaa näkemystä aiheesta.

Mulla on pääasiallisessa käytössä Tamracin Velocity 7. Kertaalleen yritin siirtyä kamerareppuun, lähinnä siitä syystä, että halusin varusteiden painon molemmille hartioille (silloin D70, 10-20, 18-70, 50, 70-300, SB-600 ja sälää). Niin mukava kuin reppua olikin kantaa, niin en vaan saanut sitä "sopimaan" mulle. Ainakaan sillä lomamatkalla, jolla olin:

Kameraa ei saanut nopeasti käsille, kun havaitsi jotain mielenkiintoista, vaan aina piti pysähtyä ja laskea reppu johonkin, että sai kameran käteensä. Sitten kun kamera oli kädessä ja reppu taas selässä, niin kameraa ei ihan heti viitsinyt laittaa pois, koska taas olisi pitänyt pysähtyä, ottaa reppu selästä, laskea reppu johonkin ja laittaa kamera reppuun. Ja sama rumba, jos piti vaihtaa putkea.

Tuollaisen lähettilaukku-mallisen pakkauksen kanssa kaiken voi tehdä laukkua vähän eteenpäin pyöräyttämällä. Huonona puolena taas sitten tuo mainittu, eli sinne ei saa takkia eikä muita (kaupunki)retkeilytavaroita.

Tämän syksyn matkalla mulla oli uusi systeemi käytössä: normaali D-renkailla varustettu retkeilyreppu ja kamerassa Lowepron Voyager-hihna pikalukoilla. Hihnan "kameralenkkeihin" olin lisäksi kiinnittänyt karbiinihaka-avainlenkit. Pystyin siis käyttämään kamerassa normaalia kaulahihnaa silloin, kun reppua ei ollut mukana. Kun kuljin repun kanssa, niin otin kaulahihnan pikalukoista irti ja kiinnitin karbiinihaat repun D-renkaisiin --> kamera kulki vakaasti rinnalla eikä heilunut samoin, kuin kaulahihnan kanssa. Pystykuvatkin onnistui, kun otti oikean puoleisen haan irti repusta. Ja kamerasta pystyi päästämään irti milloin vain eikä se pudonnut maahan. Systeemi ei ole vielä täydellinen, mutta se toimi matkalla kelvollisesti. Putkien vaihtoa tai salamaa varten reppu pitää toki tuossakin versiossa ottaa pois selästä.

Yhteenvetona mun mielestä: reppu on hyvä silloin kun tavarat pitää saada paikasta toiseen. Erilaiset olkalaukut on hyviä silloin, kun haluaa pitää välineet helposti käsillä.

MikkO

jolla on jo uudetkin suunnitelmat kehittymässä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhteenvetona mun mielestä: reppu on hyvä silloin kun tavarat pitää saada paikasta toiseen. Erilaiset olkalaukut on hyviä silloin, kun haluaa pitää välineet helposti käsillä.

Tosimies käyttää kuvausliivejä  ;)

Mitä tuohon koirien kuvaamiseen tulee niin reilusti valovoimaista lasia nokalle vaikka ne vähän maksaakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosimies käyttää kuvausliivejä  ;)

Ja mieluiten vielä sellaisia, joissa lukee merkki mahdollisimman isolla... "mä tässä vaan ihan huomaamattomana turistina menen..." :-)

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mieluiten vielä sellaisia, joissa lukee merkki mahdollisimman isolla... "mä tässä vaan ihan huomaamattomana turistina menen..." :-)

juuri niin eli se sama teksti mikä näissä normi olkalaukuissa ja repuissa.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

juuri niin eli se sama teksti mikä näissä normi olkalaukuissa ja repuissa.  :-\

Joka onkin yksi merkittävä syy, miksi päädyin rakentelmaan nykyistä systeemiäni ihan tavallisen repun pohjalta.

Nyt ollaan kyllä jo aika lähellä OT:tä alkuperäisen kysyjän kannalta... toisaalta kysyttiinhän myös repuista, joten: Onko muilla hyviä suosituksia repuista, laukuista tai "systeemeistä"? Vaatimuksethan mulla on hyvin väljät: mukava kantaa, tavarat helposti käsillä, "stealth", "joustavan" kokoinen, kuljettaa kameran varusteineen + takin+kartan+oppaat+vesipullon+jne.  Mahdoton yhtälö?

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen laukkukysymyksessä päätynyt siihen, ettei yhdellä pärjää. Jos pitää isolla kalustolla lähteä, tarvitaan reppu painon takia. Mutta pelkkä kamera ja pari putkea on näppärämpi pitää laukussa, josta ne ovat helpommin saatavilla. Ja metsässä aivan ehdoton systeemi on henkseleillä vahvistettu varustevyö kameran roikkuessa repun viilekkeissä. Niinpä mulla on repun lisäksi Tamracin modulaarisia taskuja ja pikkulaukku. Lisäputken ja salaman voi ripustaa sen laukun remmiin omissa taskuissaan, tai kaikki voi tunkea pyöralaukkuun. Eli siis noita:

http://www.tamrac.com/g_mas_sas.htm

http://www.tamrac.com/g_holstertelezoompac.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä haettu ihan perus-spottausvehkeille perus laukkua. Ei mitään kahen viikon mettäreissuja varten :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harvapa nyt kahdeksi viikoksi menisi metsään painavan järkkärivarustuksen kera. Muutama tunti riittää mulle ainakin oikein hyvin. Silloin on hyvä, kun ei tarvitse kaivella reppuja märässä sammalikossa, mikä on hyvä tiedostaa, jos semmoista meinaa tehdä. Eikä Teemu sanonut etsivänsä spottausvehkeitä vaan kyse oli käsittääkseni kuvausharrastuksesta, joka toivottavasti käsittää paljon muutakin kuin lentokoneet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa jo tulikin palautettaa olkalaukusta vs reppu. Olen itse kuvannut nyt 29 vuotta ja pilasin selkäni retuuttamalla olkalaukkua. Nyt käytän reppua. Tai kahta LowPron Orion trekkeriä tavanomaisessa käytössä ja pitemmille matkoille isompi Lowpro Photo trekkeriä. Nopeassa kuvaustilanteessa liivi on kyllä paras. Löysin hyvän sellaisen eräältä torilta, ns no-name tuote. Maksoi muistaakseni peräti 10 euroa ja on paljon parempi kun kameramerkkien omat vastaavat. Liivin ei tarvitse olla topattu! Olen nähnyt monen hikoilevan kesällä kuvausliivissä, jonka taskut on vaahtomuovilla topatut. Sitä oppii nopeasti löytämään itselleen sopivan tavaran sijoittelun. Laajakulma zoom oikeassa alataskussa ja tele-zoomi vasemmassa. Tele roikkuu rungossa kiinni olalta. Käytetyt muistikortit oikeassa ylätaskussa ja käyttämättömät vasemmassa jne.

Mutta yksi hyvä lisävaruste on monopodi tai yksi-jalka, millä nimellä sitä haluaakaan kuvata. Parantaa huomattavasti kuvien laatua, vaikka olisi vakaajaobjektiivit. Kokeilkaa itse, jos ette usko. Olen ollut kuvatoimistossa seulomassa tarjottuja kuvia, olen nähnyt kymmeniä tuhansia "melkein hyviä" kuvia. Kuvaajat ovat järjestään aina yliarvioineet kätensä vakautta ja vakaajan merkitystä kuvatessaan. Etenkin väsyneenä ja/tai innostuneena käsi tuppaa vipattaa. Kivääritukkia muistuttavat olkatuet ovat hyviä myös, mutta herättävät epäluuloja.

t. Kari

Tervehdys!

Vihdoin ja viimein olen sitten hankkinut järkkärin, EOS 450D. Joten tarvitsisin tässä suosituksia kamera laukuista ja vastavalosuojista ja lisä putkista :D

En ole haluamassa mitään pro tason kalustoa, eihän toi runkokaan sitä ole. Joten ihan perus harrastelijalle sopivat varusteet kelpaavat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli sitten hommattua Lowpron Nova 160 AW laukku. Se sattui olemaan sopivan kokoinen ja hintainen tämänhetkisiin tarpeisiini. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä käytössä Lowepron fastpack 200, elikkä reppu sivumallisella taskulla ja ilman läppäri slottia. Reppua ei tarvitse laskea mihinkään kameran poisottamiseksi vaan heilauttaa hetkeksi eteen. Tosin nopeassa kuvastilanteessa laukku on kyllä ykkönen ja ensikesälle pakkohankinta. Tuossa repussa on kivasti kulkenut oheissälät erillaisissa tilanteissa ja kestää jonkin verran sadettakin. Mukana kulkee pari kolme putkea, salamalaite, muutama akku/,linssin puhdistus välineistöä, kesällä sivuverkkotaskussa vielä 0,5l vesipullo ja syssymmällä pipoa ja hansikasta ja varapaitakin mahtuu messiin ylätaskuun. tuollaiseen lentokenttäspottailuun aika kätevä, päivän tavarat kulkee kätsysti mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla kanssa on reppu, oheistavaralle liian pieni  niin usein se kulkee Haltin repun sisällä. Eipähän näytä niin arvokkaalta.

Itsellä käytössä Lowepron fastpack 200, elikkä reppu sivumallisella taskulla ja ilman läppäri slottia. Reppua ei tarvitse laskea mihinkään kameran poisottamiseksi vaan heilauttaa hetkeksi eteen. Tosin nopeassa kuvastilanteessa laukku on kyllä ykkönen ja ensikesälle pakkohankinta.

Minä sijoitin pikatilanteita silmällä pitäen 5 ecua tornin nasselaukkuun. Ei suojaa kolhuilta mutta saapahan kameran kaulasta näkösuojaan. Laukku on niin tukeva ettei se ihan helpolla lähde minkään elämäänsä kyllästyneen 13v taskuvarkaan mukaan ja sinne saa jemmattua kaikkea muutakin tarpeellista sälää turvaan mutta ulottuville.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään