Tero Poutia

A320 mereen Perpignanin itäpuolella

30 viestiä aiheessa

Uutta tietoa lennon laadusta, nyt puhutaan huoltotöiden jälkeisestä koelennosta. Mukana 2 lentäjää ja 3- 5 teknikkoa/insinööriä. Kone on meressä 20-30 m syvyydessä. ZK-OJL ex D-AXLA siirtymässä XL Airwaysin Saksan yhtiöstä NZ Freedom Airin käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähän yhtiön kone lienee ollut, sillä Air Freedom oli Air New Zealandin omistama halpalentoyhtiö, jonka toiminta päättyi maaliskuun 2008 lopussa. Onkohan ANZ herättelemässä toimintaa uudelleen ?

 

Näin ainakin wikipedian mukaan.

 

EDIT

Jotkut lähteet mm. aero-news kertoo koneen olleen menossa  Air New Zealandille eikä puhu Freedom Airista mitään. Kone oli ollut liisattuna XL Airwaysille Air New Zealandilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, joka tapauksessa hienoa ettei kone ollut matkustajia täynnä. Joku aika paha kämmi tässä on sattunut, ei tämän luokan koneet itsekseen taivaalta putoile, kyllä lentäjien on täytynyt auttaa. Todella outo tapaus. Hyvä kuitenkin että saadaan täysin selville mitä siellä on sählätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähän yhtiön kone lienee ollut, sillä Air Freedom oli Air New Zealandin omistama halpalentoyhtiö, jonka toiminta päättyi maaliskuun 2008 lopussa. Onkohan ANZ herättelemässä toimintaa uudelleen ?

 

Näin ainakin wikipedian mukaan.

 

EDIT

Jotkut lähteet mm. aero-news kertoo koneen olleen menossa  Air New Zealandille eikä puhu Freedom Airista mitään. Kone oli ollut liisattuna XL Airwaysille Air New Zealandilta.

 

Tässä lähde. "Sources familiar with the situation state that the aircraft is owned by ANZ's Freedom Air subsidiary, and registered D-AXLA, with serial number 2500. It had been leased to XL Airways' German division and was undergoing maintenance in Perpignan before being redelivered to Freedom Air in Frankfurt."

 

Air NZ:n tiedotteessa toisaalta sanotaan että kone on Air NZ:n omistama ja olut liisattuna XL:lle kaksi vuotta ja oli nyt palaamassa Air NZ:lle. Kone olisi ollut matkalla Frankfurtiin luovutusta varten. Tiedä häntä sitten. Yleensähän Flight on kohtalaisen luotettava, mutta jos kerran omistajan tiedotteessa on toisin kai sitä on uskottava.

 

EDIT: No nyt kun luin tuon Aero-newsin jutun siihenkin on ilmestynyt tuo Freedom Air  :P . No oli miten oli, ikävä juttu mutta toisaan onni ettei tapahtunut matkustajien kanssa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin lehdistötiedotteesta:

 

ACCIDENT NEAR PERPIGNAN, FRANCE

 

Media Information on A320 flight accident (Issue I)

 

Airbus regrets to confirm that an A320 operated by XL Airways Germany and owned by Air New Zealand was involved in an accident this afternoon. The aircraft was operating a local technical flight from Perpignan, France.

 

The aircraft involved in the accident was MSN  (Manufacturer Serial Number) 2500, delivered in July 2005. The aircraft had accumulated approximately 7000 flight hours in some 2800 flight cycles. It was powered by IAE V2500 engines. At this time no further factual information is available.

 

In line with international convention, Airbus will provide full technical assistance to the Authorities of France, who will be responsible for the investigation into the accident. A team of 5 specialists from Airbus is being dispatched to the site.

 

The A320 is a twin-engine single-aisle aircraft, seating 150 passengers in a standard two-class configuration. The first A320 entered service in March 1988. By the end of October 2008, 1,960 A320 aircraft were in service with 155 operators. To date, the entire A320 fleet has accumulated some 45 million flight hours in some 24 million flights.

 

Airbus will make further factual information available as soon as the details have been confirmed. However, the investigation remains the entire responsibility of the relevant authorities and it would be inappropriate for Airbus to enter into any form of speculation into the cause of the accident.

 

The concerns and sympathy of the Airbus employees go to the families, friends and loved ones affected by the accident.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijätietojen mukaan kone on kaartanut voimakkaasti ennen mereen putoamista lennettyään ensin noin 300 metrin korkeudessa normaalin näköisesti. Kone on hajonnut ainakin kolmeen osaan. Tästä voisi päätellä että kyseessä ei ollut pakkolaskuyritys (ditching) vaan koneen hallinta olisi menetetty, joskin tässä vaiheessa on varmasti ennenaikaista tehdä tarkempia johtopäätöksiä. Lennontaltiointilaitteen löytämisen suhteen ollaan toiveikkaita. Sää oli pilvinen ja sateinen mutta näkyvyys ilmeisesti hyvä; tuulen suhteen Perpignanin lentoaseman tiedot ( noin 3-6 solmua ) ja silminnäkijätiedot (merellä noin 15 m/s eli 30 solmua) poikkeavat toisistaan. Kone oli juuri maalattu uudelleen Air NZ:n väreihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskassa pelastusviranomaiset ovat luopuneet toivosta, että eilisen lentoturman jäljiltä löytyisi eloonjääneitä. Etsinnät hylyn ympäristössä on keskeytetty. Koelennolla ollut matkustajakone syöksyi torstaina mereen Perpignanin kaupungin lähistöllä.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös flight data recorder on löydetty. Ranskankielinen uutinen kertoo nyt, että aikaisemmin löydetty CVR on vahingoittunut, ja tietojen lukeminen tulee olemaan hankalaa.

 

Toinen uutinen kertoo, että tutkimuksissa mietitään myös sellaista mahdollisuutta, että koneen uudelleenmaalauksen yhteydessä olisi voinut tapahtua erehdys, joka olisi ehkä vahingoittanut koneen ulkokuoren sensoreita, jotka syöttävät tietoa eri järjestelmiin.

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24732267-12335,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmat laatikot lähetetään valmistaja Honeywellille purettaviksi sen takia, että ne ovat vahingoittuneet. Kolmas onnettomuuden uhri on löytynyt. Uudesta Seelannista tapahtumapaikalle matkustaneet omaiset ja lentoyhtiön edustajat on myös viety veneillä onnettomuuspaikalle, missä on toimitettu maorikulttuuriin viittaava haka rituaali, jonka tunnetuin muoto on sotatanssi - jota näkee vaikkapa ennen rugby-ottelua All Blacks-joukkueen suorittamana.

 

http://www.3news.co.nz/News/NationalNews/Badly-damaged-black-boxes-sent-to-American-manufacturers/tabid/423/articleID/82436/cat/64/Default.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuukausi on kulunut, mutta uutinen väittää, että mustia laatikoita ei ole vielä(kään) itse asiassa lähetetty valmistajalle USA:han:

 

http://www.nbr.co.nz/article/french-authorities-stymie-air-nz-a320-crash-probe-report-39364

 

nz herald puolestaan kertoo, että laatikoista ei ole löytynyt johtolankoja koneen putoamiseen. Eli tämän voisi tulkita vaikka niin, että laatikoita on  kyllä tutkittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat saaneet näköjään palautetta sinnepäin, koska seuraavan päivän artikkelissa myönnetään, että laatikoita ei ole lähetetty sinne, missä niitä voitaisiin tutkia:

 

European investigators were "going through protocols to comply with French law" before returning the recorders to the American manufacturers, Honeywell.

 

"If there's any information on them, Honeywell will have the technology to get it"

 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10549848

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustien laatikoiden tiedostojen analyysin alustavat tulokset kertovat, että koneen tehdessä lähestymistä laskua varten moottorin (tai moottoreiden) tehot nousivat yllättäen (surge), mistä syystä koneen nokka nousi aiheuttaen sakkauksen ja koneen kaatumisen kyljelleen, minkä jälkeen pilotit eivät enää saaneet konetta hallintaansa. Jotain tulkintavaikeuksia on siinä, miten laatikoiden tiedot saataisiin synkronoitua keskenään. Analyysi jatkuu.

 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10552443

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusilta on tullut turvallisuustiedote (safety notice) missä kehotetaan operaattoreita olemaan erityisen tarkkoja suojaamaan koneen mittausantureita (air data sensors, esim. pitot-järjestelmän antureita) huolto- ja maalaustöiden ajaksi.

 

Airbus painottaa kuitenkin että tiedotetta ei pidä tulkita siten että tässä olisi syy Perpignanin onnettomuuteen.

 

Flightglobalin uutisartikkeli viittaa koneen äkilliseen nokan nousuun, kuten edellisessä ketjun viestissäkin, mainitsematta kuitenkaan moottoreista mitään. Kone oli maalattu ANZ:n väreihin ennen onnettomuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ottaa pitotputken suojukset irti ja teipit saattisen paineiden  aukoista.

 

Tätä aihetta lukiessani tuli mieleeni, että miksei pitotputkiin ja staattisiin "aukkoihin" ole kehitetty helposti toteutettavaa, automaattista testaussysteemiä, joka imee ilmaa putken/aukon läpi. Jos virtaus ei ole normaali, se hälyttää. Tuollainen virtaustunnistin ja siihen liitettävät imulaitteet aivät montaa euroa maksaisi, eikä painoakaan tulisi montaa gramma lisää. Koska näistä johtuvia onnettomuuksia on tapahtunut, ja tulee tapahtumaan, oisi tuollainen aika hyvä systeemi. Ainakaan isoissa koneissa se ei paljoa veisi tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjoronn..

 

Ketä kiinnostaa, kaivakoon esiin AerPerun ja Birgenairin 757 onnettomuudet vuodelta 1996.  Näissä yhteneä tekijänä olivat staticportit ja pitotputket.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan onnettomuustutkintaviranomainen on saanut alustavan raportin valmiiksi:

 

http://www.bea.aero/docspa/2008/d-la081127ea/pdf/d-la081127ea.pdf

 

Ensivaikutelma on se, että koneen miehistö yritti kokeilla hidaslentoon liittyvää järjestelmien testausta liian matalalla, ja kone yksinkertaisesti karkasi näpeistä  :-\ Raportissa suositellaankin jo nyt, että tällaisille testi- ja luovutuslennoille pitää laatia tarkat ohjelmat viranomaisen taholta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään