Kirjoitettu Tammikuu 31, 2009 Inhimillinen erehdys. Rutiinina oli, että aamulla Arlandasta tulleet tankkasivat koneen seuraaville valmiiksi ja Sortissa PA-mittarit ovat muistaakseni sivupaneelissa, jolloin ne ei ole näkökentässä. Tässä tapauksessa selvittiin kastumalla ja uimalla rantaan. Kyseessä oli postilento. P.S. olivat kuulemma pojat todella väsyneitä, kun uimalla rannan saavuttivat. Uivat kuulemma useita satoja metrejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2009 Inhimillinen erehdys. Rutiinina oli, että aamulla Arlandasta tulleet tankkasivat koneen seuraaville valmiiksi ja Sortissa PA-mittarit ovat muistaakseni sivupaneelissa, jolloin ne ei ole näkökentässä. Tässä tapauksessa selvittiin kastumalla ja uimalla rantaan. Kyseessä oli postilento. P.S. olivat kuulemma pojat todella väsyneitä, kun uimalla rannan saavuttivat. Uivat kuulemma useita satoja metrejä. Minulla on käsitys että kyseessä oli paljon muutakin kuin inhimillinen erehdys. Oliko jopa niin, että toinen tai kummatkin lentäjät lähtivät jopa muihin maisemiin kun asioiden todelliset syyt alkoivat tulla julki. Tästä oli täälläkin joskus kauan sitten keskustelua, mutta nyt en löytänyt tähän hätään hakukoneella mitään. Minulle jäi vain siitä vahva mielikuva että homma tyrittiin aika pahasti. Itse olin töissä tuolloin eräässä firmassa, jonne palautui uitettua postia tuosta koneesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Minulla on käsitys että kyseessä oli paljon muutakin kuin inhimillinen erehdys. Oliko jopa niin, että toinen tai kummatkin lentäjät lähtivät jopa muihin maisemiin kun asioiden todelliset syyt alkoivat tulla julki. Tästä oli täälläkin joskus kauan sitten keskustelua, mutta nyt en löytänyt tähän hätään hakukoneella mitään. Minulle jäi vain siitä vahva mielikuva että homma tyrittiin aika pahasti. Itse olin töissä tuolloin eräässä firmassa, jonne palautui uitettua postia tuosta koneesta. Eiköhän tuo Jouni liene ihan oikeassa. On kai kyseessä inhimillinen erehdys, jos luottaa siihen, että kone on tankattu, eikä varmistu asian oikeasta laidasta. Tunnen molemmat pilotit, ainakin jotenkin, enkä ole kuullut kummankaan häipyneen mihinkään. Mutta jos sinulla on joitakin "todellisia" syitä tiedossa, niin kerropa ihmeessä ne tässä. Yleisesti ottaen, jos (maa)lentokone päätyy veteen, on homma tietenkin tyritty. Poikkeuksena tämä Hudson-joen tapaus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Mutta jos sinulla on joitakin "todellisia" syitä tiedossa, niin kerropa ihmeessä ne tässä. Todellisia syitä? En epäile että tuo kaputti olisi sattunut mistään muusta syystä kuin aiemmin mainitusta. Se mitä muistelin perustui kirjoituksiin, jota täällä asian tiimoilta aikanaan oli. Koitin hakukoneella kaivaa sen esiin, mutta aihe on joko vanhentunut taikka en osaa hakea oikeilla sanoilla. Mitä minun omaan mielipiteeseen tulee, niin minusta inhimillinen erehdys on tuossa kaputissa asian kaunistelua. Vaikka kuinka kauniisti ajattelisi. Minusta inhimillinen erehdys olisi silloin, jos olisi laskettu tankkausmäärät väärin, tms. Mutta tankkaamatta jättäminen ja se ettei polttoainemittareita lueta ohjaamossa (vaikka ne olisi lattiamaton alla), missä ollaan kahden miehen ja neljän silmän voimin, on mielestäni ammattilentäjiltä jo tyrimistä. Silloinkin kone on osattu tuoda alas ja onneksi kyydissä oli vain rahtia. En epäile etteivätkö pilotit olisivat olleet hyviä lentäjiä, sillä saatiinhan kone alas ja kukaan ei kuollut, mutta toisaalta hyvä (ammatti)lenlentäjä ei myöskään joudu tillanteeseen josta nyt jouduttiin selviytymään. "Kun eilen oli polttoainetta niin varmaan tänäänkin" -asenne lentoon lähtiessä on kyllä kuitenkin mielestäni kaukana inhimillisestä virheestä. Onneksi nyt "oppirahoista" jäi piloteille se opetuskin mukaan, eikä se painunut Ahvenanmeren pohjaan koneen mukana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 En epäile etteivätkö pilotit olisivat olleet hyviä lentäjiä, sillä saatiinhan kone alas ja kukaan ei kuollut... Eikun he olivat taitavia lentäjiä. Hyvä lentäjä ei joudu tilanteeseen, jossa tarvitaan taitavaa lentäjää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Todellisia syitä? En epäile että tuo kaputti olisi sattunut mistään muusta syystä kuin aiemmin mainitusta. Se mitä muistelin perustui kirjoituksiin, jota täällä asian tiimoilta aikanaan oli. Koitin hakukoneella kaivaa sen esiin, mutta aihe on joko vanhentunut taikka en osaa hakea oikeilla sanoilla. Mitä minun omaan mielipiteeseen tulee, niin minusta inhimillinen erehdys on tuossa kaputissa asian kaunistelua. Vaikka kuinka kauniisti ajattelisi. Minusta inhimillinen erehdys olisi silloin, jos olisi laskettu tankkausmäärät väärin, tms. Mutta tankkaamatta jättäminen ja se ettei polttoainemittareita lueta ohjaamossa (vaikka ne olisi lattiamaton alla), missä ollaan kahden miehen ja neljän silmän voimin, on mielestäni ammattilentäjiltä jo tyrimistä. Silloinkin kone on osattu tuoda alas ja onneksi kyydissä oli vain rahtia. En epäile etteivätkö pilotit olisivat olleet hyviä lentäjiä, sillä saatiinhan kone alas ja kukaan ei kuollut, mutta toisaalta hyvä (ammatti)lenlentäjä ei myöskään joudu tillanteeseen josta nyt jouduttiin selviytymään. "Kun eilen oli polttoainetta niin varmaan tänäänkin" -asenne lentoon lähtiessä on kyllä kuitenkin mielestäni kaukana inhimillisestä virheestä. Onneksi nyt "oppirahoista" jäi piloteille se opetuskin mukaan, eikä se painunut Ahvenanmeren pohjaan koneen mukana. Kukaan ei kai ole kiistänytkään, ettei olisi tyritty. Tuskin edes herrat lentäjät. Mutta syitä yleensä on joko teknisiä taikka inhimillisä, ja tyriminen on tyypillisesti inhimillistä. Valitettavasti tuokaan kaputti ei ole ainoa vastaavalla tavalla tyritty tapaus edes Suomessa, saati sitten maailmalla. Edit: kaima on edellisessä viestissä juuri oikeassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Eikun he olivat taitavia lentäjiä. Hyvä lentäjä ei joudu tilanteeseen, jossa tarvitaan taitavaa lentäjää Kuten tuo lainaamasi osa kirjotuksestani jatkui: ...mutta toisaalta hyvä (ammatti)lentäjä ei myöskään joudu tilanteeseen josta nyt jouduttiin selviytymään. Muuta "tietoa" asiasta minulla ei kuitenkaan ollut ja niin en aiemmin edes antanut ymmärtää. Perustelin viestäni vain koska Juha vaikutti ensimmäisessä vastineessaan hieman tuohtuneelta. Ovathan lentäjät hänelle tuttuja. Kaikkihan on aina loppujen lopuksi inhimillistä. Osaan voi vaikuttaa koulutuksella ja oikealla asenneilmapiirillä mutta ikinä homma ei tule olemaan täysin aukotonta, kun ajatteleva ja tunteva ihminen istuu nokalla. Tämä tuntui vain aika karkealle mokalle minusta. That`s all. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Minulla on käsitys että kyseessä oli paljon muutakin kuin inhimillinen erehdys. Oliko jopa niin, että toinen tai kummatkin lentäjät lähtivät jopa muihin maisemiin kun asioiden todelliset syyt alkoivat tulla julki. Minullekin kyllä tuli tästä tekstistä mieleen, että vihjaisit vakuutuspetokseen tjms. Josta sinulla ei siis ole mitään tietoa. Hyvä että selvitettiin, ettei tuollaiset epäilyt jää eloon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Kumpikin lentäjä on minulle hyvikin tuttu, jopa ystävä Minulle jäi mielikuva onnettomuuden synnystä; tankkiauto kävi koneen luona, mutta menikin itse tankkaamaan ajatellen tulla tankkaamaan , kun on mistä löpöttää. Lentohenkilökunta näki tankkiauton käyneen ja oletti tankkauksen tapahtuneen Laskun yöllä pimeässä sujui kokeneelta kipparilta loistavasti. Uimareissun lopussa , ihan viime metreillä kippari veti väsähtäneen perämiehensä rannalle Virhe oli, etteivät kumpikaan valvoneet tai varmistaneet tankkausta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Minullekin kyllä tuli tästä tekstistä mieleen, että vihjaisit vakuutuspetokseen tjms. Josta sinulla ei siis ole mitään tietoa. Hyvä että selvitettiin, ettei tuollaiset epäilyt jää eloon. Juu, en toki mitään sellaista ajatellut. Hitto kun en enään löydä sitä keskustelua, johon viittasin tuolla. Siitä jäi juuri sen takia vahva muistijälki, koska oltiin tekemisissä sen tuhoutuneen postin kanssa sitten aikanaan, kun sitä oli ongittu talteen. Hyvä sinänsä että oikaisit tätä mielikuvaa, ettei se jää elämään ja kulkemaan eteenpäin. Ehkäpä onkin paikallaan että keskustelu on poistunut vanhuuttaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Kumpikin lentäjä on minulle hyvikin tuttu, jopa ystävä Minulle jäi mielikuva onnettomuuden synnystä; tankkiauto kävi koneen luona, mutta menikin itse tankkaamaan ajatellen tulla tankkaamaan , kun on mistä löpöttää. Lentohenkilökunta näki tankkiauton käyneen ja oletti tankkauksen tapahtuneen Laskun yöllä pimeässä sujui kokeneelta kipparilta loistavasti. Uimareissun lopussa , ihan viime metreillä kippari veti väsähtäneen perämiehensä rannalle Virhe oli, etteivät kumpikaan valvoneet tai varmistaneet tankkausta Nyt tuli asiaa, josta voi ottaa oppia! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Tässä pari kuvaa onnettomuudessa, josta koitui vain omaisuusvahinkoa - onneksi näin! Rautavaara 1980 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 On Blanikki saanut aika paljon nuolimuotoa... hoo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Tässä pari kuvaa onnettomuudessa, josta koitui vain omaisuusvahinkoa - onneksi näin! Rautavaara 1980 Pitäiskö tosiaan ruveta keittämään vahvemmat aamukahvit kun kattoin hätäisesti ensin että Fougahan se siinä...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Pitäiskö tosiaan ruveta keittämään vahvemmat aamukahvit kun kattoin hätäisesti ensin että Fougahan se siinä...... Et ollut ainoa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Rautavaara 1980 Tutun näköinen tienpätkä, mistäköhän kohti tuo on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Kuten tuo lainaamasi osa kirjotuksestani jatkui: ...mutta toisaalta hyvä (ammatti)lentäjä ei myöskään joudu tilanteeseen josta nyt jouduttiin selviytymään. Muuta "tietoa" asiasta minulla ei kuitenkaan ollut ja niin en aiemmin edes antanut ymmärtää. Perustelin viestäni vain koska Juha vaikutti ensimmäisessä vastineessaan hieman tuohtuneelta. Ovathan lentäjät hänelle tuttuja. Kaikkihan on aina loppujen lopuksi inhimillistä. Osaan voi vaikuttaa koulutuksella ja oikealla asenneilmapiirillä mutta ikinä homma ei tule olemaan täysin aukotonta, kun ajatteleva ja tunteva ihminen istuu nokalla. Tämä tuntui vain aika karkealle mokalle minusta. That`s all. Lentäminen on nöyrän miehen/naisen hommaa. Kahta kapteenia lanatakseni: "Asiat opitaan usein kantapään kautta. Aina sen ei tarvitse tosin olla oma kantapää." ja vielä "Niin tyhmää ja yksinkertaista virhettä ei olekaan etteikö siihen voisi itsekin kapsahtaa." t. Ole Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Pitäiskö tosiaan ruveta keittämään vahvemmat aamukahvit kun kattoin hätäisesti ensin että Fougahan se siinä...... Ehkä vasta sitten on syytä huoleen, kun alkaa ihmettelemään, että miksi Fougan runkoon on laitettu MiG-15 UTI:n siivet. Lopputulos olisi varmaan ollut tuo. Nykyään runko on Hyvinkäällä. Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Lentäminen on nöyrän miehen/naisen hommaa. Kahta kapteenia lanatakseni: "Asiat opitaan usein kantapään kautta. Aina sen ei tarvitse tosin olla oma kantapää." ja vielä "Niin tyhmää ja yksinkertaista virhettä ei olekaan etteikö siihen voisi itsekin kapsahtaa." t. Ole Sinäpä sen sanoit. Ja tämä pätee aika monee asiaan tällä elon tiellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Tutun näköinen tienpätkä, mistäköhän kohti tuo on? Sieltä se on kentän pohjoispäästä Varpaisjärven tieltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2009 [ attachment removed / expired ] Tämmöinen kolari sattui ivalossaa 60 luvun puolivälissä. Convairin lapa ei taipunut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2009 [ attachment removed / expired ] Tämmöinen kolari sattui ivalossaa 60 luvun puolivälissä. Convairin lapa ei taipunut Tämä taitaa kuitenkin olla tapahtunut jo 22.3.1962. Varangflyn 185 rullasi päin OH-LRF:ää. Vauhtia on täytynyt olla melkoisesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2009 Tämä taitaa kuitenkin olla tapahtunut jo 22.3.1962. Varangflyn 185 rullasi päin OH-LRF:ää. Vauhtia on täytynyt olla melkoisesti. Kuis noin pääsi tapahtumaan? Meikä tyhmä voisi kuvitella Konnan olevan aika merkittävä maamerkki kentällä. Oliko liukasta, vai mitä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2009 Kuis noin pääsi tapahtumaan? Meikä tyhmä voisi kuvitella Konnan olevan aika merkittävä maamerkki kentällä. Oliko liukasta, vai mitä? Tommoset sukset saattavat olla liukkaat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2009 Tommoset sukset saattavat olla liukkaat. Ja kovalla lumella jarrutusteho on heikko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla