Guest 55-HO

Kuvia onnettomuuksista

119 viestiä aiheessa

          Tervehdys.

 

Muistan tapauksen hyvin. Matkamekanikkona ollut Paavo Niemi kertoi siitä.

Cessnan sukset jäätyivät kun se oli seisonut jonkin aikaa paikallaan.

Lentäjä pisti tehoja päälle ja hyppäsi ulos keinuttamaan konetta.

Kone lähtikin liikkeelle . Lentäjä vaan ei ehtinyt kyytiin.

 

Kannuksessa olevalla pyöräsuksella on rullailu vielä hallittavissa.

Mikäli kannuksessa on pelkkä suksi niin kovalla lumella tai jäällä

rullailu on vaikeaa.  Kääntyminen suoritetaan  potkurivirran avulla

jolloin vauhti tahtoo kiihtyä.

                                  Terv Vesa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Matkamekanikkona ollut Paavo Niemi kertoi siitä.

Cessnan sukset jäätyivät kun se oli seisonut jonkin aikaa paikallaan.

Lentäjä pisti tehoja päälle ja hyppäsi ulos keinuttamaan konetta.

Kone lähtikin liikkeelle . Lentäjä vaan ei ehtinyt kyytiin.

Sai kuitenkin suunnan käännettyä siten ettei karannut mahdottoman kauas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvissa Valentin Taifun 17E OH-688 Menkijärvellä erään lyhyen lennon päätepisteessä kesäkuussa 1993, noin viikkoa ennen juhannusta. Olin juuri tullut amerikoista edellisenä päivänä vietettyäni siellä lähes ilmailuttoman vaihto-oppilasvuoden ja paluun kunniaksi päätimme kaverin kanssa lähteä Menkijärvelle juomaan nisukahvit kentän reunalla niihin aikoihin toimineeseen "Hornet"-kahvilaan. Kaveri lensi, minulla ei tuohon aikaan ollut kuin pursikirja.

 

Menolento Kauhavalta Mänksylle sujui normaalisti ja perillä söimme tuoreet hillopossut kahvin kanssa. Paluumatka alkoi EFME:n kiitotieltä 22 ja muistan kun naureskelimme hieman koneen kiihtyvyysominaisuuksille, joita ei huonosta teho/paino-suhteesta johtuen ollut. Hymy hyytyi noin 40-50 metrin korkeudella, juuri kun kaveri oli saanut veivattua telineet sisään ja kiitotien loppupää oli lähestymässä. Moottori sammui kertaheitolla potkurin jäädessä pyörimään tuulimyllynä eteemme. Hyvin on jäänyt mieleen hetki, kun sanattomina vilkaisimme toisiamme. Onneksi tilanne oli sellainen, että ohjaamassa oli toiminnan mies. Moottorin pysähtyessä koneella oli nopeutta 105 km/h (sininen viiva), laipat +8 ja nousunopeutta noin 1 m/s. Kaveri työnsi välittömästi nokkaa horisontin alapuolelle nopeuden säilyttämiseksi ja aloitti loivan kaarron vasemmalle, ettemme ajaisi päin korkeaa metsäkaistaletta, jonka kasvualue alkoi järjettömästi heti siitä kohtaa missä kiitotie loppuu. Ohitettuamme isot puut vasemmalta, kaartoi kaveri oikealle kohti ainoaa kuviteltavissa olevaa laskualuetta, joka oli pieni ojitettu suoalueen käikäle kiitotien 22 jatkeella. Minä kiristelin vyöni, nostin jalkani pois polkimia nojaamasta, laitoin kämmenet polvien päälle ja jännitin vartaloni. Oli erikoista tajuta tilanteen vääjäämättömyys, kun siinä oli hetki aikaa ajatella. Lasku tapahtui hienosti vedettynä, lentojarruja käyttäen ja kone pysähtyi melkoisen lyhyen maakiidon jälkeen ojanpenkalle. Loppulähestymisen aikana kone katkoi mennessään muutaman ranteenvahvuisen männyn. Nousimme molemmat koneesta pois ja juoksimme takaisin kentälle tekemään tarvittavat ilmoitukset. Sellainen jännä asia on jäänyt mieleen, että emme kumpikaan olleet sanottavasti hengästyneitä, vaikka matkaa platalle kertyi kuitenkin noin 1,5 km. Sen verran taisi olla adrenaliinia veressä molemmilla siinä kohtaa. Kerrottakoon nyt sekin, että kaikkien puhelujen jälkeen, hakuporukkaa odotellessamme syntyi pian valtava tarve käydä ns. täysistunnolla. Minä menin ensin ja takaisin löntystellessäni juoksi kaveri jo vastaan samalla asialla. Hätätilanne oli rauennut...

 

Moottorin pysäytti tekninen vika. En tarkasti muista mikä vika, mutta se liittyi magneeton maajohtoon. Joka tapauksessa vika oli sellainen, että sitä ei pystynyt silmin havaitsemaan ja sammumisen syytä etsittiin kauan. Alla muutama kuva tapahtuneesta.

 

Kone pysähtyi ojanpenkkaa vasten. Ojan päässä näkyy metsä, jonka takana on kiitotie ja suunta mistä alunperin tultiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä lepää. Hieman taisi nokka kääntyä oikealla maakiidon loppuvaiheessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tilanteesta selvittiin melko pienin vaurioin. Tulosuunta suunnilleen koneen kuomun kohdalla olevasta aukosta metsässä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

T: Ville

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa stoori ja vielä kuvien kera! Koneilla, joiden lento ei perustu pelkkään raakaan moottorivoimaan, on näemmä puolensa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneilla, joiden lento ei perustu pelkkään raakaan moottorivoimaan, on näemmä puolensa...

 

Kuin myös sillä, että alla ei olleetkaan kiinteät tassut. Olisi saattanut tuolla alustalla vaikka kipata...

 

688 läksi muuten viime kesänä Norjaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin myös sillä, että alla ei olleetkaan kiinteät tassut. Olisi saattanut tuolla alustalla vaikka kipata...

 

Samaa mietittiin monta kertaa jälkeenpäin. Ja muutenkin koko telineiden veivaus oli hieman aikaa vievä prosessi, muistaakseni 30 kierrosta suuntaansa. Lisäksi vielä "enkelinsiivet" auki ja kiinni veivauksen aluksi ja lopuksi. Että oli sikälikin hyvä tuuri, ettei moottori sammunut yhtään aikaisemmin. Jos tassut olisivat olleet jossain puolivälissä, niin siinä olisi kapasiteetti ollut lujilla ohjata konetta ja päättää mitä telineiden kanssa tehdään.

 

T: Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noistakin 185-koneista taitaa useampi olla jollakin tavalla kukistettu. Tässä OH-CCE Rovaniemellä 16.6.1980

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuliitäjien yhteentörmäys Kauhajoella, sattui muuten vappuna 2005, "Mayday". Lähdimme juuri puljassa kiertämään maakuntaa Malmin lentokentän säilymisen puolesta, kun törmäys tapahtui. Ei henkilövahinkoja.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisivat olla kuitenkin riippuliitäjiä, ns. makuupussimiehiä. Pelastusvarjot näyttävät levitetyn tuulettumaan lähipuihin.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampereen laskuvarjokerhon vanha hyppykone Cessna 195B tunnus OH-CSC Pirkkalan näytöksessä v. 1981. Toinen laskuteline meni katki. Koneessa oli tähtimoottori ja jotenkin kääntyvät etupyörät, jolloin se saattoi ehjilläkin telineillä rullata "kylkimyyryssä".

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampereen laskuvarjokerhon vanha hyppykone Cessna 195B tunnus OH-CSC Pirkkalan näytöksessä v. 1981. Toinen laskuteline meni katki. Koneessa oli tähtimoottori ja jotenkin kääntyvät etupyörät, jolloin se saattoi ehjilläkin telineillä rullata "kylkimyyryssä".

 

 

Sivutuulilaskuteline.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivutuulilaskuteline.

 

Aikas mielenkiintoinen systeemi. Pyörissä siis olka-akseli / olkanivel kuten autoissa? ... Enpäs onnistunut googelilla löytämään tuosta rakenteesta kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko Trabissa noin paljo piuhaa koko autossa...

 

No se ei oo se auto... 80-luvun alkupuolella tuli erällä suomalaiselle 3 kappale en erä lentokoneita, joita isomman suomalaisen lentoyhtiön miehistö katseli hieman pitkin nenänvartta ja nimitti sitä Trabantiksi. Olin silloin lukiolaispoika, mutta pääsin Caravellen nokalle. Jutun kertoi perämiehenä toiminut Matti Sorsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikas mielenkiintoinen systeemi. Pyörissä siis olka-akseli / olkanivel kuten autoissa? ... Enpäs onnistunut googelilla löytämään tuosta rakenteesta kuvia.

 

Hakusanalla Goodyear crosswind wheel löysin eBaystä muutaman valokuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakusanalla Goodyear crosswind wheel löysin eBaystä muutaman valokuvan.

 

Kiitokset penkomisesta.. - nyt on aivot vielä enemmän solmussa. Kaikella sitä pitääkin päätään vaivata ku C195:n sivutuulilaskutelineellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pitää tietenkin viilata, että koneessa ON tähtimoottori edelleenkin 8)

 

Joo kone korjattiin tuosta kaputista, hyvä niin. Ei tainnut korjauksessa ihan riittää pop-niittaus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kone korjattiin tuosta kaputista, hyvä niin. Ei tainnut korjauksessa ihan riittää pop-niittaus...

 

Kone on ja voi suhteellisen hyvin tänäkin päivänä Malmilla. Viimeksi eilen kävin vieressä ihailemassa. Vähänhän se on ajan patinoima niin sanotusti, mutta ei kait se niin haittaa :)

 

Tässä yksi kuva muutaman vuoden takaa:

 

http://www.airliners.net/photo/Cessna-195B/0663794/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kone korjattiin tuosta kaputista, hyvä niin. Ei tainnut korjauksessa ihan riittää pop-niittaus...

 

Kuvasta saa käsityksen, että potkuri olisi välttynyt iskuvaurioilta. Mitenkähän se olisi ollut mahdollista, kun lapa on mitä ilmeisemmin pyörinyt loppuun asti. Vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nämäkin kuvat liittyvät erääseen lento-onnettomuuteen.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään