Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2009 Tässä jokunen mahalaskukuva: 14.04.1992 Oulun lentoaseman silloin vielä käytössä ollut sivutie 06: pää. Arrovi mahallaan vaikka koneessa mun tietämän mukaan pitäs olla "mahalaskunestoautomatiikka" [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2009 Mitähän tuossa rungon poisrevityissä teipissä on oikein lukenut? Itselläni on muistikuva, että jossain vaiheessa olisi lukenut "Vianor". Pitääkö paikkansa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2009 Tässä jokunen mahalaskukuva: Mahalaskuista tuli mieleen vuosikymmenien takainen tapahtuma. Olin käymässä Helsinki-Vantaalla joskus 70-luvun alkupuolella, jolloin terminaalin katolle pääsi vielä ihailemaan liikennettä. Koneita tiiraillessani laskuun tuli Debonair tai vastaava alataso, joka laski 22:lle landarit sisällä. Katseluetäisyyttä oli melko paljon, mutta muistan kiinnittäneeni huomiota lyhyeeseen laskumatkaan. Pian ukot hyppivätkin koneesta ulos ja paloauto ajoi paikalle. Erityisesti on jäänyt mieleen paikalla ollut spotteri - vanhempi mieshenkilö - joka tiiraili kiikareilla ja selitti innostuneena, että "tämmöstä mä en ole koskaan aikaisemin nähnyt". Muistikuvani ovat melko hämärät, enkä muista myöskään lukeneeni tapahtumasta lehtiuutisista. Osaisiko jo antaa tunnistusapua. Onko esim. Ilmailuopiston Debonair tehnyt joskus 70-luvun alkupuolella 22:lle mahalaskun? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2009 Tässä taas esimerkki jotta voi kiinteätelineisestäkin kadota teline alta. Elettiin aikaa 30.3.1982 ja Kemiläisten Serokee oli koululennolla katkonut oikean päätelineensä Kemissä ja miehistö oli päättänyt tulla laskuun Ouluun. Ensin lento tornin yli: Teline roikkui jarruletkun tms. varassa: [ attachment removed / expired ] Sitten läpilasku 24:lle pyörän pudottamiseksi kyydistä, [ attachment removed / expired ] Sitten varsinainen lasku... [ attachment removed / expired ] oikeaa tasoa lumipenkkaan tukien [ attachment removed / expired ] Pieni lumipöläys [ attachment removed / expired ] Lyhyt laskukiito ja kone säilyi korjauskelpoisena [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ja se katkennut teine [ attachment removed / expired ] Nappisuoritus! Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2009 Kuvissa Valentin Taifun 17E OH-688 Menkijärvellä erään lyhyen lennon päätepisteessä kesäkuussa 1993, noin viikkoa ennen juhannusta. Olin juuri tullut amerikoista edellisenä päivänä vietettyäni siellä lähes ilmailuttoman vaihto-oppilasvuoden ja paluun kunniaksi päätimme kaverin kanssa lähteä Menkijärvelle juomaan nisukahvit kentän reunalla niihin aikoihin toimineeseen "Hornet"-kahvilaan. Kaveri lensi, minulla ei tuohon aikaan ollut kuin pursikirja. Menolento Kauhavalta Mänksylle sujui normaalisti ja perillä söimme tuoreet hillopossut kahvin kanssa. Paluumatka alkoi EFME:n kiitotieltä 22 ja muistan kun naureskelimme hieman koneen kiihtyvyysominaisuuksille, joita ei huonosta teho/paino-suhteesta johtuen ollut. Hymy hyytyi noin 40-50 metrin korkeudella, juuri kun kaveri oli saanut veivattua telineet sisään ja kiitotien loppupää oli lähestymässä. Moottori sammui kertaheitolla potkurin jäädessä pyörimään tuulimyllynä eteemme. Hyvin on jäänyt mieleen hetki, kun sanattomina vilkaisimme toisiamme. Onneksi tilanne oli sellainen, että ohjaamassa oli toiminnan mies. Moottorin pysähtyessä koneella oli nopeutta 105 km/h (sininen viiva), laipat +8 ja nousunopeutta noin 1 m/s. Kaveri työnsi välittömästi nokkaa horisontin alapuolelle nopeuden säilyttämiseksi ja aloitti loivan kaarron vasemmalle, ettemme ajaisi päin korkeaa metsäkaistaletta, jonka kasvualue alkoi järjettömästi heti siitä kohtaa missä kiitotie loppuu. Ohitettuamme isot puut vasemmalta, kaartoi kaveri oikealle kohti ainoaa kuviteltavissa olevaa laskualuetta, joka oli pieni ojitettu suoalueen käikäle kiitotien 22 jatkeella. Minä kiristelin vyöni, nostin jalkani pois polkimia nojaamasta, laitoin kämmenet polvien päälle ja jännitin vartaloni. Oli erikoista tajuta tilanteen vääjäämättömyys, kun siinä oli hetki aikaa ajatella. Lasku tapahtui hienosti vedettynä, lentojarruja käyttäen ja kone pysähtyi melkoisen lyhyen maakiidon jälkeen ojanpenkalle. Loppulähestymisen aikana kone katkoi mennessään muutaman ranteenvahvuisen männyn. Nousimme molemmat koneesta pois ja juoksimme takaisin kentälle tekemään tarvittavat ilmoitukset. Sellainen jännä asia on jäänyt mieleen, että emme kumpikaan olleet sanottavasti hengästyneitä, vaikka matkaa platalle kertyi kuitenkin noin 1,5 km. Sen verran taisi olla adrenaliinia veressä molemmilla siinä kohtaa. Kerrottakoon nyt sekin, että kaikkien puhelujen jälkeen, hakuporukkaa odotellessamme syntyi pian valtava tarve käydä ns. täysistunnolla. Minä menin ensin ja takaisin löntystellessäni juoksi kaveri jo vastaan samalla asialla. Hätätilanne oli rauennut... Moottorin pysäytti tekninen vika. En tarkasti muista mikä vika, mutta se liittyi magneeton maajohtoon. Joka tapauksessa vika oli sellainen, että sitä ei pystynyt silmin havaitsemaan ja sammumisen syytä etsittiin kauan. Alla muutama kuva tapahtuneesta. Kone pysähtyi ojanpenkkaa vasten. Ojan päässä näkyy metsä, jonka takana on kiitotie ja suunta mistä alunperin tultiin. [ attachment removed / expired ] Siinä lepää. Hieman taisi nokka kääntyä oikealla maakiidon loppuvaiheessa. [ attachment removed / expired ] Tilanteesta selvittiin melko pienin vaurioin. Tulosuunta suunnilleen koneen kuomun kohdalla olevasta aukosta metsässä. [ attachment removed / expired ] T: Ville Taifunin moottorin sammumisen syy oli magneeton "kuuman karvan" ja johdon metallipäällysteen ajoittainen kosketus. Tällöin magneetto maadoittuu. Johdon "kuuman karvan" eriste oli rikkoutunut ja tähän oli tarttunut metallivaipan "karvoja". Johtimen kunnon tarkastus oli päältäpäin mahdotonta, koska eristeen rikkoutumiskohta oli maadoitusjohtimen haarassa, jonka päällä oli ehjä kutistesukka. Myötävaikuttava tekijänä oli samana päivänä tehty 50h huolto, jolloin tulpanjohdot olivat olleet irti ja niiden uudelleen asentaminen oli aiheuttanut toisenlaisen jännityksen johtoihin. Jussi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2009 Kesällä 2004 meni Malmilla OH-PTB katolleen. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2009 Kiikalassa oliko 1995... OH-TUG tuli tonttiin, kun plttoaine loppui hinauksessa muutamassa kymmenessä metrissä ja käännöksessä takaisin kentälle kone meni kierteeseen(tulos kamalan näköinen)...pursikone laski etusektoriin hakkuuaukealle eikä käynyt mitenkään... Tässä konkreettinen osoitus siitä, että kannattaa tehdä lasku etusektoriin huonompaankin maastoon, kun tulee ongelmia moottorin kanssa.... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Bee-Air Oy:n Hiller H23-B Oulun lentoaseman platanreunalla 28.7.1983 [ attachment removed / expired ] Lähti 2.8.1983 voimalinjojen tarkastuslennolle ja putosi Limingassa metsikköön Pahannäköistä jälkeä syntyi mutta onneksi päättyi miehistön osalta onnellisesti vaikka kopteri meni "lunastuskuntoon" [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Myyty Ruotsiin 29.5.-84 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Tämä näyttää vähän hiipuvan, joten pannaan toinen kuvasarja "ennen ja jälkeen" Ja mikä parasta taas selvitty pelkin peltivaurioin ilman henkilömenetyksiä.... OH-SCP helmikuussa 1982 Oulun lekohallissa [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] 26.8.1982 kone on lähemmin tutustunut Hailuodon Pöllän kentänreunan puihin.. ja päätynyt saman hangaarin ulkoseinustalle. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2009 Scannailin vanhoja ilmailukuvia (dia) ja tässä pieni näyte. Tämä tapahtui 5.6.1977 Hyvinkäällä. Ohjaajalle ja pojalleen ei käynyt juuri kuinkaan ihme kyllä. Olin paikalla ja näin tapauksen. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2009 Scannailin vanhoja ilmailukuvia (dia) ja tässä pieni näyte. Tämä tapahtui 5.6.1977 Hyvinkäällä. Ohjaajalle ja pojalleen ei käynyt juuri kuinkaan ihme kyllä. Olin paikalla ja näin tapauksen. Guugletin seuraavat jatkotiedot: http://www.multi.fi/kik/grumman/ayi.html Tuon jälkeen siis kone lensi taas - aina seuraavaan kolaukseen asti. Sen jälkeen siitä sit tuli "julkkis" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Taifunin moottorin sammumisen syy oli magneeton "kuuman karvan" ja johdon metallipäällysteen ajoittainen kosketus. Tällöin magneetto maadoittuu. Johdon "kuuman karvan" eriste oli rikkoutunut ja tähän oli tarttunut metallivaipan "karvoja". Johtimen kunnon tarkastus oli päältäpäin mahdotonta, koska eristeen rikkoutumiskohta oli maadoitusjohtimen haarassa, jonka päällä oli ehjä kutistesukka. Myötävaikuttava tekijänä oli samana päivänä tehty 50h huolto, jolloin tulpanjohdot olivat olleet irti ja niiden uudelleen asentaminen oli aiheuttanut toisenlaisen jännityksen johtoihin. Jussi Muistan tämän kuin eilispäivän odotin Kauhavan kentällä, että miksei kaverit jo tule että minäkin pääsen kyytiin kokeilemaan ja ihailemaan maisemia Taifuunista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Hienoa toimintaa, Jussi, ja tervetuloa voorumille Laitanpa sarjan kuvia tapahtumasta 25.8.1965, jolloin Wredebyn paroonin kulkupelistä loppui veto huonossa paikassa. Piper PA-20-150 Pacer OH-CPP päätyi melkein kotirantaan ja mies matkustajineenkin jäi korjauskelpoiseksi. "Mikäs pahan tappais", tuumaa hän asiasta omakohtaisesti sitä muistellessaan. Kone oli aikanaan rekisteröity SIL:n nimiin, sittemmin Utin Laskuvarjokerhon ja tapahtuman aikoihin Inkeroisten Ilmailukerhon. Romuläjästä rakennettiin jopa lentävä kone rekisterillä OH-CRP ja se oli rekisterissä 1994-97. Mikä lienee kohtalo nykysin? Aika heikkoon käveeseen on mennyt Piiperi. [ attachment removed / expired ] Herrat tutkailevat tilannetta. [ attachment removed / expired ] Kaislikossa suhiseen ja sauna on kuumana [ attachment removed / expired ] On niitä lentokoneita ennenkin laivattu, mutta tämä näyttää poikkeukselliselta kyydiltä [ attachment removed / expired ] Kuljetuskatamaraanin rakenne on sangen nerokas [ attachment removed / expired ] Ei ole nyt Pacer aivan elementissään [ attachment removed / expired ] Lentopojat pelastuspuuhissa [ attachment removed / expired ] Traktorikyytiä vuorostaan [ attachment removed / expired ] Kone toistaiseksi lopullisessa sijoituspaikassaan. Ikkunat taitavat olla liepeillä vieläkin... [ attachment removed / expired ] Olipa älyttömän kaunis kone [ attachment removed / expired ] Pyörävarustuksen lisäksi kone oli talvella suksivarustuksessa. Kellukkeetkaan eivät olisi olleet hullumpi ratkaisu... [ attachment removed / expired ] Vaan hyvä, että meni pelkkä kone. Bonuksena vielä kuva Rallikasta, joka kuvatekstin mukaan suoritti 28.8.1970 klo 8.50 pakkolaskun Inkeroisten omakotialueelle eli ns. Keltsun suoran varteen paperitehtaita vastapäätä. Kone näkyy olleen tuossa vaiheessa Imatran Ilmailukerhon omaisuutta. Tienneekö joku tapauksesta enemmän? [ attachment removed / expired ] -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Hienot kuvat ...... Siinähän on silinterit vastaattain (kukas näin sanoikaan ) Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Oot Antti viimein saanu skannausrojektin alkuun Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Mahalaskuista tuli mieleen vuosikymmenien takainen tapahtuma. Olin käymässä Helsinki-Vantaalla joskus 70-luvun alkupuolella, jolloin terminaalin katolle pääsi vielä ihailemaan liikennettä. Koneita tiiraillessani laskuun tuli Debonair tai vastaava alataso, joka laski 22:lle landarit sisällä. Katseluetäisyyttä oli melko paljon, mutta muistan kiinnittäneeni huomiota lyhyeeseen laskumatkaan. Pian ukot hyppivätkin koneesta ulos ja paloauto ajoi paikalle. Erityisesti on jäänyt mieleen paikalla ollut spotteri - vanhempi mieshenkilö - joka tiiraili kiikareilla ja selitti innostuneena, että "tämmöstä mä en ole koskaan aikaisemin nähnyt". Muistikuvani ovat melko hämärät, enkä muista myöskään lukeneeni tapahtumasta lehtiuutisista. Osaisiko jo antaa tunnistusapua. Onko esim. Ilmailuopiston Debonair tehnyt joskus 70-luvun alkupuolella 22:lle mahalaskun? Rohkenen lainata ulkomuistista Finnairin Lentokerhon 40-vuotishistoriikkiä, jonka pitäisi kyllä olla käden ulottuvilla, mutta eipä vain satu silmään. (Eikun nyt huomaankin uudelleen lukiessani tuon olevan eri keissi. No, joka tapauksessa, kerrottakoon tämäkin.) Lehdessä oli kuva BDA:sta vaahdon keskellä telineet sisällä ja kuvateksti, joka meni suunnilleen "Näin voi käydä, kun on kiire Pariisiin". Teksti kuului viitanneen Pariisiin koneen kippariin, joka hetkeä aiemmin toi Debonaattorin Vantalle laskuun telineet sisällä ja jatkoi sitten matkaansa. Huhut kertovat myös lakonisen tekstin kirjoittajan henkilöllisyydestä, mutta jätettäköön mainitsematta. Tämä tapaus sattui kuitenkin vasta 1991 eli juuri ehtiäkseen siihen 40-vuotishistoriikkiin. Asiasta mainittiin myös 10 vuotta tuoreemmassa historiikissä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Oot Antti viimein saanu skannausrojektin alkuun Johan sitä kehuin viime kesänä, että on monta sataa valmiina Lopetus se vaan antaa odottaa... -A- EDIT: Viime kesästä puheenollen, löysin hallin vintiltä CPP:n ruttaantuneen spinnerin ja jotakin irtosälää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2019 25.2.2009 at 11.55, Raine Haikarainen kirjoitti: Kahden eri onnettomuuskuvan perusteella voi päätellä, että kun C195 lähtee lapasesta, lopputulos on ennakoitavissa: vasen teline menee alta ja vasen siivenkärki niksahtaa. Onkos muuten tuon CSB:n rungon jämät edelleen Malmin ykköshallin takana? OH-CSB, cessna 195B:n runko lepää nyt Malmin lentokentän koillis sisäkulmassa C206sen vesikellukkeiden vieressä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla