Harri Koskinen

Finnair lomauttaa

39 viestiä aiheessa

Kuuluuko lentäjäkoulutukseen opntojaksoa yritystoiminnan perusteista tai siitä kuka rahan tuo firmaan ja kuka on jumala? Jos ei, niin syytä olisi ottaa moinen pätkä niihin opintoihin.

Veit Ilkka jalat suustani. Eikös aikanaan Pan Amia, Transworldia sekä monia muita tuon ajan yhtiöitä johdettu lentäjävetoisesti? Muistan lukeneeni kauan sitten mielenkiintoisen artikkelin yo. yhtiöiden johtamisesta, erittäin valaisevaa tekstiä missä kritisoitiin pilottivetoista johtoa täysin kädettömäksi. Lopputulos lienee ko. firmojen osalta kaikkien tiedossa. Mutta niinhän se aina menee; firma kuin firma ja duunarit tietävät kaiken parhaiten. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta niinhän se aina menee; firma kuin firma ja duunarit tietävät kaiken parhaiten. ;)

ja kun tekijä pitäis löytyä niin silloin ollaan hiljaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuuluuko lentäjäkoulutukseen opintojaksoa yritystoiminnan perusteista tai siitä kuka rahan tuo firmaan ja kuka on jumala? Jos ei, niin syytä olisi ottaa moinen pätkä niihin opintoihin.

Ja mitähän ihmettä tämäkin nyt on? Minua ei kiinnosta paskan vertaa tällaiset asiat,  tulevaisuudessa olen vain työntekijä muiden joukossa, en muuta joten mikä pointti tällä nyt on? Spekuloin vain asoita omalla mielipiteelläni, jos se on teistä jotenkin väärin niin opetelkaa ihmiset elämään asian kanssa

Mikä on syynä tähän minun haukkumiseen? 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mitähän ihmettä tämäkin nyt on? Minua ei kiinnosta paskan vertaa tällaiset asiat,  tulevaisuudessa olen vain työntekijä muiden joukossa, en muuta joten mikä pointti tällä nyt on? Spekuloin vain asoita omalla mielipiteelläni, jos se on teistä jotenkin väärin niin opetelkaa ihmiset elämään asian kanssa

Mikä on syynä tähän minun haukkumiseen? 

En nyt tiedä haukkuiko kukaan, mutta kommentteihin lienee syypäänä tämä letkautuksesi:

"Jos nyt lähdetään ihan perusasioista liikkeelle niin lentävä henkilökunta pitää firman pystyssä. Älkääkä nyt alkako inisemään muista, näinhän se on jos ajatellaan hyvin yksinkertaisesti, ja siihen luulisin näiden lomautusaikojenkin perustuvan"

Ai niin no tuo "jos ajatellaan hyvin yksinkertaisesti" tavallaan kyllä oikeuttaa tuon muun vuodatuksen...

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritän nyt hieman selventää sanomaani. Eli siis luulen että firmalla on varaa lomauttaa pidemmäksi aikaa näitä muihin toimiin kuuluvia kuin lentävää hlökuntaa. Mutta totuushan on se että lentäjät ovat älyttömän kalliita yhtiöille mutta myös melko tarpeellisia joten ehkäpä se tarpeellisuus voittaa kulut, tiedä sitten

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo tuo kuulostaa olennaisesti fiksummalta. Selkeä seikka on se, että koneiden täytyy lentää voidakseen tuottaa. Nehän eivät lennä, jollei ole henkilökuntaa. Mahdollisesti muita töitä voidaan jonkin aikaa aikatauluttaa siten, ettei tuottavalle toiminnalle koidu kohtuutonta haittaa. Tätä kaiketi ajat takaa. Taitaa tosin olla ko. firmassa jokunen muukin sektori, jonka tarkoitus on tuottaa yhtiölle voittoa, kuin pelkkä lentäminen, mutta siihenhän se toki kulminoituu.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo tuo kuulostaa olennaisesti fiksummalta. Selkeä seikka on se, että koneiden täytyy lentää voidakseen tuottaa. Nehän eivät lennä, jollei ole henkilökuntaa. Mahdollisesti muita töitä voidaan jonkin aikaa aikatauluttaa siten, ettei tuottavalle toiminnalle koidu kohtuutonta haittaa. Tätä kaiketi ajat takaa. Taitaa tosin olla ko. firmassa jokunen muukin sektori, jonka tarkoitus on tuottaa yhtiölle voittoa, kuin pelkkä lentäminen, mutta siihenhän se toki kulminoituu.

-A-

No siinäpä se  :) Hyvä että joku osaa suhtautua asiallisesti  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli siis luulen että firmalla on varaa lomauttaa pidemmäksi aikaa näitä muihin toimiin kuuluvia kuin lentävää hlökuntaa. Mutta totuushan on se että lentäjät ovat älyttömän kalliita yhtiöille mutta myös melko tarpeellisia joten ehkäpä se tarpeellisuus voittaa kulut, tiedä sitten

Nyt täytyy tosin muistaa, että tässä säästöohjelmassa muistaakseni karsittiin myös lentoja eli supistettiin lentotarjontaa (ainakin periaatteessa ne vähiten tuottavat tai jopa tappiolliset lentovuorot). Tällöin lentävää henkilökuntaa on rivissä hieman enemmän kuin supistetulle lentotarjonnalle tarvitaan -> tästä seuraa luonnollisesti lomautustarve.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selkeä seikka on se, että koneiden täytyy lentää voidakseen tuottaa.

Jep, vain lentävä kone tuottaa, mutta läheskään kaikki lentävät koneet eivät tuota. Vähän riippuu kulurakenteesta kannattaako konetta seisottaa (ja säästää iso summa muuttuvissa kuluissa) kuin lentää tappiolla (ja mahdollisesti syöttää paremmin tuottavaa reittiä).

Yleinen kommentti tähän keskusteluun: lentobusiness on liiketoiminnan ala, jossa palvelu tuotetaan ja kulutetaan samaan aikaan. Tämä vaatii toimivan ketjun, jossa yhdenkin lenkin puuttuminen haittaa tai pysäyttää toiminnan. Kysykää vaikka Bangkokista kotiutuvilta.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro,

Mullapa kävi Vinnairissa sevverran hyvä säkä että vältyin onneks lomautuksilta, nääs. Tää taas jouhtuu pelkästään, nääs, siitä että mulle lykättiin 31 palvelusvuaren jälkeen eteen lappu joka kertoi että voitin YT arpajaisissa omakustanteisen matkan kilometritehtaalle. Vinnairille en ole katkera - hyvä yhtiö - ja laskua seuraa aina nousu. Mun kohralle sattu vaan ne taloudellis-naamataululliset syyt  ;) Kiitosta ei sanottu.

Noh, nyt on sitten ainaski aikaa käyrä lapi kuvakalleriaa ja postailla voorumille vähän enempi. kuvia ja kommentteja.

Nimim. Viksut pärjää aina ja ammattilainen vapaana agenttina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katseltuani nyt reilut puolitoista vuotta näiden "toisenlaisten" yhtiöiden toimintaa toivon aina iltarukouksessani näihin yhtiöihin edes yhden tai kaksi Finnairin kulttuuriin tottunutta työntekijää. Voi Pekka jos tietäisit, millainen puute sinunlaisistasi osaajista maailmalla on niin pyörittelisit jo karttapalloa. Ei muuta kuin kirjoittamaan CV:tä ja yhteys agentteihin.

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Seppo sanoistasi ja kannustuksesta!

Karttapalloa on pyöritelty ja maailmanlaajuisesta verkostosta ei ole pulaa.

Nimim. Puolikiloa käyntikortteja toimistostaan pelastanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro,

Mullapa kävi Vinnairissa sevverran hyvä säkä että vältyin onneks lomautuksilta, nääs. Tää taas jouhtuu pelkästään, nääs, siitä että mulle lykättiin 31 palvelusvuaren jälkeen eteen lappu joka kertoi että voitin YT arpajaisissa omakustanteisen matkan kilometritehtaalle. Ei eres kiitosta suustaan saanut piip..piip..Osaton..piip...piip.

Tämä jos mikä on suomeksi sanottuna aivan perseestä, että esim. 31 vuotta työnantajalle kaiken antaneena, tullaan kertomaan että se olis lähtö nyt. Ei mitään kiitoksia eikä mitään muutakaan ja parhaimmassa tapauksessa ei anneta edes työpöytää putsata vaan vartijat saattaa kadulle ja katsoo ettet jää firman tontille lonnimaan.

Ihmisarvoa alentavaa kun vuosikymmenten työpanos kuitataan kadulle kantamalla.

Pekalle tsemppiä.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Ilkka,

Sain sentään päivän aikkaa putsata konttuurini  Antti poikani oli onneksi apumiehenä. Näin meni pakkaaminen nopeammin. Kuten jo aiemmin sanoin, kasvattajaseuralleni en ole katkera.

Nimim. Ilveskin on hyvä seura.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään