Oskari Ollikainen

kysymys oikeille kapteeneille

14 viestiä aiheessa

elikkäs nyt olis ysiluokka puolen vuoden päästä loppumassa, ja tarkoitus ois "isona" pyrkiä johonkin lentoyhtiöön. Itselläni ei ole mitään hajua tuosta "tiestä" koulutukseen pääsystä,  niin kertokaapas kapteenit/perämiehet, että mitä teitte ysin jälkeen? Tuskin suoraan pääsitte ottamaan lainaa pankista ja hakemaan koulutukseen?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

elikkäs nyt olis ysiluokka puolen vuoden päästä loppumassa, ja tarkoitus ois "isona" pyrkiä johonkin lentoyhtiöön. Itselläni ei ole mitään hajua tuosta "tiestä" koulutukseen pääsystä,  niin kertokaapas kapteenit/perämiehet, että mitä teitte ysin jälkeen? Tuskin suoraan pääsitte ottamaan lainaa pankista ja hakemaan koulutukseen?  ;)

 

En ole kapteeni, mutta vastaan kumminkin.

 

Oma tieni vei ysin jälkeen lukioon+ammattikouluun nk. kaksoistutkintoon. Ainakin SIO:ssa (Suomen Ilmailuopisto) vaatimuksena on lukio tai vastaava toisen asteen koulutus. Ei siitä lukion matematiikasta haittaa modulaarisissa opinnoissakaan ole. Lentotyhtiötkin vaativat tuon toiseen asteen koulutuksen rekrytointivaiheessa.

 

Sitten kun on lukion tai vastaavan paperit kourassa, eikun hakemaan koulutukseen. Tai kouluttautumaan modulaarisesti.

 

Pitäisin melko suurena riskinä kouluttautua alalle ilman toisen asteen koulutusta, jos se on ylipäänsä mahdollista.

 

Lähiaikoina on ollut juttua mm. ilmailulukioista, kannattanee katsoa myös ne läpi: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,82591.0.html

 

:)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että oikein kapteeneille.

 

Luulisi, että "oikeilla perämiehillä" olisi keskimäärin vähän ajantasaisempaa tietoa nykytilanteesta ja nykyisestä hakumenettelystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että oikein kapteeneille. [...]

 

 

-OT on-

 

FAIL.

kts. oikeanlainen, ts. informatiivinen, vastaus Ville Kokkoselta siinä ylhäällä.

 

-OT off-

 

 

Ja topicin aloittajalle anteeksi aiheeseen liittymätön viesti. Tuli vastustamaton tarve avautua. Tervemenoa alalle toivoo rillipää   :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kapteeni, mutta vastaan kumminkin.

 

Oma tieni vei ysin jälkeen lukioon+ammattikouluun nk. kaksoistutkintoon. Ainakin SIO:ssa (Suomen Ilmailuopisto) vaatimuksena on lukio tai vastaava toisen asteen koulutus. Ei siitä lukion matematiikasta haittaa modulaarisissa opinnoissakaan ole. Lentotyhtiötkin vaativat tuon toiseen asteen koulutuksen rekrytointivaiheessa.

 

 

tuosta vielä sen verran, että minkä otit toiseksi tutkinnoksi lukion lisäksi? Itse ajattelin tuota lentokoneasentajan linjaa, pitää vielä tutkia onko siinä mahdollista se kaksoistutkinto (Rissalan linja)

 

ja vielä toinen, eli paljonko tuo SIO:n koulutus maksaa, jos sinne sattuu pääsemään? Patrialla ainakin mitä katselin niin aika kallista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukion / ammattikoulun jälkeen tulee myös suorittaa varusmiespalvelus tai muu vastaava setti, ennen kun koulutuksen voi aloittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perämies vastaa...

 

 

Vaihtoehdot:

 

1) Suorita lukio mahdollisimman hyvin! On vaikea sanoa, mitä aineita painottaa, mutta hyvä kokonaisuus antaa parhaat mahdollisuudet.

 

2) Hoida fyysistä kuntoa ja jos vähänkin epäilet jotain terveydellisiä "puutteita", tarkasta lääkärin kanssa, voitko tehdä jotain asialle vai pitääkö sitten koko lentäminen työnä unohtaa. Kaikkia piileviä sairauksia ei voi ennustaa, mutta terveydentilan määrittäminen antaa hyvän pohjan tavoitteille.

 

3) Ilmailun harrastaminen missä tahansa muodossa kertoo kiinnostuksesta ja avaa jo teini-iässä kanavat perusasioiden oppimiselle, kuten purjelentäminen opettaa koneen ohjaamista, perehdyttää sääoppiin jne.

 

4) Kielitaidon parantaminen: englanti ensisijaisesti, mutta myös ruotsi. Esimerkkinä viime viikkoinen haastattelu, jossa puhuttiin vain kahden haastattelijan toimesta tanskaa ja yksi puhui ruotsia.

 

5) Lukion jälkeen ensisijainen vaihtoehto on Ilmavoimien varusmiesohjaajakurssille pyrkiminen, koska siten voit saada (ilmaiseksi) perustaidot ja samalla suorittaa varusmiespalveluksen.

 

6) Ilmavoimien varusmiespalveluksen jälkeen tai sen sijaan kaupallisiin lentokouluihin pyrkiminen suoraan tai jonkin lentokerhon kautta yksityislentäjän lupakirjan suorittaminen.

 

Tuon polun kun kuljet läpi etukäteen tutustuen ko. oppilaitoksiin, olet varmasti hieman lähempänä päämäärääsi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuosta vielä sen verran, että minkä otit toiseksi tutkinnoksi lukion lisäksi? Itse ajattelin tuota lentokoneasentajan linjaa, pitää vielä tutkia onko siinä mahdollista se kaksoistutkinto (Rissalan linja)

 

ja vielä toinen, eli paljonko tuo SIO:n koulutus maksaa, jos sinne sattuu pääsemään? Patrialla ainakin mitä katselin niin aika kallista...

 

Kävin elektroniikka-asentajan opinnot Pohjois-Savon Ammattikoulussa, Kuopiossa siis. Ei siis niinkään ilmailuun liittyvää.. En tiedä minkä niminen koulu nykyisin on, muuttelevat sitä nimeä joka vuosi :-[

 

Käsittääkseni noita kaksoistutkintoja voi järjestellä erityisluvilla (muistaakseni kummankin koulun rehtorit). Kävin oman lukioni sellaisessa lukiossa, joka ei ollut yhteistyökoulu ammattikoulun kanssa. Hyvityksiä ei muistaakseni saanut niin paljoa joten opinnot teetätti hiukan enemmän töitä. Ehdin tosin käydä vuoden lukiota ennenkuin otin mukaan sen e-asentajan linjan. Kannattaa kysyä tuota mahdollisuutta etukäteen vaikkapa opolta.

 

SIO:ssa koulutus maksaa n. 10 000€, mutta sisään on vaikea, muttei mahdoton, päästä. Kuten Jyrkikin tuossa aiemmin totesi, käy lukio hyvin! Se on perusedellytys mm. SIO:on, että pääsee läpi paperikarsinnasta. Ja töitä hakiessakin joutuu näyttämään lukion numerot!

 

Kun näytät olevan Kuopiosta kotoisin, tuo lentokoneasentaja+lukio kuulostaisi hyvältä yhdistelmältä, ja siitä olisi luultavasti hyötyä tulevaisuudessa, jos alalle aiot :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perämies vastaa...

 

 

Vaihtoehdot:

 

1) Suorita lukio mahdollisimman hyvin! On vaikea sanoa, mitä aineita painottaa, mutta hyvä kokonaisuus antaa parhaat mahdollisuudet.

 

2) Hoida fyysistä kuntoa ja jos vähänkin epäilet jotain terveydellisiä "puutteita", tarkasta lääkärin kanssa, voitko tehdä jotain asialle vai pitääkö sitten koko lentäminen työnä unohtaa. Kaikkia piileviä sairauksia ei voi ennustaa, mutta terveydentilan määrittäminen antaa hyvän pohjan tavoitteille.

 

3) Ilmailun harrastaminen missä tahansa muodossa kertoo kiinnostuksesta ja avaa jo teini-iässä kanavat perusasioiden oppimiselle, kuten purjelentäminen opettaa koneen ohjaamista, perehdyttää sääoppiin jne.

 

4) Kielitaidon parantaminen: englanti ensisijaisesti, mutta myös ruotsi. Esimerkkinä viime viikkoinen haastattelu, jossa puhuttiin vain kahden haastattelijan toimesta tanskaa ja yksi puhui ruotsia.

 

5) Lukion jälkeen ensisijainen vaihtoehto on Ilmavoimien varusmiesohjaajakurssille pyrkiminen, koska siten voit saada (ilmaiseksi) perustaidot ja samalla suorittaa varusmiespalveluksen.

 

6) Ilmavoimien varusmiespalveluksen jälkeen tai sen sijaan kaupallisiin lentokouluihin pyrkiminen suoraan tai jonkin lentokerhon kautta yksityislentäjän lupakirjan suorittaminen.

 

Tuon polun kun kuljet läpi etukäteen tutustuen ko. oppilaitoksiin, olet varmasti hieman lähempänä päämäärääsi!

 

Eikös varusmiespalvelu pidä olla suoritettuna ennen hakua? SIO:n sivuilla lukee ainakin jotain tällaisesta, korjatkaa, jos olen väärässä...

 

Ja tosiaan onhan SIO:lle vaihtoehtona voisi olla Patrian lentokoulutus, joka maksaa kuulemma monta kertaa enemmän. Mutta jos sitä pätäkkää löytyy niin mikäs siinä...

 

Itse haaveilen kyseisestä ammatista myös, ja menin sitä varten lukioon. Kolmen vuoden suoritusvauhdilla lukiossa riittää kyllä aika paljon töitä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, nykyisin pitää olla varusmiespalveluksen suoritettu ennen ensimmäistäkään hakuvaihetta. Aikaisemmin riitti, että olisi ollut suoritettuna ennen koulutuksen alkamista (vai oliko sittenkin ennen valintakokousta). Tästä syystä jäi sitten omalta kohdalta syksyn '07 haku väliin, odotukset '08 hakuun olivat kovat, mutta vahvoista huhuista huolimatta tuota hakua ei järjestettykään juuri alkaneen laskusuhdanteen vuoksi. No can do, nyt tarkoituksena lentää PPL kevään aikana ja hakea syksyllä toiveikkaasti Opistoon. Jos ei onnistu, aloitan toivottavasti pitkän ja kivisen taistelun kohti oikeaa jakkaraa... Mutta sen olen valmis tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, nykyisin pitää olla varusmiespalveluksen suoritettu ennen ensimmäistäkään hakuvaihetta. Aikaisemmin riitti, että olisi ollut suoritettuna ennen koulutuksen alkamista (vai oliko sittenkin ennen valintakokousta)...

 

Ittellä ainakin oli intti kesken -07 syksyn haun aikaan. Kurssi alakaa kuitenkin helmikuussa niin tuo ei pitäne paikkaansa. :)

 

Edit: voipi tosiaan olla joo että ennen valintakokousta piti olla suoritettuna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä oo pahitteeks hakea intin jälkeen jonnekin AMK/yliopistoon ellei ammattikoulu kelpaa backup ammattiin. Vaikka sinne SIOon pääsis niin ei se takaa, että heti pääsee lentään. Siinä voi mennä useempi vuos ellei enemmänkin. Ei niissä koneissakaan turhaan oo backuppeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrkiltä tuli hyvä kommentti vm-palveluksen ja lentokoulutuksen yhdistelemisestä. Mikäli suorittaa LentoRUK:n on hyvä pohja jatkaa uraa joko sotilas- tai siviilisektorilla. Uhkana lienee vain tulevat EASA määräykset jotka eivät tulevaisuudessa enää tunnista/tunnusta sotilaslentokoulutusta ja sotilaslentämistä. Hakutestit joutuu vain suorittamaan kahdesti, ensin LentoRUK:lle ja sitten SIO:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, nykyisin pitää olla varusmiespalveluksen suoritettu ennen ensimmäistäkään hakuvaihetta.

 

Kuten Antti sanoi ei pidä paikkaansa. Siitä en tiedä missä vaiheessa hakua nykyään pitää olla vm suoritettu, mutta 2005 haussa riitti kunhan oli kurssin alkuun mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään