Jyrki Vähätalo

B 777 tyyppikoulutus

12 viestiä aiheessa

Korean Air Lines tarjoaa B 777 perämiespaikkoja siten, että tyypit pitää itse suorittaa. 11 päivää nettovapaata kuussa ja matkapäivät (2 / kk) työajalla. 8100 USD palkkaa (6429 euroa) viiden vuoden sopimuksella. Lippuedut normaalin lentoyhtiön tavoin.

 

Kuka tietäisi, missä suorittaa JAR:rin mukaan tyypit triplaan?

 

Jyrki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korean Air Lines tarjoaa B 777 perämiespaikkoja siten, että tyypit pitää itse suorittaa. 11 päivää nettovapaata kuussa ja matkapäivät (2 / kk) työajalla. 8100 USD palkkaa (6429 euroa) viiden vuoden sopimuksella. Lippuedut normaalin lentoyhtiön tavoin.

Kuka tietäisi, missä suorittaa JAR:rin mukaan tyypit triplaan?

 

Jyrki

 

Oman tietämykseni mukaan Korean ei palkkaa B777 perämiehiä ilman tyyppikelpuutusta sekä kokemusta tällä konetyypillä.

 

B777 koneen päälliköksi voi yrittää hakea ilman voimassa olevaa B777 kelpuutusta jos hakijalla on:

 

-  B757 ja (tai) B767 kokemusta päälikkönä vähintään 2000 tuntia,

-  Kokemusta em. tyypeistä viimeisen vuoden sisällä,

-  Reilusti päälikkökokemusta (väh. 6000 tuntia), sekä

-  Kouluttajakokemusta isoilla suikukoneilla.

 

Jos hakija kutsutaan haastatteluun Seoul:iin ja hän läpäisee pääsytestit, niin B777 koneen tyyppikelpuutus on itse hankittava ja se on oltava taskussa ennen Korean:in yhtiökurssin alkua (huom. väliaikainen lupakirja ja tyyppikelpuutus ei kelpaa).

 

 

 

B777 Perämieheksi hakevalta edellytetään:

 

-  B777 koneen tyyppikelpuutusta,

-  Vähintään 300 tunnin kokemusta B777 koneen perämiehenä (viimeisen vuoden ajalta), sekä

-  Vähintään 1000 tunnin kokemusta liikennelentokoneilla (Airline Transport).

-  Maksimi ikä hakuvaiheessa on 45 vuotta.

 

Huomattavaa on se että edellämainitut kriteerit ovat ehdottomia minimejä. Käytännössä yhtiö on palkannut viimeaikoina huomattavasti kokeneempaa väkeä, kokeneita pilotteja kun on tämänhetkisessä maailmantilanteessa taas tarjolla...

 

Onnea hakuprosessiin,

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainaskin panamacademy:ssa tai flight training international:ssa pystyt suorittaa triplan tyypit

 

Moro,

 

PanAm taitaa antaa vain FAA-tyyppikoulutuksia. Siinä on vissi ero kun koko koulutus viedään läpi pelkällä simulla kun taas JAR:n tyyppikoulutuksessa pitää ajaa 6 läpäriä oikealla koneella.

 

Asia jäi mieleen ja ajattelin että olisiko mahdotonta ottaa yhteyttä T7:lla operoiviin yhtiöihin Euroopassa ja kysellä heiltä missä heidän pilottinsa ovat tyypit suorittaneet vai onko jopa mahdollista suorittaa tyypit kyseisen yhtiön omassa koultusohjelmassa? Omalla kustannuksella tietenkin. Näitä yhtiöitä nyt on ainakin BA, Alitalia ja vaikka huru mykket muitakin. Myös Aasiassa operoidaan paljon T7:lla joten ehkä heihinkin voi yhteyttä ottaa.

 

Ehkä vähän kaukaa haettua mutta kaikkea kannattaa kokeilla, paitsi Iltalehden pitkävetovinkkejä. ;)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

PanAm taitaa antaa vain FAA-tyyppikoulutuksia. Siinä on vissi ero kun koko koulutus viedään läpi pelkällä simulla kun taas JAR:n tyyppikoulutuksessa pitää ajaa 6 läpäriä oikealla koneella.

 

 

Tyyppikoulutuksessa FAR/JAR-sääntöjen mukaan ei ole loppujen lopuksi suuriakaan eroja. Tyyppikurssi on sama molemmissa lupakirjatyypeissä; eroja löytyy sitten kurssin teoriakokeessa, simutarkastuslennossa ja juuri noissa mainitsemissasi läpäreissä.

 

Eli JAR-kurssissa teoriakoe on yleensä sellainen "bambutikkuja-kynsien-alle"-tyylinen oppimistuokio (yleensä Made in England, noin 180 kysymystä, 2-3h aikaa vastata), kun taas FAR-vastaavassa teoriakoe on yleensä helpompi ja kysymysmäärältään suppeampi.

 

Simutarkastuslentoon FAR-puolella kuuluu tarkastuslentäjän suullinen kuulustelu (oral examination), jossa joutuu vastaamaan muutamaan kiparaan kysymykseen ko. tyypin järjestelmistä ja koneesta yleensäkin. Tätä noin tunnin kestävää mukavaa pikku rupattelutuokiota ei JAR-kursseissa ole, vaan se kuittaantuu siinä vielä mukavammassa pikku teoriakokeessa. Itse tarkkarissa FAR:n mukaan lentävät joutuvat tekemään tarkkariohjelmassa muutaman kohdan enemmän kuin JAR-puolella, mutta loppujen lopuksi tarkkari on molemmille aikalailla samanlainen.

 

Suurin ero varmasti on se, että JAR-kelpuutusta varten joutuu lentämään 4 tai 6 läpilaskua oikealla koneella, riippuen onko kelpuutuksen hakijalla alle vai yli 1500 lentotuntia kasassa (kokonaislentokokemusvaatimus). FAR-kaverit saavat kelpparinsa ilman koneella tehtäviä läpilaskuja, kunhan koulutuksessa käytetty simulaattori on D-tason aparaatti. FAA-lupakirjalaiset saavat jopa kaupan päälle tarkastuslentäjältä väliaikaisen kelpuutuksen, jolla saa ilmailla siihen saakka, kunnes paperisota FAAn kanssa on suoritettu.

 

Tuossapa ne suurimmat erot taitaakin olla, jos joku keksii vielä lisää, niin ei muuta kuin kommenttia kehiin....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA-lupakirjalaiset saavat jopa kaupan päälle tarkastuslentäjältä väliaikaisen kelpuutuksen, jolla saa ilmailla siihen saakka, kunnes paperisota FAAn kanssa on suoritettu.

 

Tämähän ei taida olla pelkästään FAA-lupakirjalaisten etuoikeus, sillä ymmärtääkseni ruotsalaiseen JAR-lupakirjaan on tarkastuslentäjän mahdollista kirjoittaa väliaikainen (90 vrk?) kelpuutus heti hyväksytysti suoritetun lentokokeen jälkeen. Ja onnistuupa tämä jopa suomalaiselta tarkastuslentäjältä ruotsalaiseen lupakirjaan.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän ei taida olla pelkästään FAA-lupakirjalaisten etuoikeus, sillä ymmärtääkseni ruotsalaiseen JAR-lupakirjaan on tarkastuslentäjän mahdollista kirjoittaa väliaikainen (90 vrk?) kelpuutus heti hyväksytysti suoritetun lentokokeen jälkeen. Ja onnistuupa tämä jopa suomalaiselta tarkastuslentäjältä ruotsalaiseen lupakirjaan.

 

-Tero-

 

Voimassaolevaa tyyppi- ja mittarilentokelpuutusta voi jatkaa lupakirjan kääntöpuolelle tarkastuslentäjän toimesta, mutta vanhentuneita kelpuutuksia ei. Kun hakee ensimmäistä kertaa uutta tyyppikelpuutusta ja lentää lentokokeen (skill test), niin siinä tilanteessa FAA-lupakirjan omaava saa väliaikaisen kelpuutuksen (voimassa 90vrk), jolla voi lentää sen aikaa, kunnes saa viranomaiselta uuden lupakirjan. Suomalaisen lupakirjan kaveri joutuu odottelemaan maissa sen aikaa, että hakemus käsitellään ja kelpuutus myönnetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voimassaolevaa tyyppi- ja mittarilentokelpuutusta voi jatkaa lupakirjan kääntöpuolelle tarkastuslentäjän toimesta, mutta vanhentuneita kelpuutuksia ei. Kun hakee ensimmäistä kertaa uutta tyyppikelpuutusta ja lentää lentokokeen (skill test), niin siinä tilanteessa FAA-lupakirjan omaava saa väliaikaisen kelpuutuksen (voimassa 90vrk), jolla voi lentää sen aikaa, kunnes saa viranomaiselta uuden lupakirjan. Suomalaisen lupakirjan kaveri joutuu odottelemaan maissa sen aikaa, että hakemus käsitellään ja kelpuutus myönnetään.

 

Suomalaisen lupakirjan kanssa tilanne on toki juuri tuollainen, mutta ruotsalaiseen ainakin lupakirjaan onnistuu heti lentokokeen jälkeen uuden väliaikaisen tyyppikelpuutuksen kirjoittaminen.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisen lupakirjan kanssa tilanne on toki juuri tuollainen, mutta ruotsalaiseen ainakin lupakirjaan onnistuu heti lentokokeen jälkeen uuden väliaikaisen tyyppikelpuutuksen kirjoittaminen.

 

-Tero-

 

Jos aivan tarkkoja ollaan, niin lentokokeen (skill test) jälkeen lupakirjaan ei kirjoiteta mitään, vaan väliaikainen kelpuutus on ihan oma paperinsa. Ja lentokoehan lennetään ainoastaan kerran, kelpparia ensimmäistä kertaa anottaessa.  Eli ainoa merkintä mitä lupakirjan kääntöpuolelle voidaan tehdä, on voimassaolevan kelpuutuksen jatkaminen. Tarkkari on tällaisessa tapauksessa proficiency check på engelska.

 

Siitä meikäläisellä ei ole 100% varmuutta, että saako ruotsalaisella lupakirjalla sitten tuollaisen väliaikaisen kelpparin paperisodan ajaksi. Hoppas att...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä meikäläisellä ei ole 100% varmuutta, että saako ruotsalaisella lupakirjalla sitten tuollaisen väliaikaisen kelpparin paperisodan ajaksi. Hoppas att...

 

Käsittääkseni siellä saa juurikin sellaisen erillisen lappusen, joka toimittaa väliaikaisen lupakirjan ja/tai kelpparin virkaa siihen asti kunnes saa oikean. (Siis olen vaan nähnyt kun sellaista rustataan, en ole omistanut.) Lisäksi tarkastuslento- / lentokoepöytäkirjassa on tätä varten ruksi, jossa ilmoitetaan että lappu on kirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan vanhaa jos asia on vielä ajankohtainen. Tälläkin palstalla mainostilaa nauttiva Cockpit4U tarjoaa B777 -tyyppikoulutusta Saksan maalla.

 

http://www.cockpit4u.com/en/services_career_starters.htm

 

Hinnasta ei ole tietoa ja course dates -osiossa T7:n -kohdalla on "Dates upon request". Jos asia on kuitenkin vielä jollekkin ajankohtainen niin kannattaa tuotakin vaihtoehtoa katsastaa.

 

-tuomo

 

PS. Sivuilla on tosi hieno video :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään