Kimmo Hasanen

Sallittu massakeskiön asema

6 viestiä aiheessa

Tuli ajankohtaiseksi kysymys lentokoneen sallitun massakeskiön aseman määrityksestä.

Mitkä tekijät vaikuttavat sallitun massakeskiön etu ja takarajan asemaan?

Jos on samanlaiset koneet, hieman erilaisella varustuksella, onko sallittu massakeskiön asema niissä erilainen?

Tutkitaanko tämä asia laskennallisesti vai testataanko koelennoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli ajankohtaiseksi kysymys lentokoneen sallitun massakeskiön aseman määrityksestä.

Mitkä tekijät vaikuttavat sallitun massakeskiön etu ja takarajan asemaan?

Jos on samanlaiset koneet, hieman erilaisella varustuksella, onko sallittu massakeskiön asema niissä erilainen?

Tutkitaanko tämä asia laskennallisesti vai testataanko koelennoilla?

 

Tassä asiallista tietoa.

 

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/4636/TMP.objres.190.pdf?sequence=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tiedän sentään jotain. Voin aloittaa ja asiantuntijat saavat sitten korjata ja täydentää  ;)

 

Mitkä tekijät vaikuttavat sallitun massakeskiön etu ja takarajan asemaan?

 

Sallitut etu-ja takarajat määritellään yleensä prosentteina koneen siiven aerodynaamisen keskijänteen (MAC) suhteen. MAC on tasaleveässä siivessä sama kuin siiven jänteen pituus. Tyypillinen massakeskiön vaihtelualue on 20% - 30% MAC:sta. Rajat näkyvät myös punnitustodistuksessa millimetreinä perustason suhteen. Perustaso voi olla siiven etureuna tai muu mittaamisen kannalta sopiva kohta koneessa.

 

Eturajan paikka määräytyy usein siitä että korkeusperäsimellä on oltava riittävä vetovara laskussa, jotta nokkapyörä saadaan pysymään kosketuksessa irti kiitotiestä.

 

Takarajan paikka määräytyy siitä että koneen pituusvakavuus säilyy riittävänä. Takapainoinen kone muuttuu epävakaaksi ja voi helposti joutua syöksykierteeseen. Tähän liittyy neutraalipiste-niminen laskennallisesti määritelty paikka. Massakeskiön on oltava rittävän paljon neutraalipisteen etupuolella jotta kone on vakaa.

 

Jos on samanlaiset koneet, hieman erilaisella varustuksella, onko sallittu massakeskiön asema niissä erilainen?

 

Sallittu massakeskiön asema pysyy samana. Sen sijaan tyhjän koneen massakeskiön asema voi olla erilainen, mikä on konetta kuormattaessa huomioitava.  

 

Tutkitaanko tämä asia laskennallisesti vai testataanko koelennoilla?

Sekä että.

 

EDIT: Olle ehtikin jo laittaa linkin. Tämä olkoon sitten lyhyen kaavan vastaus .  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään