Juha Paulavuo

Jäänestoaineiden käyttö tuplaantunut

6 viestiä aiheessa

Ympäristöä kuormittavan jäänestoaineen käyttö Suomen lentoasemilla on kaksinkertaistunut 2000-luvulla. Keskisuomalaisen ja Savon Sanomien mukaan matkustajakoneiden siipiin ruiskutettiin viime vuonna jäätymistä estävää liuosta lähes neljä miljoonaa litraa. Vuonna 2001 vesistöä kuormittavaa ja hajuhaittoja aiheuttavaa propyleeniglykolia kului lähes puolet vähemmän. Kasvua selittää muun muassa se, että uuden sukupolven matkustajalentokoneet sietävät huonosti jäätä.

 

aamulehti

 

Tulipahan mieleen, että miten nämä uudet komposiittirakenteet mahtavat kestää propyleeniglykolia ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia, mikä tulee mieleen (nimimerkillä tilastot pitää tulkita tilastoina) on se, miten lentoliikenteen kasvu vaikuttaa noihin lukuihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla nykyään pakko pestä ettei joudu tekemään raporttia "miksi en peseytynyt ennen lentoa".  Sitten vielä lähes huurteeton kone löträtään varmuudeksi järjettömällä nestemäärällä, pitäähän sillä imuautollakin olla ajoa. Kalliita kun ovat.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta tähän ketjuun silti. Millainen litramäärä jäänestoainetta menee esim. ison matkustajakoneen käsittelyyn?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta tähän ketjuun silti. Millainen litramäärä jäänestoainetta menee esim. ison matkustajakoneen käsittelyyn?

 

Ei lainkaan tyhmä kysymys.. Boeing 747-400:een menee jäänestoainetta 890 litraa (suositellut minimit). Airbus A340-300 ja 580 litraa.

 

Siinä pari esimerkkiä. Jäänpoistoainetta (Type I) meneekin sitten tarvittava määrä, eli sillä nimensä mukaisesti poistetaan kontaminaatio siiviltä ja muilta kriittisiltä pinnoilta - huurrepesun muutamista kymmenistä litroista aina tuhansiin (jäätävän sateen jälkeiset olosuhteet yms kuviteltavissa olevat tilanteet, joissa pinnoille on muodostunut paksua jäätä ympäri konetta.)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei lainkaan tyhmä kysymys.. Boeing 747-400:een menee jäänestoainetta 890 litraa (suositellut minimit). Airbus A340-300 ja 580 litraa.

 

Siinä pari esimerkkiä. Jäänpoistoainetta (Type I) meneekin sitten tarvittava määrä, eli sillä nimensä mukaisesti poistetaan kontaminaatio siiviltä ja muilta kriittisiltä pinnoilta - huurrepesun muutamista kymmenistä litroista aina tuhansiin (jäätävän sateen jälkeiset olosuhteet yms kuviteltavissa olevat tilanteet, joissa pinnoille on muodostunut paksua jäätä ympäri konetta.)

 

 

 

Kiitoksia tiedosta. Aika tavalla sitä sitten meneekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään