Joni Soininen

Lopputyö ilmailusta (Haastattelu kapteeneista) Hyviä haastattelukysymyksiä?

8 viestiä aiheessa

Morjens.

 

Opiskelen Helsingin tekniikanalan oppilaitoksessa audiovisuaalisella linjalla ja tarkoitus on opiskeluiden ja armeijan jälkeen hakea ilmailualalle. Pienestä asti ollut haave päästä lentäjäksi vielä jonain päivänä.

Joten, tästä aasinsillalla syyhyn/seuraukseen sekä vastauksiin: Miksi ilmailuaiheinen lopputyö?

 

Pähkinän kuoressa:

Tarkoitus on tehdä DVD -tallenne joka sisältää dokumentaarisen haastattelun kahdesta lentäjästä sekä yhdestä ilmailun harrastajasta, "Cockpit -video" kotimaan lennolta. Ohjaamon hallintalaitteet sekä tietoa ilmailusta yms yms..

 

Nyt etsin hyviä kysymyksiä joita voin esittää Finskin kippareille.

Laittakaa hyviä lentämiseen ja ilmailuun liittyviä kysymyksiä joihin voi vastata kokonaisin lausein.

 

Kiitos ja kumarrus etukäteen, sekä anteeks : )

 

P.S.  Tietenkin dokumentin lopputeksteihin tulee "Kiitos" -osioon kaikkien auttaneiden/hyvien kysymysten lähettäneiden nimet (jos teille sopii) : )

 

- Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä jos hakisit niitä kysymyksiä itsestäsi. Siis: kysyt niitä kysymyksiä joihin itse haluaisit kiihkeimmin vastauksia. Silloin työhösi tulee persoonallinen ote, eikä sellaista yleishuttua, jossa on ns. oikeat kysymykset pakon vuoksi. Luonnollisesti käsiteltäviin asioihin vaikuttaa se, mikä on (kuviteltu) kohdeyleisösi.

 

Esimerkkinä: Ilmailuliitto on mukana televisiossa esitettävässä Ilmailun maailma tv-sarjassa, jossa käsikirjoituksen ja tavat käsitellä ilmailua ovat nimenomaan lajia tuntemattoman ihmisen kynästä. Syy oli yksinkertaisesti se, että harrastajien käsissä sarjasta tulee sellaista hifistelyä, ettei sitä tavallinen ihminen jaksa katsoa. Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu.

 

Jos tähtäät ilmailun pariin töihin, niin siitä pitäisi tulla jo ensimmäiset ilmeiset kysymykset - Miten pääsit ammattiisi? Mitä opiskelit, mitä valintoja teit? Ammattilaisen kouluttautumishistoria on taatusti mukaansa tempaavampi kuin korrektien yleiskysymysten sarja. Kokemuksesta tiedän, että nämä kertomukset ovat aika kiehtovia, vaikka ne ovatkin yksittäistapauksia. Kannattaakkin kiinnittää huomiota siihen, ketä haastattelet. Varsinkin pikkujettipuolelta löytyy todella erikoisia kertomuksia.

 

No tällaisia. Pyörittelin näitä samantyypisiä kysymyksiä about 35 vuotta sitten, kun tiesin tulen ansaitsemaan elantoni ilmailualalta. Nyt kun olen ollut vajaat 20 vuotta ammattilaisena, ovat ne mielestäni yhä erittäin hyviä kysymyksiä.

 

Esimerkiksi vanhemman bisnessjettilentäjän henkilöhistoriaa elävöittäisin muutamalla työhistoriasta ruinatulta valokuvalla. Kuvat eivät itsessään selitä juri mitään, laita niihin faktatietoa, että kuka mitä missä. Tällainen lopputyö saattaa kiinnostaa jopa rutinoituneitakin alan ammattilaisia.

 

Jos kuvaat ohjaamovideon, selitä tekstein tai jälkikäteen tehtynä haastatteluna insertiksi mitä ohjaamossa kulloinkin tapahtuu ja mitä mikin laite tekee. Ei ehkä kannata kuvata summamutikassa, vaan tehdä vähän etukäteissuunnittelua pilottien kanssa siitä mitkä ovat lennon vaiheessa olennaisimmat asiat. Kuten esimerkiksi mitä asioita lentoonlähdössä ja sitä seuraavassa nousuosuudessa tapahtuu. Esimerkkinä kun suoritetaan lentoonlähtöä, seurataan esimerkiksi nopeusmittaria jne. Minusta ohjaamotyöskentelyvideot ilman selityksiä ovat erittäin puuduttavia.

 

Tässä minun näkemykseni. En ole lentäjä ammatiltani, mutta jonkinverran on sauvaa tullut hämmennettyä itsekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Moi

Jouni antoi ammattiohjeita, mutta välttäisin paria aihetta. Älä kysy, onko teillä herra kapteeni ollut tiukkoja tilanteita. Lentäjillä kun on myös hyvä huumori, vastaukset voivat olla sitä sun tätä :). Jos aijot kysyä jotain mittariston indikaatioista, perehdy tarkkaan konetyypin näyttöihin, muuten panevat sinua kuus nolla  ;D Sry vaan asian vakavuus, mutta se lentäjähuumori on todella jotain.

Heti kun tiedät mihin tyyppin pääset lennolle, voin panna vaikka privana tiukkoja kyssäreitä ;), toivotavasti eivät varusta laskuvarjolla ;D

 

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saat ton Håkanin briefaamaan ohjaamoasioissa ennen kuin kuvaat videon, niin sitä tilaisuutta ei todellakaan kannata hukata. Harvalla (jos kellään) on edellytyksiä tai kykyä kertoa niistä asioista niin paljon kuin hänellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon loistavista vinkeistä ja ohjeista. :)

 

On minulla tietenkin omat ja itseäni mietityttävät kysymykset valmiina. Mutta tuo mitä Jouni sanoi on todella hyvä. Olen tässä muutaman viikon sisällä menossa kahvittelemaan lentäjien kanssa ja keskustelemaan kysymyksistä ja muusta infosta.

 

Håkan, jos pääsen lennolle kuvaamaan niin mitä todennäkoisemmin se on kotimaanlentoja tekevä Airbus.

 

Laittelen tänneppäin lisää infoa kun asiat varmistuvat. :)

 

Asiaa! Nyt on kässäri kokonaa valmis.

 

- Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkin alkaa kattomaan kaikki 32 klippiä tosta bussista :)

Tilasin juuri nuo World Air Routesin Air Finlandin sekä Blue1 DVD:n ja tuo Air Finland tuli eilen postissa. Harmi vaan toi AF:n dvd oli irronnut siitä pidikkeestä ja se oli sit heilunu siel dvdkotelossa ni arvakkaa vaan oliko ihan naarmuilla  :(  Suostuu välillä käynnistymää ja välillä ei, sit se pätkii ja tökkää sillon tällön :/

Pitääpä soitella ja kysyä vaihdosta..

 

- Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonni!

 

Nyt tuli varmistus että pääsen kuvaamaan lennolle. Joko Suomen sisäiselle lennolle helmikuussa tai EFHK - ESSA - EFHK 26. tammikuuta.

 

Tunnelma lähenee FL220:aa :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään