Jukka Takamaa

Mikä potkurihävittäjä olisi sinun "aseesi" ? ( R/C Air Combat )


140 viestiä aiheessa

Laadin aikoinaan kompattikoneisiin piirustuksia.

 

1990 oli Lennokkilehdessä Me 109 G-6 piirustukseni. Kone lensi hyvin, mutta myöhemmin kiireessä piirsin muutaman muun aika puutteellisilla välineillä ( ekaksi tulee mieleen Fiat G-50, Morane ja Me 109 K-4 ) ja keskityin liikaa skeiliaspektiin. Nyt olisi aikomus kun aikaa heltiää piirtää CAD ohjelmalla joku uusi malli ( tai vanha uusiksi ) ja valita siihen viimeisen päälle foili ja kevyet sekä kestävät rakenteet.

 

Piirustusten mittakaava on 1/12. Aces Finland on kattojärjestö, jonka puitteissa Suomessa on harrastettu air combattia vuodesta 1989 paikkeilla.

 

Voit ehdottaa jotakin muutakin mallia.

 

Kiitos kiinnostuksestasi.

 

 

 

Check your six !

 

;D

 

PS: Itse olen ohjastanut 2 x Me 109 G ja 2 x P-51D sekä PM-1 Pyörremyrsky + Zero. Lentoja kertyi yhteensä noin 300 ( eniten G-6 mallilla ).

 

Näyte Bearcat mallin piirustuksesta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Lajin taitaja Timo Åman:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Timon mallin esikuva Ta-152:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tuossa sarjassa ei TA-152 H-1 valitettavasti esiinny....muut FW:t kyllä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mersu oli nousukykyinen ja nopea loppuun saakka.

 

Mustangissa taas toimintasäde oli verraton ja kohtuulliset kaartotaisteleluominaisuudet sekä nopeus.

 

Taistelu Englannista aikaan FW 190 A-3 oli ylivoimainen; jokaista pudotettua Focke Wulffia kohti ammuttin 20 brittikonetta alas.

 

Spitfiren tehtävä oli ampua alas saksalaiset pommarit ja onnistuivatkin siinä erinomaisesti...tuli muutakin "riistaa".

 

Ta 152 H oli lopussa ilmeisesti ylivoimaisin potkurihävittäjä..Yak-3 eikä Tempest V eivät pärjänneet Berliinin yllä käydyissä harvahkoissa kahakoissa.

 

FW:n koelentäjä Hans Sander kuoli vuonna 2000 92-vuotiaana...eikä ollut kaputoinut yhtään konetta eläessään ( koelensi myös Ta 152:n ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Combat urheilulajissa taas ei juurikaan ole yhtymäkohtia oikeiden maailmaan.

 

1. Koneet saavat poiketa 5% esikuvastaan.

2. Moottorit eivät ole suhteessa esikuviinsa.

3. Ilmataistelukäydään rajatulla alueella "kaikki kaikkia vastaan"-periaatteella.

 

Mielenkiintoista niissä on että ne lentävät kutakuinkin oikeiden teho/paino-suhteella ja dynaaminen liikehtiminen on samansuuntaista kuin esikuvissaan.

 

Brewsteri voi kuitenkin voittaa mennen tullen Mustangin hyvän pilotin käsissä. Mustangin laminaariset ominaisuudet kun ei oikein toteudu malleissa ja moottorikin voi olla sama kuin F2A-1:ssä ( tämän takia muuten jenkeissä onkin eri säännöt ja isommat moottorit ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kisoissa on myös monimoottorisia:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

...ja rekvisiittaa Mike Gulliksonin kypärässä it-jaos

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muuten on kokeillut ko. aircombattia ?

 

Se on jännä laji. Muistan 1990 Barkabyssä oli mm. matkustajakonepilotteja kisoissa.

 

Koneet tuodaan moottori saammutettuna liitolennossa laskuun ( tai tyhjäkäynnillä ).

 

Ilmavoitto saadaan katkomalla 12 m pitkää kreppinauhaa toisen koneen pyrstöstä.

 

 

Englantilaisen alan faanatikon koneita:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tällä haavaa voittaja on P-51 D äänestyksessä ja Mersu hyvänä kakkosena.

 

Tästä aikoinaan laadin piirustukset:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAR 80

 

Oli huima kone. Siitä oli jopa inline versio.

 

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005/03/stuff_eng_iar80.htm

http://www.fortunecity.com/tattooine/farmer/120/iar.html

http://www.modelingmadness.com/reviews/axis/cleaveriar80.htm

 

 

Romanialaiset keksivät myös suihkukoneen ( Coanda efekti ).

 

 

Eka jetti 1910:

 

http://www.discoverhover.org/infoinstructors/guide8.htm

http://www.linux-host.org/energy/scoanda.htm

 

 

Väittäisin jos olisi dokumentti, että FW 190 oli kopioitu IAR 80:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuonoin, voinko siis äänestää uudestaan vai aloitettiinko alusta vai?????

 

Nimenomaan ??? Kahdeksan viestiä itse aloittajalta ja 2 muilta, monologian vallankumous on saapunut foorumille :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa taas mennä ihan höpöiksi koko homma. Mitä ihmeen järkeä on tälleen yhtäkkiä lisäillä vaihtoehtoja kesken kaiken? Pitäisiköhän miettiä vaihtoehdot valmiiksi ennen kuin aloittaa edes koko äänestystä?

 

Lisäksi voisit vähän miettiä muutenkin tuota kirjoitteluasi. Näille sinun ketjuille kun on ominaista, niin täällä, kuin näköjään muillakin sivustoilla, että ne näyttää menevän pääasiassa yksinpuheluksi. Puolen kymmentä viestiä peräkkäin samalta käyttäjältä on vähintäänkin outoa. Mieti tarkkaan, onko se uusi teksti pakko laittaa esim. omaksi uudeksi viestikseen. Suositeltavaa olisi vaikka muokata sitä omaa vanhempaa viestiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suositeltavaa olisi vaikka muokata sitä omaa vanhempaa viestiä...

 

Joo näinhän tein pienen lentokoneen suunnittelu ketjussa..se suljettiin silti.

 

Mikäli joku haluaa vaihtaa koneensa joksikin toiseksi nyt kun vaihtoehtoja tuli lisää..niin ei muuta kuin YV:hen minulle viesti niin vaihdan sen manuaalisesti.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näinhän tein pienen lentokoneen suunnittelu ketjussa..se suljettiin silti.

 

Just juu. Arvaappa toisen kerran, miksi se, ei kun ne ketjut suljettiin?  ::)

 

Ps. Ei tartte arvailla ääneen ainakaan tässä threadissa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mersu oli nousukykyinen ja nopea loppuun saakka.

Mustangissa taas toimintasäde oli verraton ja kohtuulliset kaartotaisteleluominaisuudet sekä nopeus.

Taistelu Englannista aikaan FW 190 A-3 oli ylivoimainen; jokaista pudotettua Focke Wulffia kohti ammuttin 20 brittikonetta alas.

Spitfiren tehtävä oli ampua alas saksalaiset pommarit ja onnistuivatkin siinä erinomaisesti...tuli muutakin "riistaa".

Ta 152 H oli lopussa ilmeisesti ylivoimaisin potkurihävittäjä..Yak-3 eikä Tempest V eivät pärjänneet Berliinin yllä käydyissä harvahkoissa kahakoissa.

FW:n koelentäjä Hans Sander kuoli vuonna 2000 92-vuotiaana...eikä ollut kaputoinut yhtään konetta eläessään ( koelensi myös Ta 152:n ).

Jukka !

Ei tuota ilmailun historiaa sentään noin pahasti sais pahoinpidellä...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kyseessä oli tuollainen karkea yleistys, mutta totta joka sana.

 

Pari konetta lisätty.

 

 

Norjalaiset hämmästelevät Aradoa Solassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Timo Å ja katko Il-2:lla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Harvinaisempi torjuntahäätäjä Westland Welkin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Se parempi hävittäjäkanditaatti joka hävisi kilvan He-100:

( lentää 1/12 mallina kuulemma kuin raketti..siis tod. nopea )

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä mäkin tuon mustangin valitsin, tosin täysin "naisellisista" syistä, mun mielestä se on vaan kaunis. Mä en tiedä hevon häntääkään noiden koneiden suoritusarvoista ja myönnän sen avoimesti. Mut Mustang on nätti. :D

Toisaalta, niin on moni muukin kone, mut jotenkin, jostain syystä tuo Mustang on se mun suosikki. parempia perusteluja en osaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No alkaa näyttää siltä, että pitää laatia se CAD kuva Mustangista.

 

Jotta sillä voisi oikeesti pärjätä näissä kisoissa näillä säännöillä se tulisi ehkä olla juuri tuo H - malli joka on tuolla ylhäällä kuvassa...tai D-malli joka on tuunattu kisaa varten sen henkiseksi ( ohuempi foili ja streamlinea lisää ja lyhyempi siipi jne. ).

 

Tässä muuten erään TV sarjan voittanut mussejakso.

 

http://www.youtube.com/watch?v=CmavI2dxKs4&feature=related

 

 

1,5 l Jaffapullosta muuten saa useiden koneiden cowlingin..kuten IAR 80:n:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tässä vielä H-mallin  P-51:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

mielenkiintoiselta puuhaltahan tämä R/C Air Combat vaikuttaa. Olisiko mahdollista saada tiivistetty esitys på finska siitä, että mistä tuossa lajissa on oikein kyse ja miten sitä pääsee harrastamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

mielenkiintoiselta puuhaltahan tämä R/C Air Combat vaikuttaa. Olisiko mahdollista saada tiivistetty esitys på finska siitä, että mistä tuossa lajissa on oikein kyse ja miten sitä pääsee harrastamaan?

 

http://koti.netplaza.fi/~aces/

Tuossa linkissä löytyy mukavasti tietoa RC-combatista. Jos enemmän alkaa poltella, niin http://lennokit.net -palstalla löytyy myös paljon lajin harrastajia ja tietoa lajista.

Vaikka en rc-lennokeista juuri combattia harrastakaan, toivotan tervetulleeksi mielenkiintoisen ja mukaansa tempaavan lajin pariin.  :thmbup:

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kyseessä oli tuollainen karkea yleistys, mutta totta joka sana.

Ei nyt aivan joka sana....

-Kyllä Mersun kehityksen lakipisteenä voidaan pitää Bf-109F.ää

-P-51:tä voi noin sanoa mutta moni Saksalaisässä piti esim YAK-3:ta kovempana vastuksena kuin Mustang.

-Taistelu Englannista käytiin v.1940 ja FW 190 A tuli laivuekäyttöön 1941. 

-Taistelu Englannista aikana Hurricanet ampuivat alas saksalaiset pommarit ja Spitfiret hoitiva hävittäjät.

-Ta 152 H kehitetty toinimaan korkealla eli paini vähän eri sarjassa kuin Yak-3 ja Tempest V jotka olivat parhaimmillaan matalalla ja keskikorkeuksissa. Paremminkin pitäis verrata Dora / Yak tai Tempest (tai Spit XIV)

Totuuden nimissä enemmänkin "paremmuuteen" vaikutti se kuka koneen sauvaa heilutti eli osasiko hän käyttää hyväkseen hävittäjänsä parhaita ominaisuuksia.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt aivan joka sana....

-Kyllä Mersun kehityksen lakipisteenä voidaan pitää Bf-109F.ää

-P-51:tä voi noin sanoa mutta moni Saksalaisässä piti esim YAK-3:ta kovempana vastuksena kuin Mustang.

-Taistelu Englannista käytiin v.1940 ja FW 190 A tuli laivuekäyttöön 1941. 

-Taistelu Englannista aikana Hurricanet ampuivat alas saksalaiset pommarit ja Spitfiret hoitiva hävittäjät.

-Ta 152 H kehitetty toinimaan korkealla eli paini vähän eri sarjassa kuin Yak-3 ja Tempest V jotka olivat parhaimmillaan matalalla ja keskikorkeuksissa. Paremminkin pitäis verrata Dora / Yak tai Tempest (tai Spit XIV)

Totuuden nimissä enemmänkin "paremmuuteen" vaikutti se kuka koneen sauvaa heilutti eli osasiko hän käyttää hyväkseen hävittäjänsä parhaita ominaisuuksia.

Markku

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Britain

 

Eli kesäkuun -41 merkitsi loppua taistelulle Englannista koska silloin sakut veti poommarit pois näyttämöltä toiselle.

 

Kaartotaistelussa Tempest V:tä vastaan ei itseasissa pilotin edes tarvinut käyttää ammuksia, kun Tempest sakkasi ennen kuin TA pilotti tarvi käyttää aseita.

 

TA-152 H-1 oli suunniteltu Liberatoreiden ja Lentävien Linnoitusten eliminoimiseen, mutta siihen sitä ei ilmeisesti käyttetty..sota oli sen osalta kutakuinkin ohi kun se tuli näyttämölle samoin Do 335 jolla ei ihmeenmmin taidettu taistella  ( kuten F8F-1 Bearcat joka ei osallistunut ilmataistelluihin Tyynellämerellä ).

 

Yak-3 oli todella kova rassi ja sota Karjalassa oli ohi jo ne tuli näyttämölle. Yak-3 koneita kuitenkin "napsittiin" Ta-152:lla joten ilmeisesti TA-152 H edustaa jonkinlaista huippua potkurikoneissa.

 

Mersu kehittyi loppuun saakka tosin F malli lienee sen osalta ollut tasapainoisin kehitelmä.

 

Pilotti on tietty tärkein tekijä...sen osoittaa massiviset ilmavoitot IAR 80:llä P-38 Lightningeista ..ja taktiikka.

 

Spitfiren XIV:tä en olisi ehkä edes Ta-152:n puikoissa halunnut kohdata.

 

http://www.abpic.co.uk/photo/1089292/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taistelu_Britanniasta

Ei asioita voi allakasta yleistää. Kyllä vuoden 1941 puolella oli RAF siirtynyt jo n.s. "raparperi" operaatioihin ja Luftwaffen pommarit olivat siirtyneet yöhyökkäyksiin. Päivähäätäjät, ensin Bf-109 F ja sitten FW-190 olivat jo puolustuskannalla.

Tuota keskustelua koneiden paremmuudesta voi jatkaa loputtomiin varsinkin kun niillä lentäneet ja taistelleet eivät kohta ole kertomassa kokemuksistaan. Aiheesta on tosin kirjoitettu suomeksikin satoja kirjoja joihin kannattaa tutustua.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tosiasiat puhuu puolestaan.

 

P-51D:n paranneltu H-versio lensi 80-90 km/t nopeampaa kuin D-malli.

 

Spitfiren laminaarisiipinen versio Supermarine Spiteful taas ei juurikaan tuonut parannusta F 22:seen mm.

 

Saksalaiset teki suuren virheen heti alussa kun He-100D:n sijasta päätettiin kehittää Me-109:iä päähävittäjäksi. Tähän päästiin vilunkipelillä ja suhteilla.

 

Yak-3 ilmeisesti oli aika vaarallinen kun jo Yak-9U taisi nostaa Mersupilottiemme karvat pystyyn Karjalan taivaalla. Focke Wulf 190:iä ei meille myyty/toimitettu.

 

Niin ja tarkasti ammuttu kuula tosiaan pudottaa koneen kuin koneen...jenkkien "lentävä ladonovi" lopetti Günther Rallin ilmataistelut ( 275 ilmavoittoa ) länsirintamalla aika lyhyeen. Thunderbolt sieti myös ankaraa vihollistulitusta...olisiko se sittenkin kaikkien aikojen paras potkurihäätäjä ?

 

 

Mersulla pudotettiin eniten vihollisia, mutta sen jatkokehitelmä oli susi Me-309:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kyushu J7W1 Shinden olisi ollut tulevaisuuden häätäjä:

 

 

 

Kehittynein japanilaishävittäjä laivuekäytössä lieni N1K2-J Shiden-Kai:

 

http://collections.naval.aviation.museum/emuwebdoncoms/pages/doncoms/Display.php?irn=16021340&QueryPage=%2FQuery.php

 

http://aeroweb.brooklyn.cuny.edu/database/museums/getimage.htm?id=455

 

 

 

Kompattikisat USA:ssa 2008:

 

 

Ja loppukaneettina, että jos jostakin on paljon materiaalia netissä ja kirjoissa niin se on toisen maailmansoadan aikaiset potkurihävittäjät. Se materiaali ei lukemalla lopu yhden ihmisen elinaikana ja uutta tutkimusta pukkaa liukuhihnalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan massaata erottuakseni ja vinoillakseni kaikille Mersu,Mustang,Fw-miehille valintani on Mitshubishi A6M5. Pienoismalli-lehdessähän oli raporttti aircombatin MM-kisoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

Otsikossa puhutaan R/C aircombatista ja keskustelussa taas oikeista hävittäjäkoneista. Ei oikein osu. Toisaalta tietysti se lennokkikeskustelu kuuluu lennokit.nettiin.

 

R/C Aircombatin epävirallisissa MM kisoissa 2008 mitalisijat vietiin koneilla: Fairey Battle, Nakajima B6N ja Ki-84 (ei tässä järjestyksessä). Saattoi kavereilla olla muitakin koneita, koska aircombatissa tarvitaan aina nippu varakoneita. Muita suosittuja kisakoneita ovat esim. IL-10 ja monta muuta Jukan listalta puuttuvaa konetta.

 

Ja kyllä kai Jukka muistat, että ennen kuin kaupittelee uusia piirustuksia eteenpäin, on tapana ensin rakentaa sellainen kone. Näin voi varmistaa, että se on helppo rakentaa ja erityisesti varmistaa että kone lentää hyvin. Saahan sen Mustanginkin piirtää, vaikka siitä kyllä löytyy jo useampiakin piirustuksia, rakennussarjoja ja ARF versiokin.

 

terv. Jyrki

R/C aircombat harrastaja (ja pursipilotti)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.