Juha Paulavuo

Puola ostamassa Hawkeja Suomesta ?

39 viestiä aiheessa

Puola hieroo kauppoja ostaakseen osan Suomen ilmavoimien Hawk-harjoitushävittäjistä.Puolustusministeriöstä vahvistettiin tiistai-iltana YLE Uutisille, että kaupat olivat esillä Puolan puolustusministerin Bogdan Klichin tavatessa virkaveljeään Jyri Häkämiestä  Helsingissä viikko sitten tiistaina.  Puola etsii paraikaa 16 harjoitushävittäjää, ja haluaisi lyödä kaupat lukkoon vielä ennen vuodenvaihdetta. Koneet tarvitaan 2013.

 

Suomi hankki 1970-luvulla  Hawkeja yhteensä 57 kappaletta. Niistä kahdeksan on tuhoutunut onnettomuuksissa. Osa jäljellä olevista on varattu kansainväliselle ilmasotakoululle, jota on yritetty puuhata Kauhavalle. Puola saanee koneet hyvin halvalla, koska myynnissä olevat koneet ovat käymässä tarpeettomiksi, kun kouluun ei löydy oppilaita . Suomi tilasi viime vuonna Sveitsistä 18 uudempaa käytettyä Hawkia. 41 miljoonan euron kauppaa on pidetty halpana koneista; joilla sanotaan olevan lentoaikaa jäljellä vielä 15 vuotta. Sveitsin väitetään myöhemmin katuneen kauppoja. Ensimmäiset koneet tästä erästä tulevat Suomeen ensi vuonna.

 

Muutama kommervenkki on kuitenkin vielä jäljellä, sillä hallituksensa kanssa usein poikkiteloin ollut presidentti Lech Kaczynski kertoi viime viikolla Soulissa kiinnostuneensa Etelä-Koreassa kootusta T-50-koneesta.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa mitä Hawk koneita on tarkoitus myydä. Alkuperäisiä Englannista hankittuja vai näitä juuri Sveitsistä hankittuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa mitä Hawk koneita on tarkoitus myydä. Alkuperäisiä Englannista hankittuja vai näitä juuri Sveitsistä hankittuja?

 

Äkkiseltään voisi veikata, että jos jotain myytäisiin, niin nimenomaan niitä "alkuperäisiä" koneita, joita ei ole, eikä tulla modifioimaan lasiohjaamolle...

 

EDIT: Lentosotakoulun johtaja eversti Petri Tolla sanoi äsken Radio Rockin puhelinhaastattelussa, että mahdollisesti myytävät koneet olisivat nimenomaan niitä koneita, joilla olisi muutenkin lähitulevaisuudessa tulossa tunnit täyteen. Ja mikäli Puola niitä ostaisi, heidän täytyisi tehdä niihin kalliit peruskorjaukset jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään voisi veikata, että jos jotain myytäisiin, niin nimenomaan niitä "alkuperäisiä" koneita, joita ei ole, eikä tulla modifioimaan lasiohjaamolle...

 

EDIT: Lentosotakoulun johtaja eversti Petri Tolla sanoi äsken Radio Rockin puhelinhaastattelussa, että mahdollisesti myytävät koneet olisivat nimenomaan niitä koneita, jotka olisivat muutenkin lähitulevaisuudessa menossa poistoon loppuun lennettyinä. Ja mikäli Puola niitä ostaisi, heidän täytyisi tehdä niihin kalliit peruskorjaukset jne...

 

Heh, ilmavoimat pääsee rahastamaan...   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikohan olisi tullut halvemmaksi peruskorjata vanhat Hawkit vai noiden Sveitsistä ostettujen osto+ kunnostus ja modernisointi "lasiohjaamoisiksi". Ilmeisesti kuitenkin yhtä monta konetta olisi modernisoitu lasiohjaamoisiksi, vai oliko tarkoitus modernisoinnin avulla peesata uutta kansainvälistä Kauhavan lentokoulutuskeskusta? Mutta kun se kanssa meni vähän mönkään niin nyt sitten on pistetty ylimääräiset Hawk koneet myyntiin. Toivottavasti saadaan myytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikohan olisi tullut halvemmaksi peruskorjata vanhat Hawkit vai noiden Sveitsistä ostettujen osto+ kunnostus ja modernisointi "lasiohjaamoisiksi". Ilmeisesti kuitenkin yhtä monta konetta olisi modernisoitu lasiohjaamoisiksi, vai oliko tarkoitus modernisoinnin avulla peesata uutta kansainvälistä Kauhavan lentokoulutuskeskusta? Mutta kun se kanssa meni vähän mönkään niin nyt sitten on pistetty ylimääräiset Hawk koneet myyntiin. Toivottavasti saadaan myytyä.

 

Jos ilmavoimat saa ostettua 1500h lennetyn sveitsiläisen hawkin samalla rahalla kuin SLK uuden caravanin niin eiköhän se tule halvemmaksi vaikka vähän ohjaamo modifikaatioita tehdäänkin ::)

 

Onko Igorilla jäänyt ylennykset saamatta?  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääesikunta tiedottaa: Ilmavoimat luopuu osasta Hawk-kalustoa

 

Vapaa julkaistavaksi 10.12.2008 14:41

 

 

Ilmavoimat luopuu osasta Hawk-kalustoa

 

Ilmavoimilla on yhteensä 67 kolmentyyppistä Hawk-suihkuharjoituskonetta, joista ensimmäiset tulivat käyttöön vuonna 1980. Ilmavoimat uusii 30 koneen järjestelmiä niiden käytön tehostamiseksi ja käyttöiän pidentämiseksi.

 

Suomi osti kesäkuussa 2007 Sveitsiltä 18 vähän käytettyä Hawk Mk66-suihkuharjoituskonetta, jotka kaikki ovat jo Suomessa. Kauppaan sisältyi lisäksi huoltoihin tarvittavia työvälineitä ja varaosia. Hankinnan kokonaisarvo oli noin 40 miljoonaa euroa. Ilmavoimilla on ennestään käytössä 49 Hawk Mk51/51A -konetta, jotka poistuvat loppuun käytettyinä 2010-luvun loppuun mennessä.

 

Ilmavoimat modifioi yhteensä 30 Hawk Mk 51/51A ja Mk66 -konetta niiden lentokoulutusarvon ylläpitämiseksi ja eliniän jatkamiseksi.

 

Hawk-suihkuharjoituskoneet poistetaan käytöstä 5000 lentotunnin jälkeen. Nykyisin käytössä olevien vanhimpien Hawkien eliniän jatkomuutokset olisivat tulleet huomattavasti kalliimmaksi kuin tehty kauppa Sveitsin kanssa. Sveitsistä ostettujen Mk66-koneiden modifioinnilla niiden käyttöikää jatketaan 15 - 20 vuotta aina vuoteen 2030 saakka. Samalla Hawk-laivueen koko pienenee 50 koneesta 30:een vuoteen 2015 mennessä.

 

Puola on kiinnostunut ostamaan poistettavaa kalustoa. Mahdollisen myynnin ja ostajan haluamat modifioinnit toteuttaisi Patria Oyj. Myynnillä tuetaan myös kotimaista ilmailuteollisuutta.

 

http://www.puolustusvoimat.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikohan olisi tullut halvemmaksi peruskorjata vanhat Hawkit vai noiden Sveitsistä ostettujen osto+ kunnostus ja modernisointi "lasiohjaamoisiksi". Ilmeisesti kuitenkin yhtä monta konetta olisi modernisoitu lasiohjaamoisiksi, vai oliko tarkoitus modernisoinnin avulla peesata uutta kansainvälistä Kauhavan lentokoulutuskeskusta? Mutta kun se kanssa meni vähän mönkään niin nyt sitten on pistetty ylimääräiset Hawk koneet myyntiin. Toivottavasti saadaan myytyä.

 

Minä ymmärrän tuon niin, että näitä mahdollisesti myytäviä koneita ei olisi päivitetty eikä peruskorjattu missään tapauksessa. Nyt modernisoitavat "suomikoneet" on sitten erikseen ja ne tulevat lentämään vielä pitkään yhdessä Sveitsin koneiden kanssa... Ja hintaanhan tuossa tiedotteessa sait vastauksen myös...

 

Lisäksi pitää vielä mainita tuosta Radio Rockin tekemästä Eversti Tollan haastattelusta, että hän sanoo koneiden mahdollisen myynnin ja kansainvälisen Lentosotakoulun olevan täysin toisiinsa liittymättömiä asioita. Kansainvälisestä koulutuskeskuksesta Tolla vielä sanoo, että "Kyllä kiinnostusta (kansainväliselle koulutuskeskukselle) on Euroopassa, mutta pitää muistaa, että kaikilla mailla on tällä hetkellä voimassa olevat koulutusjärjestelyt, jotka kestävät tuonne 2012-2015 vuoteen useimmilla mailla ja lähivuosina he tekevät ratkaisuja, miten he koulutuksensa jatkossa toteuttavat. Ja tässä keskustelussa me (Lentosotakoulu) ollaan aktiivisesti oltu mukana useiden eurooppalaisten maiden kanssa, mm. Puolan."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun se kanssa meni vähän mönkään niin nyt sitten on pistetty ylimääräiset Hawk koneet myyntiin.

 

Miten meni mönkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikohan olisi tullut halvemmaksi peruskorjata vanhat Hawkit vai noiden Sveitsistä ostettujen osto+ kunnostus ja modernisointi "lasiohjaamoisiksi".

 

Tottahan tuo oli selvitetty etukäteen ja halvin vaihtoehto valittiin.

 

Tässä hieman faktaa ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Jarmo Lindbergin esityksestä lehdistölle Tikkakoskella 11.11.2008:

 

Sveitsin Hawkeilla saadaan 5000 lentotuntia/kone hintaan n. 2,5 miljoonaa euroa/kone (hankinta + MLU) ja taataan Hawk-lentäminen 2030-luvulle.

 

Vanhojen HW-koneiden MLU:lla ja rakennekorjauksilla olisi saatu 3000 lentotuntia/kone lisää hintaan n. 4,5-5 miljoonaa euroa/kone. Tämä vaihtoehto olisi sisältänyt merkittäviä teknisiä riskejä ja se olisi taannut HW-lentämisen vain 2020-luvulle.

 

Uusilla koneilla olisi saatu n. 8000 lentotuntia/kone ja hinta/kone olisi ollut 10-kertainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No menihän se mönköön. Siitä kirjoitti mm. Talouselämä lehti, jossa todetaan kirjaimmelisesti:" Osa koneista on käymässä tarpeettomaksi, kun Kauhavalle suunniteltuun kansainväliseen ilmasotakouluun ei ole löytynyt oppilaita". Voiko tuon selvemmin enää asian ilmaista!! Selitykset selityksinä.

Noin asian ulkopuolelta mainintana että Hawk koneiden hankinta oli varmasti eräs onnistuneempia konehankintoja Ilmavoimille. Mutta hyt nämä jälkiselitykset!!

Nyt  voidaan sanoa että Kauhava-Työryhmä joka asiaa valmisteli (loppuraportin tiivistelmä 16.5.2006) ei  ollut tilanteen tasalla. Tätä tietenkin voidaan sanoa jälkiviisaudeksi tai selittelyksi, mutta sen pitää myös tässä muodossa kantaa vastuunsa omasta kannastaan, jonka perusteella tuo edellämainittu kansainvälinen ilmasotakoulu perustettiin, ja johon nyt ei sitten ole löytynyt oppilaita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No menihän se mönköön. Siitä kirjoitti mm. Talouselämä lehti, jossa todetaan kirjaimmelisesti:" Osa koneista on käymässä tarpeettomaksi, kun Kauhavalle suunniteltuun kansainväliseen ilmasotakouluun ei ole löytynyt oppilaita". Voiko tuon selvemmin enää asian ilmaista!! Selitykset selityksinä.

 

Oliko siinä jutussa esimerkiksi jotain tuon suuntaista kommenttia joltakin asiasta oikeasti tietävältä taholta (valtio, ilmavoimat?), vai oliko jutun perustana vain toimittajan omat päätelmät? Mikäli ei ollut tuonsuuntaisia lausuntoja keneltäkään asianosaiselta taholta, niin ethän edes sinä oikeasti voi noin sokeasti uskoa kaikkea, mitä joku lehti kirjoittaa?

 

Noin asian ulkopuolelta mainintana että Hawk koneiden hankinta oli varmasti eräs onnistuneempia konehankintoja Ilmavoimille. Mutta hyt nämä jälkiselitykset!!

Nyt  voidaan sanoa että Kauhava-Työryhmä joka asiaa valmisteli (loppuraportin tiivistelmä 16.5.2006) ei  ollut tilanteen tasalla. Tätä tietenkin voidaan sanoa jälkiviisaudeksi tai selittelyksi, mutta sen pitää myös tässä muodossa kantaa vastuunsa omasta kannastaan, jonka perusteella tuo edellämainittu kansainvälinen ilmasotakoulu perustettiin, ja johon nyt ei sitten ole löytynyt oppilaita. 

 

Onko sinne ollut ylipäätään tarkoitus saada oppilaita vielä tässä vaiheessa? Kysyn, kun en tiedä... Mutta esim. tuosta Tollan haastattelusta minulle kävi hyvin selväksi, että valmiudet ruveta ottamaan ulkomaisia oppilaita alkaa olla hyvällä mallilla ensi vuonna (mahdollista se olisi periaatteessa voinut olla jo tänä vuonna). Ja kuten jo aiemmin todettua samasta haastattelusta, ulkomaisten oppilaiden koulutussopimuksista neuvotellaan, mutta päätöksiä voidaan odottaa vasta muutaman vuoden kuluttua, kun muiden maiden nykyiset koulutusjärjestelyt on saatettu suunnitelmallisiin päätepisteisiinsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän joku on keksinyt, että jossain olisi kunnossa olevia Hawkeja "rasvoissa" odottamassa ulkomaisia oppilaita? Puppua koko juttu. Nyt ollaan kauppaamassa koneita, joista on tunnit tai runko lennetty loppuun ja niillä ei voi enää lentää. Tällaisia yksilöitä alkaa kertymään hallien nurkille seisomaan sateeseen. Puola on kiinnostunut näistä yksilöistä ja näihin koneisiin täytyy tehdä ilmavoimien komentajan kommentista luettava remppa eliniän jatkamiseksi. Jokainen, joka osaa yhteen/vähennyslaskua huomaa, että kuvio on järkevä veto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti niitä "loppuunlennettyjä" Hawkeja ei myydä liikaa, sillä ei tarvitse tapahtua montaa onnettomuutta kun lisäkoneille on taas tarvetta. Luultavasti ovat tuonkin asian ottaneet tarkasti huomioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henk.koht. on vaikea uskoa, että ilmavoimat olisi hankkinut lisää Hawkeja vain perustuen kaavailtuun koulutuskeskukseen nähden. Käsittääkseni ne on hankittu siitä syystä, että oli olemassa koeteltu ja hyväksi havaittu konetyyppi, jonka käyttötunteja saatiin jatkettua erittäin edullisella kaupalla. Jos koulutuskeskus olisi jo toteutunut, olisi tunnit menneet sinne, nykyisessä tilanteessa niillä jatketaan nykykäytön käyttövuosia. Jos ilmavoimat saa vielä kaupattua pois loppuunlennetyt yksilöt, niin hommathan ovat menneet ns. putkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktoja myös kansainvälisestä lentokoulutuskeskuksesta edellämainitsemastani Lindbergin esityksestä:

 

  • Lentokoulutukselle myönnettiin ISO 9000:2000 laatusertifikaatti tammikuussa 2007
  • Suomi tarjoaa lentokoulutusta myös muille valtioille osana eurooppalaisten ilmavoimien yhteistyön tiivistymistä
  • Kauhavalla voi toimia kansainvälinen lentokoulutuskeskus
  • Keskusteluja on käyty Viron, Itävallan, Ruotsin ja Puolan kanssa

 

Muistin virkistämiseksi myös linkki ilmavoimien tiedotteeseen 18.9.2008 yhteistyösopimuksesta Patrian kanssa kansainvälisen lentokoulutuskeskuksen perustamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osallistuin lokakuussa? Kauhavalla Lentosotakoululla luennolle, jossa kerrottiin yllä puhutusta lentokoulutuksen  tarjoamisesta. Sieltä saatujen tietojen mukaan mikään ei ainakaan ole mennyt vielä kovin pahasti mönkään. Toki se tieto voi olla puolueellista, mutta luulen että itse tietävät oman tilanteensa paremmin kuin esim. monet toimittajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein mene jakeluun mikä tässä Hawk-kuviossa on niin hankalaa käsittää, että sitä pitää vastustaa kyseenalaisinkin argumentein.

Tilannehan ei eroa mitenkään siitä, että ostetaan vanhan, vielä käyttökelpoisen mutta korjauskustannuksiltaan jo kalliiksi käyvän käytetyn auton tilalle uudempi, vähemmän käytetty auto, jolloin remontintarvetta on vähemmän ja kulkeminen onnistuu vuosikausia pitemmälle.

Aina parempi, jos sen vanhan saa myytyä eteenpäin jollekin jolla kädessä pysyy muitakin työkaluja kuin sirppi ja vasara...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktoja myös kansainvälisestä lentokoulutuskeskuksesta edellämainitsemastani Lindbergin esityksestä:

 

  • Lentokoulutukselle myönnettiin ISO 9000:2000 laatusertifikaatti tammikuussa 2007
  • Suomi tarjoaa lentokoulutusta myös muille valtioille osana eurooppalaisten ilmavoimien yhteistyön tiivistymistä
  • Kauhavalla voi toimia kansainvälinen lentokoulutuskeskus
  • Keskusteluja on käyty Viron, Itävallan, Ruotsin ja Puolan kanssa

 

Vähän on kapea asiakaskunta. Puola ja Ruotsi ovat ilmailun suurvaltoja verrattuna Suomeen ja Itävalta on ruotsalaisen lentokoneteollisuuden suurasiakas. Viro taas nojaa Natoon.

 

Kun tarjolla on vielä valtakunnanlaajuista tymää 12 kk vuodessa Euroopan koillisnurkassa sijaitsevalla "saarella", niin ihme on ettei kauppa käy. Suomalaiset ovat tunnetusti hyviä myyjiä, joten menestystarina on valmis.

 

Mika

 

ps. En yhtään ihmetteli, jos puolalaiset alkaisivat kasaamaan lisenssi-Hawkeja, sen sijaan, että ostaisivat käytettyjä Suomesta. Puolassa on melkoisesti ilmailuteollisuuden osaamista, joten ei se ainakaan jää siitä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kun tarjolla on vielä valtakunnanlaajuista tymää 12 kk vuodessa

 

Miten niin 12 kk tymää? Tänä vuonna ei ole kuin 9 kuukautta satanut vettä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti niitä "loppuunlennettyjä" Hawkeja ei myydä liikaa, sillä ei tarvitse tapahtua montaa onnettomuutta kun lisäkoneille on taas tarvetta. Luultavasti ovat tuonkin asian ottaneet tarkasti huomioon.

 

No, ei se loppuunlennetty suurta peruskorjausta vaativa kone muutu lentokelpoiseksi vaikka kaikki muut koneet tippuisi onnettomuuksissa. Se tarvitsee edelleen sen kalliin peruskorjauksen että sillä voi taas lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ei se loppuunlennetty suurta peruskorjausta vaativa kone muutu lentokelpoiseksi vaikka kaikki muut koneet tippuisi onnettomuuksissa. Se tarvitsee edelleen sen kalliin peruskorjauksen että sillä voi taas lentää.

 

Totta, että ei se korjauksen tarve häviä, mutta uusia koneita(vastaavia) ei välttämättä ole saatavissa enää esim. vuonna 2020.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on kapea asiakaskunta. Puola ja Ruotsi ovat ilmailun suurvaltoja verrattuna Suomeen ja Itävalta on ruotsalaisen lentokoneteollisuuden suurasiakas. Viro taas nojaa Natoon.

 

Kun tarjolla on vielä valtakunnanlaajuista tymää 12 kk vuodessa Euroopan koillisnurkassa sijaitsevalla "saarella", niin ihme on ettei kauppa käy. Suomalaiset ovat tunnetusti hyviä myyjiä, joten menestystarina on valmis.

 

Suomi pystyy tarjoamaan eurooppalaisittain poikkeuksellisen vapaan ilmatilan. Täällä on tilaa, missä kurvailla. Ja se on se valttikortti, millä laadukasta koulutusjärjestelmää voidaan tukea enemmän kuin hyvin... Ja mistä lähtien tymä on mitään estänyt?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ontonneva speciaalin "yllättäessä" on reipas HSP aina paikallaan... Tarjolla Sakulonin, kentän tai jopa Mäenpään lenkki! Vaihteluna lentopalloa tai jopa sählymatsi Puola vs. Suomi. Kunto nousee kohisten...illalla tarjolla Sampan grillillä nyrkkeilymatsi : Kenttälääset vastaan Montun ärsytetyt  Poikamiehet. Kyllä tymäpäivänä siis tekemistä riittää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään