Jukka Takamaa

Vaikuttavimmat suomalaiset ilmailunäytösten soololennot.

50 viestiä aiheessa

Nuoruuteni lentokentän liepeillä ( lapsuuden kesät mukaanlukien ) asuneena on mieleeni porautunut 2 esitystä yli muiden.

 

Mig 21 F joka veti kuulemma 11 G:tä kun aloitti ohilennon jälkeen pystyyn vedon pilviin. Tapahtui Kauhavalla olisko ollut 1977 tms. Istuin ko. Migin ohjaamoonkin ( näistä ajoista on proceduurit muuttuneet ) ja pilotti oli muistaakseni Piippo. Voi myös olla että sekoitan eri näytösten tapahtumia ( 11 G:tä luukuttanut pilotti saattoi olla joku muukin kuin Piippo ).

 

Toinen oli ainakin vuosikymmen ( ellei kaksi ) myöhemmin Anssi Passila joka teki äänettömän lentonäytöksen purjekoneella ( ASW ? ). Anssi kohtaloksi koitui sitten Purjelennon MM-kisat, jossa Kodama niminen japanilainen purjelentäjä törmäsi Passilan koneen kanssa. Anssi valitettavasti menehtyi saamiinsa vammoihin välittömästi Uvaldessa Texasissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mig 21 F joka veti kuulemma 13 G:tä kun aloitti ohilennon jälkeen pystyyn vedon pilviin.

 

Pientä rajaa noihin jutttuihin..

Jo "kaiken tietävä" wikipediakin osaa sanoa: Suurin kuormituskerroin: +8 G  ::)

http://fi.wikipedia.org/wiki/MiG-21#Tekniset_tiedot

 

 

ps. näihin sun säikeisiin on turkasen vaikea vastata, kun viestien sisältö ehtii muuttua moneen kertaan vastauksen kirjoittamisen aikana...

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne lukuisat kuormitusmonikerratkaan kaikkea puhu. Rauhallisesti ja kaunislinjaisesti vedetty pursikonesoolo on hienoa nähtävää! Samoin taidokas helikopteripoloneesi, joka edustaa close-up-temppuja.  :thmbup:

 

Malmin näytöksessä -98 ultra starttasi kynnysviivoitukselta ja laskeutui samalle pikkulämpäreelle. Siinä välillä se pyörähti kentän päällä ihan vain muutaman koulukirjaliikkeen. Tästä "Kolmen Pennin Soolosta" tuli hirmu hyvälle tuulelle  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajan Dornierin soolo jussina Kauhavalla oli vaikuttavaa nähtävää.

 

Hyvä valinta.

 

Yksi merkittävä on mielestäni kesällä 2000 Turussa pidetyssä näytöksessä tapahtunut keltaiseen juhla-asuun maalatun Drakenin lento, konetyyppihän lensi viimeisen lentonsa Suomessa samaisen vuoden elokuussa. Perusteluna valinnalle: Nostalgia.

 

Lappeenrannassa 1999 näytöksen jo päätyttyä MiG 21 BIS lähti kohti kotipesää. Suoraan lähdöstä pystyyn. Olin parkkialueen laidassa aidan vieressä katsomassa, melu oli "tyriä rytkyttävä". Perusteluna valinnalle: "siinä oli munaa ja meisseliä" erästä Idols-tuomaria lainaten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritetäänpä pitää tämä ketju asiassa. Minulla on kutina että tällä otsikolla saadaan mielenkiintoisia juttuja syntymään tänne luettavaksi.

 

 

En ollut näkemässä, en ollut syntynytkään vielä. Mutta jutun kuulin: Joskus Hallissa oli ilmailupäivä, isokiho pyysi Mig-kuskia tekemään ohilennon tuhatta ja sataa. Harmi vaan että mittarit oli kalibroitu väärin, oikea nopeus oli 1200km/h. Kuulemma muutaman ikkunan tuo yliäänipamaus rikkoi Hallin kylästä. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannassa 1999 näytöksen jo päätyttyä MiG 21 BIS lähti kohti kotipesää.

 

Wups, kotimainenko? Minä jotenkin muistelin, että MiG-hyvästit nähtiin Rissalan MG-juhlassa ilmavoimien vuosipäivän tiimoilla v-98  ???

Siellä taas MG-soolo päättyi tuohon hyvästi-vain-ylösvetoon. Heimo-setäni hautajaisissa Hornetit puolestaan jyräyttivät viime tervehdyksen Vehmersalmen hautausmaan yläpuolella, mikä henk.koht.syistä vaikuttavimpiin luettakoon.

 

Tunnustettakoon, että ko. rituaali saa minut aina äärettömän liikutuksen valtaan  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle on jäänyt mieleen Malmin 50-vuotisjuhlien näytöksen Mig-21 bis-soolo. Se oli ensimmäinen hävityskoneen näytöslento minkä näin, juuri sellainen yleisön kohdalla nokka pystyyn-veto. Oli jotenkin epätodellista kun se kone katosi siinä silmänräpäyksessä melkein näkymättömiin. Oli siinä melua ja meininkiä 14 v ensikertalaiselle.

 

Toinen mieleenpainuva näytös oli tänä keväänä ILA 2008 näyttelyssä Saksan maavoimien jonkun kopperilentokouluttajan mainio soolo BO 105:llä vai mikähän se oli. En ole niin kiinnostunut koptereista kuin kiinteäsiipisistä, mutta kyseisen herran kieputtelu oli upeaa katsottavaa. Hän eiintyi pariinkin otteeseen  ja aina sitä jäi tuijottamaan kuin lumottuna. Hänellä oli yli 3000 tunnin kokemus kyseisellä tyypillä ja sitä ei käynyt epäileminen. Se jätti mielestäni varjoonsa samassa näytöksessä esiintyneet taistelukopterit.

 

Tässä lyhyehkö videopätkä ja pilotin nimi taisi olla Rainer Wilke:

 

 

Tuo Juhan mainitsema näytös onkin sitten jo aivan eri tasolla kuin mikään lentonäytös.

 

Edit: sorry, tämä olikin näköjään rajattu suomalaisiin. No, hieno näytös silti.

 

Edit edit: niin, minäkin muistin vuodet väärin, siis kyseessä oli Malmin 50-vuotisjuhlat 1988, eikä 60-vuotisjuhlat -98, jolloin MG-koneita ei enää käytössä ollut. Silloin hävittäjäsoolon lensi Hornet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wups, kotimainenko? Minä jotenkin muistelin, että MiG-hyvästit nähtiin Rissalan MG-juhlassa ilmavoimien vuosipäivän tiimoilla v-98  ???

 

Pitää paikkansa, muistin varmaan vuoden väärin. Joka tapauksessa se on Lappeenrannassa ollut, joten vuosivaihtoehtoja on ainakin 1993, 1995 ja 1999. Mutta oliko Lappeenrannassa näytös myös 1997, sitä en muista? 1995 oli se vuosi jolloin oli he...vetin kylmä, sunnuntaina satoi räntää äitienpäivän aikaan.

 

---edit---

 

1997 oltiin Oulussa, joka on jos suomessa järjestettyjä lentonäytöksiä kautta aikojen pistää paremmuusjärjestykseen, mielestäni paras. (ainakin oli tajuttoman kuuma).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heimo-setäni hautajaisissa Hornetit puolestaan jyräyttivät viime tervehdyksen Vehmersalmen hautausmaan yläpuolella, mikä henk.koht.syistä vaikuttavimpiin luettakoon.

 

Tunnustettakoon, että ko. rituaali saa minut aina äärettömän liikutuksen valtaan  :-[

 

Nyt muistui mieleeni muuten hieman vastaava tapaus. Kompattikoneiden kanssa askaroidessani tuli luettua kaikki suomalaiset ilmailukirjat koskien Talvi- ja Jatkosodan ilmataisteluja. Se innoitti sitten kaivelemaan taustoja hieman syvempää. Kerran tai kaksi keskustelin puhelimessa jopa Hans Windin kanssa. Lähinnä Eino Luukkasen ja Tuomas Hyrkin ( etäinen sukulainen ) tapauksesta. Windin kirjan ohella tuli luettua myös tietysti Illun kirja. Mersun r/c malleja lentäneenä olisi tehnyt mieli myös hieman haastaa tarinaa kovimman ässämme kanssa, mutta kun en oikein uskaltanut. Hans Windiin oli se aasinsilta, että hän oli nuorena harrastanut lennokkeja. No vuodet kuluivat ja olin Saksassa ollut duunissa jne. ja asuin silloin Helsingissä ja eräänä iltana olin Bristol-elokuvateatterin lippuluukulla ja Ilmavoimien Hornet -lippis päässä. Tunnistin taakseni ilmestyneen rotevahkon vanhan herran Eino Ilmari Juutilaiseksi. Pari sanaa siinä vaihdettiin ja sanoin että harrastan jollain tasolla ilmailua...hän katsoi lippalakkiani ja epäili minua Hornet kuskiksi..sanoin, että ihan vain Mersuja ja Mustangeja lennätellyt lennokkina. Jonkinlainen hymyn kare ilmestyi hänen parkkiintuneille kasvoille. Siinä sitten istuttiin ja katsottiin ilmailuaiheista elokuvaa...minä ja Illu vierekkäin elokuvissa. Toivottelimme toisillemme hyviä jatkoja ja menimme teillemme. Vuosi pari myöhemmin katsoin Haagan asuntoni parvekkeelta kun Tuusulassa päin Eino Illu Juutilaisen hautajaisten yhteydessä Hornetti nousi pystyyn ylös kolmen muun jatkaessa matkaa ( Espoon yli ? ) Suomenlahdelle. Olin täysin sattumalta parvekkeella ja oli kirkas aurinkopaisteinen päivä.

 

Taisi vierähtää kyynel minullakin siinä tilanteessa...vaikkei mitään vanhoja hyviä kavereita oltukaan.   :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieliinpainuvin oli lentomestari Oiva Tuomisen lento Stieglitzillä. Lennon aikana ukkospuuska muutti tuulen suuntaa 180 astetta. Myötätuulilaskun lopuksi Stieglitz meni nokan kautta selälleen.

 

Vaan se oli hieno homma, kun Wiitanen vetäisi yleisön edestä Vasamalla parin metrin korkeudessa, selällään. (Sarjassamme älä-yritä-tätä-kotona.)

 

Vaikuttavin oli tietysti se kerta kun itse ajoin sooloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain 70-luvun alkupuolelta tai puolesta välistä on jäänyt mieleen kaksitason (ilmeisesti Stieglitz) putoaminen näytöksessä Malmilla... en muista tarkkaa vuotta ja paikkakaan ei ole täysin varma, mutta elävästi muistan kuinka kone tuli pyrstö edelle tonttiin suunnilleen heti kun oli päässyt ilmaan... täytyy muistaa isäukolta kysyä mikä se oli, missä se oli ja koska se oli :)

 

Vaikuttavinta ilmailunäytöksessä koettua, ei tosin ole Suomessa eikä soololento, oli Super Constellationin käynnistämisen ja lähdön seuraaminen lähietäisyydeltä 2003 tai 2005 Pariisin ilmailunäyttelyssä... tanner tärisee jalkojen alla vielä kun kone jo kaukana ilmassa. Vaikka matkustajakoneet ei juuri kiinnostakaan niin noissa isoissa vanhoissa koneissa on kyllä kikkeliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä näin jälkikäteen arvioituna "jännittävin" ilmailukokemukseni oli kun Lauri Pekuri teki ensimmäisen "julkisen" yliäänilennon

(oikeammin syöksyn) Jyväskylässä pidetyssä lentonäytöksessä Gnatilla noin  v. 1956-1957 tjms.

 

Pamahdus oli meikäläiselle nassikalle sangen vaikuttava elämys...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain 70-luvun alkupuolelta tai puolesta välistä on jäänyt mieleen kaksitason (ilmeisesti Stieglitz) putoaminen näytöksessä Malmilla... en muista tarkkaa vuotta ja paikkakaan ei ole täysin varma, mutta elävästi muistan kuinka kone tuli pyrstö edelle tonttiin suunnilleen heti kun oli päässyt ilmaan... täytyy muistaa isäukolta kysyä mikä se oli, missä se oli ja koska se oli :)

 

Ettei vaan olisi ollut Viima II OH-VII Vantaan näytöksessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain 70-luvun alkupuolelta tai puolesta välistä on jäänyt mieleen kaksitason (ilmeisesti Stieglitz) putoaminen näytöksessä Malmilla... en muista tarkkaa vuotta ja paikkakaan ei ole täysin varma, mutta elävästi muistan kuinka kone tuli pyrstö edelle tonttiin suunnilleen heti kun oli päässyt ilmaan... täytyy muistaa isäukolta kysyä mikä se oli, missä se oli ja koska se oli :)

 

Sitä minäkin arvelen, että muistelet OH-VII kaputtia  EFHK:lta v.1977?

 

Minuun lähtemättömän vaikutuksen teki Saarion Seppo lentäessään ongenvapojen päiden väliin vedetyn lippusiiman alta Spits Special -koneen landarien osoittaessa kohti taivasta. :o Siihen aikaan minimit mitatiin senteissä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siihen aikaan minimit mitatiin senteissä.  ;)

 

Mutta sähän tiedät missä nykypäivänä voi katsella samanlaisilla minimeillä lentoa ;) Ens vuonna uusiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlaisia vaikutuksia noilla MiGeillä on. Vaikuttavin meidän perheen kohdalla oli se, kun Mikki veti Mikkelissä sen jo moneen kertaan mainitun ylösvedon (oltiin siis näytöksessä), ja katosi pilviin ja kohti Rissalaa (?). Ääntä oli niin että monelta finnit naamasta halkeili, ja pallit ja munuaiset vaihtoivat paikkaa.

 

No, siinä ei vielä mithän. Meillä oli nuorimmainen (siihen aikaan puolivuotias) vankkureissa nokosilla. Eipä osattu, vanhemmat, odottaa ihan nuin kamalata rähäkkää, ei. Tottakai untuvikko säikähti moista mekkalaa, ja parkumisesta ei meinannut tulla loppua ei sitten millään, vaikka taivas oli jo sees. Tuttia ja tissiä kitusiin, mutta ei. Mietittiin vaimon kanssa, että jääpiköhän tuosta traumoja.

 

Traumoista en tiedä, mutta kaverilla tuntuu olevan musiikin puolella tänä päivänä melekoinen hinku tuonne trash-metallin - vai mikä se nyt oli -suuntaan. Hinkuaa jo sähkistä joululahjaksi, ruoja.  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuun lähtemättömän vaikutuksen teki Saarion Seppo lentäessään ongenvapojen päiden väliin vedetyn lippusiiman alta Spits Special -koneen landarien osoittaessa kohti taivasta. :o Siihen aikaan minimit mitatiin senteissä.  ;)

 

Seläpäässä joskus 70 luvun loppupuolella

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlaisia vaikutuksia noilla MiGeillä on. Vaikuttavin meidän perheen kohdalla oli se, kun Mikki veti Mikkelissä sen jo moneen kertaan mainitun ylösvedon (oltiin siis näytöksessä), ja katosi pilviin ja kohti Rissalaa (?). Ääntä oli niin että monelta finnit naamasta halkeili, ja pallit ja munuaiset vaihtoivat paikkaa.

 

Toivotaan että ensi vuonnakin päästään taas nauttimaan Mig-21:n soundeista, tosin ei suomessa  :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan olisi ollut Viima II OH-VII Vantaan näytöksessä?

Kyllä se oli Malmilla, keltainen kaksitaso teki kaputin heti nousussa joskus -70 luvulla. DH Moth?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen että mun muistikuvani on Viiman kaputista, vaikka -77 vuosi ei siinä mielessä täsmää että olettaisin muistavani paremmin jos se oli niin myöhään 70-luvulla. Isäukko muisteli myös että kyseessä olisi ollut Viima ja samaan aikaan oli myös Fouga ilmassa. Lentonäytöksessä oli ilmeisesti ollut tarkoitus ajaa samat kuviot Viimalla ja Fougalla peräkanaa, mutta Viima tekikin täysin omat kuviot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla sattui keltaiselle kaksitasolle jonkinlainen vaurio näytöksessä noin vuonna 1982. Ohjelmaan kuului koneen varastusnumero, jossa varasta esittävä henkilö olikin pilotti. Kone otti "varkaan" ohjaamana nousukiidon jotenkin radan poikki, jolloin potkuri pölläytti jotain puskaa tai maata, mutta kone pääsi ilmaan.

Puolestaan erikoinen vierailu oli Su-27 "Flankerilla" Pirkkalan näytöksessä 1998. Kone tuli ilman maamiehistöä itänaapurista. Pilotti veti tauon jälkeen hienon soolon ja hätäili maassa radiojaksolla jatkolentolupaa. Kone oli buukattu Eglantiin samalle päivälle, jossa oli vielä toinen näytös. Pilotti oli Anatoly Kvochur, joka pelastautui aikoinaan heittoistuimella MiGistä Pariisin näytöksessä aivan viime tipassa.     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui joulun aikaan Rovaniemellä kauan sitten. Olin ysillä tai kasikymppisellä rullaamassa kohti odotuspaikkaa 21 vähän tornin pohjoispuolella. Samalla hetkellä Concorde teki lähtöä radalta 03. Oli siinä kauniissa ja pimeässä talvi-illassa hienoa katsella neljän moottorin metelöivän jälkipoltto päällä aivan vieressä. Se lentoonlähtö oli uljasta katseltavaa. Pitivät polttoa päällä ainakin minuutin. Concorden rotaatiokohta oli juuri meidän kohdalla.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui joulun aikaan Rovaniemellä kauan sitten. Olin ysillä tai kasikymppisellä rullaamassa kohti odotuspaikkaa 21 vähän tornin pohjoispuolella. Samalla hetkellä Concorde teki lähtöä radalta 03. Oli siinä kauniissa ja pimeässä talvi-illassa hienoa katsella neljän moottorin metelöivän jälkipoltto päällä aivan vieressä. Se lentoonlähtö oli uljasta katseltavaa. Pitivät polttoa päällä ainakin minuutin. Concorden rotaatiokohta oli juuri meidän kohdalla.

 

Seppo

 

... ja rotaatiovaihe kesti maassa melkein 500 metriä. Lopputuloksena oli neljän liekinheittimen aiheuttama luistinrata, jonka kohdalla ei kannattanut ajatellakaan laskukiidossa jarruttelua. Talvellahan se Concorde aina vieraili Rovaniemellä; hieno peli ja kauhea meteli.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soololento tämäkin:

Löytyykö keneltäkään muistilokerosta, kyseistä tapausta?

 

Takaraivooni on jostain syystä jäänyt muistikuva kerrotusta laskuvarjohypystä, tapahtumapaikkana ilmailunäytös jossainpäin suomea (Turku ?) 50-60 luvulla.                                                                                                                                                                               

Kenttäkuulutus: - ja nyt laskuvarjohyppääjä suorittaa ennen näkemättömän hyppy"tempun". Katsojat olivat seuranneet silmät-tarkkana hypyn edistymistä. Kuitenkin jostain syystä "haalari"-miehen varjo ei auennutkaan ja "hän" tömähti maahan niin, että sanomalehdet ja sahanpurut vaan pöllysivät.

Eli, kyseessä oli järjestäjien taholta toimeenpantu rankka PILA.

Onko tällainen tapahtunut, muistelen sitä kerrotun totena ??

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään