Jukka Takamaa

Mitä kirjoja luet nyt ( viimeksi ) ?

161 viestiä aiheessa

Onkos toi Black Jack se kirja joka sijoittuu johonkin Vareksen nuoruusvuosiin?

Eipäs ole. Nuoruustango oli muistaakseni kirja, jota tarkoitit. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi luin Stig Westön "Missä kuljimme kerran" (suomenkielinen painos  :laugh:). Kiehtova kirja. Vähän erilainen kuin nuo muut täällä mainitut, vaikka sekin sivuaa sotaa. Kyllä minä luen myös ilmailuun liittyviä ja sotakirjoja mielelläni.

Korjattakoon Kjell Westöksi. Kyseistä teosta en ole lukenut, mutta jokusen muun ja tavara on ollut vakuuttavaa.

Mulla onkin Patricia Cornwellin The last Precint meneillään, koska olen mitä hillittömin Kay Scarpetta -friikki  ;) Oon siitä vähän huono, että mulla tahtoo olla monta kirjaa aina yhtä aikaa kesken ja lueksin sitten niistä mitä sattuu kulloinkin huvittamaan. Toisten iltojen riemuksi olen yrittänyt lukea Shroderuksen uutta käännöstä J.D. Salingerin Sieppari ruispellossa -teoksesta, muttei se kehuistaan huolimatta oikein ole jaksanut napata, kun Saarikosken orggis käännös on niiiin paljon parempi. Sitten on läjä erilaisia Suomen historiaa, Karjalan historiaa, poliittista historiaa, sukuhistoriaa ja pitäjä/kylähistoriikkeja, joten taidan olla aika menneeseen jumahtanut jätkä. Ilmailuaiheista kirjallisuutta en jaksa isommin nykyään lukea. Rene Fournierin Mon reve et mes combats odottelee hyllyssä, mutta tuo ranska vaatii "lievää" skarppaamista sitä ennen. Kuolaan sitä illat pitkät, kun sain sen omistettuna ja on siinä kivat kuvat :D

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erkkilän Veikon loistavaa dokumentti kirjaa, Vaiettu Sota lueskelin ja ajatuksia heräti kyllä.

Suositelen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aloitin juuri lukemaan Andy McNabin erästä englanninkielistä kirjaa (nimeä en enää muista). Lukeminen keskeytyi kuitenkin, kun koiramme päätti myös "lukea" tuon kirjan. Vieläkin löytyy silppua nurkista. Ei vissiin sitten tykännyt :P

Bravo two zero taisi olla kirja, jolla McNab aloitti. Sittemmin niitä on kai tullut muitakin.

EDIT: On joo, useampiakin.. http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_mcnab

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikinä en ole yhtään kirjaa lukenu alusta loppuun. Ei vaan innosta lukeminen ??? Kuolussa kun piti lukea joku kirja, niin luin vaan takakannen ja sen perusteella kerroin juonen. Yllättävän hyviä arvosanoja tuli pelkän takakannen lukemisella. Varsinkin kun sen luki pari-kolme kertaa ajatuksella läpi juuri ennen koetta, niin helpolla pääsi :)

Vanha ja hyväksi havaitty taktiikka. Toimii lukiossakin, jossa "pitää oikeasti tehdä paljon töitä" hyvien arvosanojen eteen. Meillä oli kerran äikässä semmonen juttu ,että piti lukea kaksi kirjaa ja vertailla niitä sitten esseessä. Minulla ei ollut kumpaakaan kirjoista enkä jaksanut lähteä kirjstoon. Luin molempien kirjojen juonen netistä ja muuttelin sanoja ja keksin omiani väliin siinä esseessä. Muistaakeseni 7 tuli tunnin tai parin työllä. Parasta oli kuitenkin se, että jotkut oli hieronut sitä samaa esseettä viikko tolkulla ja saivat siitä sitten vain pari numeroa minua parempia arvosanoja. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilpo Lagersteidt - Rakettimiehiä Kilpajuoksu kuuhun

Hyvä kirja suosittelen ehdottomasti kaikille jotka osaavat lukea  :thmbup:

Vajaa vuosi sitten luin Neil Armstrongin THE FIRST MAN..enklanninkielinen, mutta todella mielenkiintoinen kirja LLRV kokeiluineen ( Lunar Landing Research Vehicle ).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Frederick Forsyth - Jumalan nyrkki.

Kenen kirjoittamiin kirjoihin kannattaisi tutustua, kun seuraavien kirjailijoiden teokset tuntuvat aina nousevan sinne suosikkilistan kärkeen:

Dan Brown

Lee Child

Tom Clancy

Nelson DeMille

Frederick Forsyth

Alistair MacLean

Ilkka Remes

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korjattakoon Kjell Westöksi. Kyseistä teosta en ole lukenut, mutta jokusen muun ja tavara on ollut vakuuttavaa.

Komppaan!

Westön Isän nimeen jätti muhun lähtemättömän vaikutuksen. Missä kuljimme kerran on myös hieno.

Itse olen tällä hetkellä paikkaamassa klassikkoaukkoa sivistyksessä: menossa Q-teatterin innoittamana Günther Grassin Peltirumpu josta en ole ennen pitänyt laisinkaan, mutta tuo teatteripläjäys antoi uutta lähestymistapaa kirjaan. Huimaa verbaalisuutta, jonka takakannen lainaus Pentti Saarikoskelta summaa mainiosti: "Peltirumpu on irvokas, villi, röyhkeä; mahdoton ja hauska niinkuin kuolleet sielut, rivo ja elämänmyönteinen kuin Gargantua. Siitä on turha sanoa muuta kuin Oskarin hengessä: Ottakaa ja syökää!"

Kannattaa siis lukea edes se takakansi  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kenen kirjoittamiin kirjoihin kannattaisi tutustua, kun seuraavien kirjailijoiden teokset tuntuvat aina nousevan sinne suosikkilistan kärkeen:

Dan Brown

Lee Child

Tom Clancy

Nelson DeMille

Frederick Forsyth

Alistair MacLean

Ilkka Remes

Kannatasko keskittyä omaelämäkertoihin tai muuten tosiasioita käsitteleviin kirjoihin..vaikka Veijo Meren Mannerheimiin...sen sivulla n. 150 on muuten ratsukko aika jyrkässä rinteeessä...onko kuva muuten manipulaatio tms ?

----------

Isäni lukee vain tosipohjaisia kirjoja.

Väittäisin että hänen top tenissään ovat:

Molli maailman viisain koira ( by Kokko ? ).

Winston Churhillin muistelmat.

Pierre Clostermann; Suuri Sirkus !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha ja hyväksi havaitty taktiikka. Toimii lukiossakin, jossa "pitää oikeasti tehdä paljon töitä" hyvien arvosanojen eteen. Meillä oli kerran äikässä semmonen juttu ,että piti lukea kaksi kirjaa ja vertailla niitä sitten esseessä. Minulla ei ollut kumpaakaan kirjoista enkä jaksanut lähteä kirjstoon. Luin molempien kirjojen juonen netistä ja muuttelin sanoja ja keksin omiani väliin siinä esseessä. Muistaakeseni 7 tuli tunnin tai parin työllä. Parasta oli kuitenkin se, että jotkut oli hieronut sitä samaa esseettä viikko tolkulla ja saivat siitä sitten vain pari numeroa minua parempia arvosanoja. :D

Tämän taktiikan edut tulevat esiin eritoten muutaman vuoden päästä, kun pitäisi ihan omasta päästä saada vaikkapa luettavaa tekstiä aikaan. Tai ymmärtää oikeasti lukemaansa. Mutta jos sillä ei ole niin väliä saako seiskan vai kiitettävän tai tykkää muuten varastaa toisten tekeleitä oman etunsa tavoittelemiseksi, niin mikäpä siitä. Minä en tiedä kovinkaan paljon niin mukavia ja antoisia puuhia kuin lukeminen, joten suosittelen sitä oikein lämpimästi kaikille. Etenkin koululaisille ja opiskelijoille...

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Molli maailman viisain koira ( by Kokko ? ).

Yrjö Kokko teki monta hyvää kirjaa, myös tuon Mollin. YK myös käytännössä pelasti kansallislintukantamme kirjallaan Laulujoutsen - Ultima thulen lintu.

Kuriositeettina todettakoon, että niin eläinlääkäri kuin olikin, Yrjö Kokko lienee koiran kasvatuksessaan syyllistynyt nykykäsityksen mukaan eläinsuojelurikkomukseen (eläinrääkkäys esim. sisäsiisteysopetuksessa), mutta annettakoon sen vanhentuneenakin olla.

Yrjö Kokosta on nyttemmin olemassa myös elämäkerta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dan Brownin Enkeleitä ja Demoneita meni tuossa jokin aika sitten. Vauhdikas formaattikirjailija, mutta toikkaroi faktojen kanssa oikein karkeimman kautta  :laugh: Innosti kyllä piirustamaan pari ambigrammia lystiksein. (Ambigrammitaiteilja John Langdoniltahan Brown nappasi sukunimen sankarilleen ;) )

Vielä mahtavampi historian uudelleen kirjoittaja on Gary Jennings, joka pisti rakuunalisää Marco Polon seikkailuihin. Tämän tiiliskiven (Marco Polo - suuri seikkailija) luin taas kerran vähän aikaa sitten  ::)

"Taivas kaukana kaareutuu

täällä meillä on Hang ja Su"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dan Brown

Lee Child

Tom Clancy

Nelson DeMille

Frederick Forsyth

Alistair MacLean

Ilkka Remes

Siis jos dekkarit kiinnostaa tuossa "alagenressä" niin suosittelisin Taavi Soininvaaran tuotantoa. Hyvin samanlainen Ilkka Remeksen kanssa, mutta itselleni sopii paremmin, etenkin alkupään kirjat ovat erinomaisia. Uusin kirja "Rikollisen Kaunis" taas on novellikokoelma, jonka monet tarinat avautuvat paremmin, kun tuntee aiemman tuotannon. Myös Christian Lönnqvistin Oilgate oli mukavaa luettavaa etenkin kun kyseessä on esikoisromaani.

Muista dekkaristeista suosittelisin lämpimästi ruotsalaisen Henning Mankellin Wallander-sarjaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän taktiikan edut tulevat esiin eritoten muutaman vuoden päästä, kun pitäisi ihan omasta päästä saada vaikkapa luettavaa tekstiä aikaan. Tai ymmärtää oikeasti lukemaansa. Mutta jos sillä ei ole niin väliä saako seiskan vai kiitettävän tai tykkää muuten varastaa toisten tekeleitä oman etunsa tavoittelemiseksi, niin mikäpä siitä. Minä en tiedä kovinkaan paljon niin mukavia ja antoisia puuhia kuin lukeminen, joten suosittelen sitä oikein lämpimästi kaikille. Etenkin koululaisille ja opiskelijoille...

-A-

Minä tykkään lukemisesta, kun luettava teksti on kiinnostavaa. Minä en tykkää lukemisesta kun määrätään kirja X luettavaksi, joka on mielestäni tylsää tai turhaa luettavaa. Loppujenlopuksi luen aika paljonkin kirjoja, ihan vapaaehtoisesti ja omavalintaisesti, koska yleensä kirjoista saa mielestäni paljon enemmän irti kuin vaikkapa kirjaan pohjautuvasta elokuvasta.

Ja mitä tulee toisten tekstien varastamiseen, niin käsittääkseni en ole näin tehnyt, koska sanasta sanaan plagioiminen on kiellettyä, mutta tekstin muuttaminen (ts. faktojen poimiminen toisen tekstistä) ei. Oikeastaan se lieneekin aineistopohjaisessa tekstissä se homman ydin?

Ja vielä kolmanneksi, minä en oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla "muutamanvuoden kuluttua omasta päästä tulevalla luettavalla tekstillä" tarkoitat, mutta mitä meidän on pitänyt omasta päästä koulussa kirjoittaa, on arvosanat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Menevät nuo ruotsinkielisten nimet väkisinkin sekaisin.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Itse olen tällä hetkellä paikkaamassa klassikkoaukkoa sivistyksessä: menossa Q-teatterin innoittamana Günther Grassin Peltirumpu josta en ole ennen pitänyt laisinkaan, mutta tuo teatteripläjäys antoi uutta lähestymistapaa kirjaan. Huimaa verbaalisuutta, jonka takakannen lainaus Pentti Saarikoskelta summaa mainiosti: "Peltirumpu on irvokas, villi, röyhkeä; mahdoton ja hauska niinkuin kuolleet sielut, rivo ja elämänmyönteinen kuin Gargantua. Siitä on turha sanoa muuta kuin Oskarin hengessä: Ottakaa ja syökää!"

...

Mainio myös elokuvana (Fassbinder), vaikka se onkin ihan eri laji.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Muista dekkaristeista suosittelisin lämpimästi ruotsalaisen Henning Mankellin Wallander-sarjaa.

Dekkaripuolelta Wallander on ehdoton suosikkini. Niissä on vain yksi vika. Kirjaa - paksuakaan - ei voi päästää kädestään kun on sen kerran aloittanut.  :laugh:

Edit: Mankel on kirjoittanut toki paljon muitakin hyviä kirjoja kuin tätä sarjaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä Douglas Adams: The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy ja Thomas Harris: Uhrilampaat. Molemmat siis koulua varten :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä Douglas Adams: The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy ja Thomas Harris: Uhrilampaat. Molemmat siis koulua varten :P

Loistavia koulukirjoja nykyään.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimmeisin on Anna-Leena Härkösen Häräntappoase- niminen kirja (koulusta määrättiin luettavaksi). Aika kuraa oli  ;D

vieläks toi pakotetaan lukemaan koulussa...??? :D

Mulla olis tuo eka Harry Potter nyt työn alla, samoin Remeksen 6/12 johon jostain syystä ei oo nyt hermo kestänyt keskittyä... outoa, koska yleensä ne lukee kun kerran sen käteen ottaa...

Myös täällä mainittuja Mankellin kirjoja on tullut luettua, hyllystä löytyy monta, samoin Dan Brownit.

Lisäks selailuasteella on Suoemn Ilmailuliiton vanhempi julkaisu jonka tässä taannoin sain lahjaksi... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Scifissä on se hyvä puoli, että se on kaukana todellisuudesta  8)

...

Minua scifissä vaivaa juuri se, jos se on kaukana todellisuudesta eli sotii esimerkiksi luonnonlakeja (esim. fysiikan lait) vastaan. Ok, voi olla, että kaikkia ei vielä tunneta. En ylipäätään pidä mistään sellaisesta, jolla ei ole mitään loogista tai muutakaan käytännön perustaa. Huuhaata kaikki tyyni. Ihmisten mielissä syntyneitä houreita kuten kaikki uskonnot. Inhoan "mustakaapuja" (pappeja eri uskonnoista aina woodoosta kommunismiin ja kaikkea mahdollista siltä väliltä). Vaikka pidän dekkareista, niin mikäli niiden tapahtumat ovat loogisesti tai sosiaalisesti mahdottomia, jätän koko roskan lukemisen kesken. Silti todellisuus voi olla joskus taruakin ihmeellisempää.

;D

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entre Amigos, Kieli ja Tekstit 1, Physica 2, Pyramidi 3, In touche course 2, Yhteiskuntatieto ja varmaan lisäks mitä tässä ollaan hakemassa Sieppari Ruispellossa.  ;D Että sellasta. Ainii ja tutkielmaa varten 4-5 kirjaa, jotka kertovat eräästä espanjalaisesta kirjailijasta... ::)

- Oliver

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään