Jukka Takamaa

Mitä kirjoja luet nyt ( viimeksi ) ?

161 viestiä aiheessa

Mainitsin JO nimen Terry Pratchett ja tarkoitan lähinnä Discworld sarjaa.

Sotii reippaasti perinteistä maailmaa ja maailmankäsitystä vastaan, MUTTA ah niin ihanan loogisesti!

Samalla vedetään reippaasti yhteyksiä ja analogioita nykyisyyteen - fiktiivisesti tosin, mutta vainko fiktiivisesti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Walter Schuck: PUDOTUS - Hävittäjälentäjänä Jäämerellä ja valtakunnanpuolustuksessa.

Pinossa seuraavana: Siiropää/Vesen/Kauranne: Tehtavä Utissa.

Viimeksi luettu jo mainittu Ilpo Lagerstedin Rakettimiehiä - kilpajuoksu kuuhun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pinossa seuraavana: Siiropää/Vesen/Kauranne: Tehtavä Utissa.

Soittaa pahasti kelloja tuo topic - IHAN off topic. :-[

Joskus 70-luvulla oli Utissa talkoot. Piti maalata firman parakki. Useita inehmoja ilmaantui paikalle. Minäkin alkuun maalasin. Sain kuitenkin jostakin syystä melkein yhtä paljon maalia haalareihini kuin firman parakin seinään. Niinpä - kaikkien tyydytykseksi - siirryin sujuvasti grillimestarin rooliin. Parakki sai maalinsa ja talkooväki kuumaa makkaraa. Taisi mennä jokunen korillinen mallasjuomaakin - eikä kukaan pannut pahakseen.

THAT mission in Utti accomplished! :thmbup:;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt menossa Sun Tzu:n Sodankäynnin taito. Toissa päivänä lopetin Karhusen Ritarilentueen. Lisäksi tietysti koulujuttuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua scifissä vaivaa juuri se, jos se on kaukana todellisuudesta eli sotii esimerkiksi luonnonlakeja (esim. fysiikan lait) vastaan. Ok, voi olla, että kaikkia ei vielä tunneta. En ylipäätään pidä mistään sellaisesta, jolla ei ole mitään loogista tai muutakaan käytännön perustaa. Huuhaata kaikki tyyni. Ihmisten mielissä syntyneitä houreita kuten kaikki uskonnot. Inhoan "mustakaapuja" (pappeja eri uskonnoista aina woodoosta kommunismiin ja kaikkea mahdollista siltä väliltä). Vaikka pidän dekkareista, niin mikäli niiden tapahtumat ovat loogisesti tai sosiaalisesti mahdottomia, jätän koko roskan lukemisen kesken. Silti todellisuus voi olla joskus taruakin ihmeellisempää.

Minullakin on muutama kirja. Ne ovat käteviä eristeitä talon ulkoseinällä.

Sci-Fin "juttu" ei ole se tulevaisuus tai fysiikan lakien vastaisuudet, siis jos puhutaan vakavammasta sci-fistä. Se on vain keino sijoittaa tapahtumia ja ilmiöitä aikaan, joita ei voi käsitellä tässä ajassa koska ne saattaisivat olla liian järkyttäviä. Vähän samaan tapaan kuin westerneissä voitiin tietyt teemat vetää niin överiksi.

Suosittelen scifin kammoajille puolalaisen Stanislaw Lemin hilpeää Kyberiasta.

Menossa Khaled Hosseinin A Thousand Splendid Suns, seuraavana Virpi Mäkisen Keskiajan aatehistoria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Sci-Fin "juttu" ei ole se tulevaisuus tai fysiikan lakien vastaisuudet, siis jos puhutaan vakavammasta sci-fistä. Se on vain keino sijoittaa tapahtumia ja ilmiöitä aikaan, joita ei voi käsitellä tässä ajassa koska ne saattaisivat olla liian järkyttäviä. Vähän samaan tapaan kuin westerneissä voitiin tietyt teemat vetää niin överiksi.

...

En minä scifiä ole tuominnut, vain sellaisen kirjallisuuden joka on silkkaa höyrypäiden tuotetta (rahan kalastusta, tms.) Sitä on paljon muuallakin. Enimmäkseen muuta kuin scifiä olen lukenutkin. Missään nimessä en halua kieltää ketään lukemasta mitään. Antaa vain kaikkien kukkien kukkia. Elinkelvottomat kuolevat "sukupuuttoon" ihan itsestäänkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tykkään lukemisesta, kun luettava teksti on kiinnostavaa. Minä en tykkää lukemisesta kun määrätään kirja X luettavaksi, joka on mielestäni tylsää tai turhaa luettavaa. Loppujenlopuksi luen aika paljonkin kirjoja, ihan vapaaehtoisesti ja omavalintaisesti, koska yleensä kirjoista saa mielestäni paljon enemmän irti kuin vaikkapa kirjaan pohjautuvasta elokuvasta.

Ja mitä tulee toisten tekstien varastamiseen, niin käsittääkseni en ole näin tehnyt, koska sanasta sanaan plagioiminen on kiellettyä, mutta tekstin muuttaminen (ts. faktojen poimiminen toisen tekstistä) ei. Oikeastaan se lieneekin aineistopohjaisessa tekstissä se homman ydin?

Ja vielä kolmanneksi, minä en oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla "muutamanvuoden kuluttua omasta päästä tulevalla luettavalla tekstillä" tarkoitat, mutta mitä meidän on pitänyt omasta päästä koulussa kirjoittaa, on arvosanat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä.

No, älä ota kommenttiani ihan liian henkilökohtaisesti. Se oli lähinnä tarkoitettu paheksumaan tuollaisen toiminnan kannustamista. Aika harva koululainen loppujen lopuksi on varustettu kapasiteetilla arvioimaan, mikä on ja mikä ei ole hyödyllistä. Mielenkiintoisuus on toinen juttu.

"Muuttelin sanoja ja keksin omiani väliin" ei mielestäni kovinkaan kehuttavalla tavalla kuvaa aineistopohjaista kirjoittamista, vaan se vaikuttaa lähinnä varastetun tekstin muokkaamiselta sekä tunnistamisen vaikeuttamiseksi että tekstin pidentämiseksi paskanjauhannalla. Valittaen se on nykypäivänä helppoa hommaa, kun aiheesta kuin aiheesta on sullottu netti pullolleen materiaalia.

Edelleen, en tarkoittanut sinua henkilökohtaisesti arvioidessani plagioinnin vaikutusta omaan sisällön tuottamiseen, muttei se useimmiten kovin hyviinkään lopputuloksiin johda. Olen iloinen, jos sinä kykenet tekemään oikeita valintoja, mutta kaikilta se ei onnistu. Näinhän se useimmiten on.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tykkään lukemisesta, kun luettava teksti on kiinnostavaa. Minä en tykkää lukemisesta kun määrätään kirja X luettavaksi, joka on mielestäni tylsää tai turhaa luettavaa. Loppujenlopuksi luen aika paljonkin kirjoja, ihan vapaaehtoisesti ja omavalintaisesti, koska yleensä kirjoista saa mielestäni paljon enemmän irti kuin vaikkapa kirjaan pohjautuvasta elokuvasta.

...

Jos se olisi mahdollista, kouluissakin varmaan tuo perustuisi vapaaehtoisuuteen. Vapaaehtoisia kirjakerhoja tai vastaavia joissain kouluissa voi toki ollakin. Valitettavasti kaikkea ei voi jättää vapaaehtoisuuden varaan. Suomessakin on paljon etenkin poikalapsia, jotka eivät eläessään ole lukeneet muuta kirjaa kuin (huonosti) ne, jotka äidinkielen tunnilla määrätään luettavaksi. Sillä tavoin ihminen helposti jää eräässä mielessä vajaaksi. Sivistykseen jää aukko. Koulun tarkoitushan on olla yleissivistävä laitos. Pari kirjaa eivät vielä tuota aukkoa paikkaa, mutta ainahan voi toivoa, että lukuhalut näin heräisivät. Pakko ei tosin ole paras motivoija.

Kun minä olin koululapsi, ei ollut tätä nykyistä "krääsän määrää". Ei ollut televisiota tietokoneista puhumattakaan eikä muistakaan "virikkeitä", jotka olisivat haitanneet mm. lukuharrastusta. Siihen aikaan lukeminen korvasi kokonaan nykyisen tietokoneen käytön tai television katselun. Minut ainakin kirjat tempaisivat omaan maailmaansa hyvin pian. Luen edelleen mielelläni, vaikka tietokone ja teevee syövät minunkin aikaani. Kirjat vain ovat toisenlaisia kuin lapsena.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi luin Agatha Christienin Murder on the Orient Express. Englannin tunnille piti lukea joku kirja englanniksi, joten luin tuon. (Spoilereita!) Mielestäni ihan hyvä kirja. Erityisesti pidin lopusta, kun pahiksia ei yllättäen heitettykkään linnaan. Tää murhattuhan oli periaatteessa isompi pahis, niin se oli kaiketi oikeutettua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt tiedä ovatko nuo kauheita juonipaljastuksia, kun nuo saa selville muutaman ekan kymmenen sivun aikana. Einkä edes palajasta ketään nimeltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainio myös elokuvana (Fassbinder), vaikka se onkin ihan eri laji.

Kiitos suosituksesta! Pitää etsiä tuo käsiin...ehtis vaan jossain välissä oikein kunnolla syventyä elokuvan katsomiseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Waltarin Sinuhea olen jo muutaman viikon yrittänyt saada läpi...vielä olisi 200 sivua jäljellä. Tosin tämä on jo uusinta, eli olen lukenut sen joskus ylä-aste - lukio vaihteessa jo kerran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Waltarin Sinuhea olen jo muutaman viikon yrittänyt saada läpi...vielä olisi 200 sivua jäljellä. Tosin tämä on jo uusinta, eli olen lukenut sen joskus ylä-aste - lukio vaihteessa jo kerran.

On muuten aivan loistava kirja ! :thmbup: Toinen hyvä Waltari on "Turms kuolematon". Kannattaa ainakin yrittää lukemista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Christian G. Appy: Vietnam

Mielenkiintoinen sodan historiikki mukana olleiden ihmisten kertomana, kutakuinkin maanviljelijästä ja sotilaasta ministerin avustajaan ja senaattoriin.

Ihmisen ja ihmisen muodostamien yhteisöjen raadollisuus tulee hyvin esiin. Kyllä meidät hukka perii, kun emme parempaan pysty oikeastaan missään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kapteeni Lipfertin sotapäiväkirjaa. Sitä ennen Rudelista ja Rallista. Ja kaikki löytyi kirjastosta enää jäljellä joku Karhusen opus ja Prattchetin Elävää musiikkia ja sitten voi noi palauttaa. Tuohon Pratchettiin en jostai syystä tykästyny vaikka yleensä tykkään lukea kiekkomaailmasta. Pitäis varmaa Eric käydä hakemassa. Matkatavara vaan on paras "henkilö".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi olen lukenut Kap Verden hotellista löytyneen SaPo-kirjan, nimi oli Kohtalon Käsi ja kirjoittaja taisi olla joku Michael. Ihan hyvä kirja.

Hieman tätä ennen luin samasta paikasta löytyneen saman sarjan kirjan, Agatha Christienin kirjoittamana. Nimeä en muista, mutta murha siinä(kin) oli kyseessä.

EDIT: Kirjan nimihän löytyi luonnollisesti Googlella. Mykkä Todistaja oli kirjan nimenä. Aika hyvä tämäkin.

EDIT2: Googlella löytyi ensiksi merkityn kirjailijankin nimi. Michael Underwood oli kirjailijana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm....

Andy McNabin Recoil taisi olla viimeisin ja nyt tarttis haalata käsiinsä Crossfire ja Brute Force.

Hävettävää että kaks kirjaa jäljessä jo.....  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Viimeeksi, Dale Carnegie, Miten saada ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa.  :thmbup:

Huippuhyviä juttuja!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään