Jan-Erik Andelin

Q: Minkä onnettomuuden radioliikenne ?

9 viestiä aiheessa

Tässä tällainen. Mistä ovat seuraavat otteet radioliikenteestä ?

 

"Hyvä tietovisa on tarina" - - Esko Aho, Suomen Kuvalehdessä

 

- - -

 

5XX, mayday, mayday, mayday, hätätilanne, paineenmenetys, suunta 195, laskussa pinnalle 100.

 

5XX, kuitataan mayday, ymmärrän öö tulossa pinnalle 100, suunnalla 195

 

- - -

 

London Control, Clipper 34, haluatteko että välitetään 132.8 ?

 

Öö, ei tarvii, uskoisin että hän kuulee, 34, mutta kiitos kuitenkin

 

- - -

 

Meillä on hätätilanne, paineenmenetys, pyydetään tutkaohjausta lähimmälle kentälle.

 

Öö, 5XX kelpaisiko lasku XXX:iin

 

5XX, Gatwick on tutumpi, mieluummin Gatwick

 

- - -

 

5XX meillä on … sori … runkoa ... pää alas … ollaan pinnalla 100, ja minulla on öö 150 solmua pyydetään tutka-apua XXX:iin

 

Ota yhteys London Control'iin, taajuus 134.45, ne hoitaa teidät XXX:iin

 

Neljä nelkytviis, kiitti paljon

 

- - -

 

Tämä on 5X (melua) tulossa pinnalta 80 pinnalle 70 … ei, jos voisit pitää hänestä kiinni ... Nyt kuuluu öö vitosena, pelkäänpä että meillä on tässä vähän romua ohjaamossa, vahvistaisitteko taajuden jonka annoitte ?

 

- - -

 

5XX, huomenta tutkayhteys siirrossa Lontoon tutkalta 6 mailia länteen XXX:n kentältä, ilmoita pinta.

 

Selvä, tulossa läpi pinnan 64, voitteko vahvistaa QNH:n ?

 

Mulla on QNH 1019, kiitorata käytössä on 02, tuulet 350 ja 12 solmua.

 

Selvä, XXX ei ole tuttu paikka, pyydän että paimennatte kiitoradalle asti.

 

- - -

 

Kiitos, ilmoittakaa henkilömäärä koneessa

 

Meillä on 84 matkustajaa ja uskon että siinä on kaikki [mitä pystyn kertomaan] kunnes ollaan maassa.

 

Meillä on kerrottu että paineistus on teidän ainoa ongelma

 

Väärin, kapteeni on xxx xxx xxx xxx ja ymmärtääkseni ... luulisin että hän on kuollut.

 

Selvä

 

Öö, lentoemännät pitävät häntä paikallaan, mutta tarvitaan kalustoa paikalle kapteenia varten, mä, mä, mä luulen, että hän on kuollut.

 

- - -

 

Käännytään suunnalle 180, vahvistaisitteko öö kiitoradan pituuden XXX:issä että se on sopiva ZZZ:lle (konetyyppi)

 

Kyllä on sopiva ZZZ:lle, annan luvut tuossa heti.

 

Ööö, kunhan vaan on vähintään 2 500 metriä niin olisin kiitollinen

 

Öö, mä pelkään ettei meillä ole 2 500 metriä, eikä ole Bournemouthillakaan, meillä on maksimissaan 1 800 metriä

 

5XX tuo kelpaa

 

Selvä kiitos paljon jatka 1 700 jalkaan QNH:lla 1019 jos käännät nyt niin tulet 14 mailiin

 

Selvä, onko ILS-taajuutta ?

 

Ei ole, mulla on VOR mutta odota tutkavektoreita näköfinaalille

 

5XX kiitos paljon, meillä on jo kolme vihreätä öö ja laipat 45 joten täällä on valmista lähestymiseen mutta pyydän että tekisitte meille hyvin varovaisen [kaarron].

 

Toki teen, olet vuorolla yksi

 

- - -

 

Tulossa 1 500 jalkaan, neuvo koko matkan alas, tarvitsen kaiken avun minkä voin saada

 

Selvä, ei tarvitse lukea takaisin ellei pyydetä. Talkdowniin tulee taukoja mutta keskeytä jos on tarvis, selvä laskuun 4 ½ mailia loppuosalla, suunta 022

 

Pelastuskalusto öö kalusto ja se ambulanssi ... ja 5XX kiitorata näkyy.

 

Kalusto on paikalla.

 

Kiitos .

 

Selvä laskuun, haluatko vielä lisää tietoa

 

Ei kiitos

 

- - -

 

5XX hieno lähestyminen, voit sammutella radalla, taajuuden vaihto myönnetty

 

5XX kiitos

 

- - -

 

Vastauksessa oltava:

 

Lentoyhtiö

Konetyyppi ja rekisteritunnus

Päivämäärä

Suunniteltu reitti

Mitä koneessa oikein tapahtui ?

Minne kone lopulta laskeutui ?

Onnettomuudessa kaksi mieshenkilöä joutuivat sairaalaan. Ketkä he olivat ?

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö : BAA British Airways

 

Konetyyppi ja rekisteritunnus:

BAC One-Eleven 528FL, G-BJRT

 

Päivämäärä: 06/10/1990

 

Suunniteltu reitti: Birmingham - Malaga

 

Mitä koneessa oikein tapahtui:

Etutuulilasi petti, paineistuksen katoaminen imaisi kapteenin puoliksi koneesta ulos. Tuulilasi oli muutamaa päivää aiemmin kiinnitetty vääränlaisilla pulteilla.

 

Minne kone lopulta laskeutui :

Southamptoniin

 

Onnettomuudessa kaksi mieshenkilöä joutuivat sairaalaan. Ketkä he olivat ?

Koneen kapteeni ja stuertti.

 

http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/dft_control/documents/contentservertemplate/dft_index.hcst?n=5234&l=4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuudessa kaksi mieshenkilöä joutuivat sairaalaan. Ketkä he olivat ?

Koneen kapteeni ja stuertti.

 

... jotka olivat nimiltään ... ja ... ?

 

OIKEIN muuten !!! Ajassa 20.30.00. Uskomatonta ! Taidan pitää tauon tietovisojen teossa.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita vain lisää visoja, jos on :). Tällä kertaa oli tuuria matkassa, tuo "Väärin, kapteeni on xxx xxx xxx xxx ja ymmärtääkseni ... luulisin että hän on kuollut." pätkä kuulosti tutulta. Jotenkin se oli jäänyt vain mieleen, kun joskus on tuosta tapauksesta tullut luettua. Toki nuo yksityiskohdat piti sitten metsästää jostain. Nimiin en missään törmännyt...

 

Mutta tuo oli minusta hyvä ja mielenkiintoinen kysymys!

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kyssäri !

 

Selvisikö muuten tuo kapteeni hengissä ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kyssäri !

 

Selvisikö muuten tuo kapteeni hengissä ?

 

Arttu

 

Ei ainakaan tuossa Esan linkittämässä raportissa sanottu kuolevan. Vammat oli Serious ja Minor/None

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tuosta tuulilasin hajoamisesta oli jossain telkkariohjelmassa juttua. Jos nyt en väärin muista niin kapteeni selvisi hengissä.

 

// Valtteri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt en väärin muista niin kapteeni selvisi hengissä.

 

Vahvistus löytyy sivulta http://www.crashdatabase.com/cgi-bin/webdata_crashdatabase.cgi?cgifunction=Search&Airline=BAA+British+Airways

" The copilot wearing full restraints made an emergency landing at Southampton. The captain remained half way out of the aircraft for 15 minutes and suffered only frostbite and some fractures."

 

Edit: Tarkempaa tietoa tämän onnettomuuden inhimillisestä puolesta:

http://www.balpa.org/intranet/Outstandin/OAA-layout.pdf (sivu 12)

Siellä myös kuva koneen miehistöstä juhlatilaisuudessa, missä heille luovutettiin BALPA:n Outstandind Airmanship Award

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään