Sami Puro

Ryanairin emännät eivät osaa avata ovia

13 viestiä aiheessa

Osui tässä ilmoitustaululla silmään mielenkiintoinen lehtileike (en onnistunut saamaan selville mistä lehdestä, mutta tuore engl-kielinen julkaisu kuitenkin).

 

Pieni lyhennelmä:

"Cabin crew of burning jet not trained to open doors

 

Cabin crew on Europe's largest budget airline struggled to open emergency exits during a fire because of inadequate training, safety investigations say.

 

Passngers began to panic on Ryanair plane and there was "pushing and shoving" after the pilot ordered them to evacuate the aircraft immediately. Airport staff at Stansted had spotted flames shooting from the aircraft's starboard engine as it landed. The cabin crew smelt burning and saw smoke billowing under the wing of B737.

 

Fire crew advised the pilot by radio to evacuate plane's 115 passengers. But the pilot did not head a second transmission a few seconds later telling him to make sure that passengers do not use the doors on the starboard side where fire was.

 

Cabin crew members at both the front and back of the plane tried to open the doors on the starboard side but found them too heavy. Much greater force is required to open an aircraft door in an emergency because the act of opening it automatically deploys an inflatable slide. The cre members, both believed to be female, had to call on male staff to help them to open the doors.

 

Air Accidents Investigation Branch (AAIB) report on the incident said that most of Ryanair's new entrant cabin crew were not properly trained in opening exit doors.

...

Report acknowledged that the safety regulations governing training of cabin crew left some "ambiguity" over how evacuation procedures were taught. But it said it had repeatedly advised airlines of the "importance of realistic door operation during evacuation training"."

 

jne. Jutussa myös verrataan tätä, hyvin samanlaista, tapausta 1985 sattuneeseen British Airtoursin 737:n paloon Manchesterissa, jossa 55 kuoli. Jutussa on myös piirros tapahtuneesta, jossa todetaan mm. että kuusi matkustajaa käytti palon puoleista siipi-exittiä, ja täten menivät siiven päälle jossa oli palava moottori (!) ja sitten joutuivat kääntymään takaisin. Tapaus sattui helmikuussa 2002, joten AAIB:n sivuilla on varmaan raportti asiasta.. ei vain minulle tosin osunut silmään.

 

Jutussa on myös pieni "faktaosuus", "how Ryanair is cutting costs":

* Ryanair saves money by contracting out cabin crew training to centres across Europe, including in Poland and Latvia.

* The company forces applicants to pay for the course and all their travel and accommodation expenses, at a total cost of about £2000.

* Cabin crew are also required to pay for their uniforms, medical exams and airport ID cards.

 

Mutta kertakaikkiaan, mielenkiintoista toimintaa. Missähän muussa kaikessa säästävät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cabin crew members at both the front and back of the plane tried to open the doors on the starboard side but found them too heavy. Much greater force is required to open an aircraft door in an emergency because the act of opening it automatically deploys an inflatable slide. The cre members, both believed to be female, had to call on male staff to help them to open the doors.

 

Minulle jäi tästä kappaleesta sellainen käsitys, että ovi on liian raskas esim. naisten voimille käsitellä evakuoinnissa. Että mitenkähän lienee, oliko kyseessä tosiaan voimien puutteesta vai vaan väärästä tekniikasta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Missähän muussa kaikessa säästävät?

Joskus tuntuu että terveessä järjessä. :P

 

Minulle jäi tästä kappaleesta sellainen käsitys, että ovi on liian raskas esim. naisten voimille käsitellä evakuoinnissa. Että mitenkähän lienee, oliko kyseessä tosiaan voimien puutteesta vai vaan väärästä tekniikasta...?

"Air Accidents Investigation Branch (AAIB) report on the incident said that most of Ryanair's new entrant cabin crew were not properly trained in opening exit doors."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nosiis, kyllähän heidät ovia on avaamaan koulutettu, mutta tuollaista emergency-tilannetta, jossa ovessa on slide mukana, he eivät ole päässeet kokeilemaan tuon artikkelin mukaan. Eli periaatteessa eivät osanneet odottaa että ovi olisi niin raskas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joop, tässä 737NG:n manuaaleja kattelin läpi niin tuo slide tosiaan taitaa olla mekaanisesti viritetty laukeamaan kun oven avaa ja se on armed. Siksi se raskaus. Busseissa on kai hieman järkevämmin tuo homma tehty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Joo, pitääpi aina koittaa muistaa, että hätätilanne on aina eri kuin kursseilla harjoiteltu. Tälläinen tilanne ei luonnollisestikaan saisi syntyä mutta meripelastuskouluttajana (taitaa olla kylläkin paperit jo vanhentuneet) huomasi, että ennenkuin ryhmä vietiin palokonttiin kaikki sujui kuin vettä vaan mutta sitten kun pääsi pieni hädänpoikanen syntymään pimeässä ja kuumassa harjoituskontissa, niin moni meinasi reputtaa. Mitenköhän sitten kun kyseessä olisi ollut tositilanne?

 

Olen mielestäni joskus kuullut, että ensiapukoulutuksen saanneista 80 % menee onnettomuustilanteessa lukkoon. Voi olla että muistan väärinkin.

 

No kun tähän tarinaan sotketaan vielä sopuli, kaikella kunnioituksella, niin asia voi saada vielä hieman lisäväriä mukaansa. Miettikää Finnairin lennolla sama tilanne ja ruåttalaistoimittajat kyydissä, siinäpä olisikin ollut juttua kerrakseen.

 

En kylläkään yritä puolustella asiaa, ovi olisi pitänyt saada auki. Ryan Air on aika iso lentoyhtiö ja varmaan yhtä luotettava turvallisuuden suhteen kuin joku toinen eurooppalainen yhtiö. Eikö noita yhtiöitä auditoida jatkuvalla syötöllä ja kai ne luvat menisivät jos asiat eivät olisi kunnossa? Artikkelin faktaosuudesta jäi se kaivelemaan, että onko se koulutus huonompaa, jos laskun maksaa itse? Se nyt on selvää, että turvatonta on lentely jos ne omissa ryntteissään lentelee... ;D Eri yhtiöillä on eri toimintatavat, ei kai se sen kummempaa ole.

 

Kotimainen säästää esim. kenttähenkilöstössä ja sitten siitä kärsii matkustajat, kuten tänään taas saimme uutisista kuulla. Tapansa kullakin...

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lennen kyseisellä yhtiöllä muutaman viikon kuluttua... ::)

Veikkaisimpa että ainakaan pettyä tarvi kyseisen yhtiön matkasta, ainakaan jos ei odota omaa monitoria penkkiiin ja muuta mukavaa...

Mutta millos olet lähdössä ja Frankfurtin vai Lontoon suuntaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisimpa että ainakaan pettyä tarvi kyseisen yhtiön matkasta, ainakaan jos ei odota omaa monitoria penkkiiin ja muuta mukavaa...

Mutta millos olet lähdössä ja Frankfurtin vai Lontoon suuntaan?

 

Joo, hyvät kokemukset matkustajana on ollut lentoyhtiöstä (Etenkin hinnoista!). Useamman Lontoon lennon olen jo ehtinyt lentää. Seuraava taas takaisin Lontooseen.

 

Yrittäkää nyt jemmata nuo pitkät linkit. Inhottavaa sahata eestaas yhden väärintehdyn linkin takia.

 

Kerros miten tuommonen koodataan niin saatan jopa alkaa "jemmaamaan". :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään