Marko Tolvanen

Lentokoneiden kuljetus aiheuttaa liikennejärjestelyjä Vantaalla (HS)

129 viestiä aiheessa

Niin tietty vanha kuva, olisiko siitä tuoreempaa kuvaa missään ja Jouni kun olet paikalla osaatko neuvoa kuinka tuon linkin saa tänne foorumille pienennettyä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tietty vanha kuva, olisiko siitä tuoreempaa kuvaa missään ja Jouni kun olet paikalla osaatko neuvoa kuinka tuon linkin saa tänne foorumille pienennettyä?

 

 

NÄIN

 

Nähdäksesi rakenteen paina nappia "lainaa" niin näet miten temppu tehdään. Kai täällä oli jossakin ihan ohjekin linkittämisestä...

Huomaa tuo yhtasuuri kuin -merkki (=) tuossa rakenteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos linkistä Sepolle ja Jounille.

Siitä pääsi helposti lähtemään virtuaalimatkalle tänne katsomaan konetta, jonka myös toivoisin tulevan siirretyksi vähän näkyvämmälle paikalle  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä Sepolle ja Jounille.

Siitä pääsi helposti lähtemään virtuaalimatkalle tänne katsomaan konetta, jonka myös toivoisin tulevan siirretyksi vähän näkyvämmälle paikalle  :)

Tähän kun vielä saataisiin live kuvaa jostain satelliitista se vasta olisikin jotain, taitaa vaan vielä olla tavallisen kansan ulottumattomissa. Uskoisin et sellaista sotilaskäytössä jo onkin, ainakin elokuvissa ja sarjoissa.

Noh, taas vähän OT. Seurataan nyt sitä koneiden siirtoa, toivottavasti siellä on FSN;n toimittajat ja kuvausryhmä paikalla. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin päivitetyn uutisen mukaan uusi yritys alkaa torstaina kello 18.

Eilenhän oli vasta keskiviikko.

Muistelin sitä HS:n ekaa uutista, jonka mukaan siirto piti tapahtua seuraavana iltana eli keskiviikkona. My mistake. :-[

 

Tänään eiliseen verrattuna nosturiauto oli häipynyt, nostokehikoita ei oltu muutettu, moottoreiden ilmanottoaukot ym. oli teipattu umpeen ja koneet olivat hieman lähempänä aitaa.

Näinköhän lähtevät tänäänkään?

Koneet seisoivat vielä klo 19.40 eikä ketään paikalla. Tuskin tänään enään yrittävät.

Katselin tuota Learin alla olevaa putkikehikkoa. Toivottavasti kestää koneen painon ja että joku rakennesuunnittelija on laskenut kestävyyden.

Omaani 1600 kg:n autoa en tuollaisen kehikon varaan uskoisi, kun olen hiukan pessimisti luonteeltani. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan Klaus, huonekaluputken näköinen, eli alle kantilleen 100mm latta, voisi tehdä ihmeitä, tosin tukevampaa saa melko edullisesti, esim tuo nostokehikko näyttäis olevan aivan eri tavaraa, nostavat tuollaisilla yli 10.000 kiloisia veneitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan Klaus, huonekaluputken näköinen, eli alle kantilleen 100mm latta, voisi tehdä ihmeitä, tosin tukevampaa saa melko edullisesti, esim tuo nostokehikko näyttäis olevan aivan eri tavaraa, nostavat tuollaisilla yli 10.000 kiloisia veneitä

Luin jostain ensimmäisessä nostoyrityksessä paikalla olleen erään "oppilaan" kommentin, että "Nosto yrityksessä ei vääntynyt rekanlava vaan lentokoneen alle rakennettu kehikko, josta kone oli tarkoitus nostaa."

 

OT: Tuleeko veneitä nostettaessa nostokehikkoon samanlaisia pistekuormituksia kuin Learin paino telineiden kohdille nyt aiheuttavat?

Löysin netistä vain kuvia (esim näin) veneen nostamisesta liinoilla veneen rungon alta, joten nostokehikko oli veneen yläpuolella pitäen liinat erillään veneen yläosasta. Tällöin nostokehikkoon kohdistuu eninmäkseen sivuttaisia puristusvoimia ja vetovoimat kohdistuvat nosturin nostokoukkuun.

Näin maakrapuna otaksun.

 

Hämärässä otettu kuva osasta kehikkoa. Nokkateline vasemmalla sidottu oranssilla liinalla paikalleen kehikkoon.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... ovatko nuo siirrettäväksi aioitut konehet rikki? Eikös niitä voisi rullata omilla moottoreilla tuon matkan?  8)

 

Hirvee meteli moisesta pikkujutusta.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vissin tuo tieliikennelakikin asettelee jonkinlaisia kriteereitä laitteille, joilla yleisillä teillä huristellaan. Ja sitten on vielä oikeat ongelmat lisäksi...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan joskun 80-90 -lukujen taitteesta sellaisen tapauksen, että Kimmo Autio rullasi OH-BBA:n Ilmailumuseolle Finnairin tekniikan portin kautta. Mutta se oli silloin se.

 

Kuten tuolla edellisellä sivulla mainitsin, liikennemerkkien kaataminen olisi ollut huomattavasti kalliimpi urakka kuin tämä nostelu - niiden liikennemerkkienkään ohitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan joskun 80-90 -lukujen taitteesta sellaisen tapauksen, että Kimmo Autio rullasi OH-BBA:n Ilmailumuseolle Finnairin tekniikan portin kautta. Mutta se oli silloin se.

 

Kuten tuolla edellisellä sivulla mainitsin, liikennemerkkien kaataminen olisi ollut huomattavasti kalliimpi urakka kuin tämä nostelu - niiden liikennemerkkienkään ohitse.

Laskin keskiviikkona, montako liikennemerkkiä pitäisi suurinpiirtein kaataako. matkalla?

Tulokseksi sain n. 25.

Pahin paikka mielestäni on Junkersintien, Ilmakehän ja Pyhtäänkorventien risteys. Siinä on korokkeiden lisäksi myös liikennevalotolppia hankaloittamassa tilannetta.

 

Suurinpaan osaan liikennemerkkeihin oli laitettu uusi jatkopätkä putken juureen irroituksen helpottamiseksi.

Ilmeisesti merkit on kuitenkin tarkoitus irroittaa sen ajaksi kun koneet menevät ohitse, menivät sitten rekan kyydissä tai omilla pyörillään.

[ attachment removed / expired ]

 

Nostotarpeen on ilmeisesti aiheuttanut on EFHK:n aita.

Ei ole n. 11 m leveää porttia, vaan aitaa pitäisi purkaa ja tasottaa maata, jotta päästäisiin nykyisestä kohdasta Tullimiehentielle.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuolla edellisellä sivulla mainitsin, liikennemerkkien kaataminen olisi ollut huomattavasti kalliimpi urakka kuin tämä nostelu - niiden liikennemerkkienkään ohitse.

 

Ei se itse liikennemerkkien kaataminen mitään maksa. Ne amiksen oppilaat tekisivät helposti työn "opinnäytteenä" ;D Sitäpaitsi ne joutuu todennäköisesti kaatamaan varmaan joka tapauksessa myös lavetilla, koska tuskin niitä koneita monen metrin korokkeille siinä lavetilla laitetaan. Aikoinaan, kun meidän Cardinal kuljetettiin lavetilla Nivalan varalaskupaikalta Pyhäsalmeen lavetilla, jouduimme ajelemaan edessä ja kaatelemaan liikennemerkit kumoon ja aina kuljetuksen ohitettua meidät nostelimme ne takaisin reikiinsä. Ja Cardinalin siivet on kuitenkin pikkuisen (ei toki paljon) korkeammalla kärkivälin ollessa suunnilleen sama, kuin Learissa. Senecan kaksi lisämetriä kärkivälissä ja vielä matalammalla sijaitsevat siivet ei myöskään helpota hommaa. Senecan kanssa ongelmaksi saattavat tiukassa paikassa muodostua teiden yli menevät "opastepuomit", kun Leari menee vähän helpommin välistä... Sitten on vielä liikennevaloja jne, joiden kaataminen ei varmaan ole helppoa? Lavetille se kone voidaan myös laittaa nosturilla viistoon, jolloin kärkiväli kapenee tarvittaessa metrikaupalla.

 

Veikkaan, että lavetti on ylipäätään kyytinä kaikkein halvin ratkaisu ja että suurimmat ongelmat tuossa tulee lupa-asioiden lisäksi mm. juuri edellä mainitusta aitojen ulkopuolelle pääsemisestä. Tod. näk. ne koneet joka tapauksessa jouduttaisiin nostamaan aidan yli, niin miksi ei sitten samalla lavetille. Lavetti kyytinä on varmaan jopa halvempi, kuin se Learin rullaus, jos se olisi edes mahdollista. Eikä tietä varmaan tarvitse sulkea muulta liikenteeltä, kun ei ole Learin föönit puhaltamassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klaus olet oikeassa, tarkoitin juuri tuota koneen alla olevaa kehikkoa, sen rakenne epäilytti.Veneen nostossa tuollaista ei käytetä, oli vain tuossa yhdessä kuvassa auton mukana tuoma kehikko jota oletan tässäkin tapauksessa käytettävän.

Siihen yläpuolella käytettävään kehikkoonhan kohdistuu sekä koko nosto että mahdolliset sivusta tulevat puristavat voimat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka kevät ja syksy olemme kuljettaneet karvalakkimenetelmällä Maulea Tikkakoskella Luonetjärven ja kentän välillä. Kone on nostettu auton lavalle hieman vinoon, jolloin tarvitaan hiukan vähemmän leveyttä. Liikennemerkkejä ei ole tavinnut kaataa, mutta "reunoja raapien on mennyt". Tosin Maulen kärkiväli on "vain" n. 10m.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka kevät ja syksy olemme kuljettaneet karvalakkimenetelmällä Maulea Tikkakoskella Luonetjärven ja kentän välillä. Kone on nostettu auton lavalle hieman vinoon, jolloin tarvitaan hiukan vähemmän leveyttä. Liikennemerkkejä ei ole tavinnut kaataa, mutta "reunoja raapien on mennyt". Tosin Maulen kärkiväli on "vain" n. 10m.

 

Liikennemerkkejä ei tarvinne teidän tapauksessa kaataa, koska auton lavan korkeus näyttää olevan korkeampi ja ylätasoinen kone on vieläpä kellukkeilla. Siivet on siis varmaan ainakin vähintään sen kaksi metriä korkeammalla, kuin vaikkapa tuon Learin siivet tulisivat olemaan...

 

Cardinalia kun kuljetettiin, käytössä oli varsin matala "kaivurilavetti". Konetta ei voitu myöskään kääntää viistoon, joten lähes jokainen merkki piti kaataa sen vajaan 60km matkalta :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennemerkkejä ei tarvinne teidän tapauksessa kaataa, koska auton lavan korkeus näyttää olevan korkeampi ja ylätasoinen kone on vieläpä kellukkeilla. Siivet on siis varmaan ainakin vähintään sen kaksi metriä korkeammalla, kuin vaikkapa tuon Learin siivet tulisivat olemaan...

 

Aivan. Meillekin tuli pieni yllätys tuon MIL:n kanssa. Eipä mahtunutkaan kuin ennen. M6:n kärkiväli kun on metrin verran enemmän kuin M-5:n ja puut kasvavat joka vuosi. Toki Vantaan tapauksessa kalusto on raskaampaakin. Loppumatkassa kentän portilla piti kone nostaa ja kääntää suoraan, että mahtui tolppien välistä. Kuljetusta helpotti sekin, että sma kuski on tehnyt sen jo useamman kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama lisätäsmennys: kehikon on suunnitellut ihan alan ammattireiska. Painopiste oli kuitenkin hieman eri kuin odotettu ja liian nopeasti nostettaessa pääsi kehikko vääntymään. Liikennemerkkejä ei aiotulla reitillä olisi tarvinnut kaataa, mutta liikennevalopylväs koettiin ongelmana. Samoin muutama keskikoroke.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cardinalia kun kuljetettiin, käytössä oli varsin matala "kaivurilavetti". Konetta ei voitu myöskään kääntää viistoon, joten lähes jokainen merkki piti kaataa sen vajaan 60km matkalta :P

 

Kauanko "siirtolento" kesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään perjantaina puolen päivän aikaan tilanne erittäin rauhallinen ja ennallaan. Ajoin reitin läpi ja ihan takuuvarmasti liikennemerkkejä on poistettava ja ainakin yksi liikennevalopylväs. Eikä se ole ongelma, aikanaan poistettiin vähän väliä sompasaaren satamaan tulevien erikoiskuljetusten tieltä liikennevalotolppia useammastakin risteyksestä. Mahdollisesti joku valaisin pylväskin on tiellä? Olikos noiden kärkivälit ne Hesarin mukaiset eli Jetin11 ja Senecan13 metriä?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos noiden kärkivälit ne Hesarin mukaiset eli Jetin11 ja Senecan13 metriä?

Useasta paikasta netistä poimittuna:

 

Learjet 24 D - Wing span 10.85 m (35 ft 7in)

PA-34-200 Seneca - Wing span 11.85m (38ft 11in)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin reitin läpi ja ihan takuuvarmasti liikennemerkkejä on poistettava ja ainakin yksi liikennevalopylväs. Eikä se ole ongelma, aikanaan poistettiin vähän väliä sompasaaren satamaan tulevien erikoiskuljetusten tieltä liikennevalotolppia useammastakin risteyksestä. Mahdollisesti joku valaisin pylväskin on tiellä?

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vaiheessa nauroin ääneen, josta syystä vieressäni autoa ajava, toinen siirron suunnitteluun osallistunut lentokoneinsinööri kysyi mikä oli syy reaktiooni. Hänen kommenttinsa oli sama kuin mikä tuli minullekin mieleen: Mistäs tiedät kumpaa reittiä oli tarkoitukseen ajateltu käyttää. Niitä oli nimittäin kaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mistäs tiedät kumpaa reittiä oli tarkoitukseen ajateltu käyttää. Niitä oli nimittäin kaksi.

 

 

Niin,siinäpä se minä en sitä tiennyt ja tuskin moni muukaan, tän ketjun alussa oli se ajamani reitti. Toista en ole huomannut missään. Entäs se Rälssintien pätkä kovin ovat valopylväät ja puurivi toisella puolen katua lähellä toisiaan, ehkä pienellä pujottelulla voisi mennäkin jos on taitava rattimies. ::) Sinne pätkälle ei mennä kuin yhtä reittiä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään