Marko Tolvanen

Lentokoneiden kuljetus aiheuttaa liikennejärjestelyjä Vantaalla (HS)

129 viestiä aiheessa

Koneita ei ollut tarkoitus viedä Rälssitietä pitkin.

 

Pääseehän tuonne koululle tuolta Aerolankin suunnalta, mutta sieltä ei ainakaan minun aikanani avautunut isoja ovia sisätiloihin... Mihinköhän koulu aikoo koneet sijaoittaa, vai onko niille tehty joku lisärakennus?

 

Menee ot:ksi, mutta laitan silti:

[ attachment removed / expired ]

Näin liikkui eräs hävittäjälentokone lavettikyydillä muutama vuosi sitten.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klaus olet oikeassa, tarkoitin juuri tuota koneen alla olevaa kehikkoa, sen rakenne epäilytti.Veneen nostossa tuollaista ei käytetä, oli vain tuossa yhdessä kuvassa auton mukana tuoma kehikko jota oletan tässäkin tapauksessa käytettävän.

Siihen yläpuolella käytettävään kehikkoonhan kohdistuu sekä koko nosto että mahdolliset sivusta tulevat puristavat voimat.

 

Ei siihen koko nosto kohdistu. Se kehikko on olemassa vain sen takia, etteivät liinat purista veneen kylkiä kasaan. Liinat menevät kehikosta läpi ja noston rasitukset tulevat suoraan nosturin koukkuun. Toki siihen kehikkoon tulee sivultapäin puristavaa voimaa, mutta se ei ole mitenkään mahdottoman suurta verrattuna veneen massaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koiranleuka iskee: Viedään ehjänä perille ja oppilaat purkavat ne sitten "Aerolassa" palasiksi  :-[;);D

 

Ja eiköhän myös kokoa taas uudelleen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siihen koko nosto kohdistu. Se kehikko on olemassa vain sen takia, etteivät liinat purista veneen kylkiä kasaan. Liinat menevät kehikosta läpi ja noston rasitukset tulevat suoraan nosturin koukkuun. Toki siihen kehikkoon tulee sivultapäin puristavaa voimaa, mutta se ei ole mitenkään mahdottoman suurta verrattuna veneen massaan.

 

No sitten olemme nähnneet kahta eri tyyppiä olevaa nostokehikkoa, yleisesti täällä eteläsuomessa käytettävä roikottaa kyllä nostoliinoja kulmistaan ja omistaa sitten oman ketinkiyhdistelmän joka siihen nosturin koukkuun kiinnitetään.

En sano etteikö kuvailemaasi malliakin olisi, varmaankin koska sellaisen olet nähnnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purkaisisivat ne siellä platalla  :thmbup:

 

Kyllä lekomekaanikko joutuu töissään ahertamaan tuiskussa ja sateessa. Vai hemmotellaankos alusta alkaen, väärin perustein.

 

Tuotiinhan sieltä koulusta tuo Debonaattorikin pahvilaatikoissa Malmille kasattavaksi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten olemme nähnneet kahta eri tyyppiä olevaa nostokehikkoa, yleisesti täällä eteläsuomessa käytettävä roikottaa kyllä nostoliinoja kulmistaan ja omistaa sitten oman ketinkiyhdistelmän joka siihen nosturin koukkuun kiinnitetään.

En sano etteikö kuvailemaasi malliakin olisi, varmaankin koska sellaisen olet nähnnyt.

 

Joo, olen sen mallin omin silmin nähnyt.

 

Toisaalta myöskään kehikko jonka kuvailit ei kannata koko veneen painoa. Nurkissa liinat ovat kiinni pulteissa jotka menevät kehikon läpi ja yläpuolen kettingit ovat kiinni samoissa pulteissa. Joten poikkipuut eivät joudu kannattelemaan veneen painoa vaan ainoastaan tukemaan sivuttaisvoimia. Samoin kuin minun kuvailemani tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no nyt löytyi jo kolmas versio, eli nämä kasattavat joissa ei ole läpipultteja, niitähän tarkoitin, paino tulee silloin juurikin kehikolle, eli liinat kiinni kehikon kulmiin ja ketinkisysteemi sitten taas kehikossa.

Hyviä ilmeisesti kaikki koska näitä käytetään. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koiranleuka iskee: Viedään ehjänä perille ja oppilaat purkavat ne sitten "Aerolassa" palasiksi  :-[;);D

 

Elä iske,koiranleuka, sotkemalla kunnianarvoisaa Aerolaa tuohon laitokseen, vaikka se naapurissa onkin ;)

 

Taitavat nuo nykyiset vaatimukset kyllä tosiaan asettaa jonkinnäköisiä rajoituksia huoltotoimissa käytettäville tiloillekin.

 

Eiköös tosta ois helpoin reitti ajaa Tullimiehentietä, Junkersintietä, Kiitoradantietä ja sitten Tikkurilantietä (vai muuttuko sen nimi jossain vaiheessa)?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua vaan ihmetyttää mitä ihmeen köyhäilyä on ettei lekoasentajia kouluttavalla organisaatiolla ole tiloja lentokentällä, ettei tarvitse koneita kaduilla kuskailla - joa Vantaalla ei ole tilaa, niin Helsingissäkin olisi lentokenttä, jonne voisi opetushallin pystyttää  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksena Arille. Sitä pitää kysyä Kim Saloselta ja Erkki Pitkäseltä. Nämä kaksi suomalaisen ilmailun "edistäjää" tyrmäsivät  aikanaan hankkeen. Helsingin lentokentällä oli jo valmiina lentokonekorjaamo, jota oltiin muuttamassa koulutuskorjaamoksi. Oli jo valmiiksi JAR-145 lupakin. "Ei ole tarvetta", kohisivat nämä. Olivat veijarit hyvin itseriittoisia, vaikkeivät ilmailusta paljoa ymmärtäneetkään.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purkaisisivat ne siellä platalla  :thmbup:

 

Kyllä lekomekaanikko joutuu töissään ahertamaan tuiskussa ja sateessa. Vai hemmotellaankos alusta alkaen, väärin perustein.

 

Tuotiinhan sieltä koulusta tuo Debonaattorikin pahvilaatikoissa Malmille kasattavaksi.  ;)

 

Luulis että aikuisiän saavuttaneet ja intinkin käyneet opiskelijat tuntisivat kiinnostusta muuhunkin kuin lorvimiseen ja alan normitehtäviltä piileskelyyn, varsinkin ilmailupuolella. Mutta käytännössä ehkä ei kuitenkaan. Sivullisella nousi verenpaine ja sulta Jaska olis taatusti revenny pelihousut sitä toimintaa katsoessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama lisätäsmennys: kehikon on suunnitellut ihan alan ammattireiska. Painopiste oli kuitenkin hieman eri kuin odotettu ja liian nopeasti nostettaessa pääsi kehikko vääntymään. Liikennemerkkejä ei aiotulla reitillä olisi tarvinnut kaataa, mutta liikennevalopylväs koettiin ongelmana. Samoin muutama keskikoroke.

 

Minkähän alan ammattireiska kyseisen kehikon on suunnitellut? Kuvissa näkynyt häkkyrä ei kyllä näytä mitenkään lujuusoppineen ihmisen suunnitelemalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähän alan ammattireiska kyseisen kehikon on suunnitellut? Kuvissa näkynyt häkkyrä ei kyllä näytä mitenkään lujuusoppineen ihmisen suunnitelemalta.

 

 

Okei. Mikä kohta siinä on mitoitettu väärin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua vaan ihmetyttää mitä ihmeen köyhäilyä on ettei lekoasentajia kouluttavalla organisaatiolla ole tiloja lentokentällä, ettei tarvitse koneita kaduilla kuskailla - joa Vantaalla ei ole tilaa, niin Helsingissäkin olisi lentokenttä, jonne voisi opetushallin pystyttää  :thmbup:

 

Taitaa vaan jostain kumman syystä olla sen Helsingin lentokentän laidat rakennuskiellossa, että uusi opetushallikin tarvitsisi vähintäänkin poikkeusluvan.  >:(

 

Se on kyllä totta, että purettavat ja koottavat lentokoneet olisi helppo tuoda sinne lentämällä, jos ne ovat lentokelpoisia.

Mutta se yksi Vantaalla makaava DC-3 ei taida enää olla  :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Satuinpas eilen sattumalta paikalle kun olin motskaria ulkoiluttamassa. Siellä Ruskeasannan puolen rahtiterminaalien välissä olivat lavettien kanssa hääräämässä kun suhautin ohi. Totesin, että "men at work" enkä viitsinyt jäädä pällistelemään. Mahtoikohan onnistua tällä kertaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Mikä kohta siinä on mitoitettu väärin?

 

 

Hieman pohdintaa... taustalla oman ja kerhokavereiden veneiden nostojen seuraaminen viime 20 vuoden ajalta.

Nostossa riippuvan kuorman painopiste hakeutuu suoraan nostokoukun alle. Toisaalta kuorman pitää pysyä vaakasuorassa, muuten syntyy erilaisia hankaluuksia erityisesti kun kuorma lasketaan takaisin alas alustalle. Etu- ja takanostoliinan kiinnitykset pitäisi siis saada yhtä kauas kuorman painopisteestä.  Harrin kuvassa näkyy että etummainen poikkirauta oli alussa kovasti liian edessä, jolloin nostossa koneen nokka nousi liikaa. Sepon kuvassa sitä on siirretty selvästi taaksepäin mutta ei välttämättä riittävästi. Learjetissähän kaikki miehistö ja matkustajat tulevat painopisteen etupuolelle, joten tyhjä kone on takapainoinen eli oletettavasti tyhjän koneen painopiste on hyvinkin lähellä päälaskutelinettä.

Venehommissa nostoliinojen säätö pitkittäissuunnassa onnistuu yleensä helposti (ellei masto ole tiellä). Siinä on havaittu että nostokoukun paikan löytäminen pitkittäissuunnassa on yllättävän tarkkaa touhua. Kovin monen cm:n virhettä ei tarvita niin etu- tai takakeno alkaa jo hankaloittamaan maahan laskua. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuinpas eilen sattumalta paikalle kun olin motskaria ulkoiluttamassa. Siellä Ruskeasannan puolen rahtiterminaalien välissä olivat lavettien kanssa hääräämässä kun suhautin ohi. Totesin, että "men at work" enkä viitsinyt jäädä pällistelemään. Mahtoikohan onnistua tällä kertaa?

Oli eilen illalla vielä n. 21.00 aikoihin paikoillaan.  Learin sivulle oli tuotu huomiota herättävän näköinen, keltainen lavetti. 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Outoa juttu, että näitä jatkoputkellisia  liikennemerkkejä (helppoja irroittaa ja laittaa takaisin) on VAIN ensimmäisessä viestissä mainitun reitin varrella. Ei muualla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niiden pultitkin ovat aivan uusien näköisiä. ::) On kaupungin miehet nähneet vaivaa sitä varten.

 

Nostossa riippuvan kuorman painopiste hakeutuu suoraan nostokoukun alle. Toisaalta kuorman pitää pysyä vaakasuorassa, muuten syntyy erilaisia hankaluuksia erityisesti kun kuorma lasketaan takaisin alas alustalle. Etu- ja takanostoliinan kiinnitykset pitäisi siis saada yhtä kauas kuorman painopisteestä. ......on havaittu että nostokoukun paikan löytäminen pitkittäissuunnassa on yllättävän tarkkaa touhua. Kovin monen cm:n virhettä ei tarvita niin etu- tai takakeno alkaa jo hankaloittamaan maahan laskua. 

 

Mitäs jos käytettäisiin metrimitan tilalla vaakaa kertomaan, mihin kohtaan nostopisteet tulee sijoitaa?

 

Punnitaan koneen+kehikon kokonaispaino ja jaetaan neljällä( nostopisteiden lukumäärä).

Siirretään nostopisteiden paikkaa niin, että kaikkiin nostopisteisiin tulee tuo laskettu paino. Sitten nostoliinat yhtäpitkiksi, niin  ei pääse kone kallistumaan nostettaessa ja kerosiini loiskumaan tankeissa (muuttamaan painopistettä).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulis että aikuisiän saavuttaneet ja intinkin käyneet opiskelijat tuntisivat kiinnostusta muuhunkin kuin lorvimiseen ja alan normitehtäviltä piileskelyyn, varsinkin ilmailupuolella. Mutta käytännössä ehkä ei kuitenkaan. Sivullisella nousi verenpaine ja sulta Jaska olis taatusti revenny pelihousut sitä toimintaa katsoessa.

 

Kun menevät ammattiinsa, saattavat hämmästyä "perusjätkän/mimmin" työhalukkuutta ja auttamis-asennetta. :o

 

Yleensä noita mekaanikkoja ja pilotteja pitää jarrutella, liian työnteon johdosta. Käskeehän viranomainenkin pitämään, ruutupaperilla, kirjanpitoa työajoista ja lepoajoista. ::)

 

Kyllä Malmilla ja Vantaalla ollaan totuttu näkemään enempi noita "liikaa töitä tekeviä", kuin noita lorvijoita.

Nuo lorvijat kun karsiintuvat helposti ja päätyvät työkkäriin.  :thmbdn:

 

Kävin pikasesti kurkkaamassa ja katosin muualle  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin pikasesti kurkkaamassa ja katosin muualle  >:(

 

Totaalisesti ohi aiheen mutta kun en hoksannut - missä sinä ja Jouni nyt olette käyneet kurkkimassa niitä lorvijoita, siellä rahti kakkosen platalla vai ammattioppilaitoksessa? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totaalisesti ohi aiheen mutta kun en hoksannut - missä sinä ja Jouni nyt olette käyneet kurkkimassa niitä lorvijoita, siellä rahti kakkosen platalla vai ammattioppilaitoksessa? ???

 

Kimmo.  ;)

 

Me vanhemmat Tontut huomaamme kaikenlaista  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Learin sivulle oli tuotu huomiota herättävän näköinen, keltainen lavetti. 

 

Onko nyt käyttöön B-suunnitelma... Kone lavetille, ja lavetti nostetaan autoon. Mitäköhän tuon Learin tyhjäpaino on?

 

Elä iske,koiranleuka, sotkemalla kunnianarvoisaa Aerolaa tuohon laitokseen, vaikka se naapurissa onkin ;)

 

Jep, Aerolalla ei ole mitään tekemistä koulun kanssa, vaikka sitä kyllä tuli kerran jos toisenkin tuijoteltua ikkunasta...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nyt käyttöön B-suunnitelma... Kone lavetille, ja lavetti nostetaan autoon. Mitäköhän tuon Learin tyhjäpaino on?

 

Jep, Aerolalla ei ole mitään tekemistä koulun kanssa, vaikka sitä kyllä tuli kerran jos toisenkin tuijoteltua ikkunasta...

Juha

 

Käviskös nimeksi " Lentolaakso"?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviskös nimeksi " Lentolaakso"?  ;)

 

Ehkä kävisikin ;) Mutta Aerola on siis tuo asuinalue siinä koulun vieressä. Käsittääkseni talot olivat (ovat?) Finnairin työsuhdeasuntoja. Siitä nimi Aerola.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään