Marko Tolvanen

Lentokoneiden kuljetus aiheuttaa liikennejärjestelyjä Vantaalla (HS)

129 viestiä aiheessa

Jos lentokone siirretään lavetille ja nostetaan joka nurkasta samanpituisin liinoin, minne painopiste sijoittuu, vai onko sillä mitään merkitystä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Senecan pituus on 8.69 metriä ja se viedään tietysti poikittain perille.

 

Mikä pakko sitä on viedä poikittain? Paljon helpommin varmaan menisi sellaisella yksinkertaisella Zorron miekan sivalluksen mallisella siksakkitönäisyllä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä pakko sitä on viedä poikittain? Paljon helpommin varmaan menisi sellaisella yksinkertaisella Zorron miekan sivalluksen mallisella siksakkitönäisyllä  ::)

 

Minä olen ymmärtänyt, että nämä herrat ovat floretti-koulukunnan kannattajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentokone siirretään lavetille ja nostetaan joka nurkasta samanpituisin liinoin, minne painopiste sijoittuu, vai onko sillä mitään merkitystä ?

Painopisteen paikka riippuu siitä, mihin kohtaan lavettia kone sijoitetaan. Painopisteen paikka vaikuttaa siihen, kuinka yhdistelmä kallistuu kun se on irti maasta.

 

Taakka pysyy nostossa vaakasuorassa, silloin kun koneen + lavetin painopiste on lavetin tason keskipisteen kautta kulkevan pystyviivan kohdalla. Saman pystyviivan kohdalle osuu nimittäin myös nostokoukku, kun liinojen geometria on kuten yllä.

 

Lavetin oma painopiste on varmaankin riittävän lähellä sen keskipistettä, joten tehtäväksi jää koneen sijoittaminen siten että koneen painopiste on lavetin keskipisteen päällä.

 

Ylläolevan voisi varmasti kirjoittaa selkeämminkin, mutta tähän aikaan päivästä siinä on jo haastetta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, juu... täytyypä kertoa kavereille, nämä seikat tulevat varmaan ihan yllätyksenä heille.

 

Mikähän Jouniinkin on iskenyt? Ilmeisesti sama kuin moneen muuhunkin. Heti kun tiedetään jotain asiasta josta foorumilla spekuloidaan ja huomataan että muut eivät tiedä niin ruvetaan heittelemään puolikettumaisia kommentteja ja pieniä vihjailuja. Samalla tietysti muistetaan sanoa että täällä ei kannata jutella kun ette tiedä kaikkea mut minäpä tiedän, sitten annetaan tiedonmuru ja taas jäädään odottelemaan, että mitähän sieltä seuraavaksi.

 

Ja sitten vielä kommentti tuohon nostamiseen. Jos tämä ei ollut heille yllätys, niin miksi ihmeessä ne lentokoneet ovat edelleen kentällä eivätkä jo siellä missä pitäisi? Ja jos sanottavasi on vain että ammattilaiset asialla ja ei ole niin helppoa niin ei tartte kommentoida. Jos kyseessä ovatkin oikeat ammattilaiset niin pilaat vain heidän maineensa. Jos tuossa oikeasti on joku niin mahdottoman vaikea asia että edes ammattilaiset eivät onnistuneet ensimmäisellä yrityksellä niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan kysynyt koulun tai siirtotyöstä vastaavien aikataulusta, meillä taitaa olla asialla kaikein suurempi kiire.

Se, että jos nokka on nostettaessa muutamia senttejä alempana, painopisteen vuoksi, mitä sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan kysynyt koulun tai siirtotyöstä vastaavien aikataulusta, meillä taitaa olla asialla kaikein suurempi kiire.

 

On varmaan kysynyt ja joku varmaan tietääkin. Ne jotka ilmeisesti tietää eivät muutakuin vihjaile.

Voisin kuitenkin veikata, että alkuperäinen aikataulu on jo mennyt koska luvat oli siirtoon mutta koneet ei sitten siirtyneetkään.

 

Se, että jos nokka on nostettaessa muutamia senttejä alempana, painopisteen vuoksi, mitä sitten.

 

Näköjään nosto epäonnistuu ja nostokehikko vaurioituu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän Jouniinkin on iskenyt? Ilmeisesti sama kuin moneen muuhunkin. Heti kun tiedetään jotain asiasta josta foorumilla spekuloidaan ja huomataan että muut eivät tiedä niin ruvetaan heittelemään puolikettumaisia kommentteja ja pieniä vihjailuja. Samalla tietysti muistetaan sanoa että täällä ei kannata jutella kun ette tiedä kaikkea mut minäpä tiedän, sitten annetaan tiedonmuru ja taas jäädään odottelemaan, että mitähän sieltä seuraavaksi.

 

Ja sitten vielä kommentti tuohon nostamiseen. Jos tämä ei ollut heille yllätys, niin miksi ihmeessä ne lentokoneet ovat edelleen kentällä eivätkä jo siellä missä pitäisi? Ja jos sanottavasi on vain että ammattilaiset asialla ja ei ole niin helppoa niin ei tartte kommentoida. Jos kyseessä ovatkin oikeat ammattilaiset niin pilaat vain heidän maineensa. Jos tuossa oikeasti on joku niin mahdottoman vaikea asia että edes ammattilaiset eivät onnistuneet ensimmäisellä yrityksellä niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla.

 

No ehdin kyllä miettiä, että kyllä se siltä voi näyttääkin, enkä ole siitä kovin mielissäni. Syy voi olla siinä, että sain omakin tieto laajeni tipoittain, kun tajusin vaan kysyä yksityiskohtia. Tämän enempää en asiasta tiedä minkä olen kirjoittanut, enkä aio ottaa enempää selvää asiasta.

 

Luultavasti takana oli jonkinasteista närkästystä siitä, että ei näitä siirtoja ihan noin kevyesti suunnitella ja siksi tyydyin vihjaamaan muutamasta seikasta. Toinen oli se, että koneita ei tarvitse viedä tietä pitkin ja toinen se, että niitä ei tarvitse viedä nokka edellä, vaikka kaikilla useimmilla tuntui olevan fiksaatio siihen että näihän se juuri pitää hoitaa. Niiden vihjausten syvempi viesti oli siinä, että älkää nyt kauheasti spekuloiko asialla, jos olette noin pahasti omien ennakko-oletustenne vankeina. Mutta toisaalta, ei se ole minun asiani huolehtia siitäkään.

 

Pääsin seuraamaan sattumalta siirron valmisteluja ja tunnen henkilöt, olin siksi kiinnostunut asiasta. Mietin jo alussa kommentoida kehikkoa huteraksi, mutta totesin isseksein että jätänpä kommentoimatta, koska en tiedä miksi se oli sellainen (en myöskään siinä vaiheessa tiennyt kuka sen oli suunnitellut). Kun ei tiedä vaatimuksia ja yksityiskohtia, on minusta turha mennä arvioimaan asiaa. Sen verran olen oppinut näistä suunnitelmista, että ensin kannattaa hetken aikaa katsella itse konstruktiota ja miettiä miksi jokin kohta on ratkaistu tietyllä tavalla. Aika monesti olen saanut mainioita ahaa-elämyksiä näistä asioista, kun suunnittelija on antanut vähän siimaa ja jäänyt hymyillen seuraamaan miten kauan kestää ennenkuin äkkään juonen.

 

Nosto meni pieleen, mutta sellaista sattuu, eikä se ole aina pelkästään suunnittelijasta kiinni.

 

Luultavasti olisi kannattanut minunkin jättää tämä ketju lukematta, ettei olisi tullut kiusausta kommentoida asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Lear on nyt Tullimiehentien tukkeena...

 

Edit: Ja karavaani kulkee, Leari selvässä johdossa ensimmäiseen kaarteeseen tultaessa..!  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emännän liikkeestä tuolta kauppakeskus Jumbosta soitettiin, että lentokone on tehnyt hätälaskun jonnekin Jumbon lähelle ;)

 

OT: meanwhile in Tuusula, rajan kopteri pörrää käytännöllisesti katsoen tuossa mun takapihalla ja poliiseja juoksentelee metsissä. Joku etsintäoperaatio meneillään, tietääkö kukaan?

 

Edit: nyt ne ei enää pörrää takapihalla vaan pihalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: meanwhile in Tuusula, rajan kopteri pörrää käytännöllisesti katsoen tuossa mun takapihalla ja poliiseja juoksentelee metsissä. Joku etsintäoperaatio meneillään, tietääkö kukaan?

 

Edit: nyt ne ei enää pörrää takapihalla vaan pihalla.

 

Jos tuohon joku tietää vastauksen, pistäköön sen nyt vielä tähän, mutta sitä offtopic-rumbaa (poistelin juuri pitkän liudan viestejä) ei enää tähän ketjuun kiitos ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletettavasti harakat saatiin perille kunnialla?

Seneca "laskeutui" Varian oven eteen 23.12.08 n. klo 0.25 ja

Learjet  n. 4 h myöhemmin samalle paikalle.

Lähes koko matkan Learjet johti joukkoa nokka edellä ja Seneca seurasi oikea kylki edellä. Viimeisessä mukassa ennen pihaan kääntymistä Learjet vetäytyi Itellaan pihaan hengähtämään ja Seneca vaihtoi vasemman kyljen eteen. Näin Seneca pääsi kiitämään poikittain pitkin Rälssitietä oksien raapiessa nokkaa ja sitten kaarrettiinkin Varian pihaan laskuun ensimmäisenä.

Seuraavaksi oli Learjetin lentään yli aidan, mutta Varian pehmeä maa aiheutti hieman päänvaivaa nosturille ja sen paikka jouduttiin vaihtamaan aidan toiselle puolelle.

Learjet palasi aidan yli lennettyään takaisin  toisen rekan kyytiin vaihteeksi nyt pyrstö menosuuntaan.  Ilmankos aikaeroa 4 h syntyi, kun piti mennä perä edellä rekan kyydissä. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tähän aiheeseen liittyen. Malmin halliin on ilmaantunut OH-BDB, joka aikaisemmin toimi vastaavanlaisessa tehtävässä Tikkurilan Ammattioppilaitoksessa, joka taitaa siis nyt olla tämä Varia. Konehan oli aikaisemmin Aeron / Finnairin Ilmailuopiston käytössä ja on yksi kolmesta Suomen rekisterissä olleesta Deponairista.

Yksi lentelee vielä (OH-BDA) ja yksi myytiin aikanaan ulkoisille maille. Mahtaneeko Bravo saada ilmaa siipiensä alle?

Lyhyet taustatiedot koneista alla.

 

BDA Beechcraft 35-B33 Debonair, rekisterinumero 295, CD-789 / 1964, rekisteröity R100864, Aero Oy, Helsinki,

Op Aeron Ilmailuopisto, Helsinki

 

BDB Beechcraft 35-C33 Debonair, rekisterinumero 402, CD-1111 / 1967, rekisteröity R061067, Aero Oy, Helsinki,

Op Aeron Ilmailuopisto, Helsinki, poistettu 301189 as wfu.

 

BDC Beechcraft 35-C33A Debonair, rekisterinumero 407, CE-176 /????, rekisteröity 040568 VW-Auto Oy, Helsinki,

Op Rakennusliike A Heikkinen, Helsinki, poistettu 071172 myytynä Länsi-Saksaan, D-EAFY.

 

Mahtaisiko jollakulla olla OH-BDB:stä kuvia tuolta ajalta koneen ollessa koulutusvälineenä nimenomaan tässä maakäytössä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tähän aiheeseen liittyen. Malmin halliin on ilmaantunut OH-BDB, joka aikaisemmin toimi vastaavanlaisessa tehtävässä Tikkurilan Ammattioppilaitoksessa, joka taitaa siis nyt olla tämä Varia.

 

Mahtaisiko jollakulla olla OH-BDB:stä kuvia tuolta ajalta koneen ollessa koulutusvälineenä nimenomaan tässä maakäytössä?

 

 

Eipä muuta kuin tuollahan tuo Varian hallissa majailee pukkien varassa. Joillakin ko.oppilaitoksen oppilailla voisi löytyä enemmänkin kuvia.

 

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;216;6444;6450;10369;10373;80139

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jollakin on access OH-NBE:n matkapäiväkirjaan (tai muuten tietoa asiasta), niin katsoisitko, mikä (ja milloin) oli koneen viimeinen "oikea" lento ennen siirtoa Malmilta Vantaalle ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään