Kim Vainionpää

Malaysian tailstrike B777

15 viestiä aiheessa

Onnistuu se suomalaisiltakin...

1990-luvun puolivälissä Finnairin MD-11 laahasi takamustaan lentoon lähdössä pitkin kiitorataa. Tosin tällä koneella lennettiin (luvan kanssa) New Yorkiin missä sitten tarkasteltiin hiukset pystyssä koneen kärsimiä vaurioita ::). Kone lennettiin tyhjänä takaisin, koska epäiltiin takapaineseinän vaurioituneen...

Syynä liian pieni rotaationopeus väärin tehdyn painolaskelman seurauksena.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuu se suomalaisiltakin...

1990-luvun puolivälissä Finnairin MD-11 laahasi takamustaan lentoon lähdössä pitkin kiitorataa. Tosin tällä koneella lennettiin (luvan kanssa) New Yorkiin

Siis tuon peränhiomisoperaation jälkeen seuraavaksi laskeuduttiin New Yorkissa ?

 

Kukakohan tuon luvan on antanut ? On ollut melkoinen pätevyys jos puhelimessa tjs. on päättänyt asian. Eikä siinä kyllä päällikölläkään paljoa ole päätä pakottanut.

 

missä sitten tarkasteltiin hiukset pystyssä koneen kärsimiä vaurioita ::). Kone lennettiin tyhjänä takaisin, koska epäiltiin takapaineseinän vaurioituneen...

Syynä liian pieni rotaationopeus väärin tehdyn painolaskelman seurauksena.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukakohan tuon luvan on antanut ? On ollut melkoinen pätevyys jos puhelimessa tjs. on päättänyt asian. Eikä siinä kyllä päällikölläkään paljoa ole päätä pakottanut.

 

Lenteleehän ne noita siirtolentoina useinkin. Virginin A346:n viisti maata Washingtonissa jokunen päivä sitten ja se lennätettiin Montrealiin (tyhjänä tietysti). Eli varsin yleistä. Hurjin juttu on minusta Kalittan tekemä siirtolento...Jumbo 3:lla moottorilla, yksi moottori kokonaan poissa. A.netistä löytyy kuvakin tuosta.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tässäkään taida tailstrike olla kovin kaukana, kuva on otettu EFHK:lla 19. kesäkuuta. En huomannut tuota tilannetta livenä vaan vasta kuvia katsoessani. Muissa saman päivän MD-80 -rotaatiokuvissa maavaraa oli ainakin tuplasti enemmän. Tässä näyttäisi myös olevan toinen pyöräpari vielä maassa.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

-harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tuon peränhiomisoperaation jälkeen seuraavaksi laskeuduttiin New Yorkissa ?

 

Kukakohan tuon luvan on antanut ? On ollut melkoinen pätevyys jos puhelimessa tjs. on päättänyt asian. Eikä siinä kyllä päällikölläkään paljoa ole päätä pakottanut.

 

Raivokkaasta etsinnästä huolimatta en löytänyt ko. tapauksen tutkimuskertomusta. Muistelen, korostan muistelen, että homma meni näin:

- Polttoaineen painoissa oli jotain sekaannusta, koneeseen syötettiin liian pieni lentoonlähtöpaino.

- Lentoonlähdössä perä osui kiitorataan.

- Osuman havaitsi lennojohto ja joku kunnossapitoporukka.

- Lentäjät eivät havainneet kosketusta.

- Radalta ei löytynyt mitään, ja neuvoteltuaan lennonjohdon ja yhtiöjaksolla tekniikan kanssa päällikkö lensi Nykkiin.

Jos joku löytää tutkimuskertomuksen voi tarkentaa tietoja!

 

Tuossa Harrin kuvassa näkyy hyvin myös MD-83:n kannus. Se on se musta "pallukka" koneen pyrstön alla. Tämä teräspalikka osuu ensimmäisenä kiitorataan ja siinä oleva indikaattori "laukeaa". Tämä indikaattori tarkastetaan aina välilaskutarkastuksessa. Vastaava kannus löytyy kaikista matkustajakoneista. Muistelisin, että MD-11/DC-10 koneissa kannuksella on jopa oma joustintuki pyrstökartion sisällä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Osuman havaitsi lennojohto ja joku kunnossapitoporukka.

Juu, muistelisin että tuo kunnossapitoporukka sitten ilmoitteli asiasta lennonjohtoon. Muistaakseni myös koneen takagalleyssa ollut emäntä kuuli nousussa ihmeellistä meteliä (ja raportoi ohjaamoon?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Harrin kuvassa näkyy hyvin myös MD-83:n kannus. Se on se musta "pallukka" koneen pyrstön alla. Tämä teräspalikka osuu ensimmäisenä kiitorataan ja siinä oleva indikaattori "laukeaa".

 

Muistelen, että joskus oli Ilmailussa kuva, kun testasivat joko 767:n tai 777:n "tailstrike ominaisuuksia" koelentojen aikana. Koneen pyrstön alle oli kiinnitetty semmonen kymmenmetrinen puupalikka, joka otti kiinni kiitotiehen startissa. Varmaan sais nopeasti ja helposti hyviä sytykesälöjä tuolla menetelmällä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Harrin kuvassa näkyy hyvin myös MD-83:n kannus. Se on se musta "pallukka" koneen pyrstön alla. Tämä teräspalikka osuu ensimmäisenä kiitorataan ja siinä oleva indikaattori "laukeaa". Tämä indikaattori tarkastetaan aina välilaskutarkastuksessa. Vastaava kannus löytyy kaikista matkustajakoneista. Muistelisin, että MD-11/DC-10 koneissa kannuksella on jopa oma joustintuki pyrstökartion sisällä.

 

Käsittääkseni MD-80-sarjan koneissa on myös jousi joka laukeaa tail strakessa jolloin runko ei vahingoitu jousen potkaistessa nokkaa alaspäin... Jos jollain on isoa faktaa tarkentakoon.

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että joskus oli Ilmailussa kuva, kun testasivat joko 767:n tai 777:n "tailstrike ominaisuuksia" koelentojen aikana. Koneen pyrstön alle oli kiinnitetty semmonen kymmenmetrinen puupalikka, joka otti kiinni kiitotiehen startissa. Varmaan sais nopeasti ja helposti hyviä sytykesälöjä tuolla menetelmällä ;D

A340-600:ssa hommaa on ainakin kokeiltu.

 

http://www.airliners.net/open.file/219906/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raivokkaasta etsinnästä huolimatta en löytänyt ko. tapauksen tutkimuskertomusta. Muistelen, korostan muistelen, että homma meni näin:

======================clip=======================

Juha.

 

Moikka. :)

 

Kiitos hyvästä selvityksestä. :) Olisi tosiaan mukavaa jos tuo kertomus löytyisi joskus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni MD-80-sarjan koneissa on myös jousi joka laukeaa tail strakessa jolloin runko ei vahingoitu jousen potkaistessa nokkaa alaspäin... Jos jollain on isoa faktaa tarkentakoon.

 

-- Olli

 

"Kasikymppisissä" on kannustuessa tosiaan joustin joka vain vaimentaa kannuksen osuessa maahan. Ei siis potkaise nokkaa alas. Kannuksessa on indikaattoripinna joka "laukeaa" ilmaisten maakontaktin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään