Viki Korjula

Reissu Tempelhofin viime hetkille

9 viestiä aiheessa

Terve!

 

Ajattelin tälläsen matkakertomuksen pistää, vaikka aikalailla myöhässä...

 

Käytiin siis 30.10.2008 muutaman tunnin visiitillä EDDI:llä. Vähän oli aikaa ja huonot oli säät, mutta ikimuistoinen reissu jäi mieleen.

 

Kaikki kuvat on kuvattu nopeissa tilanteissa Canon G9:llä ja käsivaralta, joten laatu valitettavasti kehnoa. Toivon todella että saatte kiinni kentällä vallinneesta mielettömästä tunnelmasta. Ilmassa oli haikeutta ja suuren ilmailujuhlan tuntua.

 

 

Itse kuvat:

 

 

Lähtöpaikka EFHF. Pidetään kotikentästä kiinni, ettei käy samanlailla kuin Tempelhofille.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkan varrelta, Itämeren päältä, juuri jäänpoiston jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Rönnessä käytiin syömässä ja tankilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Paikan päältä. Koneita oli tähän aikaan vielä jonkin verran. Hienoa oli tulla laskuun kun heti kiitotien vapauttamisen jälkeen DC-3 ajeli kenttää ympäri ehkä 100ft korkeudessa.  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

Terminaali oli pitkä. Pienet on muuten malmin hallinovet noihin verrattuina.

[ attachment removed / expired ]

 

Kutosia taisi olla yhteensä 3kpl. (2 lentävää (kuvassa))

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä oli hieno laitos. Hyvin jytisi ja jylisi Waspit, kun tossa seiso. Oli monella ilmasillan veteraanilla kyyneleet silmissä kun lentoonlähdön jälkeen räimäsi kentän yli.  :'(

[ attachment removed / expired ]

 

Tuttu Junnu. Ehkä sopivin kone tälle kentälle. Kyseinen kone oli viimeinen Tempelhofista lähtijä klo 2359 aikoihin.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen historiallinen lentokone. Rosinenbomber D-CXXX, joka kyllä otti ilon irti ja suoritti yleisölennoilla hienoja matalalähestymisiä.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Red Bullin ohjaamo. Oli laitettu hienoksi ja viimisen päälle siisti myös matkustamosta. Paneli oli mielestäni erittäinkin sivistynyt avioniikkaltaan ja varustukseltaan, vaikka hyvin oltiin onnistuttu pitämään vanhan koneen tuntu.

[ attachment removed / expired ]

 

Terminaalista. Järjestelivät VIP kutsuja ja sulkemisjuhlaa. Itse emme tietenkään "voineet" jäädä, sillä olimme kätevästi lentokoneella ja slotin sitomana. ;) Kysyttiin kyllä eräältä suurelta johtajalta, mutta ymmärsimme vain että aamulla kaikki koneet puretaan ja siirretään Tegeliin.  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

Makkarat ehdittiin syödä ja sitten lähdettiin. Edelleen oli hieno tunnelma tihkusateessakin. Yritettiin laskea että olisimme olleet viimeisen kymmenen koneen joukossa kentältä lähteneitä.

[ attachment removed / expired ]

 

Illalla suoraan Göteborgiin yöksi, tässä kuva aamulta suunnilleen keskustasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Aamukävelyllä Feskekörkanissa ostamassa mereneläviä.

[ attachment removed / expired ]

 

Matka jatkui kohti kotia. Jönköpingissä piti käydä tankilla, oli jakelukatkos Göteborgissa. Huomaa myös lumi/loska. (Täällä käytiin myös syömässä  :laugh:)

[ attachment removed / expired ]

 

Näkyvyys heikentyi toppiin tultaessa.  :laugh: Tässä lämmitys jo vähän irrotteleekin rippeitä.

[ attachment removed / expired ]

 

Taitaa pilven päällä olla aina kaunista.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä tosi mielenkiintoinen laite. Laitetaan sormi tonne väliin ja 5sekunnin päästä antaa veren happiprosentit ja sykkeen. Oma syke taisi nousta parikymmentä lyöntiä normaalia ylemmäs kun piti penkoa tuo kapistus jostain, happiarvo oli ilmeisesti erittäinkin hyvä.  :laugh: Lennettiin muistaakseni pinnalla 140.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kovaa vauhtia kotia kohti. Hyvä oli myötätuuli.

[ attachment removed / expired ]

 

Descenttiä, sääkin alko tummumaan Suomea kohti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja loppukevennyksenä vihdoin tuliaisten kanssa kotona. Aamulla ostetut hummerit oli ihme kyllä vielä hengissä, vähän jaksoi liikkuakkin. Parin tunnin päästä saimme maistaa yhtä parhaimmista merenelävistä.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Antakaa ihmeessä kommentteja ja kehitysehdotuksia.

 

Toivottavasti laatu oli kestettävää ja kuvat mielenkiintoisia. Hyvät laadukkaat ja hienot kuvat tulevat mun puolelta seuraavaan topiciin.

 

 

-Viki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas todella mukavia tällaiset "vähän kehittyneemmällä" pienemmällä kalustolla lennetyt stoorit. Pistä joskus vastaisuudessakin tulemaan, vaikka lentelisit sisämaassa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kertomus!

Ei kuitenkaan tullu itsevarma olo kun olitte niin korkealla?  ;D

 

Petri

 

No ei nyt sentään!  ;D

 

Onpas todella mukavia tällaiset "vähän kehittyneemmällä" pienemmällä kalustolla lennetyt stoorit. Pistä joskus vastaisuudessakin tulemaan, vaikka lentelisit sisämaassa  8)

 

Kiva kuulla! Täytyy pistää, jotain tän tapaista aina joskus on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sp02 pitäisi normaalitilanteessa olla noin 95-100%, joten ei tuo 84 ole oikein hyvä arvo....

 

Jep! Olet oikeassa. Maassa kokeillessa arvot olivat 98-99% paikkeilla, mutta ilmeisesti näin korkealla missä olimme (14000ft/4267m) tämä arvo on hyvä. Käsittääkseni hapenottokyky ei riitä tämänlaisilla osapaineilla/määrällä saamaan sataa prosenttia. Tämän takia siis vielä korkeammalle mentäessä keuhkot eivät pysty tai riitä pitämään happiprosenttia yli kriittisen rajan, jonka jälkeen alkaa kihelmöinti, hilpeys, päänsärky yms. hapenpuutteen oireet ja lopulta tajunnan menetys.

 

Olisikin erittäin mielenkiintoista tietää näitä kriittisiä happiprosentteja esimerkiksi ensimmäisiin oireisiin tai tajunnan menetykseen, normaalilla nuorella mieshenkilöllä?

 

Vanhemmat matkakaverit mittailivat omia arvojaan myös ja näytti siltä että omani oli vajaa kymmenkunta yksikköä korkeampi. Meillä kaikilla on normaalit hemoglobiiniarvot ja voimassaolevat medikaalit. Tietystihän näillä voi myös kikkailla esim. olemalla paikallaan tai hengittämällä syvään ja rauhallisesti.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Olet oikeassa. Maassa kokeillessa arvot olivat 98-99% paikkeilla, mutta ilmeisesti näin korkealla missä olimme (14000ft/4267m) tämä arvo on hyvä. Käsittääkseni hapenottokyky ei riitä tämänlaisilla osapaineilla/määrällä saamaan sataa prosenttia. Tämän takia siis vielä korkeammalle mentäessä keuhkot eivät pysty tai riitä pitämään happiprosenttia yli kriittisen rajan, jonka jälkeen alkaa kihelmöinti, hilpeys, päänsärky yms. hapenpuutteen oireet ja lopulta tajunnan menetys.

 

Olisikin erittäin mielenkiintoista tietää näitä kriittisiä happiprosentteja esimerkiksi ensimmäisiin oireisiin tai tajunnan menetykseen, normaalilla nuorella mieshenkilöllä?

 

Vanhemmat matkakaverit mittailivat omia arvojaan myös ja näytti siltä että omani oli vajaa kymmenkunta yksikköä korkeampi. Meillä kaikilla on normaalit hemoglobiiniarvot ja voimassaolevat medikaalit. Tietystihän näillä voi myös kikkailla esim. olemalla paikallaan tai hengittämällä syvään ja rauhallisesti.  :laugh:

 

 

Enpähän haluaisi enää juurikaan tuosta matalampia prosentteja itselläni nähdä. Eikö ollut mitään oireita vielä noilla saturaatioilla? Tai niillä vielä matalammilla?

 

Yritin netistä etsiä tuloksetta sitä kaaviota missä on esitetty Spo2:n ja valtimoveren happiosapaineen suhtaa (löytäisköhän Arttu sen?). Muistaakseni noin 90% jälkeen osapaine alkaa laskea kuin lehmän häntä ja tuolla 84% lukemalla ollaan jo aika alhaisissa osapaineissa...

 

Taisi olla tämä käyrä: http://www.rtmagazine.com/graphics/mags/0304/f07b.gif

 

84% SpO2 tarkoittaa siis sitä, että hapen osapaine on tippunut jo lähes 55% prosenttiin.

 

Normaalilla, tervekeuhkoisella tuo on siis jo aika matala lukema. COPD -potilaat on sitten luku erikseen, he ovat vuosien varrella tottuneet pieneen hapenpuutteeseen ja elimistö on siihen siis jo "mukautunut".

 

 

Pahasti alkaa kyllä mennä OT:ksi.... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla