Guest harril2

Työnseisaus pysäytti Finnairin liikenteen osaksi

65 viestiä aiheessa

Ilmailulaitoksen sivujen mukaan ainakin ulkomaan lähtevät näyttää viivästyneen paljolti. Saas nähdä mistäs tässä työtaistelussa tällä kertaa taistellaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työntekijäpuoli taas ilmeisesti luulee, että yhtiöllä menee jotenkin loistavasti niin voi laittaa mielestään kapuloita rattaisiin ja aiheuttaa kuluja lisää työnantajalleen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi sun v.

 

Huomenaamulla olis lähtö edessä, toivottavasti tuo pelleily loppuu siihen mennessä tai tulee palautetta liitolle. No sossut taas vauhdissa >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syy tuohon seisaukseen on kasaantunut työpaine.

 

Tietääkös Ilkka enemmänkin Finnairin sisäisistä asioista vai miksi kommentoit asiaa pikkaisen "perusteettomasti"?

 

No voi sun v.

 

Huomenaamulla olis lähtö edessä, toivottavasti tuo pelleily loppuu siihen mennessä tai tulee palautetta liitolle. No sossut taas vauhdissa >:(

 

Varmasti loppuu tai ainakin lennot alkavat suht normaalisti. Tuo maksaa niin pirusti yhtiölle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni Finnairilla ja kaikilla työntekijäosapuolilla on sopimukset voimassa ensi vuodelle.

 

Lainaus vuosikertomuksesta 2003:

"Yhtiöllä on voimassa olevat työehtosopimukset kaikkien ammattijärjestöjen kanssa alkuvuoteen 2005 saakka".

 

Kyllä nykypäivänä jokainen työntekijä saisi olla kiitollinen työpaikastaan ETENKIN ilmailualalla.

Lakkoko parantaa nyt työnantajanja työntekijöiden asemaa? En ole koskaan ymmärtänyt ammattiliittojen logiikkaa: omaan pesään kustaan vaikka miten huonossa tilanteessa aina verukkeena vaikka mitä tekosyitä?

Mikä suomalainen työpaikka on tänäpäivänä sellainen että työpaine ei kasaudu pienelle joukolle joka työt tekee? Jos tuolla perusteella, että on työpaineita kasaantunut, lakkoiltaisiin niin jokainen työmaa tässä maassa pysähtyisi.

Se on nykypäivää ja ilmeisesti Finnairilla tätä ei suostuta ymmärtämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon järkevämpää olisi jarruttaa vähitellen niin, että myöhästymisprosentit alkaisi nousta. Silloin olisi pakko työnantajan reagoida, tuollainen yhtäkkinen hommien pysäyttäminen ei ainakaan sympatioita kerää niiltä ihmisiltä, jotka joutuvat kuseen noiden touhujen takia. Ja siinä palaa välit molemiin suuntiin helposti, ei ole helppo lähteä neuvottelemaan seuraavaa sopimusta. Aika ahtaajatouhuahan tuo näyttäisi olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni Finnairilla ja kaikilla työntekijäosapuolilla on sopimukset voimassa ensi vuodelle.

 

Lainaus vuosikertomuksesta 2003:

"Yhtiöllä on voimassa olevat työehtosopimukset kaikkien ammattijärjestöjen kanssa alkuvuoteen 2005 saakka".

 

Kyllä nykypäivänä jokainen työntekijä saisi olla kiitollinen työpaikastaan ETENKIN ilmailualalla.

Lakkoko parantaa nyt työnantajanja työntekijöiden asemaa? En ole koskaan ymmärtänyt ammattiliittojen logiikkaa: omaan pesään kustaan vaikka miten huonossa tilanteessa aina verukkeena vaikka mitä tekosyitä?

Mikä suomalainen työpaikka on tänäpäivänä sellainen että työpaine ei kasaudu pienelle joukolle joka työt tekee? Jos tuolla perusteella, että on työpaineita kasaantunut, lakkoiltaisiin niin jokainen työmaa tässä maassa pysähtyisi.

Se on nykypäivää ja ilmeisesti Finnairilla tätä ei suostuta ymmärtämään.

 

Joo kyllähän oikeassa olet. Itsekään en enää IAU:n entisenä jäsenenä aio mitään liittomaksuja maksaa. Omana aikanani Finnairilla siellä oli iso haloo joskus melko mitättömistäkin asioista. Oli tosin joskus niitäkin aiheesta.

 

Varmaan pitkälti johtuu tuosta uudesta yhtiöjärjestelmästä tuo seisaus. Tiedä sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai järkevämpää alkaa myöhästyttämään koneita? Taas unohdetaan maksavat asiakkaat. Nykypäivänä lentoyhtiön asiakas äänestää jaloillaan alta aikayksikön jos homma ei pelaa. Ja kun ei ole asiakkaita niin on taas aika potkia porukkaa ulos, eli jatkuva noidankehä.

 

Järkevämpää olisi työntekijäpuolen ja ammattiliiton ruveta vihdoinkin talkoisiin ja varmistaa että ylipäätänsä parin vuoden päästä ollaan vielä olemassa ja että edes joillain olisi työpaikka ja lopettaa se iänikuinen valittaminen sekä lopettaa nämä laittomat lakot.

 

Ilmeisesti kun valtionyhtiöistä tehdään liikelaitoksia niin pitäisi vaihtaa myös työntekijät kokonaan uusiin, niin vanhakantaista touhua on näillä valtio-omisteisilla yhtiöillä sopeutuminen liike-elämän vaatimuksiin. Vanhat sosialistiset 70-luvun aatteet ovat juurtuneet tosi pahasti ja syvälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän suomalainen työnantaja neuvottele, se sanelee. Ota tai kävele. Jos pöydän ääreen istutaankin, kyse on vaan lain ja sopimuksien määrittelemistä vähimmäis kontakteista.

Milläs se työntekijä muuten turvaisi oikeutensa jos ei voimalla, ei maailma muuta kunnioita. Patruunien pöydältä tipuu vain muruja.

 

Kirjoitti duunari sossu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä sanoinkin että vähitellen, kait siellä Finnairillakin on joku laatuvaatimus olemassa koneiden lastauksesta, ja jos ei niin omapahan on tyhmyytensä jos eivät mitään lastaajayhtiöltä vaadi. Suomessakin voi tosiaankin äänestää jaloillaan ja käyttää jotain muuta kuin hienoa ja hyvää Finskiä, niin minäkin teen aina jos on se mahdollisuus.

 

Ja jos työnteko ei kiinnosta, olen aivan varma että Suomestakin löytyy ihmisiä, minä mukaanlukien, jotka mielellään menisivät lentokentälle töihin. Ei muuta kuin ukot vaihtoon. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän suomalainen työnantaja neuvottele, se sanelee. Ota tai kävele. Jos pöydän ääreen istutaankin, kyse on vaan lain ja sopimuksien määrittelemistä vähimmäis kontakteista.

Milläs se työntekijä muuten turvaisi oikeutensa jos ei voimalla, ei maailma muuta kunnioita. Patruunien pöydältä tipuu vain muruja.

 

Jaa-a, sen verran on kuitenkin tullut noita IAU:n ja muiden touhuja seurattua joskus läheltäkin, että vähän mietityttää kummalla puolella sitä sanelua yritetään harrastaa. Muutenkin nuo Patruuna juttusi kuulostaa vähän 70-lukulaisilta jutuilta :) Tosin en mene kyllä väittämään, että sen paremmin Finnairilla kuin muissakaan yhtiöissä sen ylin johto mikään duunarin paras kaveri on. Mut ehkä nykyään pitäisi "duunarinkin" jo vähän katsoa omaa nenäänsä pidemmälle ennen kuin lähtee niitä "oikeuksiaan" peräämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo mikään ihme että ihmisillä on tullu mitta täyteen. Tämä kesä on ollut aika hurjaa kateltavaa mitä työn määrään tulee. Jos tota työtahtia mikä on viimeaikoina kentällä näkyny tekee 2v. niin sillon EFHK:n tavarankäsittelyssä ei oo töissä enää yhtäkään tervettä ihmistä. Tota syytä mikä lakolla on ei voi tajuta jos ei ole oikeasti nähny mistä on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota syytä mikä lakolla on ei voi tajuta jos ei ole oikeasti nähny mistä on kyse.

 

Olet varmasti oikeassa. Tosin kun en ole oikein viimeaikoina joutanut uutisiakaan seuraamaan, niin oliko tästä jokin ennakkovaroitus olemassa? Meinaan, tästä lakon aiheuttamista ongelmista kärsivät nyt eniten ne matkustajat. Aika moni varmaan vielä lomalainenkin. He varmasti pyrkivät auttamaan jatkossa jos vain mahdollista työkuorman vähenemisessä ja käyttävät toista yhtiötä. ::)

 

Ei pitäisi tietysti kommentoida meikäläisenkään asiaa josta ei juuri yksityiskohtia tiedä. Jaksan vain ihmetellä sitä, että eikö näiden ongelmien ratkaisemiseksi todella ole muuta tehtävissä kuin järjestellä tälläisiä yllätyslakkoja. Tämä ei ole ensinmäinen ja keväällä oli uhka vastaavasta olemassa, mutta jäi toteuttumatta.

 

Kuten sanoin, niin en ole paljon ehtinyt uutisia seuraamaan, mutta oliko tästä edes tosiaankaan edes ennakkovaroitusta eli uhattiinko lakolla julkisesti vai päätettiinkö vain pitää vähän vapaata juuri tänään, kun sattui kivat kelit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

=====================================================

Kuten sanoin, niin en ole paljon ehtinyt uutisia seuraamaan, mutta oliko tästä edes tosiaankaan edes ennakkovaroitusta eli uhattiinko lakolla julkisesti vai päätettiinkö vain pitää vähän vapaata juuri tänään, kun sattui kivat kelit?

 

Ei, tuo on jo liian paksua. Tuohon sinä et, toivoakseni, usko itsekkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo mikään ihme että ihmisillä on tullu mitta täyteen. Tämä kesä on ollut aika hurjaa kateltavaa mitä työn määrään tulee. Jos tota työtahtia mikä on viimeaikoina kentällä näkyny tekee 2v. niin sillon EFHK:n tavarankäsittelyssä ei oo töissä enää yhtäkään tervettä ihmistä. Tota syytä mikä lakolla on ei voi tajuta jos ei ole oikeasti nähny mistä on kyse.

 

Amazing Finland. :o Tervetuloa finnairilaisetkin todelliseen suomalaiseen työmaailmaan. Ihmiset vedetään ihan piippuun seurauksista välittämättä lähes joka duunipaikalla.

Näin se vaan on että pienemmällä porukalla pitää saada enemmän tulosta. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, tuo on jo liian paksua. Tuohon sinä et, toivoakseni, usko itsekkään.

 

no heh, en juu. Mut pakko oli heittää. Tuolta uutislinkistähän löytyy se syy miksi juuri tänään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

just joo mikä peruste:Kasaantunu työpaine :oAinahan mullakin on sitä vikaa mut en silti mene lakkoon ja jos menen niin..?

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakko vaikuttaa muun muassa laukkujen kuormaukseen.

 

Ainakin tämän iltayhdeksältä saapuneen ja rahtiplatalle pysäköidyn koneen osalta laukkujen luovutus näytti tapahtuvan platalla.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

-harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips pitkästä aikaa ja jopa omalla nimellä :)

Nyt kun ajankohtainen ja kiperä tilanne oli niin pakko kommentoida...

Aluksi tuo että ilman luottamusmiehen "lupaa" lakkoon lähtivät, ehkä jo mennyt luottamus luottamusmiehen, liiton ja Finnairin siis Nortporthin lupauksiin...

Eihän Finnair huvikseen siirrä ramp-tomintaa tytäryhtiölle, vai ? Ainahan säästöjä haetaan, nyt kolahti oksa otsaa tässä tapauksessa, ihmisiä ne rampparitkin ovat, vai onko joku toista mieltä ?

Taksikuluista osa syy, erittäin ymmärrettävää, kaikilla ei ole varaa omaan autoon ja jos ennen Finnairin rampin aikaan taksi/kimppataksi on vienyt kotiin niin nyt ei, mikä muuttui, no firman nimi, ja sekö estää taksilla kulkemisen jatkossa.

Jos ja kun kyseinen firma on edelleen 100% Finnairin omistuksessa niin en ihmettele yhtään että duunareilla meni herne nenään ja lakkoilivat ilman luottamusmiehen "suostumusta", rajat ne on kentän duunareillakin.

Havaitsin täällä samanlaista keskustelua kuin lentomelun valittelijoillakin, valitetaan melusta mutta sitten kun etelän lämpöön lähdetään niin melulla ei väliä...??

Ugh..olen puhunut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä täytyy sanoa että tosiaan rajansa kaikella.

 

Aikani Finnairin ja sen tytäryhtiöiden henkilöstöpolitiikkaa seuranneena en voi muuta sanoa kun että hyvä juttu että vihdoin joku nousee hieman barrikaadeille. Finnair on järjestelmällisesti kasannut yksittäisen duunarin harteille koko ajan lisää ja lisää töitä, ja jossain tulee raja vastaan.

 

Uskallan väittää että monet tämänkin foorumin lukijoista (jotka nytkin moittivat lakkoilijoita) olisivat olleet vastaavanlaisen mielenilmauksen kannalla jos heidän kontolleen olisi sysätty vastaavalla tavalla vain lisää ja lisää töitä. Finnairilla väki vähenee ja työt lisääntyy, mahdoton yhtälö sanoisin. Suomessa ja maailmalla trendi taitaa muutenkin olla samankaltainen, ja odotan vain sitä päivää kun kelkka kääntyy, sillä näin ei asiat voi loputtomiin jatkua.

 

Ovat vielä kehdanneet ehdottaa työpäivien pidentämistä (joka on nykypäivää mm. Saksassa) jotta saadaan työntekoyksiköiltä (ent. työntekijä) revittyä viimeisetkin veripisarat kuiviin riihikuivan eteen. Siinä ei ao. yksiköillä enää juuri jää perheelle ja omalle elämälle aikaa. Missä ovat entispäivän arvot kuten inhimillisyys ja reiluus...?

 

Ja muuten mitä ennakkovaroitukseen tulee, niin ymmärtääkseni kyseinen mielenilmaus oli melko spontaani (tiedä sitten) joka ei ollut niinkään pitkälti etukäteen tarkkaan suunniteltu. Siitä kielii myös lentokentällä (olin siellä kun mielenilmaus alkoi) tulleet kuulutukset, joissa ensin viitattiin vain rahtaushenkilökunnan mielenilmaukseen, kun myöhemmin lakkoon liittyi myös muuta Northportin henkilökuntaa. Tiedä sitten että lähtivätkö muut vain tukeakseen rahtaajia vai oliko heilläkin oma lehmä ojassa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

just joo mikä peruste:Kasaantunu työpaine :oAinahan mullakin on sitä vikaa mut en silti mene lakkoon ja jos menen niin..?

T:Pygmi

 

Eli laukut ei lopu koskaan vaikka kuinka niitä siirtelee. Aina vaan tulee lisää ja lisää. ;D Ymmärrän kyllä lakkoilun, mutta ei sitänyt korpilakkoa pidä tehdä. Työnantaja saa silloin liian hyvät kortit kun seuraavaa sopimusta tehdään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amazing Finland. :o Tervetuloa finnairilaisetkin todelliseen suomalaiseen työmaailmaan. Ihmiset vedetään ihan piippuun seurauksista välittämättä lähes joka duunipaikalla.

 

Luulenpa että toi todellinen maailma on ollu selvillä Finskin työntekijöillä jo monta vuotta ;D Juttu vaan on niin, että siinä ei ole mitään järkeä kun matkustajamäärät kasvavat ja työntekijät vähenevät. Jos seisoo tilassa missä laukkuja on kasattu tilanpuutteessa kovassa kiireessä kasaan yli oman pituutensa niin alkaa miettimään mikä on järkevää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havaitsin täällä samanlaista keskustelua kuin lentomelun valittelijoillakin, valitetaan melusta mutta sitten kun etelän lämpöön lähdetään niin melulla ei väliä...??

 

Tuo olisi ehkä kaivannut vähän selittelyjä, kun ei oikein tuo vertaus auennut.

 

Kuten täälläkin on jo todettu oli lakko tosiaankin toteutettu "viisaasti" mitä ilmeisimmin jopa ilman luottamusmiesten koordinointia. Se selittänee sen miksi moinen toimenpide toteutettiin ilman mitää ennakkovaroituksia. Ja erityisesti hyvä sään salliessa. Kyllähän se päähän ottaa, jos on lomalla ollut viikkoja vesisateessa ja sitten pitäisi töitä tehdä kun helteitä on. Ei siinä isoja syitä tarvita, kun lähdetään toteuttamaan äärettömän järkeviä toimenpitetä haitaten muiden elämää.

 

En voi kuin ihmetellä mitä lakkolaiset todellisuudessa kuvittelevat saavuttavansa aiheuttamalla suuria ongelmia matkustajille?

 

Eniten ehkä nyppii nuo kommentit siitä kuinka kauhean raskasta siellä on duunareilla. No, jos ei ammattiliitto auta, eikä luottamusmiehet osaa vaikuttaa, niin ehkä kannattaisi harkita muita hommia. Ei kai siellä orjana olla?!? Eikä varmasti ilmaiseksi. Toivottavasti sentään ei takavuosien malliin makseta syrjäseutulisää, kun joutuu peräti Vantaan korvissa töitä tekemään ::)

 

Se miksi ammattiliitot eivät tänäpäivänä kovin hanakasti lähde Suomessa lakkoilemaan on, että jopa niille on valjennut mihin jatkuva lakkoilu johtaa. Ei ne työolot siitä välttämättä mihinkään parane - loppuu ne työt kokonaan. Kaikkia töitä ei tuosta vaan muualle siirretä. Ei myöskään näitä nyt lakkoilevien. Mutta kannattaisi pitää mielessä, että sen palkan maksaa asiakkaat. Ei asiakkaita - ei töitä. Eli sitä kautta varmasti päästään helposti tilanteeseen joka miellyttää jopa nyt lakkoilevia.

 

Siinä on vain se ongelma, että kun se yhtälö jatkuu Ei asiakkaita - ei töitä - ei palkkaa.

 

Ja ihan vaan tiedoksi sinne Anssillekkin, että ehkäpä aika moni tämän foorumin lukijoista ja jopa meistä lakkolaisten moittijoista on jo vuosia ollut tilanteessa jossa niitä töitä vaan lisätään ja lisätään. Valitettava trendi, jonka loputtomaan jatkumiseen en halua uskoa.

 

Silti ja siitä huolimatta, toivoisin Northportin työntekijöiden hieman miettivän asiaa pidempään ja pohtivan jos löytyisi jotain muita keinoja tuoda sitä "ahdinkoaan" esiin, kuin tämän tyyliset omituiset lakot, jossa kärsimään joutuvat maksavat asiakkaat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään