Guest arttula

Robottipölynimuri

40 viestiä aiheessa

Herkkänenäisen on syytä ohjelmoida imuri tekemään työnsä monta tuntia ennen kotiintuloa, että pöly ehtii laskeutua.

Onko joku jo tutustunut vakuutusyhtiöiden ehtoihin, ts, korvaavatko, jos robotti syttyy palamaan ja polttaa kämpän / kerrostalon kun kämppä on tyhjillään ja robo on jätetty käyntiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Errh... Siis tuolla softalla voisi siis myös striimata kuvaa nettiin ? Ok. Entä miten sitä sitten katsellaan toisesta päästä ? Mitä kaikkea vaatii ?

Webbiselaimen ja mahdollisesti sitten jotain pluginia siihen vielä, riippuen toteutuksesta. Yksinkertaisimmillaan tuollainen on vain tietyin välein päivittyvä sivu, johon upitaan uusi still-kuva samoin välein. Silloin riittää selain. Videokuvaan tarvitaan tavallisimmin Flash, jonka latausta kyllä ehdotetaan. Joku softa voi näyttää vaikka Applen MOV-muodossa, jolloin tarvitaan sen player.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko joku jo tutustunut vakuutusyhtiöiden ehtoihin, ts, korvaavatko, jos robotti syttyy palamaan ja polttaa kämpän / kerrostalon kun kämppä on tyhjillään ja robo on jätetty käyntiin?

Aika ikävästi suhtautuu, luulen, jos on todisteet, että vahtimatta jätetty sähkölaite poltti kämpän. Vaan eipä tuo niitä palonarimpia ole, akkukäyttöinen matalajännitevehje. Pitäisi tulla oikosulku paksulla johteella, että semmoinen syttyy. Pyykinpesukone palaa vissiin helpoimmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika ikävästi suhtautuu, luulen, jos on todisteet, että vahtimatta jätetty sähkölaite poltti kämpän. Vaan eipä tuo niitä palonarimpia ole, akkukäyttöinen matalajännitevehje. Pitäisi tulla oikosulku paksulla johteella

Ei se arimpia ole toki, mutta akku kyllä poksahtaa kauniisti jos se menee oikosulkuun... Tollanen muovirompe ei muutekaan vaadi mahdottomia syttyäkseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se arimpia ole toki, mutta akku kyllä poksahtaa kauniisti jos se menee oikosulkuun... Tollanen muovirompe ei muutekaan vaadi mahdottomia syttyäkseen...

Mä oon vähän sitä mieltä, että jos rupeaa ajattelemaan aina pahimman kautta (kuten sä olet tässä polttamassa akulla huoneistoa yhtäkkisen oikosulun takia) ei uskalla jättää edes jääkaappia päälle, kun kotoa lähtee. Saatikka käyttää tallentavaa digiboksia, jonka kovo yleensä lämpenee jonnii verran. Tästä lähtien rupean myöskin vetämään pakastimen, television, dvd-soittimen, vahvistimen ja tietokoneiden piuhat irti sähköverkosta, ettei laitteissa oleva herätevirta vaan aiheuta oikosulkua ja polta koko kämppää. Lisäksi varustan kolme kissani kuonokopilla ja varmistan, ettei johtoja päästä nautiskelemaan.

Lisäksi on erityisen tärkeää vielä napsauttaa kotoa lähtiessä asunnon päävirtakatkaisija nollille ja varmuuden vuoksi kaikki johdonsuojakatkaisijat pois päältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon vähän sitä mieltä, että jos rupeaa ajattelemaan aina pahimman kautta (kuten sä olet tässä polttamassa akulla huoneistoa yhtäkkisen oikosulun takia) ei uskalla jättää edes jääkaappia päälle, kun kotoa lähtee. Saatikka käyttää tallentavaa digiboksia, jonka kovo yleensä lämpenee jonnii verran. Tästä lähtien rupean myöskin vetämään pakastimen, television, dvd-soittimen, vahvistimen ja tietokoneiden piuhat irti sähköverkosta, ettei laitteissa oleva herätevirta vaan aiheuta oikosulkua ja polta koko kämppää. Lisäksi varustan kolme kissani kuonokopilla ja varmistan, ettei johtoja päästä nautiskelemaan.

Lisäksi on erityisen tärkeää vielä napsauttaa kotoa lähtiessä asunnon päävirtakatkaisija nollille ja varmuuden vuoksi kaikki johdonsuojakatkaisijat pois päältä.

Äläkä unohda poistaa pattereita herätyskellosta ;D Joo, enpä pidä tuollaisen laitteen palamista itsestään huomioimisen arvoisena mahdollisuutena, mutta on kyllä syytä katsoa, ettei kämpässä ole mitään, mikä voisi aiheuttaa vahinkoa, jos tuo saa tuupattua sen nurin. Melko hellästi tuo pökkii, mutta pökkii kumminkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta robotti-imurista vielä. On uskomatonta, paljonko se päivittäin löytää pölyä ja karvoja tästä kämpästä. Vaikka se imuroi täällä joka päivä, on säiliö aina täynnä imuroinnin jälkeen. Rva epäilee jo, että se käy naapurissakin imuroimassa, kun ei olla kotona... :P

Mutta todella tyytyväinen olen siihen ollut , :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta robotti-imurista vielä. On uskomatonta, paljonko se päivittäin löytää pölyä ja karvoja tästä kämpästä. Vaikka se imuroi täällä joka päivä, on säiliö aina täynnä imuroinnin jälkeen. Rva epäilee jo, että se käy naapurissakin imuroimassa, kun ei olla kotona... :P

Mutta todella tyytyväinen olen siihen ollut , :thmbup:

Joo on kans ollu meilläpäin kiva kaveri asustaa! näppärä ja voin suositella kaikille! :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon vähän sitä mieltä, että jos rupeaa ajattelemaan aina pahimman kautta (kuten sä olet tässä polttamassa akulla huoneistoa yhtäkkisen oikosulun takia) ei uskalla jättää edes jääkaappia päälle, kun kotoa lähtee.

Erona vaan se, että jos jääkaappi on ollut asianmukaisessa kunnossa, niin vakuutus korvaa sen aiheuttaman palon, koska laite on tarkoitettu käytettäväksi ilman jatkuvaa valvontaa. Tottakai noissa roboteissa voi tulipalo lähteä muualtakin, moottoreista, moottorin säätimestä (jos siinä sellasia käytetään) tai niiden piuhoista. Ei nyt olisi ihan ensimmäinen sähkölaite maailman historiassa, jossa asennusten laatu saattaa paikoin olla kyseenalainen. Matala jännitekin aiheuttaa ongelmia kun virrat kasvavat suureksi. Tarkoitus oli ajatella asiaa vakuutusyhtiön korvausten näkökulmasta, joillekin myös sillä on merkitystä.

edit: olen kuullut, että jopa jossian pienessä lentokoneessa olisi joskus syttynyt sähköpalo?! Lienee kuitenkin jonkun sepittämä tarina, eihän sellainen 12/24V järjestelmä voi palaa ja lentokoneet on valmistettu, tarkastettu ja huollettu aina äärimmäisellä huolellisuudella, toisin kuin pölynimurit.

Saatikka käyttää tallentavaa digiboksia, jonka kovo yleensä lämpenee jonnii verran.
Olennaista on se, voiko laitteen virtalähde syöttää levylle niin kovan virran (tehon), että se voisi siitä syttyä. Luultavammin tulipalo alkaa laitteen verkkomuuntajasta.
Tästä lähtien rupean myöskin vetämään pakastimen, television, dvd-soittimen, vahvistimen ja tietokoneiden piuhat irti sähköverkosta, ettei laitteissa oleva herätevirta vaan aiheuta oikosulkua ja polta koko kämppää.
Herätevirta on ok vakuutuksen kannalta.

Aivan. Itse suosin tosin tulppasulakkeita, jsk on arveluttavan tekninen laite. Unohdit myös pääsulakkeiden irtikiertämisen (sikäli kun ne tulppasulakkeita sattuvat olemaan, kahvasulakkeeseen ei luokaton mies saa enää kajota).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos robotti-imurissa on ajastin, niin eikö se silloin ole suunniteltu toimimaan ilman valvontaa ? Eihän sitä siinä muuten olisi.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos robotti-imurissa on ajastin, niin eikö se silloin ole suunniteltu toimimaan ilman valvontaa ? Eihän sitä siinä muuten olisi.

Hannu

Tuo tuli itsellenikin mieleen, mutta en viitsinyt alkaa nipottamaan. Imurin ohjeissahan lukee, että robotti siivoaa poissaollessasi, joten eiköhän se tarkoita juuri sitä, että sen saa jättää yksikseen touhuilemaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hannu

On sitä kuule saunan kiukaassakin, mutta vakuutusyhtiön mielestä kiukaan toimintaa pitää valvoa oleskelemalla asunnossa (eikä ole muuten ainut laite, josta ajastin löytyy mutta jota ei silti saa vakuuttajan mielestä ajastaa ja häipyä pois). Rajatapaushan tuokin imuri on, vakuutusyhtiö aloittanee korvausneuvottelut jyrkällä kieltäytymisellä, joka voi olla aika vaikea kääntää neuvottelemalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Errh... Siis tuolla softalla voisi siis myös striimata kuvaa nettiin ? Ok. Entä miten sitä sitten katsellaan toisesta päästä ? Mitä kaikkea vaatii ?

Päivän sana taitaa olla ns. IP-kamera, joka siis kytketään suoraan esim. adsl-modeemi/reitittimen vapaaseen porttiin eikä vaadi tietokonetta. Tarvittaessa kuva kulkee myös langattomasti wlan-yhteyden yli adsl-modeemille. Asennuksessa on hieman virittelemistä jotta se toimii myös tavallisessa kotiliittymässä, missä on dynaaminen IP-osoite, mutta nykyään siihenkin näköjään löytyy jo ratkaisut. Kuvaa katsellaan verkon yli tavallisella selaimella tai kameran mukana tulevalla softalla. Osoite voi olla julkinen tai salasanan takana.

Itselläni homma on vasta mietintävaiheessa joten ei vielä käytännön kokemuksia. Hinnat näköjään alkavat jostain 330 eurosta ja jos haluaa PTZ-kameran (kauko-ohjattava pan, tilt, zoom) tulee vähintään toinen mokoma päälle. Laatulaitteesta saa sitten maksaa hieman enemmän.

Kauppoja löytyy jo vaikka kuinka monta, tässä ja tässä pari esimerkkiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään