Markku Helin

suihkumoottorin kierrosluvuista

7 viestiä aiheessa

Suihkumoottorin maksimikierroslukuun vaikuttaa suuresti moottorin tyyppi ja koko, yleensä kuitenkin alueella 8000 - 30 000 rpm, isot kiertää luonnollisesti vähemmän ja pienet enemmän. Lisäksi hienommissa moottoreissa ahtimen ja turbiinin eri vaiheet kietävät eri nopeuksilla jos koaksiaalisia akseleita on useampia. Suihkumoottorien kierroslukua seurataan ohjaamossa yleensä aina prosenttinäytöllä, 60% edustaa tyhjäkäyntiä ja 100 - 110% suurinta sallittua. Alle 60% kierrosluvulla ei moottori pysy käynnissä. Viisaammat saa vielä täsmentää. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Vähän tuntui muistikuvieni mukaan korkeilta nuo Maunon antamat % lukemat. Tarkistelin yhden lennon kuvista.

Kyseessä Airbus A319. Ja tuollainen täydellä pokalla lennetty Wien-Stuttgart reitti. Rahdin määrästä en tiedä. Pitää kai alkaa kirjaamaan noita lähtöpainojakin noilta lennoilta huvikseen ylös.

 

Eli lentoonlähdössä oli tuollaiset 83.6-84.3%.

Sitten hetkeä myöhemmin nousussa läpi 12 000 ft, nousunopeuden ollessa 3000ft/min tehot oli 89.3%.

 

Ja lähestymisessä 8 nm Tangoon (rwy25 finaalissa) tehot olivat 27.3%, flaps 2 ja telineet tulossa pihalle. Pystynopeus oli varmaan 2000 ft luokkaa.

Hetkeä myöhemmin oli täydet laipat, tehot 54.3% ja pystynopeus oli 600ft/min.

 

Eli ei se nyt ihan noin herkästi sammu se mylly   ;) . Minä en tiedä paljonko on se raja milloin se sammuu.

 

Niin ja rauhallista Joulua kaikille. Joulu menee töissä :thmbup:.

 

-jukka :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isojen moottoreiden (CF6 tai PW4000 ym.) puhallin (N1) pyörii alle 4000 r/min. Roottoreiden kehänopeudet eivät saa ylittää äänennopeutta. Pyörintänopeus on silloin prosenttiasteikolla luokkaa 115%.

 

N2 on suurimmillaan noin 12000 r/min ja on silloin myös noin 115% nimellispyörintänopeudesta.

 

Perus Learjetin GE CJ610 suurin sallittu pyörintänopeus on noin 17000 r/min.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyjä kun ei eritellyt minkä kokoluokan moottorista on kyse, niin laitetaan vastapainona edellisille vastauksille tietoa hieman pienemmästä turbiinista.  ;)

 

Lennokkiturbiini SimJet 3000-S AES GE

Max RPM 125.000

Max Thrust 30 Ibs

Idle RPM 28.000

Idle Thrust 0,8 Ibs

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Vähän tuntui muistikuvieni mukaan korkeilta nuo Maunon antamat % lukemat. Tarkistelin yhden lennon kuvista.

Kyseessä Airbus A319. Ja tuollainen täydellä pokalla lennetty Wien-Stuttgart reitti. Rahdin määrästä en tiedä. Pitää kai alkaa kirjaamaan noita lähtöpainojakin noilta lennoilta huvikseen ylös.

 

Eli lentoonlähdössä oli tuollaiset 83.6-84.3%.

Sitten hetkeä myöhemmin nousussa läpi 12 000 ft, nousunopeuden ollessa 3000ft/min tehot oli 89.3%.

 

Ja lähestymisessä 8 nm Tangoon (rwy25 finaalissa) tehot olivat 27.3%, flaps 2 ja telineet tulossa pihalle. Pystynopeus oli varmaan 2000 ft luokkaa.

Hetkeä myöhemmin oli täydet laipat, tehot 54.3% ja pystynopeus oli 600ft/min.

 

Eli ei se nyt ihan noin herkästi sammu se mylly   ;) . Minä en tiedä paljonko on se raja milloin se sammuu.

 

Niin ja rauhallista Joulua kaikille. Joulu menee töissä :thmbup:.

 

-jukka :santa:

 

Sinun lukemasi ovat N1, eli LowPressure + Fan kierroksia, Maunon lukemat N2, eli HighPressure=gas generator kierroksia, siitä ero. A319 tyhjäkäynti on n. 20%N1, 60%N2 . Jos katsot kuviasi niin N2 löytyy ITT lämpötilan alapuolelta pelkkänä lukuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Kiitos vastauksestasi.

 

-jukka :santa:

 

EDIT: Heh, pitää pyytää tukiopetusta jostain. Oikeat luvut löytyi juu...

 

Happy landings :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään