Mika B Virolainen

MD-11, maistuis varmaan sullekin...

45 viestiä aiheessa

Nyt kun ensimmäinen Finnairin MD-11 on pistetty lihoiks, on aika luoda katsaus tähän mahtavaan konetyyppiin. MD-11:hän on ollut käytössä melko monella yhtiöllä, tosin yhtiömäärä on vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana melkomoisesti.

 

Itse konetyypistä, MD-11 on siis jatkokehitelmä DC-10:stä. DC-10:ä pidennettiin, muokattiin, kaulittiin ja käännettiin, ja saatiin aikaiseksi konetyyppi, joka näytti alkuun pärjäävän melko hyvin pitkänmatkanlaajarunkokonetyyppimarkkinoilla. Tilauksia tuli, ja kun kyseessä oli jatkokehitelmä, ei kehittelykään venynyt ihan samaan malliin kuten viime aikoina on ollut tapana.

Ensimmäiset koelento-ohjelman tulokset tarjosivat kuitenkin takaiskun, koska kantamatavoitteisiin ei näytetty päästävän. Tämän johdosta mm Singapore Airlines peruutti kauppansa.

McDonnell Douglasilla keksittiin kuitenkin keinoja parantaa suorituskykyä. Koneen polttoainetaloutta parannettiin mm "pudottamalla" aileroneja, pienentämällä korkeusvakaajaa ja uusimalla koneen Fuel Management System. Samalla koneen tasapainoon vaikutettiin, ja siten koneen lento-ominaisuudet saivat omat omituisuutensa. Arvostelua on herättänyt mm koneen käyttäytyminen laskussa.

Ensimmäisen tuotantoversion sai käyttöönsä American Airlines, mutta ensimmäisenä koneen otti käyttöön Finnair. Kuten hyvin tiedetään, on Finnair ollut hyvin tyytyväinen konetyyppiin, mutta aika on ajanut koneesta ohi, ellei suorastaan yli, myös Finnairilla. Sääli.

Ei ole sattumaa, että Finnair on myynyt MD-11:nsa rahtikäyttöön, samoihin hommiin ovat päätyneet mm AA:n ja DL:n elvat.

 

Garuda operoi joitakin kipaleita MD-11:ta, kuvassa EI-CDI laskussa Kai Takille.

[ attachment removed / expired ]

 

Swissair, kuten Finnair, luotti kovasti McDonnell Douglasin tuotteisiin. MD-11:t korvasivat DC-10:t. Kuvassa HB-IWA viimeiseksi jääneissä Swissairin väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Thai osti myös muistaakseni 3 kipaletta tätä loistavaa konetyyppiä. Kuvassa HS-TMG Zurichissä.

[ attachment removed / expired ]

 

JAL:n johtajilla oli järkeä tilata konetyyppiä, ja hankkiutua siitä eroon melko pian. JA8580 laskussa Kai Takille.

[ attachment removed / expired ]

 

MAS sai nimensä MD-11:n kylkeen World Airwaysin kautta. Worldillä oli näet kontrahti MAS:n kanssa, ja kuvassa Worldin omistama ja operoima N274WA laskussa Heathrowlle.

[ attachment removed / expired ]

 

American oli suuri MD-11:n tilaaja. Myivät kuitenkin käsittääkseni kaikki FedExille lopulta. N1757A FRAnkissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Pari brassiyhtiötä käytti konetyyppiä uskollisesti, toinen niistä oli VASP. Yhtiöstä tulee kyllä hevi mieleen, ei voi mitään... PP-SPK FRAnkissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Lopuksi yksi DC-10/MD-11 -koneiden uskollinen käyttäjä, Varig. Vanhat värit FRankissa PP-VOQ.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törkeen hieno tuo vanha Varigin livery  :thmbup:

 

HEH, malttaiskohan jengi olla postaamatta yhtään kuvaa Finnairin ykstoistasista? Siinäpä haastetta kerrakseen, vaikka taitaapa olla turha toivo ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ISO käsi Mikalle noista arkiston aarteista 8)

Kyllä vaan. itselleninkin MD-11 on rakkain konettyyppi harmittaa vaan perkeleesti ku niitä poistetaan. Tässä oottelen josko se huomenna tulis käymään täällä, siis efrolla, ois se kiva nähä viimisen kerran:D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan avaukseen sen verran kommenttia, etta Thai Airwaysilla oli 4 kpl naita kaunottaria ja Finnairin seitsemasta koneesta vain kaksi on myyty rahtikayttoon, kolme koneista ei ole koskaan ollut Finnairin ja lihoiksi naiden koneiden laittaminen aloitettiin jo vuonna 2002 jolloin OH-LGB myytiin Babcock &Brown Aircraft Management -yhtiölle ja vuonna 2003 OH-LGA myytiin samalle lafkalle. Molemmat koneet liisattiin samantien Finnairin kayttoon.

 

Tässä oottelen josko se huomenna tulis käymään täällä, siis efrolla, ois se kiva nähä viimisen kerran:D

 

Miksi tulisi Rovaniemelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tulisi Rovaniemelle?

Onhan se vissiin joinakin joulunaattoina Rovaniemellä käynyt poikkeamassa.. ??? Ei vaan tänä vuonna näytä olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kommenteista ja Ilkalle tarkennuksista. Vaikka eiköhän ne kaikki Finnairin koneet, omat tai vuokratut, päädy rahtijuhdiksi romikselle.

Rovaniemelle on tosiaan aika-ajoin operoitu MD-11:llä joulun aikaan. Sääli jos tänä vuonna jää väliin. Kyyti on varmasti aika hurjaa. Matkustin v -91 Swissairin MD-11:llä Zürichistä Geneveen, ja se oli kyytiä! Kone lähti kuin tykin suusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemelle on tosiaan aika-ajoin operoitu MD-11:llä joulun aikaan. Sääli jos tänä vuonna jää väliin. Kyyti on varmasti aika hurjaa. Matkustin v -91 Swissairin MD-11:llä Zürichistä Geneveen, ja se oli kyytiä! Kone lähti kuin tykin suusta.

 

Itsellä on sattunut 2krt MD-11 ja kerran DC-10 rovaniemen legille. Lähtevät kuin nappi paidasta 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääs oma lusikka tähänkin soppaan :laugh: Parit Milanosta.

 

Alitalia Cargo EI-UPU... ilmeisesti vanhempi väritys ku Harrin kuvassa? Ainaki näyttäs vähän vanhemmalta... :P

[ attachment removed / expired ]

 

TAM Brazil PT-MSI

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla on ihan turhaa kehua kuvia, sehän on itsestäänselvyys.. :) Mutta tuo esipuhe oli mukava ja positiivinen johdatus teemaan, mulle ainakin uutta asiaa, josta lukisi mielellään enemmänkin, lisää näitä!  :thmbup:

 

 

Janne

EDIT: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä aihe!

 

Laitan pari jatkoksi.

 

Martinairin MD11 lähdössä Vantaalta huollosta. PH-MCP

_small.jpg

 

EVA Air Cargon MD11F laskussa Frankfurtiin. B-16113

_small.jpg

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs yhtiöillä Finnairin lisäksi ja millä reiteillä voi vielä päästä MD-11:n kyytiin?

 

KLM:n on ainakin vielä MD-11:sta.

Reiteistä ainakin Amsterdam-Curacao, Amsterdam-Panama City, Amsterdam-Hyderbad, Amsterdam-Accra, Amsterdam-San Francisco ja Amsterdam-Montreal, tuossa on muutama reitti joilla voi päästä MD-11 kyytiin. KLM:llä on noidenkin lisäksi vielä MD-11 reittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs yhtiöillä Finnairin lisäksi ja millä reiteillä voi vielä päästä MD-11:n kyytiin?

 

KLM:llä pääsee vielä pitkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelmi asentelee juuri telkkareita turistiluokkaan eli kait ne jonkun aikaa siella pysyvat.

 

Rovaniemelle on tosiaan aika-ajoin operoitu MD-11:llä joulun aikaan. Sääli jos tänä vuonna jää väliin.

 

Rovaniemellehan operoitiin Japanin paluulentoja joista luovuttiin vuosi sitten. 2 vuotta sitten oma paluulento jouluaattona Nagoyasta OH-LGB:lla oli Rovaniemen kautta ja illalla Rovaniemella viereisella putkella oli LQA palumatkalla Tokyosta.

Japanin paluureittien valilaskut oli kyllakin aikatauluihinkin painettu eli ei ne yllatyksena tulleet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitten Japanin paluiden lisäksi operoitiin siis aivan normaalia HEL-RVN-HEL lentoja MD-11:llä joulun alla ainakin 90-luvun lopussa/00-luvun alussa.

 

Onpa tullut kivasti väriä tähän threadiin! Lisää vaan jos kellä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentällä kuullut jotain isosta Mädäristä kun pitänyt korvat auki. KLM:n lentäjiltä kysyttiin kuinka onnistuu lentäminen yhdellä moottorilla. Pystyy säilyttämään korkeutensa, joka on hyvä ominaisuus. Tehoreserviä löytyy myös kivasti, lähtee kuin hauki kaislikosta vrt A340, joka näyttää jopa loiventavan nousussa.

Kerran päässyt Vinnairin 11:n kyytiin, Helsinki-Frisco (-93) ja Business luokassa. Kyllä oli hieno kokemus, pieniä lahjoja sain, sekä ruokaa koko ajan ;)

Syksyllä oltiin katsomassa laskuja Hki-Vantaalla ja atiksen mukaan laskut 04L:lle. Odotettiin tovin isoa lintua, pieni pettymys tuli kun laskuun ohjattiin Rightille. :thmbdn: (oltiin Katriinantien puolella)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyllä oltiin katsomassa laskuja Hki-Vantaalla ja atiksen mukaan laskut 04L:lle. Odotettiin tovin isoa lintua, pieni pettymys tuli kun laskuun ohjattiin Rightille. :thmbdn: (oltiin Katriinantien puolella)

 

Kuuluu sarjaan "Ei finskin heavyillä mitään erioikeuksia ole"  ::)  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maistuu maistuu..... :thmbup:

 

Tyytykää Venäläiseen kun vinairit kiellettiin  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitten Japanin paluiden lisäksi operoitiin siis aivan normaalia HEL-RVN-HEL lentoja MD-11:llä joulun alla ainakin 90-luvun lopussa/00-luvun alussa.

 

Heh, vai niin. Eihan niista sitten ole kuin 10 vuotta kohta.  :laugh: Operoitiinhan lomalentojakin saannollisesti 10 vuotta sitten M11 -koneilla mutta ei kait silla ole mitaan tekemista taman paivan kanssa?

 

Paitsi, etta tanaan lahtee M11 lomalennolle Phuketiin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla