Klaus Wesa

Lentokoneiden kuljetus aiheutti liikennejärjestelyjä Vantaalla 22.-23.12.08

14 viestiä aiheessa

Seneca "laskeutui" Varian oven eteen 23.12.08 n. klo 0.25 ja

Learjet  n. 4 h myöhemmin samalle paikalle.

Lähes koko matkan Learjet johti joukkoa nokka edellä ja Seneca seurasi oikea kylki edellä. Viimeisessä mukassa ennen pihaan kääntymistä Learjet vetäytyi Itellaan pihaan hengähtämään ja Seneca vaihtoi vasemman kyljen eteen. Näin Seneca pääsi kiitämään poikittain pitkin Rälssitietä oksien raapiessa nokkaa ja sitten kaarrettiinkin Varian pihaan laskuun ensimmäisenä.

Seuraavaksi oli Learjetin lentään yli aidan, mutta Varian pehmeä maa aiheutti hieman päänvaivaa nosturille ja sen paikka jouduttiin vaihtamaan aidan toiselle puolelle.

Learjet palasi aidan yli lennettyään takaisin  toisen rekan kyytiin vaihteeksi nyt pyrstö menosuuntaan.  Ilmankos aikaeroa 4 h syntyi, kun piti mennä perä edellä rekan kyydissä. :D

Tässä kuvia yön reissusta.

 

LearJet johtaa

[ attachment removed / expired ]

 

Seneca seuraa

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Minimit mitattiin senteissä

[ attachment removed / expired ]

 

LearJet oli hiukan peräpainoinen

[ attachment removed / expired ]

 

Seneca oli kallistuneena oikealle

[ attachment removed / expired ]

 

Rälssitie teki tiukkaa Senecalle

[ attachment removed / expired ]

 

Oksat meinaavat raapia nokkaa

[ attachment removed / expired ]

 

Läheltä saa mennä kunhan ei osu

[ attachment removed / expired ]

 

Puuta pitää työntää jo kovaa

[ attachment removed / expired ]

 

Hiukan peräpainoinen on myös Seneca

[ attachment removed / expired ]

 

Laskeutuminen on tapahtunut

[ attachment removed / expired ]

 

LearJetin ensimmäinen nostoyritys Itellan pihalta

[ attachment removed / expired ]

 

Maa nosturin tuen alla rupesi pettämään ja jouduttiin vaihtamaan nosturin paikkaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Toisella yrityksellä päästään aidan yli

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja läheltä valaisintolppaa. LearJetin vasemmassa siivessä oli kuulemma n. 1000 l enemmän kerosiinia kuin oikeassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä näkyy hyvin , miten paljon LearJet tuli siirtolavan yli.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän jälkeen hyytyi ensin kameran akku ja tuntia myöhemmin kuvaaja. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyi, Iveco. :P Nyt alkaa variallakin olemaan opetuskalusto kohdallaan. :thmbup: Kiinnostus tuota YO-linjaa kohtaan kasvaa koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyi, Iveco. :P

Iveco on paras rekka-automerkki ;) Mulla on semmonen iso kultainen mitalikin, missä lukee IVECO 8)

 

 

Ja kiitokset Klausille mielenkiintoisista kuvista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa variallakin olemaan opetuskalusto kohdallaan. :thmbup:

Onhan siellä tähänkin asti ollut pari potkuria ja joku heko... tuo leari on kyllä hyvä hankinta :thmbup: Siinä mielessä että pääsevät purkamaan tollasen rumiluksen ;D Oltiin tuota seuraamassa Havukaisen kanssa silloin ekana yönä, mutta eihän siitä tullut mitään, perus Variamaista evotusta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä tähänkin asti ollut pari potkuria ja joku heko... tuo leari on kyllä hyvä hankinta :thmbup: Siinä mielessä että pääsevät purkamaan tollasen rumiluksen ;D Oltiin tuota seuraamassa Havukaisen kanssa silloin ekana yönä, mutta eihän siitä tullut mitään, perus Variamaista evotusta ;D

Veikkaampa, ettei sitä pureta kuten edeltäjänsä. Onhan tuo lentokuntoinen ja varmaan pyritään pitämään sellaisena. Hyvä opetuskone kun kaikki pelaa on hydrauliikkaa ja muita järjestelmiä jota voi nähdä ja kokeilla käytännössä, eikä vaan scema kuvina paperilla.

Ja onko tuo nyt evotusta: Laitos vaatii koululta tiettyjä juttuja, jotta myöntää koulutuslupia että mekaanikoita valmistuisi. Ne luvat taitaa VARIA:lta vielä puuttua.

Entinen VAKESIN aikainen opiskelukaveri ja entinen nurkan kolleega ja nykyinen VARIA:n opettaja on laittanut isot pyörät pyörimään, hienoa Toni.

ps. Koneen hintaa en tiedä, kun joku sitä tuossa aikaisemmassa ketjussa kyseli ja Seneca oli hieno Bonus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaampa, ettei sitä pureta kuten edeltäjänsä. Onhan tuo lentokuntoinen ja varmaan pyritään pitämään sellaisena. Hyvä opetuskone kun kaikki pelaa on hydrauliikkaa ja muita järjestelmiä jota voi nähdä ja kokeilla käytännössä, eikä vaan scema kuvina paperilla.

Ja onko tuo nyt evotusta: Laitos vaatii koululta tiettyjä juttuja, jotta myöntää koulutuslupia että mekaanikoita valmistuisi. Ne luvat taitaa VARIA:lta vielä puuttua.

Entinen VAKESIN aikainen opiskelukaveri ja entinen nurkan kolleega ja nykyinen VARIA:n opettaja on laittanut isot pyörät pyörimään, hienoa Toni.

ps. Koneen hintaa en tiedä, kun joku sitä tuossa aikaisemmassa ketjussa kyseli ja Seneca oli hieno Bonus.

Kuulemma koneella tunnit täynnä, joten tuskin sillä enää tullaan lentämään. Ainakaan ennen "korjausta", ja sitä tuskin Variassa kovin nopeasti korjataan ;D Puretaan tod.näk. Ja tarkoitus vissiin kasata mutta siitä nyt tuskin voi mitään amiksessa odottaa ;D

 

Hinta kuulemma jotain 400 000€. Eräs koulun opettaja noita kertoi, kun juteltiin kun oltiin tuolla kyyläämässä tota "episodia"...

 

Onhan se toki hienoa että sinne saadaan tollasta kunnon kamaakin sorkittavaksi, hyvä että panostavat. ;D

 

"Variamaisena evotuksena" tarkoitin lähinnä tuota että vaikka yrittivät sitä learia nostaa ekalla niin eihän se onnistunut koska nosturi ei kestänyt sitä nostaa. Tosin eihän tuo Varian vika ole mutta kumminkin, aina menee jotain vikaan.. ;D

 

 

nimim. viime keväänä Variasta valmistunut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemma koneella tunnit täynnä, joten tuskin sillä enää tullaan lentämään. Ainakaan ennen "korjausta", ja sitä tuskin Variassa kovin nopeasti korjataan ;D Puretaan tod.näk. Ja tarkoitus vissiin kasata mutta siitä nyt tuskin voi mitään amiksessa odottaa ;D

 

Hinta kuulemma jotain 400 000€. Eräs koulun opettaja noita kertoi, kun juteltiin kun oltiin tuolla kyyläämässä tota "episodia"...

 

Onhan se toki hienoa että sinne saadaan tollasta kunnon kamaakin sorkittavaksi, hyvä että panostavat. ;D

 

"Variamaisena evotuksena" tarkoitin lähinnä tuota että vaikka yrittivät sitä learia nostaa ekalla niin eihän se onnistunut koska nosturi ei kestänyt sitä nostaa. Tosin eihän tuo Varian vika ole mutta kumminkin, aina menee jotain vikaan.. ;D

 

 

nimim. viime keväänä Variasta valmistunut...

 

No ei tietenkään sillä enää lennetä, mutta säilytetään vähintään tuossa kunnossa. Mikähän funktio purkamisella olisi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän funktio purkamisella olisi?

Mitä järkeä se on ostaa koristeeksi tuonne? Ei se paljoa noita lekoasentajia auta että se seisoo tyhjänpanttina ja koristeena hallissa... :P Ei ne Finnairinkaan koneet korjaudu tuijottamalla pintaa...vai? 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä järkeä se on ostaa koristeeksi tuonne? Ei se paljoa noita lekoasentajia auta että se seisoo tyhjänpanttina ja koristeena hallissa... :P Ei ne Finnairinkaan koneet korjaudu tuijottamalla pintaa...vai? 8)

 

Kai nyt purkaa osaa kukavaan, mutta se että opetetaan huoltotoimintaan liittyvät varotoimenpiteet paukut, deaktivoinnit yms. bn tuo mainio siihen tarkolitukseen.

Ja vian tesintää, voi tuolla opetella mainiosti.

Kuinkas sillä puretulla alumiiniläjällä?

Kyllä tuolle alalle hakeutuvat yleensä, osaavat pultteja/ruuveja pyörittää oikeaan suuntaan, kun irroitetaan/asennetaan.

Mutta järjestelmistä harvalla on mitään hajua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla