Tumi Hämäläinen

Onnettomuudet matkustajakoneille Suomessa

94 viestiä aiheessa

Suomen ilmatilassa (tai maassa) lienee sattunut hyvin vähän/ei ollenkaan onnettomuuksia matkustajakoneille suihkukoneaikakaudella (tarkoitan siis isompia matkustajakoneita ja henkilövahinkoihin johtaneita sellaisia). En muista ainoatakaan tapausta.

 

Läheltäpiti -tilanteita on ehkä jokunen ollut (naapurimaan pilotit unohtivat kytkeä transponderin jne.), mutta muistaako joku, onko todellisia onnettomuuksia ollut lainkaan puhallinilmailukaudella? Joku Atrain (siis potkurikone) kai törmäsi geittiin joskus, mutta siis ihan kaputteja tarkoitan.

 

Kiitän valaisustanne!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läheltä-juttuhan ei perinteisesti lasketa, mutta aina on sattunut ja tapahtunut. Moottoreiden hajoamisia, Kar-Airin A300 oli lähellä sakata keskelle Tikkurilaa, Air Liberten ulosajo Kajaanissa (missä oli tullut ruumiita jos olisi syttynyt tulipalo?), MD-87:n "autolanding" jne. Varjelus on ollut matkassa *koputtaa puuta*

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kar-Airin kotimaan reittilennolla ollut matkustajalentokone, de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, vaurioitui pakkolaskussa korjauskelvottomaksi vuonna 1973 Pudasjärvellä. Kaikki selvisivät hengissä, mutta muistaakseni kippari loukkaantui aika vakavasti.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kar-Airin kotimaan reittilennolla ollut matkustajalentokone, de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, vaurioitui pakkolaskussa korjauskelvottomaksi vuonna 1973 Pudasjärvellä. Kaikki selvisivät hengissä, mutta muistaakseni kippari loukkaantui aika vakavasti.

 

Esa

 

Koneen kapteenina oli Kauko Aapro, ja hän loukkaantui hyvin vakavasti eikä lentänyt sen koommin.  Todennäköisesti onnettomuuden aiheuttamien luunmurtumien  seurauksena hän sai aivoveritulpan melko pian onnettomuuden jälkeen ja halvaantui pysyvästi. Hän kuoli tänä vuonna oltuaan sairaalahoidossa useita vuosia.

 

Kake oli äitini lapsuudenystävä Lauritsalasta ja asui Vantaalla samassa kerrostalossa, samassa rapussa kuin minä. Hieno mies.

 

EDIT: Hienolla miehellä tarkoitin Kakea, en itseäni!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Puhutteleva tapaus ja erityisen hienoa, että koneen päällikkö on jakanut ensikäden tietoa siitä täällä! Alemmassa linkissä oli ote tutkintaselostuksesta, jossa huomio kiinnittyi seuraavaan: "...aikaan 23.30.05, kapteeni painoi vahingossa kaasuvipujen GO AROUND nappulaa ja ...". Ylemmässä linkissä taas päällikkö itse kertoo:"En painanut vahingossa TOGA-buttonia vaan tahallaan, koska päätin tehdä ylösvedon n. 1000 jalassa." Hyvä huomata pientä inhimillistä variaatiota wirallisissakin asiakirjoissa ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta linkkiviidakosta koskien Kar-Airin juttua EFHK:n liepeillä en löytänyt sitä mitä halusin, eli kun Juha kertoi tapauksen olleen Tikkurilan päällä, niin oliko ylösveto viideltätoista tehty?

 

Ja kun kyseisen lennon kapteenkin on täällä keskuudessamme, hän varmaan muistaa mistä suunnasta oli tulossa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta linkkiviidakosta koskien Kar-Airin juttua EFHK:n liepeillä en löytänyt sitä mitä halusin, eli kun Juha kertoi tapauksen olleen Tikkurilan päällä, niin oliko ylösveto viideltätoista tehty?

 

Ainakin lähestyminen tehtiin kiitotielle 15 (linkkiviidakossa jälkimmäinen minun laittama linkki, josta hypätään kyseisen ketjun kolmannelle sivulle ja luetaan "Tutkimuskertomuksesta lainailtua").

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   

 

Entäs tämä "vaasan siivet" eli surullisen kuuluisa wasawings?  Sattui ilmajoella kunnon rysäys reittilennolla ja eikös samaltl firmalta tippunut vielä ylivieskassa kone. Kolme kuoli ilmajoella jos oikein muistan.

http://www.onnettomuustutkinta.fi/24022.htm

 

Siinä faktaa tutkinnan muodossa

 

 

Taisi menehtyä peräti kuusi ihmistä (kippari, perämies ja neljä matkustajaa)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läheltä-juttuhan ei perinteisesti lasketa, mutta aina on sattunut ja tapahtunut. Moottoreiden hajoamisia, Kar-Airin A300 oli lähellä sakata keskelle Tikkurilaa, Air Liberten ulosajo Kajaanissa (missä oli tullut ruumiita jos olisi syttynyt tulipalo?), MD-87:n "autolanding" jne. Varjelus on ollut matkassa *koputtaa puuta*

Juha

 

Mikä tuo MD-87:n autolanding -juttu on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo MD-87:n autolanding -juttu on?

 

Lyhesti: Finnairin MD-87 laskeutui kiitoradalla seisoneen Ilmailulaitoksen Ford Transitin päälle. Koneen laskuteline vaurioitui ja kone kävi kiitoradan ulkopuolella, mutta mitään pahempaa ei tapahtunut. Transitista ei jäännyt jäljelle alustasta ylöspäin juuri mitään...

Tapahtunutta on puitu täälläkin, haulla löytynee lisätietoja. Tutkimusraporttia ei valitettavasti ole OTK: sivuilla.

Juha

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

taidettiin siihen mädäriin vaihtaa hiukan peltejäkin...

 

Hyvä on... korjataan sitten. Koneen laskuteline vauroitui ja peltejä hajosi, kone kävi kiitoradan ulkopuolella, mutta mitään pahempaa ei tapahtunut. Mitä muuta hajosi?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on muuten tarkalleen OH-CAR:n maahaniskeytymispaikka? Tuusulassa mutta missä?

 

Äh, olen nähtävästi heittänyt muutossa menemään myös tämän keissin tutkimuskertomuksen  :-\

Mutta aina luotettavan Suoli24:n keskustelupalstalta löytyy tämä:

http://keskustelu.suomi24.fi/matkailu_show.fcgi?category=104&conference=4500000000000164&posting=22000000016224451

kone tuli liitäen Palojoentien suunnassa kohti Tuusulaa.... Hän yritti kääntää koneen tien suuntaiseksi, mutta ei onnistunut mutkittelevan tien takia. Puiden latvoja hipoen kone tuli pienelle peltoaukealle ja jysähti loivaan vastarinteeseen

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä on... korjataan sitten. Koneen laskuteline vauroitui ja peltejä hajosi, kone kävi kiitoradan ulkopuolella, mutta mitään pahempaa ei tapahtunut. Mitä muuta hajosi?

Juha

 

Kyseisen koneen kippari kertoi nähneensä kosketuskohdassa , allaan, vilahduksen jostain.

 

 

 

Tuo Transiitti oli samaan aikaan neljällä radalla, koska oli kahden radan risteyksessä    ???

 

Muistelisin, että radiopuhelinliikenteen termistöä tarkennettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Taannoin löytyi Suomen ilmailumuseolta muutama tutkimuskertomus poistettavien joukosta.

Selasin pari päivää sitten tapausta joka liittyi Lempäälän tapahtumiin 25.5.1989.

 

Kyseessä oli DC-10-30 OH-LHB:n sekä Korpivaaran omistaman Piperin OH-PNT:n incidentti, jossa koneet olivat samalla lentopinnalla Lempäälän maisemissa.

Tuo tutkimuskertomus löytyy varmaan myös tuolta:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/4973.htm           

 

Laitoinpahan nyt muiden incidenttien joukkoon, kun aiheesta oli jo lipsuttu.

 

-jukka 8)

 

Niin ja hyvää uutta vuotta 2009, allways happy landings!!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään