Timo Hyvönen

Lentäkää kotimaassa - vain 12 penniä / kilometri

23 viestiä aiheessa

Tuo vanhanajan aikataulumuoto on kyllä nerokas! Saisiko sen vähän isompana että saisi selvää numeroistakin? Sen verran tosta esim. näkee että Caravelle kävi illalla Oulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vanhanajan aikataulumuoto on kyllä nerokas! Saisiko sen vähän isompana että saisi selvää numeroistakin? Sen verran tosta esim. näkee että Caravelle kävi illalla Oulussa.

 

Ja muuten taisi kalusto olla DC-3:sta ja Convairia. Vai oliko muita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalusto oli kotimaassa pääasiassa DC-3:ta ja Convair Metropolitania. Tämä alkoi kiinnostaa sen verran, että kaivoin kesän 1965 turistin. Tässä kaikki lentoaikataulut. Metropolitan on tosin erikseen mainittu vain vuorolle AY601 Turusta Tukholmaan ja AY283 Maarianhaminasta Tukholmaan, mutta kun kuvan keskellä on isolla Metropolitan / DC-3 niin on sen täytynyt muuallakin lentää.

 

Aikataulusta löytyy kivoja vaihtoyhteyksiä. Esim. AY on Porissa välilasku 8.25-8.40, josta voi vaihtaa klo 8.35 Hesaan lähtevään AY321:een. Toinen hauska on Tampereella. AY282 saapuu Härmälään klo 10.50, jossa AY414 tekee nopea välilaskun ja jatkaa Ouluun klo 11.10. AY282 kääntyy AY283:si kohti Tukholmaa Turun ja Maarianhaminan kautta.

 

Hiukan haasteellista saada aikataulusivuja foorumin 200:n kiloon. Lisäksi ensin suositellaan 800 pikselin leveyttä, mutta kuvaa lähettäessä se onkin pakko. Joten eka aikataulusivu on täällä:

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3668pie-a.jpg/full

 

Alla oleva jatkoyhteysaikataulu on samalla sivulla kotimaan lentoaikataulun kanssa.

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3668pie-b.jpg/full

 

Finskin Caravellella pääsi Osloon ma-la, mutta sunnuntaisin Metropolitanilla. SAS lensi myös samaa reittiä Caravellella.

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3674pie-a.jpg/full

 

Lontooseen vuoropäivinä BE:n eli British European Airwaysin Cometilla ja Finskin Caravellella.

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3674pie-b.jpg/full

 

Lomakohteet kesällä 1965 oli Italia, Espanja ja Kreikka. Lisäksi saattoi tietysti olla charttereita.

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3669pie-a.jpg/full

 

Luxemburgissa tehtiin välilasku matkalla Espanjaan.

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3669pie-b.jpg/full

 

Lennot Merenkurkun yli Vaasasta taisivat loppua vasta 1990-luvulla, jolloin sitä tosin ei lentänyt enää Finski. Lisäksi 1965 oli lentoyhtiöiden hinnoittelu vielä selkeää.

 

http://rautatie.1g.fi/kuvat/lento/Aero1965/Img_3671pie-a.jpg/full

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vanhanajan aikataulumuoto on kyllä nerokas!

 

Milleköhän vuodelle ko. aikataulumalli oli käytössä. 80-luvulla ainakin koneessa oli kiinnostava tutkia tuota Finnairin häkkyrää Blue Wings -lehden välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota ekaa  kuvaa voi tarkastella isompana hiiren oikean nappulan view image -kautta...se on vain linkattuna tänne.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota ekaa  kuvaa voi tarkastella isompana hiiren oikean nappulan view image -kautta...se on vain linkattuna tänne.

 

t. Timo

 

 

Kiitos vinkistä.

 

Onkohan muuten lentöyhtiöstä pääteltävissä kone? KR=DC3, AY=Metropolitan?

 

Tampereella on muutos tohon kesän aikatauluun verrattuna. AY213 Jyväskylästä Turkuun tekee stopin klo 11.00-11.25, AY414 Helsingistä Ouluun 10.55-11.10. Molemmista lienee pystynyt vaihtamaan molempiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan muuten lentöyhtiöstä pääteltävissä kone? KR=DC3, AY=Metropolitan?

 

Ei ole. Lappeenrantaan lennettiin pitkään Karairin koodilla jotta saatiin pidettyä koodi voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole. Lappeenrantaan lennettiin pitkään Karairin koodilla jotta saatiin pidettyä koodi voimassa.

 

Hyvä tietää tuokin, mutta tarkoitin kesällä 65 tai talvella 65-66?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kone Keravalle lensi.  ;D

 

Ihan oikeasti mikä on syy miksi Kerava on lento aikataulussa auto kuljetuksena ?

 

Onko syys se että Tikkurilan asemalle ei silloin pysähtyneet pikajunat ja autokuljetus vei junalle. Vai se että Helsingin pitäjän kirkonkylässä ei ollut tuolloin hotelleita.  Vai mikä???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo kyllä Keravan hotellitarjonnasta, ei myöskään junien siellä pysähtymisestä johtunut, pikajunat ajelivat ohi, asemapomo tai sen kaveri otti jotain viestejä vastaan tai antoivat pikajunille, sauva jossa rengas ja siinä viesti.

Koukkasivat sen renkaan kainaloon joten ei lentomatkustaja siihen ehtiny.

Niillä kulmin oli kyllä teollisuutta silloin, eli Nokia ,Stockman ym. ehkä liikematkailu oli silloin rajumpaa niiltä kulmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun voisi nimetä vaikka "Vanhoja lentoaikatauluja" -ketjuksi  ;)

 

Ei ole isosta Suomen matkailijayhdistyksen aikataulunipusta tarvinnut lentoaikatauluihin paljon palstatilaa tuhrata vuonna 1927/1928 - juna- ja höyrylaiva-aikatauluja on monta kymmentä sivullista, lentoaikataulut mahtuvat alle puoleen sivuun:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milleköhän vuodelle ko. aikataulumalli oli käytössä. 80-luvulla ainakin koneessa oli kiinnostava tutkia tuota Finnairin häkkyrää Blue Wings -lehden välistä.

 

Oli käytössä 80 - 90 lukujen vaihteeseen. Viimeiset taitettiin Apple Mac II koneella, vuosi saattoi olla 89. Aiemmin kuvat tehtiin piirrustuslaudalla... tuohon aikaan nuolenpääprojekti olisi ollut PC-koneelle lähes mahdottomuus.

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisella vastaavalla lakanalla suunnittelin kotimaan kiertomatkani -87. Sain mahdutettua 46 legiä 9 vrk:n ajalle, mutta bookkausvaiheessa piti jättää pois 6 legiä saatavuus yms ongelmien takia, jolloin ainakin Kuusamo ja Varkaus jäivät pois valloitetuista kentistä. Oli aika kätevä tuosta katsella aikatauluja, aamulla 7-8 aikaan aloittaa Vantaaalta ja illaksi kotiin(OK, siskon luona punkkasin viikon Tilkan lähellä) 19-21 välillä. Jotenkin tuntuu että tuo olisi paljon vaikeampaa ollut jo viimeisistä paperivihkoaikatauluista ja nyt koneelta vielä tuskaisampaa moninverroin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon muiden yhtiöiden charter-tarjonnasta Suomesta vuodelta 1965 Kanariansaarten Las Palmas. Ainakin ruotsalaisen Vingresor -matkatoimiston matkoja myytiin Suomesta Kanariansaarille jo tuolloin. Koneena oli ruotsalaisen Transairin DC-6 tai DC-7. Kone nouti suomalaiset matkailijat "Seutulasta" ja poimi ruotsalaiset välilaskulla Tukholmasta.

Toinen Suomeen DC-6/DC-7:lla operoinut ruotsalaisyhtiö oli Osterman Air Charter (OAC).   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Olisiko kenelläkään vinkkiä mistäpäin voisin etsiä Aeron aikatauluja syksyltä 1960? Ensimmäiset kuuklaussessiot eivät paljoa antaneet, pitäisiköhän suunnata divareihin Turisteja etsimään?

 

t: Veli-Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12 penniä kilometri on 2 euroa 100 km. Nippa nappa jos tehdään äärimmäisen taloudellinen potkurikone voitaisiin päästä tuohon hintaan liikkumaan ilmateitse. Eli Oulusta Stadiin 600 km ja 12 ekkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kenelläkään vinkkiä mistäpäin voisin etsiä Aeron aikatauluja syksyltä 1960?

 

Etsi kunnan kirjastosta tai Kansalliskirjastosta käsiisi Helsingin Sanomien numero(ita) tai vaihtoehtoisesti selaa läpi Kansalliskirjaston ilmailun pikkukokoelma.

 

12 penniä kilometri on 2 euroa 100 km. Nippa nappa jos tehdään äärimmäisen taloudellinen potkurikone voitaisiin päästä tuohon hintaan liikkumaan ilmateitse. Eli Oulusta Stadiin 600 km ja 12 ekkua.

 

12 x 100 = 1200 penniä eli 12 markkaa. Vuoden 1965 markkamäärä kun muutetaan 2008 euroiksi saadaan 19(,22) euroa. Eli 600 km maksaisi 19 x 6 = 114 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Olisiko kenelläkään vinkkiä mistäpäin voisin etsiä Aeron aikatauluja syksyltä 1960? Ensimmäiset kuuklaussessiot eivät paljoa antaneet, pitäisiköhän suunnata divareihin Turisteja etsimään?

 

t: Veli-Matti

 

Moi,

 

Suomen Ilmailumuseon arkistossa on lähes täydellinen sarja Aeron ja Finskin aikatauluja. Puhelin: (09) 8700 870 Telefax: (09) 8700 8720 Sähköposti: info@suomenilmailumuseo.fi

 

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Suomen Ilmailumuseon arkistossa on lähes täydellinen sarja Aeron ja Finskin aikatauluja. Puhelin: (09) 8700 870 Telefax: (09) 8700 8720 Sähköposti: info@suomenilmailumuseo.fi

 

 

T:topi

 

Kiitti tiedosta, seuraavalla reissulla kirkolle pitää siis taas varata aikaa museoreissuun  :thmbup:

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12 x 100 = 1200 penniä eli 12 markkaa. Vuoden 1965 markkamäärä kun muutetaan 2008 euroiksi saadaan 19(,22) euroa. Eli 600 km maksaisi 19 x 6 = 114 euroa.

 

Martti osaa konvertoida pennejä...rispekt !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään