Elias Lohilahti

Helsinki-Vantaalla suurta remonttia tulossa

7 viestiä aiheessa

Kuulin tuolta Kap Verdeltä tullessani, että Helsinki-Vantaan terminaali tullaan siirtämään 22L-04R:n ja 22R-04L:n väliin. Autoliikenne tulisi kulkemaan tunnelissa kiitoteiden alta. Münichissa taitaa olla joku tällainen järjestely. Ilmeisesti joku finavian tiedote on asiasta olemassa, mutta lehdissä asia ei ole vielä ollut, näin minulle ainakin kerrottiin. Onko kenelläkään lisätietoja tästä, tuleeko toteutumaan, onko pelkkä huhu vailla tiedon murustakaan, vai, että on puhuttu jo aikaa sitten?

 

Itse tätä suuresti ihmettelin, koska nythän ollaan rakentamassa Hki-Vantaalle uutta terminaalia tai 2:n laajennosta sinne 33:n taakse (siis portti 33:n ei rwy 33:n).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 90-luvulla ennen 3-kiitotien rakentamisen aloittamista osui silmiin piirros, missä oli hahmoteltu terminaalien paikat pitkälle tulevaisuuteen. Kiitoteiden väliin tuleva terminaali näkyi jo siinä piirroksessa, eli ei ole mitenkään uusi ajatus. Eri asia on se, pitääkö silloiset suunnitelmat ja milloin rakentamispäätökset tehdään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai jossain suunnitelmaluonnoksissa on suunniteltu lisää terminaalirakennuksia sinne ensimmäisen ja kolmannen kiitotien väliin, mutta koskaan en ole kuullut tai nähnyt suunnitelmia siitä, että nykyiset terminaalit ja niiden toiminnot siirrettäisiin täysin sinne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika laajaltihan tästä Helsinki-Vantaan terminaaliasiasta keskusteltiin foorumilla kolmisen kuukautta sitten, mutta se näyttää unohtuneen. Asiaa voi käydä lukemassa tästä viestistä eteenpäin.

 

Lyhyesti tiivistettynä: nykyistä terminaalia ei siirretä mihinkään vaan rakennetaan uusi lisäterminaali sitten kun nykyisen kapasiteetti ei enää riitä. Esillä on ollut kaksi vaihtoehtoa: ykkös- ja kolmoskiitoteiden välinen alue sekä Viinikkalan alue Tikkurilantien pohjoispuolella. Ilmailutoimittajien ollessa Finavian vieraina Helsinki-Vantaalla lokakuussa Viinikkalan alue näytti todennäköisemmältä vaihtoehdolta (mm. Finavia rahoittaa Kehärataan tulevan ylimääräisen mutkan), mutta lopullista sijoituspäätöstä ei oltu vielä tehty. (Huom! Sijoituspäätös ei ole vielä rakennuspäätös.)

 

Remonttia on sen sijaan luvassa nykyiseen terminaaliin. Nykyiset matkatavaroiden käsittelytilat siirtyvät lähtöaulojen 2 ja 3 alapuolelta rakenteilla olevan non-Schengen -terminaalilaajennuksen alakertaan. Siihen liittyen on parhaillaan rakenteilla matkatavaroiden kuljetustunneli lähtöaulan 2 alta uusiin käsittelytiloihin. Lisäksi kaikki lähtöaulat remontoidaan vaiheittain siten, että osa lähtöaulatiloista on vuorollaan suljettuna. Esimerkiksi lähtöauloissa 3 ja 4 puretaan nykyiset lähtöselvitystiskisaarekkeet ja tiskit siirretään yhteen riviin lähtöaulojen kiitotien puoleiselle seinälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika laajaltihan tästä Helsinki-Vantaan terminaaliasiasta keskusteltiin foorumilla kolmisen kuukautta sitten, mutta se näyttää unohtuneen. Asiaa voi käydä lukemassa tästä viestistä eteenpäin.

 

Lyhyesti tiivistettynä: nykyistä terminaalia ei siirretä mihinkään vaan rakennetaan uusi lisäterminaali sitten kun nykyisen kapasiteetti ei enää riitä. Esillä on ollut kaksi vaihtoehtoa: ykkös- ja kolmoskiitoteiden välinen alue sekä Viinikkalan alue Tikkurilantien pohjoispuolella. Ilmailutoimittajien ollessa Finavian vieraina Helsinki-Vantaalla lokakuussa Viinikkalan alue näytti todennäköisemmältä vaihtoehdolta (mm. Finavia rahoittaa Kehärataan tulevan ylimääräisen mutkan), mutta lopullista sijoituspäätöstä ei oltu vielä tehty. (Huom! Sijoituspäätös ei ole vielä rakennuspäätös.)

 

Remonttia on sen sijaan luvassa nykyiseen terminaaliin. Nykyiset matkatavaroiden käsittelytilat siirtyvät lähtöaulojen 2 ja 3 alapuolelta rakenteilla olevan non-Schengen -terminaalilaajennuksen alakertaan. Siihen liittyen on parhaillaan rakenteilla matkatavaroiden kuljetustunneli lähtöaulan 2 alta uusiin käsittelytiloihin. Lisäksi kaikki lähtöaulat remontoidaan vaiheittain siten, että osa lähtöaulatiloista on vuorollaan suljettuna. Esimerkiksi lähtöauloissa 3 ja 4 puretaan nykyiset lähtöselvitystiskisaarekkeet ja tiskit siirretään yhteen riviin lähtöaulojen kiitotien puoleiselle seinälle.

 

Saman ketjun sivulla 7 Kimmo Niemisellä oli viestissään kuva massiivisesta suunnitelmasta, joka myös kirvoitti kommentteja. Kuva valitettavasti on vanhentunut pois viestistä.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,59643.msg808129.html#msg808129

 

Transit-toiminnan siirto kiitoteiden väliseen (ja suuntaiseen - tarpeen mukaan laajennettavaan) terminaaliin olisi luontevaa tulevaisuudenkehitystä. Yhteys nykyiseen terminaalikokonaisuuteen syntyisi näppärästi pääratalouhintojen yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään