Heikki Rantasalo

Superjumbo näkyvissä!

32 viestiä aiheessa

Tänään klo 13.07 Superjumbo UAE201 (EK201) ylitti Tamperetta (ei ilmeisesti divertannut!).  Lähtöajaksi Dubaista ilmoitettin 8.51 eli siis 6h 16 minuuttia portilta lähdön jälkeen. Olisiko meillä tääsä kevään kuluessa mahdollista saada näistä ylityksistä parempaa tietoa? Jospa joskus sattuisi parempi sää ylilennon ajaksi, kuten silloin 4.1.09.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni kun lentokenttäspeksejä (tälläkin foorumilla?) käsiteltiin, niin todettiin että A380 wingspan on 15 metriä enemmän kuin B747 ja siksi ei mahdu rullausteillä joidenkin valotolppien tmv. välistä.  En tiedä onko Vantaalla valaisimia sittemmin siirrelty, josko nykyään jo mahtuisi...

 

Niin-in, tatat aloin miettimaan minakin... Eli miten mahtaa olla rullaustieden kantavuus aj leveys, Jetblast vaatimukset, jne. Tama tuli mieleen kun taalla Melbournessa lentelin tuo international kentan yli, ja lueskelin vaatimuksia kentalla toiminnalle. Vaikka A380 operoi tuolta kentalta aikataulutettuna, silti on melkoisia rajoituksia toimintaan laitettu:

 

http://www.airservicesaustralia.com/publications/current/ersa/FAC_YMML_20-Nov-2008.pdf

 

Mutta komia on kone, muutaman kerran lennellyt tassa Melbournen kaupungin ympari, mukavaa katseltavaa todella. Innolla odotetaan Formulakauden avausta, viimeksi oli 747 ylilento ennen kisaa, eipa tarvitse arvailla milla koneella tehdaan ylilento tanavuonna (jos vaan aikataulut onnaa)...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kantavuuden ja leveyden suhteen samat vaatimukset kuin B747:llä. Itse asiassa kantavuus on pienempi ongelma A380:lla jos vertaillaan maksimipainoisia koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Los Angelesin kentällä on A380:n käsittelyssä jonkin verran ongelmia, koska kiito- ja rullaustiet ovat lähellä toisiaan. Itä-länsi-suuntaiset kaksi rullaustietä Bravo ja Charlie (muistaakseni) sijaitsevat rinnakkain keskilinjojen välisen etäisyyden ollessa 90 metriä. A380:n kärkivälin ollessa 80 metriä siivet ulottuvat 40 metriä keskilinjan molemmille puolille, joten kaksi A380:ta mahtuisi kyllä ohittamaan toisensa noilla rullausteillä ja vielä jäisi väliin 10 metriä tyhjää, mutta turvallisuusmarginaalin takia toinen rullaustie kuitenkin suljetaan jos A380 rullaa vierekkäisellä rullaustiellä. Sitäpaitsi autojen käyttämä huoltotie kulkee näiden rullausteiden välissä, mikä taas tarkoittaa sitä, että autot pitää häätää pois A380:nen rullatessa. Pohjois-eteläsuuntaiset vierekkäiset rullaustiet ovat vielä lähempänä toisiaan (väliä vain 83 metriä). Uutena ilmiönä mainitaan myös se, että koneen seisoessa odotuspaikalla se saattaa aiheuttaa häiriöitä (heijastumia?) kyseisen kiitotien ILS-järjestelmän toimintaan.

 

Sitten, kun A380-vuoroja tulee LAX:iin enemmän kuin tällä hetkellä, muu lentotoiminta tulee hankaloitumaan lisää, mikä tarkoittaa mahdollisesti viivästymisiä. Kentällä on kuitenkin vireillä muutostöitä, mm. pohjoisen kiitotien mahdollinen siirtäminen.

 

http://www.latimes.com/news/printedition/california/la-me-airbus25-2009jan25,0,7101057.story

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa muuttuuko Flygradar sellaiseksi ettei siitä pyty enää koneen tyyppiä katsomaan?Nyt näyttäisi olevan osalla Flygradar sivuilla ettei saa selvää mikä on koneen tyyppi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä siellä tyypit näkyy kuten ennenkin, joskus uusissa koneissa näkyy vain HEX koodi kun tietoja ei ole päivitetty tietokantaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään