Guest henrikanttonen

Auttakee tunnistamaan konetyypit

18 viestiä aiheessa

En ole mikään konespotteri tai pahempi ilmailukuvauksen harjoittaja simulaattorilentämisen ulkopuolella, mutta muutama vuosi sitten tuli lennettyä Pariisiin työreissulla ja nappailin kuvia Helsinki-Vantaalla ja Charles De Gaullella. Nyt ajattelin että olisi mukava tietää minkä tyyppisiä koneita kuvista löytyy ja itselläni ei tämmöiseen ole lahjoja ollenkaan niin kenties ystävälliset sielut täällä voisivat auttaa.

 

Kuvat eivät ole mitenkään erityisemmän laatuisiakaan, koska kamera ei ollut mikään tykki ja itse kuvaajana olen aika toivoton. Siksipä tässä vain minulle epäselviksi jääneiden koneiden kuvat. Jos jotakuta kiinnostaa niin loput kuvat koneista jotka itsekin tunnistin (lähinnä rekisterin perusteella) ja muita kuvia lennolta löytyy täältä:

 

 

Oma menomankeli. Kuva on kylläkin niin tumma ja tärähtänyt, että voi olla että tästä ei saa selvää.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämäkin on niin suttuinen että en saa selvää edes yhtiöstä. Kenties konetyypin sentään saa?

[ attachment removed / expired ]

 

Dubrovnik:

[ attachment removed / expired ]

 

No tämän sentään tiedän. Se on Concorde F-BVFF. Meni sekaan puolivahingossa, mutta annoin mennä kun onhan se vain legendaarinen laite.

[ attachment removed / expired ]

 

Vasemmanpuoleisimman tunnistin, on F-GJND, eli Boeing 737-528, nykyään Air Namibian väreissä. Muut näyttävät aika samalta, mutta en uskalla mennä sanomaan mitään kun en kerran tiedä.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää Air Francea. Lähin lienee F-GRHF, eli Airbus A319-111. Muut näyttävät samalta, mutta jätänpä jälleen sanomatta.

[ attachment removed / expired ]

 

747:n tunnistan toki minäkin, mutta onko tästä nähtävissä tarkemminkin tyyppiä?

[ attachment removed / expired ]

 

Tätä en jostain syystä löytänyt mistään vaikka rekisterikin näkyy (N383AN?).

[ attachment removed / expired ]

 

United rullailee. Liian kaukana että rekisteristä saisi selvää, joten en osannut tyyppiäkään sanoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä se jopa lukee kyljessä, mutta liian sumea kuva että saisi selvän. Airbus A320?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kiitän jo etukäteen mahdollisesta avusta. Olisin minäkin varmaan saanut suunnilleen oikein ainakin päätyypit selvitettyä, en ihan käsi näissä ole itsekään, mutta ajattelin että pyydän reilusti apua asiantuntijoilta. Ties vaikka olisi hauskaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ensimmäinen näytää olevan Airbus A320, toiseen kuvaan en ota sen paremmin kantaa mutta näyttää 767:lta, kolmas on MD82/83, viidennessä näyttää olevan A32S Airbussia, kuudennessa sama homma, Thain 747 on tarkalleen 747-4D7, American on Boeing 767-300,  United on 777-200, ja viimeinen näyttää olevan A320.

 

Saattaa jotain virheitä olla mutta suunnilleen noin ne menevät.  :)

 

EDIT: United korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Känädä 767

 

Jep, AC:n 767-300 vanhoilla väreillä. Thain 747 on mallia 747-400, sen tunnistaa parhaiten siipien päissä pystyissä olevista peltipalasista, ts. wingletit.

 

Täältä on hyvä etsiä kuvia tunnistamattomista koneista, kunhan on rekisterinumero tiedossa tai sitten käyttää vaan muita hakuehtoja: http://www.airliners.net/search/  N383AN on siis American Airlinesin Boeing 767-300ER  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kolmannen kuvan Dubrovnik näyttää minun silmääni yssykältä. Näin ainakin terävästä pyrstöstä päättelen.

 

Wiki on tietävinään että Dubrovnik Air lentäisi MD-82 ja -83 koneilla, mutta kyllä tuo meikäläisenkin silmään näyttää enemmän DC-9-80 "Super 80" pyrstökartiolta, samoin kuin Wikin kuvassakin.

 

Äkkisen A.net mulgaisun perusteella näyttäisi että Dubrovnikin -82 koneet on tuolla lyhyellä kartiolla ja -83:ssa on "screwdriver cone". Olin kyllä tähän asti luullut noiden kahden eroavan vähemmän toisistaan. No tosin tuo kartion vaihto on noin tunnin homma joten mäne nyt sitten ja tiijä....  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma menomankeli. Kuva on kylläkin niin tumma ja tärähtänyt, että voi olla että tästä ei saa selvää.

A320 OH-LXL näyttäis olevan.

 

Lisää Air Francea. Lähin lienee F-GRHF, eli Airbus A319-111. Muut näyttävät samalta, mutta jätänpä jälleen sanomatta.

Seuraavat näyttäis olevan 320 ja 321, takimmaisesta en ihan satavarmaa selkoa saa, mutta vähän näyttäis niin kuin olis 320

 

Tässä se jopa lukee kyljessä, mutta liian sumea kuva että saisi selvän. Airbus A320?

Jep

 

 

Katselin muuten myös tota Dubrovnikin konetta että ysihän se siinä, mutta tarkemmalla pällistelyllä moottorit alkoivat näyttää vähän turhan tuhdeilta ysiin, eli päädyin 80-sarjalaiseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A320 OH-LXL näyttäis olevan.

Seuraavat näyttäis olevan 320 ja 321, takimmaisesta en ihan satavarmaa selkoa saa, mutta vähän näyttäis niin kuin olis 320

Ei varmasti ole yhtäkään 321:sta tuossa rivissä elle Air France sitten käytä tumppi kolmekaksykköstä ::)

 

Ja The OIKEA järjestys menee 319,319,320 ja 320 ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Katselin muuten myös tota Dubrovnikin konetta että ysihän se siinä, mutta tarkemmalla pällistelyllä moottorit alkoivat näyttää vähän turhan tuhdeilta ysiin, eli päädyin 80-sarjalaiseen :)

 

Niin sen tarkemman pällistelyn tuloksena  näyttäisi tosiaan siltä että 9A-CDA ja -CDB ovat MD-83:a ja 9A-CDD, -CDC ja -CDE ovat MD-82 tyyppisiä. Olen muuten todellakin ollut siinä uskossa että ainoa ero  -82 ja 83 välillä on moottorit ja polttoainekonfiguraatio mutta eipähän mennyt hukkaan tämäkään päivä....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen muuten todellakin ollut siinä uskossa että ainoa ero  -82 ja 83 välillä on moottorit ja polttoainekonfiguraatio mutta eipähän mennyt hukkaan tämäkään päivä....

Niin, mutta valtaosassa md82-koneita on talttapäiset kartioperät.. Ehkä toi Dubrovnik on niin köyhä yhtiö, ettei oo varaa/halua niitä persuksia muokkailla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta valtaosassa md82-koneita on talttapäiset kartioperät.. Ehkä toi Dubrovnik on niin köyhä yhtiö, ettei oo varaa/halua niitä persuksia muokkailla :D

 

Epäilemättä näin onkin, tuskin rahassa rypevät.  Ja jos MD-82 koneissa on valtaosassa tuo pitkä kartio niin sitten se on retrona vaihdettu, koska alkuperäisenä asennuksena se taisi tulla vasta MD-87:aan?

 

Selvennyksenä vielä että Dubrovnikilla siis juurikin niinpäin että kaikki 2 kpl MD-83 koneita on siis pitkällä talttakartiolla ja loput kolme MD-82 sillä vanhalla lyhyellä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin muuten myös tota Dubrovnikin konetta että ysihän se siinä, mutta tarkemmalla pällistelyllä moottorit alkoivat näyttää vähän turhan tuhdeilta ysiin, eli päädyin 80-sarjalaiseen :)

 

Sen verran kommentoitsettakoon, että traditionaalisessa Yssykässä sivuvakaajan johtoreuna on suora, kun taas 80-sarjassa sen yläreunassa on tuommoinen "vekki", niin kuin kuvassakin on nähtävissä. Siitä ne viimeistään erottaa, vaikka oli niin hämäävä tuo kuvakulma, että kuvittelin myös ensi silmäyksellä kyseessä olevan pitkän ysin, niin kuin viiskymppisiä silloin 30 vuotta sitten mainittiin :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi! Toisen kuvan kone Näytää minun mielestäolevan Lufthansan väreissä,mutta en varmaksi mene.

 

Ei ole. Se on Air Canadan vanhoissa väreissä oleva 767 :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla