Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Onkos foorumilla paljon henkilöitä, ketkä pitävät hyvästä ruoasta :)? Muutama "ruokapuu" täältä löytyykin mutta mitään sen suurempaa ajatusten tai kokemusten vaihtoa ei kyseisissä puissa ole. Itse olen harrastanut ruoanlaittoa jo kymmenisen vuotta ja edelleen tuntuu, etten osaa mitään. Normaalina vapaapäivänä tulee tehtyä muutamakin lämminruoka ja työpäivistäkin pääsee hienosti irti tehden safkaa päivän jälkeen.

Muutaman kerran kuukaudessa tulee syötyä hitusen paremmin ja tuolloin ruokalistalta löytyy milloin mitäkin. Pippuripihvi kunnon sisäfileestä on ehdoton suosikki ja bravuri, kermakastikkeella! Parempaa alkuruokaa kuin simpukat merimiehen tapaan on vaikea löytää. Välimeren keittiöt, intialainen (mausteet!) ja kiinalainen on lisäksi sydäntä lähellä.

Eräs asia, jonka haluaisin ehdottomasti oppia paremmin on BBQ. Ribsit ja muut BBQ safkat on mahtavia ja äsken tulleen Anthony Bourdainin BBQ-jakson jälkeen tuli hirveä nälkä :P Itse ensin keitän kylkirivit kypsiksi maustevedessä, jonka jälkeen joko marinoin ne BBQ-kastikkeessa tai hieron mausteita pintaan ja sen jälkeen grilliin. Kyseinen tapa on kuitenkin surkea ja liha ei todellakaan ole sellaista kuin kunnon BBQ-liha on. Olen yrittänyt etsiä opuksia netistä ja kirjastosta kyseisestä ruoanlaittotavasta mutta tuloksetta. TV:stä näkemäni mukaan esimerkiksi ribsejä tulisi "hauduttaa" grillissä tunteja, jolloin siitä tulee todella mureaa. Suomen parhaat ribsit olen syönyt Helsinkiläisessä Cantina Westissä mutta tuskin noikaan vastaa Jenkkien vastaavia, sitkeitä kun ovat. Mikäli joku voi ribseissä neuvoa niin mielelläni kuuntelen.

Ulkomaanmatka kohteitakin on tullut valittua pelkän ruoan perusteella. Vuodentakainen Pariisin reissu oli sikäli pettymys, että ranskalainen keittiö on loistava mutta kokemattomalle kunnon sekamelska :-\ Ei oikein jäänyt ostereita lukuunottamatta mitään kontaktia kyseiseen keittiöön. Roomassa sen sijaan pääsi tutustumaan sivukujilla oikeaan pastamaailmaan ja se kokemus oli elämäni parhaimpia; neljän euron pasta-annos ja kuola valuu vieläkin. Ruokatoreilla tuli vietettyä kohtalaisesti aikaa ja näky oli mahtava.

Gourmet-ravintoloissa Suomessa ei ole tullut käytyä. Helsingissäkin on Michelin paikkoja ja mieli halajaisi tutustumaan menuihin.

Tässä vielä Pariisista muutama foto

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Blaah... Minä olen hankkinut tätä tarkoitusta varten keittiöhenkilökuntaa - jota avovaimoksikin joskus leikkisästi kutsutaan... :P Eipähän tarvitse itse yrittää räpeltää mitään. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itelle on liha sydäntä lähellä. Etenkin saksassa Schnitzelit ovat herkkua... ::);D;):thmbup: Lisäksi jotkut iskän grillaukset ja äidin eräs kastike maistuvat... Pariisissa kun olimme oli kiva sattuma: Ekana iltana olimme n. klo 23 siellä ja katsoimme että hotelliamme vastapäätä oli Italialainen. Sinne siis kun ei tullut pahemmin automatkalla syötyä. No olimme siis Pariisissa Italialaisessa ravintolassa ja tarjoilijamme oli Egyptiläinen... ::);D

Asuimme lähellä (n. 5 min kävelymatka) Gare du Nordilta ja kävimme siis myös paikallisessa kauppahallissa jossa ruokahalu todella heräsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi foorumilta löytyy ainakin yksi enemmän tai vähemmän grillimestari vastaamaan Ristolle.....  ;)

Itsekin olen uuden keittiön myötä innostunut vähän ruoanlaitosta. Mutta minulla tämä "harrastus" on vielä niin alkutekijöissään, että en lähde kommentoimaan. Hyviä reseptejä toki otetaan mielenkiinnolla vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Blaah... Minä olen hankkinut tätä tarkoitusta varten keittiöhenkilökuntaa - jota avovaimoksikin joskus leikkisästi kutsutaan... :P Eipähän tarvitse itse yrittää räpeltää mitään. :thmbup:

Pöh, ei naiset osaa tehdä kunnon ruokaa, vatsantäytettä ainoastaan ::)

Onneksi foorumilta löytyy ainakin yksi enemmän tai vähemmän grillimestari vastaamaan Ristolle.....  ;)

Itsekin olen uuden keittiön myötä innostunut vähän ruoanlaitosta. Mutta minulla tämä "harrastus" on vielä niin alkutekijöissään, että en lähde kommentoimaan. Hyviä reseptejä toki otetaan mielenkiinnolla vastaan.

Noniin, hieno homma Tero :thmbup: Joo reseptejä kuullaan aina mielellään, itse laitan kun tulee jotain päivänpolttavaa mieleen. Onko keittiössäsi ihan keraaminen liesi vai? Itse olen haaveillut jo pitkään kaasuliedestä mutta tällä erää ei ole mahdollisuuksia :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pöh, ei naiset osaa tehdä kunnon ruokaa, vatsantäytettä ainoastaan ::)

Mutta osaavat ainakin tehdä sellaista pöperöä, jota pystyy syömään irvistelemättä... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, hieno homma Tero :thmbup: Joo reseptejä kuullaan aina mielellään, itse laitan kun tulee jotain päivänpolttavaa mieleen. Onko keittiössäsi ihan keraaminen liesi vai? Itse olen haaveillut jo pitkään kaasuliedestä mutta tällä erää ei ole mahdollisuuksia :(

Joo odotellaan, että Grillimestari tulee itse kommentoimaan.

Taso on induktiotaso. Keraamisen tason jälkeen sen nopeus ja tietynlainen tarkkuus on kyllä todella hyväksi todettu juttu. Todellinen kulinaristi varmaan kelpuuttaisi tosiaan vain kaasulieden....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taso on induktiotaso. Keraamisen tason jälkeen sen nopeus ja tietynlainen tarkkuus on kyllä todella hyväksi todettu juttu. Todellinen kulinaristi varmaan kelpuuttaisi tosiaan vain kaasulieden....

Toimiikos toi kaikilla pannutyypeillä ja on ilmeisen nopea verrattuna keraamiseen? Lämpeneekö toi induktiolieden levy ollenkaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pitäisi lämmetä ollenkaan. Jos lämpenee, niin varmaan on joku vialla? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota itse vain teevettä keittäneenä väittäisin että grillikylki onnistuu parhaiten jos pidät tuota lihaa ensinkin toista tuntial, mielummin kaksi kiehuvassa vedessä, laitappa sitten grilli lämpenemään, soitat sitten Välilälle ja kysyt grillimausteen nimeä, liityy kuiteski jotenkin ameriikkaan.

Noniin grillaat tuon whisk.hik mausteisen liemen kera kunnolla tummaksi ja nautit eurooppalaisen oluen tai Whisk.hik juoman kera.

Toistaiseksi lyhyen elämäni(tosin vivahteikkaan)aikana parhaat San Antonio ja Hard Rock Cahvila eli kokki siellä tietäne tarkemmin, okej Orvokin tekee ihan Jees kylkiä kotona pihagrillissä, taisi tuo setripuuta joskus harrastaa.

Eiku kokeilemaan, älä aloita nälkäisenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä on ollu ton grillikyljen kanssa sellanen tapa, että lyödään siihen tuoreita yrttejä, öljyä ja jalopenotabascoa pintaa, käristellään muutaman oluen ajan tarkkaillen kovemmalla lämmöllä grillissä sitä, jonka jälkeen säädetään kaasugrilli mahdollisimman miedolle lämmölle, lyödää se loppupullo sitä jalopenotabascoa läskin pintaa ja lähetään kalalle.

Kalalta kun tullaan takasin grillin äärelle (kalastusaika saaliista riippuen 1½-3h), laitetaan potut kattilaan ja porisemaan. Perunat tunnetusti kiehuu noin 2½ oluen ajan ja saman ajan kuluttua myös liha on valmis nautittavaksi.

Tämän jälkeen puukot, punasta voita ja silliä pöytään ja Bon appétit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näitä ruoka-aiheisia ketjujahan löytyy vaikka kuinka monta, kun pistää vain yhden taikasanan hakumoottoriin :P

Jaa.. No mitä ketjuja täältä ei löydy useampaa kappaletta? Poliittisia keskusteluja ei taida olla ensimmäistäkään kun ne menee aina lukkoon ;D Mutta pyydän anteeksi aloittelijaisuuttani..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa.. No mitä ketjuja täältä ei löydy useampaa kappaletta? Poliittisia keskusteluja ei taida olla ensimmäistäkään kun ne menee aina lukkoon ;D Mutta pyydän anteeksi aloittelijaisuuttani..

Se oli tarkoitettu vain vinkiksi, että niitäkin kannattaa selata. Sieltä voi löytyä kaikkea mielenkiintoista, kuten hyviä reseptejä jne. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Mikäli joku voi ribseissä neuvoa niin mielelläni kuuntelen.

Meidän takapihalta saa aika hyviä.....  ;D

Koetapa Risto seuraavalla kerralla niin että et keitä niitä vaan esikypsennät uunissa, esmes kevyessä oluthauteessa. Kuivat mausteet hankaat ensin pintaan ennen uuniin laittoa ( tottahan muistit poistaa sen kalvon sisäpinnalta ) ja grillissä vetelet vasta BBQ soosia pintaan ettei kuivahda. Grilli miedolla lämmöllä pari tuntia, kuitenkin yli 100 astetta että kollageeni sulaa. Jos vain suinkin mahdollista niin savua joukkoon. Arnen arvailusta huolimatta seetri ei ole parasta lihan savustamiseen / grillaamiseen vaan täkäläisttäin käytetään hikkoria tai mesquitea. Suomessa olettaisin esmes lepän toimivan? Savupalat toiseen päähän grilliä ettei mahdollinen leimahdus polta kylkeä. Kansi passelisti kiinni niin että puu ei pala liekillä hiilloksen päällä vaan "kitumalla" savuten mukavasti.

Jos käytettävissä ei ole hiiligrilliä niin sit savupalat / lastut johonkin rautaiseen astiaan savuamaan. Ribsit voi toki tehdä kokonaankin grillissä ilman esikypsennystä mutta sitten siihen saa varata lähes päivän aikaa jos ei halua järsiä purukumin tapaista lihaa....

Seetrin käyttö grillissä on sitten ihan eri asia kuten esmes täältä selviää.......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se oli tarkoitettu vain vinkiksi, että niitäkin kannattaa selata. Sieltä voi löytyä kaikkea mielenkiintoista, kuten hyviä reseptejä jne. ;)

Kuten kerroin ensimmäisessä viestissäni niin on tullut selattua toki kaikki läpi, mutta en löytänyt "tällaista", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan :-[

Muutama "ruokapuu" täältä löytyykin mutta mitään sen suurempaa ajatusten tai kokemusten vaihtoa ei kyseisissä puissa ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän takapihalta saa aika hyviä.....  ;D

Koetapa Risto seuraavalla kerralla niin että et keitä niitä vaan esikypsennät uunissa, esmes kevyessä oluthauteessa. Kuivat mausteet hankaat ensin pintaan ennen uuniin laittoa ( tottahan muistit poistaa sen kalvon sisäpinnalta ) ja grillissä vetelet vasta BBQ soosia pintaan ettei kuivahda. Grilli miedolla lämmöllä pari tuntia, kuitenkin yli 100 astetta että kollageeni sulaa. Jos vain suinkin mahdollista niin savua joukkoon. Arnen arvailusta huolimatta seetri ei ole parasta lihan savustamiseen / grillaamiseen vaan täkäläisttäin käytetään hikkoria tai mesquitea. Suomessa olettaisin esmes lepän toimivan? Savupalat toiseen päähän grilliä ettei mahdollinen leimahdus polta kylkeä. Kansi passelisti kiinni niin että puu ei pala liekillä hiilloksen päällä vaan "kitumalla" savuten mukavasti.

Jos käytettävissä ei ole hiiligrilliä niin sit savupalat / lastut johonkin rautaiseen astiaan savuamaan. Ribsit voi toki tehdä kokonaankin grillissä ilman esikypsennystä mutta sitten siihen saa varata lähes päivän aikaa jos ei halua järsiä purukumin tapaista lihaa....

Seetrin käyttö grillissä on sitten ihan eri asia kuten esmes täältä selviää.......

Suuri kiitos, juuri jotain tällaista kaipailinkin :thmbup: Milläs kaasugrillissä saisi estettyä nesteen putoamisen kaasuliekkiin, se tekee hallaa lihalle kun liekit kasvaa moninkertaisesti ja polttaa lihan? Tarjoillaanko jenkkilässä lisäksi BBQ-ruoan kanssa erikseen kastikkeita, joilla ei ole grillauksen ajan sivelykastikkeiden tai marinointikastikkeiden kanssa mitään tekemistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suuri kiitos, juuri jotain tällaista kaipailinkin :thmbup: Milläs kaasugrillissä saisi estettyä nesteen putoamisen kaasuliekkiin, se tekee hallaa lihalle kun liekit kasvaa moninkertaisesti ja polttaa lihan? Tarjoillaanko jenkkilässä lisäksi BBQ-ruoan kanssa erikseen kastikkeita, joilla ei ole grillauksen ajan sivelykastikkeiden tai marinointikastikkeiden kanssa mitään tekemistä?

Grillissa saa estettya nesteen valumisen liekin tai hiilien paalle esmerkiksi semmoisella pienella (sopivan suurella) foliovuoalla joka laitetaan lammonlahteen ja varsinaisen grillausritilan valiin, ja vahan vetta (tai muuta sopivaa nestetta...) vuoan pohjalle.

Vanha sanonta kuvista ja tuhansista sanoista toimii edelleen, taalla on juttua ja kuvia: http://www.amazingribs.com/tips_and_technique/gas_grill_setup.html

Toisinaan tulee rakenneltua sopivankokoinen vuoka alumiinifoliosta, kuten tassa kuvassa:

http://bp2.blogger.com/_qUsZjk8K0EY/RqQMU81NssI/AAAAAAAAAH0/kaiYuuoezxs/s1600-h/DSC_9569.jpg

Tuo muutaman kilon lihanpala oli ensin hiiligrillissa noin 120C lampotilassa abaut kuusi tuntia ja sen jalkeen pari tuntia lisaa foliossa uunin peralla.

BBQ-sapuskaahan ei grillata, sita kypsennetaan miedolla epasuoralla (ei suoraan hiilien/liekkien paalla) lammolla rauhallisesti tuntikausia kunnes lihassa oleva kollageeni sulaa ja paastaa lihassaikeet irtoamaan toisistaan.

Orvon kayttamaa uunissakypsennysmenetelmaa voisivat puristit sanoa suorastaan huijaukseksi (pikaruokaa...).

Myonnettakoon etta itsellakin esimerkiksi briskettia kypsennellessa ne viimeiset 2-3 tuntia menee helpommin folioon kaarittyna uunissa. Ensimmaiset 2-4 tuntia on maun/aromin kannalta tarkeimpia koska silloin tapahtuu savun tunkeutuminen lihaan.

BBQ-ruuanlaitossa yksi erittain olennainen osa on savu. Ruoka kypsennetaan miedolla lammolla savun seassa jolloin siihen tulee hieno aromi.

En oikein tieda mita Suomalaista puuta savuun voisi kayttaa mutta ensin kokeilisin vaikka leppasavulla. Taalla rapakon takana tulee kaytettya hikkoria, mesquite-puuta ja kerran kirsikkapuuta  :thmbdn:.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tulee taas aika massamurhata kymmenjalkaisia, niin toimittamalla sähköpostiosoitteen yksärinä tai mailia osoitteeseen crayfishguru@yahoo.com saa HYVIN yksityiskohtaiset ohjeet otusten nitistämiseksi oikein.

Laitetaan nyt selvästi yksinkertaisempi ohje muulle, kun matkassa näyttää kulkevan vahvojenkin makujen ystäviä.

Chili con carne

“Lihaa cihilillä” on alkujaan Meksikon pohjoisosien ruoka, joka juontaa juurensa ’Caldillos ja Cazuelas’ lihahöystöihin. Meksikossahan kasvatettiin karjaa jo paljon ennen Teksasia.  Chili con carnen vain naisten sijaan usein valmistivat miehet – meksikolaiset ’lehmipojat’ eli vaquerot.

Näitä tarvitset:

½ kg naudanlihaa kuutioina tai suikaleina (filettä, mutta paististakin onnistuu)

3 rkl oliiviöljyä

2 murskattua valkosipulin kynttä

1 sipuli silputtuna

3 rkl chilijauhetta

½ tl jauhettua kuminaa

1 rkl vehnäjauhoja

1 dl tomaattipyrettä

1½-2 dl lihalientä

1 dl mustia papuja (valkoisia - ellei mustia ole)

TEE NÄIN:

Mausta liha suolalla ja vastajauhetulla mustapippurilla

Kuumenna öljy paksupohjaisessa pannussa

Paista lihat hyvin kuumassa pannussa n. 2 min. tai kun lihojen pinta on kauttaaltaan ruskistunut

Poista lihat ja laita sivuun

Lisää tarvittaessa öljyä ja laita pannuun valkosipuli ja sipuli

Kuullota noin 2 min. tai kunnes ovat pehmeitä ja vaalean kullankeltaisia

Vähennä lämpöä keskikuumaksi ja lisää chili, kumina ja jauhot

Sekoittele kunnolla

Palauta lihat pannuun ja kääntele niitä

Lisää tomaattipyree ja noin 80% lihaliemestä

Kiehauta ja vähennä sen jälkeen lämpöä

Anna hautua noin ½ tuntia ajoittain hämmentäen

Lisää loput lihaliemestä, pavut ja tarvittaessa hieman vettä

Kiehauta

Tarkista maku

Tämä resepti on ’original’, eli tulos on varsin tulinen. Halutessaan pliisumpaa, voi tietenkin vähentää mausteiden määrää.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisinaan tulee rakenneltua sopivankokoinen vuoka alumiinifoliosta, kuten tassa kuvassa:

http://bp2.blogger.com/_qUsZjk8K0EY/RqQMU81NssI/AAAAAAAAAH0/kaiYuuoezxs/s1600-h/DSC_9569.jpg

Tuo muutaman kilon lihanpala oli ensin hiiligrillissa noin 120C lampotilassa abaut kuusi tuntia ja sen jalkeen pari tuntia lisaa foliossa uunin peralla.

Suuri kiitos :thmbup: Arvasin, että täältä löytyy asiantuntemusta BBQ-asioissakin ja jo nyt on tullut vastaukset suurimpiin kysymyksiini! Tosta kuvasta tuli nälän ohella mieleeni kysymys, että käytetäänkö siellä jenkkilässä bbq-safkoihin kaikkia sian osia eikä pelkästään kylkirivejä kuten meillä? Mitä lihaa tossa kuvassa on?

......

Chili con carne

......

3 rkl chilijauhetta

......

Tämä resepti on ’original’, eli tulos on varsin tulinen. Halutessaan pliisumpaa, voi tietenkin vähentää mausteiden määrää.

Moi Boris ja kiitos reseptistä! Eikö originaaliin versioon tule ollenkaan chilipalkoja silputtuna? Chilijauheissa on eroa todella paljon; toiset eivät ole yhtään tulisia ja toisista sulaa pää jo teelusikallisen jälkeen. Joskus olen tehnyt "omaa chilijauhetta" kuivattamalla kymppiluokan chilejä ja murskaten ne morttelissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Boris ja kiitos reseptistä! Eikö originaaliin versioon tule ollenkaan chilipalkoja silputtuna? Chilijauheissa on eroa todella paljon; toiset eivät ole yhtään tulisia ja toisista sulaa pää jo teelusikallisen jälkeen. Joskus olen tehnyt "omaa chilijauhetta" kuivattamalla kymppiluokan chilejä ja murskaten ne morttelissa.

Laiska mies ei hinaa mitään ylimääräistä - edes kevyttä - mukanaan. Kun paimenessa oltiin pitkään, kuivattua chiliä morttelissa murskattuna lienee alunperin ollut, joten meni mahdollisimman kevyenä ja minimaaliseen tilaan. Vahvaa sen olla pitää, mutta jos tuntuu hurjalta, voi sitten laimentaa ja loiventaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odottelinkin jo että koska Maukka innostuu..... ::)

Noista kastikkeista vielä  sen verran että erillisiä kastikkeita ei juurikaan ole tapana käyttää ( no jotkut pihvin kanssa ehkä ) vaan siihen ribsien viereen läjäytetään annos sitä samaa soosia mitä pintaan on sivelty kypsyttäessä. Siitä saapi sitten lisäillä maun mukaan tai vaikkapa dipata yksittäisiä luita syödessä.

Itse soosejahan on niin että varmasti piisaa, noin suunnilleen makeasta tuliseen ja siltä väliltä. Henk. koht. olen tykästynyt Tony Roma's:in tuliseen kastikkeeseen.

Harmi kyllä Tony pitää niin kallista frankkaria ravintoloilleen että niitä on alkanut kupsahdella nurin ja soosinhakureissut koko ajan pitenee. Lähin tällä hetkellä taitaa olla San Antoniossa ( approx. 500 km. ) eikähän koko Texasissa enää näy olevan kuin 5 jäljellä. Muutama vuosi sitten vielä parinkymmenen mailin säteeltä löytyi viisi jo helposti..... 

Suomea lähin taitaa olla Berliinissä. Jos jollain on käyntiä niin Potsdamer Platzilta löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään