Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Jee, Foorumilta löytyy ruokasivustokin!

Olen kiinnostunut valmistamaan ruokalajeja jotka perustuvat "entisaikojen" ruokaresepteihin. Minulla on tädiltäni perintönä saatu kirja nimeltään KEITTOTAITO koteja ja kouluja varten, (WSOY 1951). Kirja on jo 19. painos vuodesta 1932 alkaen. Siitä olen joitakin reseptejä käyttänyt.

Kansallisarkistossa ilmavoimien kansioita läpikäydessäni tuli odottamatta eteeni Suomen Armeijan ruoanvalmistusohjeet, päivätty 11.6.1944. Kannaksella oli edellisenä päivänä alkanut suurhyökkäys.

66a33195d9607_Armeijanruokareseptit1944a.thumb.JPG.cc0e34e52469d183b035ea5f6cff968f.JPG66a33197eaa15_Armeijanruokareseptit1944b.thumb.JPG.a44a4f84a9d402758d92082835ff55a8.JPG66a3319a51f65_Armeijanruokareseptit1944c.thumb.JPG.3b749ef31f440b7f981bc1d236e47a56.JPG

Kaikki ohjeiden reseptit olen kokeillut ja täytyy sanoa, että yhdistän niiden maut lapsuusajan makuihin -50-luvulla. Maustevalikoima on ollut hyvin kapea; suolaa, sipulijauhoa, soijajauhoa, (pippuri mainittu vain yhden reseptin yhteydessä).

Tässä alkuun armeijan perusruokaa hernekeittoa mallia 1944. Huom! Ohjetta kopioidessani on hernekeiton reseptistä pudonnut pois: 10 g. saostusjauho (perunajauho).

66a3319f522a3_Hernekeittoa.thumb.JPG.de46879e3b1ed7e8439f38687ae55e41.JPG66a331a2410f3_Hernekeittob.thumb.JPG.911a6c49f6080d161a4f4ed7d8adde0a.JPG66a331a6c76cf_Hernekeittoc.thumb.JPG.52ed1f5b80797eee90d21f5c69ac73a3.JPG66a331ac76df1_Hernekeittod.thumb.JPG.437216233cd2f096570c077668716d15.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö maustepippuria ole kirjassa? Sehän ei ole tosin pippuri lainkaan: Maustepippuri – Wikipedia

Minun äitini laittoi sitä aikoinaan kokonaisina "pippureina" keittoihin ja laatikkoruokiin. Mausteita ei ollut minun nuoruudessa paljoa. Oli suola, sokeri, itsekasvatettu sipuli ja etikka. Siinä ne melkein olivat. 

Suutarinlohi oli hyvää. Siihen tuli myös mukaan itsekasvatettuja porkkanoita. Tässä malliksi resepti netistä: Perinteinen suutarinlohi - Kalaruoka

Vaihe 9. on tärkeä. Anna maustua jääkaapissa vähintään muutaman päivän ajan ennen syöntiä ;)

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Eikö maustepippuria ole kirjassa? Sehän ei ole tosin pippuri lainkaan: Maustepippuri – Wikipedia

Minun äitini laittoi sitä aikoinaan kokonaisina "pippureina" keittoihin ja laatikkoruokiin. Mausteita ei ollut minun nuoruudessa paljoa. Oli suola, sokeri, itsekasvatettu sipuli ja etikka. Siinä ne melkein olivat.

Kirjan resepteistä löysin selaamalla kolmenlaisia pippureita; "valkopippuria", "pippuria" ja "maustepippuria". Pelkkä pippuri-sana tarkoittanee mustapippuria.

SA-ruokaresepteistä on vuorossa makaroni-lihalaatikko. Vaihtoehtoina on käyttää joko tuoreita - tai kuivattuja perunoita. Valitsin vaihtoehdoista helpomman eli tuoreet perunat. Jauhelihana käytin nauta-sikaa. Sipuliksi valitsin sipulijauheen. Täytyy sanoa, että tämä oli ihan maukasta ruokaa.

66a4a38d9b19e_Makaroni-perunalaatikko1.thumb.JPG.90f1bc6bb749ce8714a3aa3615171267.JPG66a4a38f54f6f_Makaroni-perunalaatikko2.thumb.JPG.478ca0258b4fd78792146aff32601263.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään syödään salaista uunipataruokaani. Huomiseksi pitäisi keksiä jotain muuta.... Ruoka tulisi neljälle aikuiselle. Ei tule mitään mieleen.... Ostin kyllä valmiiksi 2,220 kg Sikli kesäperunoita. 0,897 kg parempaa naudan jauhelihaa (10 %). Sekä kaksi varsin isoa rasiaa kotimaisia 1. luokan kanttarelleja. Jääkaapissa on oikeaa voita, keltasipulia- ja punasipulia varsineen. Tomaattia, kurkkua ja persiljaa. 

Mitä muut tekisivät näistä aineksista? Teen itse ehkä jauhelihakastikkeen kanttarelleilla, tai lihapullat myös jollain kastikkeella? Vaikea päättää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IMG_2210.thumb.JPG.20c8bdee291ce168a503e75a1f09772d.JPGTein tänään uuniruokaa ja kolme pottia...Ovat tykänneet ja siksi ehkä pyydettin tekemään jälleen:)

En laita mitään määriä ja reseptejä... Pilkoin ruskeat herkkusienet ja paistoin ne pannulla kevyesti öljyllä. Tein samoin pilkkomilleni nakeille ja lenkille. Mausteiksi tuli sipuliperunat, sekä hieman valkopippuria, mustapippuria ja pippuriseosta. Päälle tuli isoja makeita siivuja tomaatista. Tomaatin päälle Basilicaa ja sivuihin Persilaa. 

Laitoin päälle sitten ruokakermaa niin paljon, että tomaaatit jäivät melkein pinnan alle. Potit olivat uunissa tarkalleen 200 asteessa  1.5 tuntia. Neste ei haihdu, vaan pinnalle tulee hyvä paistunut kuori.  Tässä vielä kuva yhdestä potista ennen ruokakermaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarmolla näyttää olevan kerta toisensa jälkeen laadukkaat raaka-aineet 👍. Niistä se soppa syntyy 😃. Makuasioista voi kiistellä, mutta tosiasia on se, että mikään ei maistu miltään ilman chiliä. Ja sitten kun sitä oppii käyttämään, niin kaikki maistuu enää chilille, tai ei millekään… On se kuitenkin kai terveellisempää kuin suola? Vertaa: suolaton ruoka / tuliton ruoka 😂. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Karjalan piirakat.

Äitini valmisti aina hyvät piirakat. En tiedä reseptiä. Mummon leivinuunilla tehty leipä Kiuruvedellä oli ennen 1970-luvulla taivaallista. Kukko oli hyväää. Kalakukko. En tykännyt silloin aidosta lehmänmaidosta. Oli pakko juua, kun muuta ruokajuomaa ei tarjottu.:)  Oli pakko mennnä hevosen selkään. En tykännyt. Meninkin Tunturimopon selkään salaa ja äitini sai tietää asiasta. Jäin kiinni toisessa mummolassa, kun ajoin mopolla hiljaa...:)

Nyt kun teen valmiita riisipiirakoita. Ne menevät uuniin. Päälle tulee munavoita. Tarkennan suolaa, munia ja voi/kasvisseosta. Piirakoitten päälle tulee paljon munavoiseosta. Sitten edamjuustoa, väliin kinkkusiivuja ja päälle mustaleima emmentaalijuustoa. Nam ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään