Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Epäilen että ei liene ainakaan Monopolia.......  ::)

Tällä kertaa ei mitään Larsenia kummempaa niistä laseista tarjottu. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa sen näkee mitä on ruoanlaitto parhaimmillaan vaikka alkuruoasta onkin kyse: yksinkertaista, kaunista ja ennen kaikkea äärettömän maukasta :thmbup: Ko. lautanenkin sopii ainakin allekirjoittaneen mielestä tilanteeseen kuin tilanteeseen ja valmistuksessa ei mene tunteja aikaa.nnistua ::)

No joo, kun ei tarvitse pyytää tuotoksistaan mitään seitsemän tähden (tiedän - ei sellaista ole) Michelin hintoja, niin olen aika tarkkaan karsinut turhat piperrykset pois. Kastikettakaan en roiski, vaan jokainen saa ammentaa haluamansa määrän pienellä kauhalla ja sopivaksi katsomaansa paikkaan. Jäätelön kanssa taas ei otettu mitään hopealusikkariskejä, vaan otettiin reilulla vanhan ajan arkisella ruokalusikalla, joka kestää, vaikka olisi jäde vähän kohmeisempaakin.

Yritän keskittyä oleelliseen, eli siihen, että maut ovat kohdallaan ja nälkä lähtee - varmasti.

Kokkeliin tuli 10 munaa ja 2 dl kermaa.

Pihvejä oli neljälle hengelle varattu 9 - kaikkiaan jokseenkin tarkkaan 1 kg putsattuna.

Pottumuhennokseen meni 10 Rosamundaa. Vähempikin olisi riittänyt.

Piirakkaan meni 4 reilun kokoista omppua. Annos olisi riittänyt kuudellekin.

Jätskiäkin jäi yli, joten hyvä etten antanut pehmetä liikaa ja sain pelastettua pakkaseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaahan kurmeekökit, että mistä käytte ostamassa grillattavanne? Ainakaan kauppojen lihoista en ole vielä tänä vuonna löytänyt mitään extra hyvää grillattavaa. Suoraan karjan kasvattajalta olen käynyt muutaman kerran klöntin lihaa hakemassa, mutta kun ei sielläkään viitsisi joka kauppareissulla ravata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Olen mielenkiinnolla ja myös usein vesi kielellä lukenut tätä threadia. Itse en juuri kummoisia juttuja ole laittanut, syönyt kyllä  ::)

Olemme Vaimokkeen kanssa menossa häihin juhannuksena Tsekkeihin. Sinne piti vieraiden lähettää resepti, josta hääparille kerätään keittokirja. Laitoimme menemään Rikkaat ritarit. Reseptiä varten jouduimme itse tekemään ko tuotteen, jotta saimme kuvat. Tämä on varmaan kaikille tuttu, mutta tässä helppo ja vähäkalorinen  ;D kesäruoka.

Lämpimin palloterveisin

Oli L

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaahan kurmeekökit, että mistä käytte ostamassa grillattavanne? Ainakaan kauppojen lihoista en ole vielä tänä vuonna löytänyt mitään extra hyvää grillattavaa. Suoraan karjan kasvattajalta olen käynyt muutaman kerran klöntin lihaa hakemassa, mutta kun ei sielläkään viitsisi joka kauppareissulla ravata.

Gourmet kokeista en tiedä, mutta henkilökohtaisesti suosin halleja (Kauppahalli tai Hakaniemi). Hyvää saa myös Chef Wotkin'sin tehtaanpuodista Sörkassa ja enimmäkseen myös niiden tiskiltä S-Market Sokoksessa. Jälkimmäinen on työmatkan varrella ja Kauppahalli taas vain Kolera-altaan toisella puolella.

Esim. Chef Wotkin'sin paistijauheliha on NIIN hyvää (ja rasvatonta), että se on oikeastaan pakko syödä raakana! ;)

Luomu- tai edes viljapossu on aina parempaa kuin tavallinen. Läskiä ei kannata valmistuksen aikana pelätä - mehukkaampaa tulee ja voihan sen liian ihran sitten leikata pois. Myös ITSE marinoimalla voi saada pieniä ihmeitä aikaan.

Grillivartaissa olen ikäni ihmetellyt esim. kesäkurpitsaa. Maun takia se EI voi siellä olla. Epäilen vahvasti pelkkiä kaupallisia kriteerejä = saadaan näyttämään enemmältä, kun lykätään sekaan paljon jotain aika halpaa, joka ei itse asiassa maistu juuri millekään. Tarjotaan siis pettuleipää ruislimpun hinnalla. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juhannuksen aatonaaton kotoperäinen parvekemukavuuspiknikki, kun aaton sääennuste on kehno. Yksinkertaista, joustavaa ja ympäristötekijät huomioivaa.

Lisäkseni 2 naista, joten "pakko" hyväksyä kaupan sitruunamajoneesi...

Pientä vinoilua matkassa, eikä ole edes se valehtelijaparooni...

Anttila ei ampaissut minnekään. Löytyi kuitenkin orvokki, mutta puuttumaan jäivät lehdokki, vuokko ja moni muu.

Ottaa palloon - pieneenkin...

VIELÄ pienempää palloilua parisiumilaisittain...

Etelä-Amerikasta asti saapuivat kärtsättäväksi lihaspalaset.

Aatonaattona siis parempi on JUU-hannus kuin aattona EI-hannus - ainakin sään puolesta.

Grilluttelemisiin!  ;):thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juhannuksen aatonaaton kotoperäinen parvekemukavuuspiknikki, kun aaton sääennuste on kehno. Yksinkertaista, joustavaa ja ympäristötekijät huomioivaa.

...

Grilluttelemisiin!  ;):thmbup:

Tuon näkemisestä tulee nälkä!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon näkemisestä tulee nälkä!  :thmbup:

Sanoppa muuta huhhuh!  :o Kyllä tuli nälkä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainiota Boris

Summittaisesti tuollaista mutta tänään, toki valkkari punaista ja Pariisiumilaiset uusia Sipoolaisia.

Hyvää Juhania.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valkkari olikin noille katkaistuille ravuille. Pihviä tulee täälläkin vielä tänään samasta fileestä ja uusiopotut ovat nauvolaisia. Jälkkäriksi saadaan swedumansikoita ja vihreää kermavaahtoa. Ruotsia ne vissiin puhuvat sipoon potutkin.

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä saa, mitä tilaa! Sateen sattuessa ei oltu sateessa - vaan sisällä. Kuvassa yksinkertainen "grilli", jossa vain yksi liikkuva osa. ;)

"Maaukkoja"

Tällä kertaa jäi puuttumaan mansikkamarinadi. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt näyttää siltä että on ruokaa pöydässä, toki joo perunat puhuvat meilläpäin ruotsia, pieni korjaus toki, perunat ovat Helsingistä, ajatelkaa, maan pääkaupunki ja siellä viljellään perunoita.Metropoli, hah, pienen miehen isoja ajatuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pjerhana! :'( Vielä hieman reipas kuukausi kärvisteltävä, että pääsee taas VARSINAISEEN herkutteluun. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen aikoinaan touhunnut niinpaljon rapujenkanssa vanhempieni kalaliikkeessä että se pelkkä ravunkeittoliemen haju saa mut yrpeksimään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vapaita näkemyksiä on ja kaikki kunnia niille! :thmbup:

Yksi ontuva Eriksson elää Tapio Rautalapion laulussa...

Toinen Eriksson "Röntyili" Herttoniemestä läheiselle Roihupellon Holkkitielle.

MOLEMMISSA sijainneissa olen useinkin käynyt ja etenkin elokuussa "haisee" juurikin sille.

Tilli - Anethum Graveolens - ON hajultaan vahva ja siihen voi EPÄaddiktoitua.

Nykyään hoidan vain vannoutuneita, yksityisiä superaddikteja, joten massaongelmaa ei synny. Parhaille parasta - markknahintaan! :thmbup::P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LOS PERKELOS! >:(

Nykykasvatuksellinen nuorisojoukko viihtyi taloyhtiön pihagrillillä eilisen. Kuvia grillistä postattu aikaisemmin.

LOPPUTULEMA

Palopohjan säätökammen puusuojaa EI enää ole. JOKO se isolla liekillä on poltettu, TAI sitten vain joku heurekekkasi evakuoida sen mukaansa - irti kun lähti. :'(

Suojaisessa katoksessa viitisen ihmistä yritti yöpyä ja ainakin yksi veti samaan tilaan melkoiset laatat. Lisäksi tietenkin tupakan tumppeja on pilvin pimein patiolla - huimaavat viitisen metriä roskiksesta...

:thmbdn:>:(:thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikävää Boris.  Tosin tappiot eivät näytä päätähuimaaviksi nousevan, joten jos se retkusiipi (tai sen osa) löytyy jostain lähinurkilta niin ei kun siivoamaan vaan. Jos kerran muistat viitisen henkeä yöpyneenkin ko. katoksessa, ei varmaan ole ylivoimaista löytää syypäitä moiseen.  Eipä taida ko. seurueella olla enää grillillenne asiaa.

Mutta sitten mukavampiin tarinoihin.  Kokkailimme tänään lounaaksi hyvin perinteiset mutta maistuvat "Ahvenfileet + muusi".  Ahvenet pyöräytettiin korppujauhossa jossa oli höysteenä hitunen sitruunapippuria ja ripaus suolaa, ja sen jälkeen käytettiin pannulla. Muusi tehtiin oikeista perunoista, ja tahallaan sitkeä maitoa ja voita säästellen.  Salaatti oli ihan perusversio: tomaattia, kurkkua, salaattia ja sipulia. Kastike erikseen pullosta.

Vaan olipa hyvää!!

Ainoa miinus koko hommassa oli se, että jos olisi tajunnut onkia abborret itse, kilohinta olisi ollut 0,-  tai ostaa ne torilta kokonaisina, kilohinta olisi ollut 4,- .  Valmiit fileet maksoivat Kampin K-kaupassa 29,90 €/kg    :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki, minkä lihalle tai kalalle teettää muilla, maksaa hunajaa! :(

Todella pääsee "tuntipalkoille" kun opettelee itse. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä syötiin tänään kolmen päivän mökkiruokien jälkeen kotoisasti "pikaruokaa" eli pitsaa. Täytteinä ruokaisat jauheliha, kinkku, ananas, aurajuusto, tomaatti ja vihreä pepperoni. Pohjalla hieman tulinen tomaattikastike.

Juhannuksen ruokalistalla oli torstaina hirvenjauhelihapihvit muurikalla valmistettuna ja uudet potut, perjantaina 300g härän ulkofilepihvit parilalla ja lisäkkeenä muurikallinen kasviksia ja lauantaina loimulohta ja uusia perunoita.

Jos joltain löytyy erittäin hyvää ohjetta pitsapohjan tekemiseen, niin olisin kiinnostunut kokeilemaan.

Nyt tulee tehtyä joka kerta samanlainen:

1,5dl vettä

½ pakettia hiivaa

loraus öljyä

hyppysellinen valkosipulijauhetta

hyppysellinen suolaa

vähän reilu 3 dl vehnäjauhoja (joista toisinaan noin puolet grahamia)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt joutuu kyllä toteamaan, että meni sapuskanpuuhaus ihan suht putkeen ennen mökiltä lähtöä. Uusien perunoiden ja salaattijuttujen seuraksi käristelin grillissä neidon marinaadissa toista päivää lionneita villisian sisäfileekäikäleitä. Onneksi ihan kaikkia villinassuja ei vielä tullut valmistetuksi  :P Jälkkäriksi vielä samalla metodilla valmistettua vakionasun kylkeä.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä syötiin tänään kolmen päivän mökkiruokien jälkeen kotoisasti "pikaruokaa" eli pitsaa. Täytteinä ruokaisat jauheliha, kinkku, ananas, aurajuusto, tomaatti ja vihreä pepperoni. Pohjalla hieman tulinen tomaattikastike.

Olen itse kotipizzassa käyttänyt tomaattikastikkeena Rainbown chili-tomaattimurskaa.  On sopiva ripaus chiliä mukana, jotta kylmänäkin slaissia mutustaessa hieman suuta lämmittää.  Ja se pahvitörppö (300g ?) on juuri sopivan kokoinen tuollaisen uunipellillisen satsiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään