Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Tuli kokeiltua tällaista:

Annoin olla vain 1h 20min mutta hyvää tuli silti.

Paloiko puutikut tuossa ajassa? Meillä on ollut vähän ongelmana puutikkujen palaminen, minkä vuoksi käytämme nykyään huopanauloja loimutuksessa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paloiko puutikut tuossa ajassa? Meillä on ollut vähän ongelmana puutikkujen palaminen, minkä vuoksi käytämme nykyään huopanauloja loimutuksessa :)

Huopanaulatkin toimivat varmaan hienosti! Itse sivelin puutikkuja suolavedellä koko toimituksen ajan sen kerran kun loimulohta olen tehnyt eivätkä palaneet ja näin kalakin sai vähän lisää mehua :) Loimulohi on mahtava herkku :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi konsti voisi olla liuottaa niitä puutikkuja kunnolla jonkin aikaa vedessä ennen (ristiin)naulitsemista. Märkä puu palaa huonosti koska haihtuva vesi pitää niiden lämpötilan alhaisena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi konsti voisi olla liuottaa niitä puutikkuja kunnolla jonkin aikaa vedessä ennen (ristiin)naulitsemista. Märkä puu palaa huonosti koska haihtuva vesi pitää niiden lämpötilan alhaisena.

Kauan tuon kokoisia puutikkuja kannattaa liottaa, että puut ovat kylläisiä? Itse liotan esimerkiksi grillivartaiden tikkuja 15min ja tuntuu, ettei se riitä mihinkään :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaan paljon kauemmin niin, että ne kunnolla vettyvät. En ole itse koskaan valmistanut loimulohta, joten en tiedä. Päättelin tuon ihan vain fysiikan perusteella. Empiiriset testit ovat suorittamatta.  ;D

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät palaneet ollenkaan. Tarpeeksi matala lämpö, jolla myös paras lopputulos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kauan tuon kokoisia puutikkuja kannattaa liottaa, että puut ovat kylläisiä? Itse liotan esimerkiksi grillivartaiden tikkuja 15min ja tuntuu, ettei se riitä mihinkään :-\

Just tän takia varrastikkuina on metalliset ja loimutuksessa puutikkuina huopanaulat. Mulla on malttamisesta kiinni toi liottaminen, joten jätän hienostelun hommasta pois :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan tällä ravulla on ikää takana? :)

Täplärapu on kymmensenttinen 2-3 kesäisenä. Naaras kasvaa jokaista kuoren vaihtokertaa kohti noin 8 mm (uros 10 mm).

Koska jutun otus on 198 mm, voidaan hieman arvioida ikää. Ensin se 2-3 vuotta 100-milliseksi ja sitten ainakin 12 kuoren vaihtoa 198-milliseksi.

Alkuun rapu vaihtaa kuorta monta kertaa vuodessa. Noin 100-millisenä vauhti on enää kerran vuodessa (2 erittäin hyvinä kesinä). Tosi isot ravut vaihtavat kuorta enää joka toinen vuosi.

Niinpä voidaan arvioida kyseisen ravun iäksi ainakin 15 vuotta, mutta saattaa olla jopa 20. Lonkalta arvioisin 17 vuotta.

Laskelma pätee lunnonvedessä olevaan rapuun. Mikäli rapu on viljelty ja vettä lämmitetty tai luonnosta on löytynyt erityisen ravintorikas paikka, vuosia voi olla vähemmänkin, mutta kuoren vaihtojen määrä säilyy silti samana - ne vain tapahtuvat nopeammin = lyhyemmin välein. Tarinan rapu lienee ainakin loppuelämänsä viettänyt luonnonvedessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rapuseksistä ehkä vielä muutama sananen.

Herkuttelijat haluavat mielellään imeskellä naaraiden pyrstöjä ja onhan se mäti - etenkin loppukaudesta - maukasta ja hyvää. Naisia ei kuitenkaan kannata tuhlata turhuuden markkinoille aivan vallattomasti.

Tunnollinen ja viisas ravustaja, joka haluaa maksimaalisen tuoton rapuvesistään, ottaa huomioon rapuseksin faktat.

Rapu-uroot ovat aika machoja, mikä tarkoittaa, että sukukypsä uros (kirjaimellisesti) kellistää 2-4 naarasta ja saa ne myös hedelmöitetyksi. Naislukijoiden mieliksi kerrottakoon, että aktiin saattaa kulua parikin tuntia.

Jos vedestä pyydetään liikaa naaraita, seurauksena on huonompi tuotto ja paljon uroksien välisiä kahinoita, mikä taas aiheuttaa katkenneita jalkoja, saksia ja muita vaurioita. Jalat ja sakset kasvavat ajastaan entiselleen, mutta esim. kylki- ja pyrstövauriot voivat olla kohtalokkaita.

Rapuvedessä tulisi siis säilyttää sukukypsien rapujen populaatiossa jokseenkin suhde 1 uros noin kolmea naarasta kohti. Näin äijille riittää mieluisampaa puuhastelua kuin keskinäinen nahinointi ja naisetkin saavat sen, minkä Luoja on ajatellut.

Edellinen "luonnonlaki" pätee sekä täpläravulle että alkuperäiselle jokiäyriäiselle. Täpläravulla on kuitenkin hedelmöitettävää noin tuplasti ja keskimäärin puolta nuoremmassa iässä, joten siinä kohtaa kun jokiäyriäinen vasta suunnittelee, virkavelitäplällä on jo toinen sukupolvi samoissa hommissa. Siksi maamme rapusaalis tulee kasvamaan lähivuosina hyvinkin voimakkaasti, mutta lisäys on kokonaan täplän ansiota/syytä. Vähemmän aggressiivinen jokiäyriäinen väistyy "yhteisitä vesistä" sivummalle ja täplä valtaa alaa luonnollisesti tai rapurutolle resistenttinä.

Seurauksena on, että jokiäyriäisen hinta nousee ja isot yksilöt käyvät yhä harvinaisemmiksi, koska vedet "pommitetaan" merroilla niin tarkkaan, ettei kasvurauhaa ole eikä tule. Täpläravun hinta taas jatkaa alenemista - etenkin alle 120 mm kokoluokissa ja siitä voidaan saada ihan entisaikojen malliin "halpa herkku". Ehkä näemme jo lähitulevaisuudessa vanhoja hyviä reseptejä toteutettuna täpläravulla. Esim. ravunpyrstöhyytelö on hieno ja maukas ruoka! Sitä jo aiemmin mainittua rapuvoitakin voi ruveta ilmestymään ihan kaupallisestikin.

http://www.stockmann.fi/portal/fi/herkku/reseptit_ja_menyyt/reseptit/kalaruoat/lohi-rapuhyytelo/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minuun vaikuttivat, huomenna taas rapuilta, nyt taasen Boriksen hyväksi todetulla reseptillä ja kotimaisilla. :thmbup:

Toivottavasti ovat original jokiäyriäisiä. Täplien kuoret alkaa jo olla hirrrrmu kovia - tuli kokeiltua. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku xxx@lut.fi pyysi ohjeita. Onnistuin kämmimään sekä yksärin bittiavaruuteen että vastauslähetysyrityksen samaan paikkaan.

Please mailaa crayfishguru@yahoo.com

Saadaan asia pois päiväjärjestyksestä paluupostissa.

Sorry 4 my mokailu! :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Krapujen välissä , maistuis varmaan sullekkin  :D  =>    http://kuvaton.com/browse/12708/epicpizza.jpg

Risto

Näyttäisi karvan verran runsaammalta kuin paikallisen Bolognese tuplajauhelihalla ja tuplajuustolla. ;D

En ole suuri pizzan ystävä, mutta kyllä tuollaisesta voisin suostua maksamaan paikallisen perhepizzan hinnan - jos tilipäivästä ei ole kulunut pitkään... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saitko Boris hyvin rapuja tänä vuonna. Mä kävin 2 yötä ja 500 täplää tuli.

Sen jälkeen oli aika kypsä rapuihin...

Mä en aikoihin ole itse ravustanut. Osaan kyllä ja olen sitä tehnyt, mutta mä annan muiden hoitaa sen puolen. Ostelen rapuja pitkin ja poikin, vaihdan niiden värin ja myydä huiskaisen kohtuutonta korvausta vastaan halukkaille, joiden pitää tilata omansa pari päivää ennakkoon. Logistiikka ja prosessointi vie oman aikansa. Asiakkaat ovat aina saaneet tilaamansa, mutta välillä se on vaatinut pieniä ihmeitä onnistuakseen.

500 mönkijää kahdessa yössä on kelpo saavutus! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koskaan en oo maistanu, saati syöny....  :(  . Vatkattu muna ja viinikastike houkuttaa kokeilemaan  :D

[ attachment removed / expired ]

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai että minkä kolmen ruokalajin illallisen äsken kyhäsin:

MENU MINÄ

Kermaista sienikeittoa

Valkosipulietanoita

Sorsaa parsapedillä punaviinikastikkeessa ja karamellisoituja omenoita

Kyllä oli nannaa :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äsken syötiin luumuilla täytettyjä possurullia, perunamuussia, porkkanoita ja tuoreita keitettyjä punajuuria. Tuoreet keitetyt punajuuret oli uusi tuttavuus eikä jää viimeiseksi kerraksi kun niitä teen!  :thmbup:

Hyvältä näyttää Riston menu!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään