Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Hannan listaa kun katselen, unohdin herneet, maksapatee jäi minulta kun tuo vanha Marschan in lopetettiin.En ole vastaavaa löytänyt joten jätin koko jutun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

meillä tehdään ite tuo patee, se on meen äidin hommia.

mun osani on lihapullat (peurasta tai hirvestä, varmaan peuraa on tuolla pakkasessa nyt sopivasti), sillit ja silakat sekä juustot. lupasinkohan mä tehdä jotain muutakin vielä... Hmm..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vieläkin melko poikkeuksellinen tapa, mutta meillä jo pitkä perinne. Alkuruokana kotimaiset jokiäyriäiset. Pakkasesta pakosti. Hieman miedommassa suolassa keitetyt, koska se  suola jatkaa imeytymistä siellä pakkasessakin ja "normaali" olisikin sulatettuna hieman liian suolaista.

Kunnolliset ja aidot paisteja kääntävät gourmet kokit tietty saavat jo tuosta slaagin, mutta ei haittaa. MINUSTA rapu sopii joulupöytään jo värinsäkin puolesta HYVIN!

Ja jos joku Chef de Cuisine vielä henkitoreissaan liikkuu - tapetaan kerralla pois tällä: Paljastan hyvin epäortodoksisen himon. Otetaan kunnon viipale kotona leivottua pullaa mantelein, raesokerein (mutta ilman rusinoita) ja aitoon maitoon voilla tehtyä tietty. Viipaleen päälle voita ja sen päälle vahvaa makeaa sinappia. Lopuksi tukeva viipale joulukinkkua. Nautitaan vahvan, tumman ja aidon kaakaon kera. On muuten taivaallisen hyvää!

:P:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha viisaus (itse keksitty) sanoo, että jos tekee samoin kuin muutkin, saa vain saman, minkä kaikki muutkin. Jos taas haluaa jotakin selvästi parempaa, kannatta tehdä kuten minä!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota lipeäkalaa olisin kysellyt, syökö muut kun minä tällaista herkkua.

Täytyy nyt kommentoida, että lipeäkala on eräs kamalimmista asioista maailmassa. Olen maistanut, enkä enää suuhuni pistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy nyt kommentoida, että lipeäkala on eräs kamalimmista asioista maailmassa. Olen maistanut, enkä enää suuhuni pistä.

Taitaa olla sellainen ruokalaji, joka jakaa mielipiteet kahtia... Joko syöytyäsi oksennat tai sitten se on suurta herkkua... Kyllä sitä syön, mutta ei mikään Gourmee kokemus ;)

ps. Sinappi reseptejä on varmaan pilvin pimein, mutta olisi kiva kuulla ne omasta mielestä parhaat !!!

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta joulupöydästä toivoisin löytyvän:

Kinkku, ei mikään punainen "nitriitti" rulla

Lanttulaatikko

Perunalaatikko, imelletetty, tietysti

Porkkana laatikko (ei ihan välttämätön  :P)

keitetyt perunat

Lasimestarin silli

Suutarinlohi

Sinappisilakat

Savulohi

Graavi siika, lohikin käy ;D

Rossolli

Sekasienisalaatti

Leikkeleet

Saaristolaislimppu

Jotain varmaan unohtui....

Jälkiruokana

"väskynä" kiisseli, sekametelisoppa, kermavaahdolla

Ruokajuomana Kotikalja/olut

Ongelma on se kun ei jaksa syöda kaikkea...

Niin, ja sitten närästyslääkettä ;D

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai sä et ole vielä maistanut ruotsalaista hapansilakkaa ;D

Lipeäkala on kyllä ihan hyvää, on vähän reseptistä kiinni itse en saa siittä tehtyä kuin korkeintaan syötävää mutta oma äitini tekee sen jotenkin eritavalla ja hän saa siittä jopa herkullista, heh luulen jopa tekeväni sen samalla tavalla:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olis iso hirven paisti pakkasessa josta osa menee pataan antamaan makua mutta suurimman osa ajattelin laittaa paistina uuniin, vinkkejä voi antaa paistin tekoon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai sä et ole vielä maistanut ruotsalaista hapansilakkaa ;D

Lipeäkala on kyllä ihan hyvää, on vähän reseptistä kiinni itse en saa siittä tehtyä kuin korkeintaan syötävää mutta oma äitini tekee sen jotenkin eritavalla ja hän saa siittä jopa herkullista, heh luulen jopa tekeväni sen samalla tavalla:)

Juu, kyllä se lipeäkala tai "livekala", kuten täällä lännessa sanotaan, on valkokastikkeen ja maustepippurin kanssa ihan syötävää, mutta ei oo minun ihan ykkösherkku joulupöydässä.

Isäukolle se oli ihan "must"...

Mikähän mahtoi olla tuo äitisi resepti ?

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyviä sinappireseptejä kaivataan. Voishan googlettaa, mutta mielummin täältä...

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joulu v.-66. Pöydässä oli sen seittemää sorttia, oli viitlai kuutlai  muutlai ja sit viäl uutlai loodaa  :D

Muistelen että ensimmäisen ja viimeisen kerran oli kalkkunaa pöydässä.

[ attachment removed / expired ]

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se kalkkunakin hyvää, mutta kyllä joluna täytyy olla kinkkua pöydässä!!!

risto suomi

ps. ne sinappireseptit ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Oma sinappi" on tarkasti varjeltu salaisuus, mutta seuraava on sinne päin.

1 1/2 dl sinappijauhetta

1 1/2 dl fariinisokeria

1 dl kuohukermaa

1 dl vahvaa kahvia (neste - ei jauhe)

2 kananmunaa

1 tl maizenaa

1 rkl rypsiöljyä

1 rkl konjakkia

1 tl etikkaa

Laita kuivat ainekset kattilaan.

Laita kulhoon kerma, kahvi, kananmunat. öljy, konjakki ja etikka. Vatkaa sen verran, että munien rakenne rikkoutuu ja kaada seos kattilaan kuivien aineiden päälle.

Sekoita ja kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Nosta kattila pois ja jäähdytä.

Laita sinappi lasipurkkeihin ja sulje tiiviisti korkilla. Anna tekeytyä jääkaapissa ainakin pari vuorokautta. Säilytä sinappi kylmässä, jossa sielläkään ei säily ikuisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käykö fariinisokerin tilalla tumma siirappi?

Niin, ja kiitos ohjeesta. Mitä "salaista" lienet jättänyt pois ;D

risto suomi

ps. jos siinä on kermaa se ei voi olla huono ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä saa näppäimistölle valuneen kuolan helpoimmin pois?

Glad Grappia näppäimistön päälle ;D

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käykö fariinisokerin tilalla tumma siirappi?

Niin, ja kiitos ohjeesta. Mitä "salaista" lienet jättänyt pois ;D

risto suomi

ps. jos siinä on kermaa se ei voi olla huono ;)

konjakki? jaloviina? vois sopia tuohon sopivassa määrin... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

konjakki? jaloviina? vois sopia tuohon sopivassa määrin... ;)

Siinä ON jo ruokalusikallinen konjakkia, mutta saattaahan sitä "vahingossa" lorahtaa vähän enemmänkin... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi tietämistäni sinappiyhteensopivista konjakeista on itse asiassa brandy. En ole aikoihin nähnyt yhdessäkään Alkossa, mutta lienee ollut tuotemerkillä ARARAT. Jopa vanha doku Winston Chuchill ihastui siihen Jaltan kokouksessa niin kovasti, että pyysi useita kertoja lähetyttämään joitakin laatikollisia itselleen.

Joka tapauksessa Venäjällä ja Neuvostoliiton entisissä sateliiteissa aine tunnetaan nimellä ARMJANSKII BRENDI. Esim. Tallinnan Livikossa 0.5 L40 % kolmen tähden kamaa maksaa 139 EEK ~ 9,30 EUR ja 42 % viiden tähden laatu 157 EEK ~ 10,50 EUR. Tuote on armenialainen ja saanut nimensä vuoresta, jonne Noakin arkki päätyi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaisen olen joskus jostain merkinnyt muistiin ja sitä teen yleensä jouluksi.

dl sinapinsiemeniä

1 1/4 dl valkoviiniä

1 rkl viinietikkaa

2-3 rkl hunajaa

1/2 tl suolaa

2 rkl öljyä

1 rkl rakunaa

2 rkl konjakkia tai sherryä.

Murskaa siemenet, lisää valkkari ja muut ainekset, sekoitat kunnes sinulla on tahna, voit hiukka laimentaa kuohukermalla ja lisätä hiukka sokeria jos siltä tuntuu.

Pari päivää jääkaapissa ja homma selvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Jopa vanha doku Winston Chuchill ihastui siihen Jaltan kokouksessa niin kovasti, että pyysi useita kertoja lähetyttämään joitakin laatikollisia itselleen.

Enklannissa kun tuo "doku" Winston istui baaritislkillä konjakkilasi kädessään hänen viereensä tuli hieno lady.

Sanoi : " jos olisitte mieheni laittaisin myrkkyä tuohon lasiinne".

Winston totesi " Ja jos te olisitte vaimoni joisin sen"   ;)

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaisen olen joskus jostain merkinnyt muistiin ja sitä teen yleensä jouluksi.

dl sinapinsiemeniä

1 1/4 dl valkoviiniä

1 rkl viinietikkaa

2-3 rkl hunajaa

1/2 tl suolaa

2 rkl öljyä

1 rkl rakunaa

2 rkl konjakkia tai sherryä.

Murskaa siemenet, lisää valkkari ja muut ainekset, sekoitat kunnes sinulla on tahna, voit hiukka laimentaa kuohukermalla ja lisätä hiukka sokeria jos siltä tuntuu.

Pari päivää jääkaapissa ja homma selvä.

Mielenkiintoinen osa tuo rakuuna. Teen itse rakuunaviinietikkaa = valkoviinietikassa uitetaan rakuunaa jokunen kuukausi. Rakuunaviinietikkaa taas tarvitsen, kun pitää vääntää Sauce Bearnaise, joka alkaa sillä, että keitetään kasaan rakuunaviinietikkaa. Koko kämppä haisee ja kaikki röörit aukee, mutta hyvää tulee. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se vaan niin, että hyvä ruoka on elämän suurimpia iloja!

Mukava lukea, tätä palstaa ja mainioita vinkkejä.

nimimerkki, innokas amatöötrikokkaaja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään