Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Totta, toi puolalaisversio ei ole niin hyvää kuin ennen....

Sinapeista puheen ollen koittakaas joskus Felixin Virossa myytävää Pöltsamaa sineppia, siinä on potkua  :thmbup:

2nd that  :thmbup:

Ja nimenomaan sitä Pöltsamaa kange. On makua niin että piisaa. Erityisesti hapankaalin kanssa tarjottavan varrassian mausteena vie kielen.... no, kyllähän te tiedätte.....

pilt_31.jpg

http://www.felix.ee/?op=body&id=24&cid=31&cgid=0

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
kuhaa ja perunaa... ;)

:o

Ei tollasta saa laittaa näytille. Mulle tuli aivan hirvittävä himo tollaseen, vaikka justiinsa ruokapöydästä nousin.

:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinapeista puheen ollen koittakaas joskus Felixin Virossa myytävää Pöltsamaa sineppia, siinä on potkua  :thmbup:

Sinä maistaa Wasabi-mauste ja saada voimakas "potku"  ;D

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tänään lämmitetään eilen tehtyä kuhaa ja perunaa... ;)

Kuhan söit?  ;D

Lanttukuutioitako tuossa on kaverina vai bataattia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lanttukuutioitako tuossa on kaverina vai bataattia?

Minä katsoa: Porkkana, Peruna (Ei olla bataatti), tomaatti tai mahdollisesti paprica.....

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä katsoa: Porkkana, Peruna (Ei olla bataatti), tomaatti tai mahdollisesti paprica.....

Cathy

Saattaapi se olla porkkanaakin.... kun ei noista väreistä aina tiedä kuvissa :-D

Mutta Wasabia en joulukinkun päälle kyllä laittaisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettehän ystävät hyvät mausteilla ruokaa pilaa, jos kuhaa syön, tunnen mielelläni kuhan maun, samaten naudan, jos taas pippuria tai paprikaa haluan syödä, tottakai sellaisen sitten syön.Taivahan tulet, ei ne mausteet sitä ruokaa tekase, ellei ruoka ole pilalla?

Jos sitten taas haluan syödä mausteista ruokaa, aivan samaa mikä liha siellä on pohjalla, haeskelen sitä maustemaailmaa ja mureata lihaa.Tästäkin hyvin maukkaita versioita löytyy.Ette varmaankaan voi moittia Hard Rock Cafe´n ribsejä tummalla kastikkeella, vai?

Roikkuu kyllä täysin minkä maun haluat suuhusi, jos mielesi tekee piparminttua, tuskin syöt katajanmarjoja.Jos haluat herkullista naudanlihaa syödä, tuskin Ketsuppia haluat silloin tuntea makunautintona.

Ja taas makuja mietin?

Toisaalta lievä mauste, suola tms. korostaa perusaineen makua, ei sitä pidä hävittää. >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

juuri näin, perusmaut kunniaan.

Kuhassa oli leivitys korppujauhoilla joissa mausteena vain suolaa ja ihan ripaus mustapippuria. ei muuta. Tilliä kermakastikkeeseen ja hetken haudutus uunissa.

Cathy näki juuri oikein, kylkeen oli laitettu perunan lisäksi porkkanaa (wokattu nopeasti suolan ja hunajan kanssa), tomaattia ja paprikaa =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

juuri näin, perusmaut kunniaan.

Kuhassa oli leivitys korppujauhoilla joissa mausteena vain suolaa ja ihan ripaus mustapippuria. ei muuta. Tilliä kermakastikkeeseen ja hetken haudutus uunissa.

Cathy näki juuri oikein, kylkeen oli laitettu perunan lisäksi porkkanaa (wokattu nopeasti suolan ja hunajan kanssa), tomaattia ja paprikaa =)

Juuri näin. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettehän ystävät hyvät mausteilla ruokaa pilaa

Tuosta me ei varmaan kyllä tulla koskaan olemaan samaa mieltä. Vieläkään.  ;D

Kuitenkin... mausteita tulee mielestäni käyttää, mutta niin että ne on ruokaan sopivia ja määrä on ruokalajiin ja ruokaileviin suhteutuettu. Pihvin paistan grillissä tyyten ilman mausteita tai ( hui kauhistus ) marinointia. Lautaselle viedessä sipaisen siihen kevyesti suola/mausteseoksen pintaan, en kuitenkaan ketsuppia vaikka ketsupin suuri ystävä olenkin  8)

However jos ollaan tekemässä PiriPiri kanaa niin varmasti vetäisen sitä ärtsympää chiliä sinne pussiin muhimaan jumalattoman valkosipulimäärän lisäksi yön yli. Ja silti vielä mielestäni aistin sen kanan maun sieltä alta. Cajun kissakalafileeseen kuuluu reilut pippurit pintaan, sopivasti mustennettuina. Siltikään en pannumuikkuihin haluaisi samaa.

Mitä yritän tässä tolkuttaa on se, että mausteilla on paikkansa, ja kun kerta ihmiskunta on jonkun aikaa tietääkseni ruokaa syönyt, suurin osa kombinaatioista on melko varmasti kokeiltu. Pitää vaan löytää se oikea resepti joka maistuu itselle.

Mausteiden en ole ruokaa nähnyt pilaavan. Osaamattoman kokin useinkin. Joskus jopa valitettavan lähietäisyydeltä eli peilistä 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen ruokasivusto tuolla kaverilla, tuosta muutoin huomaa että paistinpannua ei kannata jatkuvasti pestä, menee vielä pilalle hyvä valurautainen. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun suosikkisinappini on saksalainen punainen Löwensenf, joskus ainakin sai Lidlin jonkun makkaran mukana niitä pieniä pusseja, ei taida saada muuten Suomesta. Minä saan sitä Saksasta suoraan. Parhaana ketsuppina taas pidän myöskin Saksassa valmistettua Venäjän markkinoille tarkoitettua ketsuppia jota saa mm. pk-seudulta venäläisten/eestiläisten ruokatarvikkeiden kaupoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun suosikkisinappini on saksalainen punainen Löwensenf, joskus ainakin sai Lidlin jonkun makkaran mukana niitä pieniä pusseja, ei taida saada muuten Suomesta.

Ei taida saada Suomesta, yleensä tulee Alankomaista napattua tota mukaan.

Asiallisen makuista.

[ attachment removed / expired ]

Viime kesänä Berliinissä käydessä ostin jostain pienestä Polish food storesta puolalaista sinappia missä oli linssejä joukossa, oli muuten hyvää.

En nyt vaan jaksa muistaa merkkiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo juuri tuota ekstraa (väkevää) minullakin on lasipurkki. Uskomattoman suuri ero sinapeissa ja ketsupeissa on. Tuo saksalainen on aivan omaa luokkaansa, ranksalaistyyppisellä taas on myös paikkansa. Mutta tuo Saksan väkevä sinappi kunnon makkaran kanssa ja olut toimii todistetusti hyvin yhteen, kannattaa kokeilla. Tsekkiläinen pilsner toimii erinomaisesti, toinen vaihtoehto on tietysti saksalainen vehnäolut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tsekkiläinen pilsner toimii erinomaisesti, toinen vaihtoehto on tietysti saksalainen vehnäolut.

Mä oon huomannu myös suomalaisen keskiketterän soveltuvan hyvin :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo juuri tuota ekstraa (väkevää) minullakin on lasipurkki. Uskomattoman suuri ero sinapeissa ja ketsupeissa on. Tuo saksalainen on aivan omaa luokkaansa, ranksalaistyyppisellä taas on myös paikkansa. Mutta tuo Saksan väkevä sinappi kunnon makkaran kanssa ja olut toimii todistetusti hyvin yhteen, kannattaa kokeilla. Tsekkiläinen pilsner toimii erinomaisesti, toinen vaihtoehto on tietysti saksalainen vehnäolut.

Olen elänyt pienen ikäni uskossa, että saksalainen osaa tehdä oluet, makkarat ja autot vähän paremmin tai ainakin perusteellisemmin kuin joku muu jossain muualla. :-) Miksei siis sinapitkin. Ja vehnäolut kuuluu suosikkeihin.

Pöltsamaa Kange on myös tuttu tuote, tosin se vaatii mielestäni aika tanakanmakuisen makkaran tai lihan seurakseen.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D

Ammattimiehen otteilla valmistuu maittava,riittoisa ja halpa kulinaarinen nautinto.... :laugh:

YÖK  :thmbdn:

Miten hän pystyä asumaan tuo asunto :o

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt sitte on made in finland aika, eli kun mateen saatte, mitäs siitä värkkäätte?

Madekeittoa tietysti.

Parasta "kalasoppaa"!!

Mateen mäti on kuulemma myös herkkua, itse en syö..

terv. risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nahasta tietty saappaat :) mutta pätkittynä pataan pystyyn kermaa, pippuria, nyrkillinen voita päälle ja hyvä muussi taustalle.

Eräs talvi noita tuli koukutettua Porkkalasta, mätiä en itse syö joten kavereille tuli jaettua. Kesällä sulattelin pakastinta ja samalla silloin meni roskiin n. 2½ kg  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli ehtoisalle emännälle vuosia täyteen, joten hieman piti pilputtavaa suvulle tarjota ja muutamalle perhetutullekin. Huomaa vanhat perinteiset lusikkaleivät aprikoosimarmeladilla. Kakun päällä tietty kinuskia ja voileipäkakussa lohta.

Kuvasta puuttuvat lastenlasten lihaspallerot ja prinssinakit sekä aikuisten Meukow V.S.O.P.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meukow V.S.O.P.

Ed... Kuvasta kaapatut, Meukow V.S.O.P. ottimetko nämä :D

Risto

Onnittelut välitetty lempivastustajalle - kiitos. Nuo kuvan "ottimet" taitavat kuulua jollekin lapsenlapsistamme, jotka rakastavat mummon pullaa ja ovat kaikki myös itse useampia kertoja jo avustaneet leipomishommissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

---- :thmbup:----- taikina on hjyvaa

Risto

Ps. Rypytitkö itse ?

Perheen jauhopeukalovastaava = juhlakalu itse, rypytti nuo karelialaisten piirakat ja survoipa innolla munaa voihinkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään