Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Savusta pekoni ennen käyttöä?  :)

PR

Noinkohan tuohon enää tarttuis?  ;D

mä oon kaalikeittoon joskus pilkkonut jauhelihan kaveriksi pekonia... toimii ihan sinälläänkin!

Kaalilaatikko tuli tällä kertaa vielä ilman pekonia, mutta jos sit seuraavan kerran. Yllättäen muuten Amerikkalaiseen hernekeittoon tulee pekonia. Ei jauhelihaa kuten aikanaan koulun ruokalassa  8)

campbells-split-pea-with-ham-and-bacon-soup-condensed-50-oz-can-12-cs.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perinneruokaa

Lapin puikuloita kiehauttaen

[ attachment removed / expired ]

Prässätään

Voita, ruohosipulia ja lopuksi myös kermaa

Tarvitaan myös läskiä ja lotinaa

Lautaselle ja ääntä kohti

Yllättäen lähti pahin nälkäkin. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perinneruokaa

Lapin puikuloita kiehauttaen

Prässätään

Voita, ruohosipulia ja lopuksi myös kermaa

Tarvitaan myös läskiä ja lotinaa

Lautaselle ja ääntä kohti

Yllättäen lähti pahin nälkäkin. ;D

KARJALA takaisin  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ihan karjalanpaistia tullut, kun läskisoossia yritettiin tehdä. ;D

Maukkaan näköistä ja varmaan maistuvaakin kuitenkin  :thmbup: Kylä käyp katteeks  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä tehty kuin Suomalaisella klubilla nykyisin, jossa läskisoossiin saa sipulia vain pyytämällä. Tuossa oli 1,35 kg lihaa ja kolme reiluhkoa sipulia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä tehty kuin Suomalaisella klubilla nykyisin, jossa läskisoossiin saa sipulia vain pyytämällä. Tuossa oli 1,35 kg lihaa ja kolme reiluhkoa sipulia.

Joo tiedän, yllätyin tuosta itsekkin, muutoin uusi, melkein, ravintoloitsija tekee hyvät eväät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

se on kuulkaa jätkät sellanen juttu, että mä alan harkitsemaan alanvaihtoa...

Tällanen saalis nousi aamulla...

[ attachment removed ]

ja tässä osa niistä...

[ attachment removed ]

lohi meni kraaviksi, yksi siika kävi uunissa ja syötiin äsken, ahven, pieni kampela ja yks silakka paistettiin juniorille ja loput perattiin pakkaseen, osa fileinä ja osa kokonaisena. Perkuuruodot ja maksat ja mädit (jota oli muuten ahvenessa oikeinkin komeasti) tietysti pakkaseen talteen kalakeittoa varten.

Enpä oo meiltäpäin ikinä ennen saanu lohta verkoilla tai millään muullakaan, mutta kerta se ensmäinenkin. Enemmän täällä aikaa viettävät saavat niitä satunnaisesti, samoin kuin taimentakin, mutta tää oli mun eka, 1200g. Ahven oli about 600g, ne ihan punnittiin. Toisella puolella saarta eivät oo saaneet kuin simppuja verkoilla, oli niitäkin meillä, puoli ämpärillistä mut nyt ei harmittanu YHTÄÄN irrotella noita verkoista. Lisäksi pitää mainita, että kohtasin lohen lisäksi myös hivenen erikoisen ilmiön, nimittäin matalanpään verkoissa oli myös kaksi siikaa, toinen kurkku auki ja toinen päättömänä. Liekö asialla ollut lokit vai mikä, ihan yläpaulassa olivat kiinni eli pinnassa...

Nyt pitää pakata muutama mukaan kun lähtee kotiin, saa sitten siikaa kotonakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pyydetty, tuore ja häkämyrkytetty siika on ape oivimmasta päästä! :thmbup::P

Paljon paljon parempaa kuin markettien muoviin pakattu ja ikäännytetty.

:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään kyllä maistuu korvasieni, eli ellei kuulu mitään epäonnistuin.Kermainen kastike jne. :thmbup:

Eikös EU ole julistanut tämänkin herkun kielletyksi myrkkyjen joukkoon kuuluvaksi? Eihän se ape ole sen kummempaa kuin japanilainen pallokala. Väärin valmistettuna tappavan myrkyllistä, mutta oikein valmistettuna todella herkullista eikä lainkaan myrkyllistä. Tämä EU se vasta on oikea "holhousyhteiskunta", mutta samalla äärettömän epäjohdonmukainen. Amerikkalainen roskaruoka, joka tappaa hitaasti kiduttamalla, on se todellinen terveysriski. Siihen ei voi olla törmäämättä joka paikassa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös EU ole julistanut tämänkin herkun kielletyksi myrkkyjen joukkoon kuuluvaksi? Eihän se ape ole sen kummempaa kuin japanilainen pallokala. Väärin valmistettuna tappavan myrkyllistä, mutta oikein valmistettuna todella herkullista. Tämä EU se vasta on oikea "holhousyhteiskunta".

Pekka

Joo jotain lehdessä oli kirjoituksia tuosta, ei enää ruokasieni, on kuulemma myrkyllinen.No tuossa 60 kymmentä vuotta tuota olen syönnyt, alkuvuosia en tarkalleen muista, oletuksena että yksi ryöppäys riitti.Maukasta kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo jotain lehdessä oli kirjoituksia tuosta, ei enää ruokasieni, on kuulemma myrkyllinen.No tuossa 60 kymmentä vuotta tuota olen syönnyt, alkuvuosia en tarkalleen muista, oletuksena että yksi ryöppäys riitti.Maukasta kuitenkin.

Minä ryöppään varmuuden vuoksi kahdesti, mutta ilmeisesti yksikin kerta kunnolla tehtynä riittäisi. En kyllä kuitenkaan söisi näiden "uusavuttomien" tekemää korvasienimuhennosta.  ;D

Ennenvanhaan opiskeluaikaan keräsin noita keväisin ja möin jatkojalostajille. Huomasin, että ne kannatti myydä tuoreina. Kuivatus oli vaivalloista ja tarkkaa puuhaa, eikä siinä edes hankkinut sen enempää.

Sienestys on kiva myös harrastuksena. Saa sen ohessa liikuntaa ja hyvää ruokien raaka-ainetta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veteen laittelen, annan kiehua n.10 minuuttia, huuhtelen kunnolla ja uudestan kerran n.5 min.huuhtelu ja senpä jälkeen pannulle sopivina palasina, kermaa sekaan ja hiukka suolaa tuossahan se kastike on.En minäkään suosittele, jokainen tekee miten haluaa mutta herkkusieniä parempaa tuo on.Muistelin että äiti teki tuon yhdellä keittämisellä, no ehkä maalla asuvat kestävät paremmin pieniä myrkkyjä.

Ja Pekka olet oikeassa tuon luonnossa kulkemisen suhteen, varsinkin näin keväisin, saattaa nähdä enemmän kun Discoveryn vuosituotannon. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon paljon parempaa kuin markettien muoviin pakattu ja ikäännytetty.

:thmbup:

Usein se markettikama on vielä aikoja sitten esimerkiksi Kanadassa pyydystettyä, eli se tiskillä nököttävä kala on ollut tosi pitkään poissa vedestä. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meritaimen.

No sitähän mä just tarkoitin :D

ts. mä väitin otusta taimeneksi, nuo 50 vuotta kalastaneet ukot väitti sitä loheksi.  Joten yleisön painostuksesta taivuin uskomaan sen loheksi. Oli mikä oli, se perhana puri mua sormeen niin että veri lensi kun irrotin verkosta. Kaameet naskalit!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sikäli hyvä, ettei se ole lohi, kun se olisi ollut alamittainen, ts. laiton. Lohen alamitta on 60cm, paitsi Oulusta ylöspäin 50cm.  ;)

Mertsari on 40-50cm, riippuen alueesta, jonka 1200g pitäisi täyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

hm, taas mä opin jotain uutta :D Eli joo, HAH, mä olin oikeassa ( ja oli muuten pakko soittaa sinne ja oikaista asia ;) )

ja tuolla saaristossa pakkaa olemaan vähän niin että se syödään mitä  ylös saadaan, varsinkin jos verkot on olleet hiukankin kauemmin vedessä ja irroittaminen vahingoittaa kalaa. Me vietiin verkot illalla aika myöhään ja haettiin kasilta aamulla ylös, onnistuu vielä kun on niin kylmät vedet. 

Paitsi pienet kampelat ja ahvenet lähtee lentokalana takas kasvamaan.

Nykyään ei tuu enää sellasia paistinpannunkokoisia kampeloita. Harmi, niillä mä samoin kuin oma tytär on opetellut syömään kalaa, helppo syödä kunnei juur oo pieniä ruotoja, vaan ne parsinneulat kyljissä.

nyt se vetää paistetut, uunikalat, kraavatut ja savustetut. Superia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän kyllä.

Näin yleisenä offtopikkina mertsarit jää saaliiksi muutenkin aina liian pieninä. Nopeakasvuisena kalana sen paras kasvu jää hyödyntämättä. 36 merikuukauden jälkeen se on apaut 10kgn painoinen.

Toisaalta sen pitäisi päästä edes kerran kutemaan, mutta siihenkään asti ne ei kerkee kasvaa koskaan. Isojoen tutkimusten mukaan 1/10000 istutetusta palaa synnyinjokeen kutemaan. Tosin vesivoimalat(tosi ekosähköä, jep) on tehnyt meritaimenesta erittäin uhanalaisen kalan, koska lisääntymisjoet on padottu.

En tätä sillä kirjoittanut, että pitäisi morkkista tuntea, saaristomeren istutukset on suuret ja ne ei olekkaan tarkoitettu lisääntyväksi kannaksi vaan kalastettavaksi kannaksi. Tämmöinen istutettu kala on geeniperimältään niin paljon huonompi, ettei sen toivota lisääntyvän. Kanta on ns. laitostunut.

Kampelaa ruokapöytään minäkin haluaisin, se on hyvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös EU ole julistanut tämänkin herkun kielletyksi myrkkyjen joukkoon kuuluvaksi? Eihän se ape ole sen kummempaa kuin japanilainen pallokala. Väärin valmistettuna tappavan myrkyllistä, mutta oikein valmistettuna todella herkullista eikä lainkaan myrkyllistä. Tämä EU se vasta on oikea "holhousyhteiskunta", mutta samalla äärettömän epäjohdonmukainen. Amerikkalainen roskaruoka, joka tappaa hitaasti kiduttamalla, on se todellinen terveysriski. Siihen ei voi olla törmäämättä joka paikassa.

Pekka

Pekka, tässä on argumentointivirhe! ei EU ole asettanyt korvasientä pannaan. Tänäänkin korvasientä sai ostaa Stockmannin herkusta hintaan 5.80,- paketti. Sienet olivat poimittu EU:n jäsenvaltio Eestistä, joten myös niiden kauppa maiden välillä on sallittua.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/kasvikset/ruokasienet/korvasienten_kasittely_ja_varoitusmerkinnat/

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään