Risto Partanen

Bon appétit

832 viestiä aiheessa

Tänäänkin korvasientä sai ostaa Stockmannin herkusta hintaan 5.80,- paketti.

Vähän offtopic, mutta kuinka suuri on tämä "paketti"? Kuulostaa hyvältä bisnekseltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopic, mutta kuinka suuri on tämä "paketti"? Kuulostaa hyvältä bisnekseltä.

En ostanut, mutta olisikohan siinä ollut 5-6 puolitettua sienen palasta. Pienessä säilykepurkissa olen noita joskus talvella ostanut suunnilleen samaan hintaan, riittävät juuri ja juuri pienen kastikkeen pohjaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kupillinen itse tehtyä sitruuna-vadelmasorbettia, vassokuud...

[ attachment removed / expired ]

oli muuten kohtuu hyvää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, kävin sitten paikallisessa syömässä päivällä, paikalliset eivät tuota omista. 8)

lihaisan annoksen tilasin ja ilmeisesti sain lähiruokaa, eli rekalla tapettua supikoiraa tai jotain sinneppäin, moottoritiehän on aivan lähellä.Pakko oli jättää kesken, kokki tuli vielä ulkoovelle kertomaan kuinka mainiota hänen tekemänsä ruoka on, oletan, emme puhu samaa kieltä laisinkaan.Hyi hitto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, kävin sitten paikallisessa syömässä päivällä, paikalliset eivät tuota omista. 8)

lihaisan annoksen tilasin ja ilmeisesti sain lähiruokaa, eli rekalla tapettua supikoiraa tai jotain sinneppäin, moottoritiehän on aivan lähellä.Pakko oli jättää kesken, kokki tuli vielä ulkoovelle kertomaan kuinka mainiota hänen tekemänsä ruoka on, oletan, emme puhu samaa kieltä laisinkaan.Hyi hitto.

Hui olkoon, oppia ikä kaikki. :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Justjoo, oli minunkin aika, tuolla en aiemmin olekkaan poikennu, enkä poikkee, kokki hermostui kun vein sille syötäväksi tuon annoksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Justjoo, oli minunkin aika, tuolla en aiemmin olekkaan poikennu, enkä poikkee, kokki hermostui kun vein sille syötäväksi tuon annoksen.

Tähänkin sopii sanonta: "Sipoo opettaa"  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Thaimaan kävijöille vinkki japanilaisravintolasta, sopii myös aloittelijoille ;):

Fuji-ketju, hinta-laatu -suhde paras mitä vastaan tullut. Siitä on tullut itselle ja monelle tutulle yksi ravintolasuosikeista Thaimaassa. Sijaitsee Bangkokissa ainakin Silom-kadulla Siam Center -ostarin alimmassa kerroksessa ja Paragon-ostarin food gardenissa. Phuketissa Fuji löytyy Patongilta, Jungceylon-ostarista. Löytyy myös Chiang Maista pääkadun varrelta.

Todella laaja ruokalista, löytyy paljon muutakin kuin sushia, mm paistettu kalaa, kanaa, porsasta ym helposti lähestyttävää japanilaista pöperöä. Eikä tarvitse välttämättä puikoilla sohia. Ruoka ollut aina freesin tuntuista ja hinnat sopivan huokeita. Juomapuolelta voi suositella japanilaista Asahi-olutta, mukavan kuivaa varsinkin kalan kanssa.

Annoksia Fujista:

2185042520100994422S500x500Q85.jpg

2596877450100994422S500x500Q85.jpg

2217987800100994422S500x500Q85.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Usein se markettikama on vielä aikoja sitten esimerkiksi Kanadassa pyydystettyä, eli se tiskillä nököttävä kala on ollut tosi pitkään poissa vedestä. :(

Boris on aivan oikeassa, Itse asun Jäämeren rannalla ja tuore kala pitäisi olla itsestään selvyys. Vaan kun ei ole, kun eri halpamarketit kilpailee hinnalla. Kun kala ei ole enää tuore niin se joko savustetaan tai suolataan. Onneksi omalta rappusilta on 30 m jäämerelle ja saa tuoretta kalaa.

Suomessa tuoreen kalan saaminen on vaikeaa. 70-luvulla Lappiin tuotiin joka päivä tuoretta kalaa Jäämereltä. Aamulla pyydettyä ja iltapäivällä Kolarin kaupassa. Mutta mitä tulee nyt? Ummehtunutta kassilohta. Ei kiitos. Miksi logistiikka on nyt vaikeampaa kuin 30 vuotta sitten? Ai niin, se oli voiton maksimointi eikä laadun takaaminen. Monesta asiasta voin tinkiä mutta en ruoan laadusta. Parasta kun pyytää ja valmistaa itse. Ihannemaailma siis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos täällä muita ruisleipureita? Olen jo monta vuotta syönyt lähes pelkästään ruisleipää ja olen myös jonkun aikaa jo leiponut omat limputkin. Resepti on varsin yksinkertainen, vettä, ruisjauhoja ja suolaa. Hiivaa ruisleipään laittavat vain ne jotka eivät usko sen onnistuvan ilman sitä  ;)

Juuren olen myös tehnyt itse. Aikoinaan kun tein ensimmäisen juuren, laitoin siihen veden ja ruisjauhojen lisäksi vähän kaupan ruisleipää (olisiko ollut hapankorppua) ja piimää, jotta se lähtisi hapantumaan paremmin. Jotkut laittavat myös omenaa. Mutta sittemmin olen luopunut noista kikkailuista ja esim nykyisin käyttämäni juuri on tehty vain ruisjauhoista ja vedestä. Kyllä se lähtee siitä happanemaan kun vaan aikansa odottaa. Muistaakseni juuren joka minulla on nyt menossa annoin hapantua viisi vuorokautta ennen esitaikinan tekoa. Ruisleivän tekohan ei ole mitään fast foodia.

Katselin viikonloppuna että leipä alkaa olla lopussa ja kaivoin juuren esiin jääkaapista lauantai-iltana ja tein esitaikinan. Esitaikinaan laitan reilun litran vettä, entisestä taikinasta säästämäni juuripaakun ja ruisjauhoja sen verran, että saan tiinun pohjalle aikaiseksi ruisvellin. Sen jälkeen vaan liina tiinuun päälle ja tiinu odottelemaan jonnekin parempia aikoja. Kerran-pari hapatuksen aikana käyn sitä vispilällä vähän vatkaamassa, jotta entsyymiläiset ja bakteerilaiset saisivat vähän happea. Esitaikinan hapattamisessa on monia koulukuntia, isoäitini joka vielä 100 vuotiaana leipoo ja paistaa omat ruisleivät, hapattaa esitaikinaa vuorokauden. Minä taas pidän happamammasta leivästä ja hapatan taikinaa pari vuorokautta. Ensimmäisen vuorokauden jälkeen taikinan pinnalle on syntynyt vaahto ja toisen vuorokauden jälkeen se vaahto on laskeutunut ja pinnalla on kirkasta nestettä. Yhtä kaikki, molempina päivinä taikinavelli näyttää herkimmän mielestä pahantuneelta, mutta ei se ole pilalla, se vaan näyttää siltä.

Kahden vuorokauden hapatuksen jälkeen alan varsinaisen taikinan tekoon. Aluksi lisään jauhoja vispilällä hämmentäen.

Jossain vaiheessa vispilä pitää heitää menemään ja siirtyä puulastan tms. käyttöön. Taikina on sopivan sitkeää kun puulasta meinaa katketa. Olen itse tuhonnut yhden puulastan leipomisharrastukseni alkutaipaleella.

Kun taikina on valmis, se saa jäädä kohoamaan liinan alle. Koska tässä taikinassa ei käytetä hiivaa, on kohotusaikakin pitkä. Jos teen aamulla takinan, niin leivon illalla ja jos illalla teen taikinan, niin aamulla leivon. Noin 8 - 12 tuntia on tullut noita taikinoita kohotettua.

Tämä taikina sai nousta reilut kahdeksan tuntia ja siinä ajassa se melkein kasvoi kaksinkertaiseksi.

Ennen kun alat leipomaan, muista ottaa talteen juuripaakku (n. desilitra riittää) seuraavaa kertaa varten. Juuri säilyy mainiosti jääkaapissa pari viikkoa, ja pidempää säilytystä varten sen voi huolettta pakastaa.

Koska ruistaikina on hanakkaa tarttumaan kiinni, kannattaa vältellä käsin taikina koskettelua viimeiseen saakka. Itse jaan taikinan kahteen osaan puulastalla jonka jälkeen ripottelen taikinan päälle vähän ruisjauhoja. Tämän jälkeen voi taikinamöykystä muovata leivän käsillä, semmoisen kartion muotoisen tötterön.

Leivät pellille jossa ne saavat "nousta" tunnin verran. (Itse asiassa ruisleipä laskee pellillä, kun kartio vajoaa alas limpun muotoiseksi.)

Tunnin jälkeen leipien pitäisi näyttää suurinpiirtein tältä.

Olen kuullut, että ruisleipää ei voi paistaa sähköuunissa, vaan hommaan tarvitaan leivinuuni. No se on p-puhetta moinen. Vanhassa uunissani paistoin suurin piirtein niin, että aluksi pidin 15 minuuttia lämpöä 250 astetta, jonka jälkeen pudotin sen 225 asteeseen toiseksi 15 minuutiksi, jonka jälkeen pudotin lämmön 200 asteeseen 30 minuutiksi. Tällä yritin jäljitellä leivinuunia jonka lämpö koko ajan vähän alenee. Uudessa kiertoilmauunissani paistan leivät ensin 10-15 min 225 asteessa jonka jälkeen pudotan lämpötilan 200 asteeseen. Hyvin on leivät onnistuneet. Mutta olen miettinyt onko tämä minun lämpökikkailu ihan turhaa. Juttelin tässä hiljattain satavuotiaan mummini kanssa leivän paistamisesta ja hän kertoi paistavansa  leivät 200 asteessa tunnin ajan. Ja hänellä on käytössään varmaan 40 vuotta vanha perus sähköuuni ilman mitään hienouksia..

Tätä lämpöhommaa pitää varmaan kokeilla uunikohtaisesti, mutta tunnin kuluttua leivät ovat valmiit uunista ulos.

Seis! Ei leikata sitä kuumaa leipää, vaikka tuoksu onkin kutsuva. Ruislimppu jatkaa kyspsymistään vielä pitkään uunista ottamisen jälkeen. Leivät kiedotaan pyyhkeen sisään ja nautitaan vasta seuraavana päivänä.

Eikä pidä lannistua jos ei ekalla tai tokallakaan kerralla onnistu. On tullut itsekin heitettyä limmpuja biojäteastiaan, tekemällä oppii  ;)

Valmistusaika n. 2 - 3 vuorokautta jos juuri on valmiina.

Ainekset: Vesi, suola, ruisjauho (minä käytän Liperin myllyn riihikuivattua luomuruisjauhoa)

Ja ei muuta ku kalevalahattu päähän ja syömään!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään väsäsin koulun jälkeen viikonloppuherkun   :thmbup::)

Eli Brownies oli kyseessä

200g taloussuklaata

2½ dl sokeria

1tl vanilijasokeria

5 kananmunaa

2dl vehnäjauhoja

1dl kaakaojauhetta

200g voita

Ensiksi uuni lämpeämään 200C asteeseen. Sen voi sitten jossain vaiheessa laittaa 175C asteeseen.

Sitten sulatetaan suklaa vesihauteessa. Sen jälkeen vaahdotetaan sokeri, vanilijasokeri ja pehmeä voi. Sekaan laitetaan kananmunia yksi kerrallaan jonka jälkeen sekoitetaan kuohkeaksi. Sitten sekoitetaan kaakaojauhe ja vehnäjauhot. Sitten kaikki(sulanut suklaa, munasokerivoi ja jauhosekoitus) sekaisin ja sekoitetaan. Laitetaan noin 30cm x 30cm kokoiselle vuoalle leivinpaperi ja siihen kaadetaan taikina. Sitten uuniin 175C asteen lämpöön noin 20-40min. Kakku sää jäädä keskeltä hieman raa'aksi.

Lähtökohta

Suklaan sekoittamista munasokerivoihin

Valmiit kakun palaset :)

8)

Tehkää itekki! Tulee muute perhana hyvää :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vois kokeillakin joku päivä jos on sopiva lovi tossa ruokabudjetissa. Pitänee pistää kuva mun ja parin kaverin "Tha Epic student food sh*tistä" viime viikolta. Sellanen mättö että :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tehkää itekki! Tulee muute perhana hyvää :laugh:

Leipominen on ihan pirusti vaikeampaa kuin ruoanlaitto yleensä kun pitää seurata ohjeita eikä voi yhtään säveltää  8)

Mutta browniesit näyttää ihan maukkailta kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Leipominen on ihan pirusti vaikeampaa kuin ruoanlaitto yleensä kun pitää seurata ohjeita eikä voi yhtään säveltää  8)

Allekirjoitan! Muu ruuanlaitto on siksi juuri paljon mahtavampaa  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen taas 2 x tonnikalapihvi. Muutama minuutti pannulla molemmin puolin ja suolaa&pippuria. Yksinkertaista, mutta simppeliä, kunhan ei polta niitä anturanahkoiksi :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä tein kylläkin eilen silakkapihvejä. Väliin suolaa ja tillejä. Simple :thmbup: Niin ja ei unohdeta perunamuussia ja jälkkäriksi kaakaokiisseliä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen taas 2 x tonnikalapihvi. Muutama minuutti pannulla molemmin puolin ja suolaa&pippuria. Yksinkertaista, mutta simppeliä, kunhan ei polta niitä anturanahkoiksi :thmbup:

Tonnikala haluta vain sitruuna tai lime mausteeksi....  ;)

Cathy *-^

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tonnikala haluta vain sitruuna tai lime mausteeksi....  ;)

Cathy *-^

Noooo, tää oli "murtovesitonnikalaa", joka subjektiivisesti halusi vähän lisäryytiä ;)

( Citroënia oli salaatissa :thmbup: )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noooo, tää oli "murtovesitonnikalaa", joka subjektiivisesti halusi vähän lisäryytiä ;)

( Citroënia oli salaatissa :thmbup: )

:laugh:

Sinä tarkoittaa "purkki"-tonnikala? (Aidosti he käyttää tonnikala jäte tämä tuote.... :(   )

Cathy *-^

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Cathy on varmaan oikeassa, purkkiin laitetaan jätteet eli mitä lattialta löytyy, aito tonnikala on upean näköinen sisäfilen tapainen juttu jota ei saa paistaa täysin kypsäksi.Haa kuka muutoin söi viimeks haineväkeittoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään