Sauli Vuori

Cessnaan flap/aileron gap seal kit - olisko mielipiteitä?

30 viestiä aiheessa

Lähdin ihan mielenkiinnosta kysymään, onko kenelläkään kokemusta muutaman jenkkipajan kaupittelemista " speed kit " sarjoista 172:seen kokemusta käytännössä. Eivät maksa paljoakaan ja viis solmua pitäisi tulla lisää nopeutta. Onhan se tietenkin ulkonäkökysymyskin näissä fowler-laippa cessnoissa, mutta ei ihan viittis donitsia tai kahta heittää taivaan tuuliin, jos hyöty on pelkkää kosmetikkaa. Hortonin stol-kitissä nämä ilmeisesti tulevat vakiona mukaan. Myyjät lupailevat myös hitaan nopeuden parantuvaa siiveketehoa - mikä tossa 72:ssa olisi varsin toivottava ominaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännön kokemusta ei ole Cessnan Flap Gap Sealistä, mutta esimerkiksi Knots2U on ollut bisneksessä niin pitkään, ettei se pelkkien tyhjien lupausten varaan ole bisnestänsä voinut rakentaa. Ensimmäistä kertaa tutustuin firman tarjontaan jo vuonna 1990. Knots2U lupaa vain 4 mailin lisäystä, mutta se ei olekaan kokonainen speed kit.

 

Tähtisen Peterillä taitaa olla Arrowissansa muutamia vastaavia viritysosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan laittaa tilauksen vetämään. Aircraftspruce toimittaa 172:seen molempia kittejä ihan kohtuuhinnalla. Kattelin myös sitä knots2U pajan tuotetta, mutta ne ei toimita aileronkittiä ollenkaan. Mutta hemmetin hyvän näköisiä laskuvaloilla varustettuja siivenkärkiä siellä näytti olevan...niitäkin tekis mieli...hmmm....

 

Tuskimpa ne ominaisuudet ainakaan huonompaan suuntaan menee. Sitä vaan on vähän skeptinen näissä jutuissa, kun tää ei ole ihan sama asia, kuin ruuvaisi spoilerin korollan takaluukun päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin kannattaa muistaa, että mitä nopeampi peruskone sinulla on, sitä enemmän se ilmanvastuksen pienentäminen merkitsee (koska vastus kasvaa nopeuden neliössä). Siksi K2U:lla on alunperin ollut kittejä nimenomaan sisäänvedettävillä varustetuille koneille.

 

Tiesitkö muuten, että Sprucella on edustus Suomessa? Voisi olla tuo rahti halvempi. Andre Rönnberg Sipoossa. Www.ronema.fi

 

Ja vielä: ota selvää onko STC:llä EASA-hyväksyntä. Jos ei ole, voit joutua maksamaan hyväksynnästä. Hinta tosin saattaa olla vain muutaman satasen. En tiedä syytä, miksi se pitää erikseen vielä hyväksyttää, jos FAA on jo sen tehnyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja vielä: ota selvää onko STC:llä EASA-hyväksyntä. Jos ei ole, voit joutua maksamaan hyväksynnästä. Hinta tosin saattaa olla vain muutaman satasen. En tiedä syytä, miksi se pitää erikseen vielä hyväksyttää, jos FAA on jo sen tehnyt...

 

 

EASA ei tosiaan tunnusta FAA:n hyväksymiä STC:itä lainkaan vaan homma taitaa mennä niin (viisaammat korjatkoon), että tässä tapauksessa speedkitin valmistajan tulee hoitaa hyväksyntäprosessi EASAn kanssa mikäli haluaa EASA STC:n tuotteelleen. Mikäli kuitenkin asennuksia on tehty siten, että ennen vuotta 2003 jokin nykyisen EASA:n jäsenmaan kansallinen viranomainen on myöntänyt ko. tuotteelle STC:n niin sen turvin asennuksen voi tehdä nykyäänkin. Ongelmana tyypillisesti kuitenkin on, että EASA pitää lukua vain itse myöntämistään STC:istä ja sen mahdollisen kansallisen STC:n olemassaolon joutuu itse nuuskimaan selville.

 

Toinen vaihtoehto on lähteä toteuttamaan modifikaatiota EASA:n tuntemalla Minor Change -menettelyllä.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän hyvistä neuvoista :)

 

En tiennyt sprucen suomen edustuksesta - hyvä pointti! Otankin tuonne yhteyttä heti huomenna.

 

Täytyy siis vielä varmistella tuo EASA hyväksyntä, vai mahtaako siitä jäädä nalkkiin katsastuksessa, jos siivissä on muutama liuska EU:n hyväksymätöntä alumiinia...

 

Tosin aika monessa Piperissa olen noita speedkittejä nähnyt ihan Suomessakin - Cessnoissa en niinkään - ellei puhuta stol-kiteistä. Voisi kai sitä vienosti olettaa, että joku pilotti EASA-alueella olisi näitä osia koneeseensa ruuvannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin E-P:n Ilmailukerhon 172 SP :stä  OH-EPI , vm.2002, löytyy Flap Cap Seal laskulaipoista. Kitin vaikutuksista suoritusarvoihin ei taida täälläkään olla tarkempia tuloksia mitattuna kenelläkään. Asennettu USAssa. EASAn hyväksyntä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... onko tässä kit-meiningissä tarkoitus rakentaa kilpalentokone, vai mistä on kysymys? Mitä hyötyä on muutaman solmun lisäyksestä?

 

Ei kun vaan ihan tyhmänä tiedustelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hyötyä on muutaman solmun lisäyksestä?

 

Mitäkö hyötyä? No se hyöty, että kulkee muutaman solmun kovempaa  ;D Mutta pitää muistaa, että pienistä puroista kasvaa isot joet. Ja jostakinhan on aina pakko aloittaa, jos meinaa hommaan ryhtyä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan! LoPrestin sivuilla kaupataan SpeedCoat-sprayvahaa, jolla saa myös pari mailia lisää. Turun Lentokerhon Cherokee 140:een asennettin uudet siivenkärjet ja ero on tuntuva ainakin henkimaailman tasolla. Vielä kun asennetaan pyöräsuojat, laippasaranan kuupat, siiveketiivisteet ja Turbo Arrowin moottorisuoja  ;) niin 120 solmua menee rikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan! LoPrestin sivuilla kaupataan SpeedCoat-sprayvahaa, jolla saa myös pari mailia lisää.

 

Muistankohan ihan väärin, kun väitän, että oululaisten diesel kulki 5 solmua (vai oliko jopa kahdeksan?) kovempaa täydellisen uudelleenmaalauksen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... onko tässä kit-meiningissä tarkoitus rakentaa kilpalentokone, vai mistä on kysymys? Mitä hyötyä on muutaman solmun lisäyksestä?

 

Ei kun vaan ihan tyhmänä tiedustelen.

 

Tuolla nopeuden lisäyksellä ei ole mitään merkitystä jos lennät pelkästään tunteja. Mutta jos lennät matkaa paikasta A paikkaan B, on sillä tietysti suuri merkitys kun polttoainetta kuluu vähemmän kuljettuun matkaan suhteutettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tollaseen kesäiseen matkailuun tää kiulu tuli hankittua. Mahtuu perhe kyytiin ja vielä viiden tunnin bensat. Nopeutta ei varmaan olis koskaan tarpeeksi jos sitä oikein alkaa miettimään. Mutta noin lentämisestä yleensäkin, niin mä en jaksa enää kiertää kenttää 20min rundilla tai takoo läpäreitä keikka toisensa jälkeen. Eihän se tilanne tässä harrastepohjalla muutu miksikään, onko kirjassa 500h tai 1500h. Mieluummin sitä ajelee paikasta toiseen ja kattelee maisemia. Se vähän niinkuin avartaa.

 

Ja niinkuin Antti tuolla aiemmin mainitsi - vehkeen virittäminen voi olla antoisaa myös henkisellä tasolla - välittämättä virityksen todellisista hyödyistä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäkö hyötyä? No se hyöty, että kulkee muutaman solmun kovempaa  ;D Mutta pitää muistaa, että pienistä puroista kasvaa isot joet. Ja jostakinhan on aina pakko aloittaa, jos meinaa hommaan ryhtyä  :)

 

Vaikuttaako muuten toi aerodynamiikan parantuminen koneen suhinoihin? Vai onko moottorikoneissa suhinat vain toissijainen melun lähde ja moottori tekee sen suurimman osan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaako muuten toi aerodynamiikan parantuminen koneen suhinoihin? Vai onko moottorikoneissa suhinat vain toissijainen melun lähde ja moottori tekee sen suurimman osan?

 

Maalaisjärjellä ajateltuna pakkohan sen on vaikuttaa ainakin jotenkin. Eli luulisi, että suhinat voisivat hieman vaimentua ainakin samoilla nopeuksilla. Mutta luoko kovempi nopeus sitten kovemman "yleissuhinan"? Siihen, miten paljon ja mihin suuntaan kokonaisuus muuttuu, saa vastata joku sellainen, joka asiasta jotain oikeasti tietää :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon speedkitin vaikutusta suhinaan on aika vaikea mennä spekuloimaan - koneessa on aikamoinen möly jo muutenkin. Mutta ovitiivisteillä on erittäin ratkaiseva osuus suhinan vähentämisessä, varsinkin tässä kun ne on vielä ns. aktiiviset. Nyt on vaan sellanen juttu, että pitää tilata uudet, koska vanhoissa on vuotoa siinä määrin, ettei paineet pysy sisällä. Ovien säätö niin, että ne istuvat oikein paikallaan on myös tärkeä. Muistan taannoin Malmilla eräässä vuokrapulkassa maa näkyi tiivisteen välistä matkavauhdissa ja suhina oli varsin voimallinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

suhina oli varsin voimallinen.

 

 

Mistähän syystä tulee Rauski Virtasen OH-CSI mieleen  :D

 

Kuuntelin jokin aika sitten vanhaa Aztec-matkustamoäänitettäni, joka on otettu etupenkkien välissä olleella Walkmanillä. Matkalennon äänistä ehkä puolet on korkeataajuista suhinaa ja loput moottorien ääntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan! LoPrestin sivuilla kaupataan SpeedCoat-sprayvahaa, jolla saa myös pari mailia lisää. Turun Lentokerhon Cherokee 140:een asennettin uudet siivenkärjet ja ero on tuntuva ainakin henkimaailman tasolla. Vielä kun asennetaan pyöräsuojat, laippasaranan kuupat, siiveketiivisteet ja Turbo Arrowin moottorisuoja  ;) niin 120 solmua menee rikki.

 

Taitaa vaatia jonniin verran aikaa ja rahaa tuollainen virittely. Jos minulla olisi rahaa (mutta ei aikaa), ostaisin valmiiksi niin nopean koneen, että ehtisin illaksi perille. Tosin, taitaisi maisemien ihailu sitten jäädä vähemmälle...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan! LoPrestin sivuilla kaupataan SpeedCoat-sprayvahaa, jolla saa myös pari mailia lisää. Turun Lentokerhon Cherokee 140:een asennettin uudet siivenkärjet ja ero on tuntuva ainakin henkimaailman tasolla. Vielä kun asennetaan pyöräsuojat, laippasaranan kuupat, siiveketiivisteet ja Turbo Arrowin moottorisuoja  ;) niin 120 solmua menee rikki.

 

Matkapotkuri vielä samaan settiin  :o

 

Ja Tumi - elämä on kallista - samoin lentäminen. Kyllä sitä itekkin ostais jonkin kivan isomman ja nopeemman laitteen, mutta kun sitä yhtä sorttia puuttuu. Laitoin kyl tänäänkin kenon vetämään oikein 5e:n panoksella. Jään odottamaan voitonjakoa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkapotkuri vielä samaan settiin  :o

 

Ja Tumi - elämä on kallista - samoin lentäminen. Kyllä sitä itekkin ostais jonkin kivan isomman ja nopeemman laitteen, mutta kun sitä yhtä sorttia puuttuu. Laitoin kyl tänäänkin kenon vetämään oikein 5e:n panoksella. Jään odottamaan voitonjakoa  ;D

 

Sulla on, Sauli, tuo panos liian pieni. Tuplaa se kymppiin, niin mahksetkin kasvaa. Huomattavasti. Jos natsaa kohdilleen, niin mulle 25 prossaa hyvästä neuvosta!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla on, Sauli, tuo panos liian pieni. Tuplaa se kymppiin, niin mahksetkin kasvaa. Huomattavasti. Jos natsaa kohdilleen, niin mulle 25 prossaa hyvästä neuvosta! ;D

 

Heh! Karu provikka  :o

 

Mutta...

 

Alkuperäiseen aiheeseen palaten: Tänään tuli tieto, jonka mukaan AircraftSprucen Cessnaan tarjoamassa speedkitissä ei ole EASA hyväksyntää, eivätkä he sellaista siihen pysty toimittamaan. Laittelin tiedusteluja pariin muuhun ko. tuotetta kauppaaviin yrityksiin ( Horton Inc ja Knots2U ), josko heidän tavaroissaan olisi kyseinen hyväksyntä. Ei jaksaisi ruveta vääntämään mitään typerää paperibyrokratiaa jostain parista alumiiniliuskasta - ja parhaimmillaan maksamaan siitä useita satasia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne ole tuoreissa 172:ssa vakiona, sellaista muistelen kun taannoin katseli EPI:ä. Josko valmistajalta löytyisi kelvollista jälkitoimitusta vanhempiin?

 

ps lähti ihan 29€ panostus veikkaamoon, kestokimppa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! Karu provikka  :o

 

Mutta...

 

Alkuperäiseen aiheeseen palaten: Tänään tuli tieto, jonka mukaan AircraftSprucen Cessnaan tarjoamassa speedkitissä ei ole EASA hyväksyntää, eivätkä he sellaista siihen pysty toimittamaan. Laittelin tiedusteluja pariin muuhun ko. tuotetta kauppaaviin yrityksiin ( Horton Inc ja Knots2U ), josko heidän tavaroissaan olisi kyseinen hyväksyntä. Ei jaksaisi ruveta vääntämään mitään typerää paperibyrokratiaa jostain parista alumiiniliuskasta - ja parhaimmillaan maksamaan siitä useita satasia.

 

Mistä se tieto tuli? Voitko selvittää, onko vastaava kitti asennettuna jossakin saman tyyppin EASA-koneessa (jolloin se on hyväksyttävissä myös sinun koneeseesi) .

Asia on valitettavan tuttu minullekin; minulla kun on liki 20 STC-asennusta OH-PMI:ssa.

 

Amerikkalainen valmistaja ei välttämättä ole lainkaan tietoinen siitä, onko osa "vanhaan aikaan" asennettu FAA STC:n nojalla johonkin eurooppalaiseen koneeseen.  He tietävät vain kertoa että heillä ei ole uuden käytännön vaatimaa EASA STC:ta.

 

Ts. mikäli löydät Europpasta samanlaisen koneen, johon ennen lokakuuta 2006 on asennettu FAA STC:n nojalla ko. osa (koska FAA STC:t hyväksyttiin sillioin "as is") niin sen perusteella voit asentaa saman osan omaan saman tyypin koneeseesi myös, ilman että sinun tulee hakea erillistä hyväksyntää asialle.

 

Näin menettelimme esim. kun ostin ja asennutin uuden autipilotin Arrowiini.  Valmistajalla (S-TEC) ei ollut erillistä EASA STC:ta mutta koska ko. autopilottia oli ennen asennettu muihin eurooppalaisiin Arroweihin, niin no problem.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tiedon suoraan valmistajalta. Mikäli kahden muun valmistajan vastaus on sama - on toimittava Peterin neuvon mukaan. Tilannetta hankaloittaa vain se, että 172RG on koneena varsin harvinainen ison veden tällä puolen, ja ylipäänsä tyyppinä - sehän jäi Cessnalta reilun neljän vuoden "ihmeeksi", joka ei saavuttanut toivottua suosiota. Olin yhteydessä naapurimaamme erääseen isohkoon lentokouluun, joka käyttää tyyppiä jatkokoulutukseen, mutta heidän koneensa ovat tältä osin vakiot. Näistä koneista vain pieni osa löysi yksityisomistajan - suuren osan mennessä juuri lentokouluihin "complex traineriksi". Ja monikaan lentokoulu ei varmasti "viritellyt" koneitaan tällaisella kitillä. Tämän voi huomata niistä harvoista myynti-ilmoista, joita näkyy ameriikassa. Pipereissa nuo speedkitit ovat paljon paljon yleisempiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koeta kuitenkin etsiä niitä omistajia, urakka ei ole liian suuri, mainitsemistasi syistä. Ja toisaalta: RG:t eivät tietääkseni ole yksityisomistuksessa olleet mitään kiertopalkintoja, vaan niitä on omistettu tosimielellä ja tod.näk. tuunattu standardi-172:sta enemmän.

 

Selvittelin taannoin EASA-tyyppihyväksynnän hintaa radiolaitteille ja yllätyksekseni oli pudotettu kohtuulliselle tasolle. Helppoahan tämä ei ole, mutta tällaisia juttuja kannattaa kannustaa.

 

Kannattaa ottaa selvää myös siitä kuka kitin saa asentaa. Huoltotoiminta-asetus antaa lupakirjamekaanikolle uusia oikeuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään