Teijo Niemelä

Finnairin uudet A330:set (Oli Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

278 viestiä aiheessa

Piti ihan Timon kommenttien jälkeen katsella firman intrasta, että ollaanko samassa puljussa töissä, kun sen verran identtiset matkustuskäytännöt ovat, mutta ei sentään.  ;D

 

Meilläkin ylempien sopparilla matkustellaan vapaa-ajalla korvauksetta, kun taas TU:n sopparilla oleville maksetaan kiltisti joka tunti.

;D

 

Sama juttu meilläkin noiden sopparien suhteen. Tässä on pitänyt olla tarkkana, että pysyy (vain) toimihenkilönä, eikä vahingossa luiskahda ylemmäksi toimihenkilöksi. Siinä kärsisi aika lailla rahallisesti, vaikka titteli paranisikin  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla on paljon näkemyksiä, joiden tärkein kriteeri matkalle näyttäisi olevan hinta. Bonuksena halvimmalle lennolle tulee usein vielä se, että saa kaksi tai kolme voileipää riippuen siitä, kuinka monella legillä matka taittuu. Finnairin suoralla lennolla kun useimmiten tarjotaan syötävää vain kerran.

 

Jos pitkistä kaukolennoista puhutaan, se vaihto tulee usein jossain vaiheessa. Kun nyt kehuttiin Finnairin HEL - JFK -lentoa, niin sehän on aika huono vaihtoehto, jos haluaa USA:n länsirannikolle. Matkalaukun joutuu nostamaan hihnalta, viemään tullin kautta ja checkaamaan jatkolennolle. Siellä sitten vaihdetaan yleensä terminaalia sieltä Finskin käyttämästä jämäluokan terminaali 8:sta.

 

Minusta ainakin on paljon mukavampaa lentää HEL - AMS/FRA/MUC/LHR ja sieltä sitten suoraan perille.USA:ssa. Martalaukku menee suoraan perille (yleensä, jos ei käy huono tuuri) ja USA:n päässä ei tarvitse vaihtaa terminaalia tms.

 

Onkohan kukaan törmännyt laajempaan tutkimukseen siitä, mituossankä arvoiseksi kukin matkustaja arvioi suoran lennon lisäarvon? Tiedän, että nuorempana ollaan joustavampia ja että varakkaan ei tarvitse miettiä hintaa mutta muu tämän asian tiimoilta on ainakin minulle mutua.

 

En osaa sanoa kuluttajien osalta, mutta isoissa yrityksissä on yleensä matkustusohjeet, että pitää valita edullisin vaihtoehto. Matkan varaa usein joku osastosihteeri tai muu hallintomamma. Hän ottaa sieltä edullisimman vaihtoehdon, vaikka työntekijä sitten viettäisikin 100 tai 150 euron säästön takia viisi tuntia vapaa-aikaansa Frankfurtin kentällä.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En osaa sanoa kuluttajien osalta, mutta isoissa yrityksissä on yleensä matkustusohjeet, että pitää valita edullisin vaihtoehto. Matkan varaa usein joku osastosihteeri tai muu hallintomamma. Hän ottaa sieltä edullisimman vaihtoehdon, vaikka työntekijä sitten viettäisikin 100 tai 150 euron säästön takia viisi tuntia vapaa-aikaansa Frankfurtin kentällä.

 

t. tero

Olen samaa mieltä, koneen vaihto ensin Euroopassa ja sitten suoraan kohteeseen. JFK kun on USA:n suurin immigration kenttä.

 

Ainakin minulla tuo koneen vaihtokin on työaikaa, tosin, jos en ole loungessa, niin se on (työnantajalle) tuottamatonta aikaa. Monasti Frankfurtin 4tunnin vaihdoilla käyn keskustassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pitkistä kaukolennoista puhutaan, se vaihto tulee usein jossain vaiheessa. Kun nyt kehuttiin Finnairin HEL - JFK -lentoa, niin sehän on aika huono vaihtoehto, jos haluaa USA:n länsirannikolle. Matkalaukun joutuu nostamaan hihnalta, viemään tullin kautta ja checkaamaan jatkolennolle. Siellä sitten vaihdetaan yleensä terminaalia sieltä Finskin käyttämästä jämäluokan terminaali 8:sta.

t. tero

 

Sitten viimeisimman kayntisi, tuo jamaluokan terminaali 8 on kipattu maan tasalle ja kaytossa on uusi T8. AA tarjoaa varsin hyvat yhteydet eteenpain samasta terminaalista muualle Yhdysvaltoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopasta Pohjois-Amerikkaan mennessä voisi toki olla mukavempaa vaihtaa jo Euroopassa eikä rapakon takana hieman väsyneenä, mutta tietenkin Finnair lappaa mahdollisimman paljon matkustajia AY5/AY6:een kuin syöttää esim. Lontoon tai Pariisin kautta BA:n tai AA:n lennoille  :P

 

En tiedä varmuudella miten moni AY5/6:en matkustajista vain vaihtaa JFK:lla, mutta pari kertaa reittiä lentäneenä olen huomannut, että Helsingin päässä hihnalle tulee aika paljon laukkuja, jotka on tägätty jossain muualla kuin JFK:lla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mielestäni laukutkin ovat aina menneet määränpäähän ilman että niitä olisi tarvinnut erikseen ruveta chekkaamaan JFK:llä.

 

Kai ne laukut edelleenkin joutuu JFK:lla (tai millä tahansa muulla USA:n kentällä) kantamaan itse tullin läpi maahan saavuttaessa ja jättämään tullin jälkeen hihnalle, siis vaikka lähtöpäässä ne olisikin tsekattu määränpäähän asti. Maasta poistuttaessa tätä ei tietenkään joudu tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin HEL-JFK-DFW ja HEL-JFK-MIA ovat omien kokemuksieni mukaan kohtalaisen suosittuja "codeshare reittejä", jos voi päätellä suomalaisten määrästä jälkimmäisillä legeillä mitään. Ja mielestäni laukutkin ovat aina menneet määränpäähän ilman että niitä olisi tarvinnut erikseen ruveta chekkaamaan JFK:llä.

 

Noin muuten JFK ei kyllä ole kovin viihtyisä kenttä, ellei sitten pääse Loungeen maistelemaan virvokkeita.

 

 

 

Paitti että KDFW:lle eipäs enää pääsekään AA:lla takaisin tullessa kun vähensivät vuoroja. Itte lakkasin käyttämästä ko. vaihtoa pari vuotta sitten kun AA "järjesti" unohtumattoman yöpymisen Queensissa peruttuaan varoittamatta lentonsa ( kuulemma JFK:n lennonjohdon syytä ). Finskin osuudessa legistä ei ole mitään valittamista mutta AA boikotin ja tuon maahantulorumban takia käytän nykyään melkein poikkeuksetta KLM:n lentoa Schipolin kautta. A330:llä pääsee silloinkin  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja mielestäni laukutkin ovat aina menneet määränpäähän ilman että niitä olisi tarvinnut erikseen ruveta chekkaamaan JFK:llä.

 

Aina? Ainakin vielä viime vuonna jouduin käsin nostamaan laukun ja viemään sen itse jatkolentoa varten turvatarkastuksen kautta hihnalle.

 

Milloin tämä olisi muuttunut? Kysehän ei ole lentoyhtiöstä, vaan USA:n turvallisuuskuviosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina? Ainakin vielä viime vuonna jouduin käsin nostamaan laukun ja viemään sen itse jatkolentoa varten turvatarkastuksen kautta hihnalle.

 

Milloin tämä olisi muuttunut? Kysehän ei ole lentoyhtiöstä, vaan USA:n turvallisuuskuviosta.

 

Mikäli kentällä on tehostettu turvatarkastus pitää myös jatkomatkustajien noutaa laukkunsa hihnalta ja viedä ne tullin läpi ja sitten takaisin hihnalle. Muussa tapauksessa menevät suoraan koneesta toiseen. Tehostettu tarkastus aina silloin tällöin. Osunut omalle kohdalle muutaman kerran. Ainakin Finnairin koneissa asiasta kerrotaan ennen laskeutumista ja muistutetaan myös jatkolentomatkustajia noutamaan laukkunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina? Ainakin vielä viime vuonna jouduin käsin nostamaan laukun ja viemään sen itse jatkolentoa varten turvatarkastuksen kautta hihnalle.

 

Milloin tämä olisi muuttunut? Kysehän ei ole lentoyhtiöstä, vaan USA:n turvallisuuskuviosta.

 

 

USA:ssa kaikki maan ulkopuolelta saapuvat matkatavarat tulee vieda tullin lapi ja sitten jattaa (jos on valmiiksi tagatty jo kohteeseen) jatkolentojen hihnalle. Tama kaytanto on ollut voimassa niin kauan kuin olen matkustanut Yhdysvaltoihin (vuodesta 1974). Enpa muista, etta olisin joutunut erikseen laittamaan poletoituja matkatavaroita lapivalaisun kautta.

 

Et kai nyt siis sekoita tulli- ja turvatarkastusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa kaikki maan ulkopuolelta saapuvat matkatavarat tulee vieda tullin lapi ja sitten jattaa (jos on valmiiksi tagatty jo kohteeseen) jatkolentojen hihnalle. Tama kaytanto on ollut voimassa niin kauan kuin olen matkustanut Yhdysvaltoihin (vuodesta 1974). Enpa muista, etta olisin joutunut erikseen laittamaan poletoituja matkatavaroita lapivalaisun kautta.

 

Et kai nyt siis sekoita tulli- ja turvatarkastusta?

Olen samaa mieltä Teijon kanssa. Ainakaan minun kohdallani ei kertaakaan ole sattunut sellaista tapausta, että laukut olisivat siirtyneet USA:n sisäiselle lennolle ilman tullin läpi viemistä. Sen sijaan laukun turvatarkastusta ennen hihnalle laittoa en muista tavanneeni tuossa yhteydessä.

 

Jos jatkolento on ollut menossa USA:n ulkopuolelle, niin sitten on rajoitetusti mahdollista, että laukku siirtyisi jatkolennolle suoraan ilman tullinkaan läpi viemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa kaikki maan ulkopuolelta saapuvat matkatavarat tulee vieda tullin lapi ja sitten jattaa (jos on valmiiksi tagatty jo kohteeseen) jatkolentojen hihnalle. Tama kaytanto on ollut voimassa niin kauan kuin olen matkustanut Yhdysvaltoihin (vuodesta 1974). Enpa muista, etta olisin joutunut erikseen laittamaan poletoituja matkatavaroita lapivalaisun kautta.

 

Et kai nyt siis sekoita tulli- ja turvatarkastusta?

 

Kyllä, nimenomaan näin, aina. Poikkeuksena voisivat ehkä olla ne lennot, jossa USA:n rajamuodollisuudet tapahtuvat jo lähtökentällä, eli Kanadan kentät, Dublin tai Shannon (?) ja tietyt kentät Karibialla.

 

Itse asiassa tuo käytäntö on periaatteessa voimassa Euroopassakin, vaikka laukku automaattisesti koneesta toiseen siirtyykin. Matkustajan rajatarkastushan tehdään ensimmäisessä Eurooppaantulopisteessä, jolloin jatkolennon päätepisteessä sitä ei enää ole. Voisin kuvitella, että laukkuakin nuuskitaan tarkemmin nimenomaan siinä ekassa pisteessä. Tai ainakaan tullimiehistä ei ole näkynyt vilahdustakaan enää vuosiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuo käytäntö on periaatteessa voimassa Euroopassakin, vaikka laukku automaattisesti koneesta toiseen siirtyykin. Matkustajan rajatarkastushan tehdään ensimmäisessä Eurooppaantulopisteessä, jolloin jatkolennon päätepisteessä sitä ei enää ole. Voisin kuvitella, että laukkuakin nuuskitaan tarkemmin nimenomaan siinä ekassa pisteessä. Tai ainakaan tullimiehistä ei ole näkynyt vilahdustakaan enää vuosiin.

 

Euroopan kun vielä vaihtaa Schengen-alueeksi niin totta :)

 

(JFK-LHR-HEL, immigration HEL...)

 

edit: Rupesin miettimään, airside transferhän ei vielä ole Euroopan puolella. Mutta systeemi on eri kuin Amerikassa, jossa immigration hoidetaan ensimmäisessä port of entryssä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mumbain lennot palaavat jälleen maaliskuussa:

https://www.newsbytesapp.com/news/business/finnair-s-mumbai-helsinki-direct-flight-to-recommence-in-march-2024/story

Lainaa

The airline plans to operate wide-body Airbus A330 aircraft for these flights and hire around 50 additional flying crew members, including Indian pilots and cabin crew, for its Mumbai operations.

https://www.moneycontrol.com/europe/?url=https://www.moneycontrol.com/news/business/finnair-plans-to-restart-its-mumbai-helsinki-direct-flight-from-march-2024-says-general-manager-sakari-romu-11335181.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Finnair is also looking to hire around 50 more flying crew for its Mumbai operations and will hire Indian pilots and cabin crew for the same.

Indian pilots?

Mikä juttu tämä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Indian pilots?

Mikä juttu tämä on?

Fake news. En tiedä mistä jutun kirjoittaja tuollaista on keksinyt. 

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenkin vaikuttaa Sakari Romun kertoma tuossa tekstissä ihan huuhaalta.

Mihin Venäjän ja Ukrainan konflikti loppuu maaliskuuhun 2024 mennessä mikä oli syynä Mumbain loperukseen, mikä pula muka on 333 -koneista Finnairilla, niitä makaa vajaakäytöllä kuten 350 -koneitakin.

Muilla Aasian lennoilla ei edes käytetä 333 -koneita ja siihen vedotaan että muualle on matka-ajat pitkiä.

Tässä on jotain hyvin hämärää.

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Muutenkin vaikuttaa Sakari Romun kertoma tuossa tekstissä ihan huuhaalta.

Mihin Venäjän ja Ukrainan konflikti loppuu maaliskuuhun 2024 mennessä mikä oli syynä Mumbain loperukseen, mikä pula muka on 333 -koneista Finnairilla, niitä makaa vajaakäytöllä kuten 350 -koneitakin.

Muilla Aasian lennoilla ei edes käytetä 333 -koneita ja siihen vedotaan että muualle on matka-ajat pitkiä.

Tässä on jotain hyvin hämärää.

Sota alkoi 2/2022 ja Mumbai laitettiin tauolle 8/2023.

Ei siis kovinkaan paljon tekemistä asian kanssa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Sota alkoi 2/2022 ja Mumbai laitettiin tauolle 8/2023.

Ei siis kovinkaan paljon tekemistä asian kanssa. 

Ehkä, ehkä ei. Mumbain koneissa tuntui olevan iso määrä venäläismatkustajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle uutisoi, että Finnairin Chicago-Helsinki-lennolla olisi tullut moottorivika ja sen vuoksi divertattu JFK:lle:

https://yle.fi/a/74-20086101

Flightradar24:n mukaan kyseessä olisi OH-LTM, ja lento olisi ehtinyt hyvän matkaa Kanadaan ennen kääntymistä etelään. Minkähän vuoksi ei ole tultu laskuun jo esim. Montrealiin vaan on jatkettu yhdellä moottorilla JFK:lle saakka?

Screenshot at 2024-04-28 14-29-02.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään